Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
nope, inget sånt märker jag, och vad jag har förstått av det så är det allmänt avstängt inom CS världen, snackar man med elite spelare (känner en) så kör han också så.

Jag har iallafall inte upptäckt några buggar men även om där skulle vara det så skulle jag nog hellre kört med det avstängt för själv aspelet flyter bättre med 100 FPS (85 Hz på skärmen) än att ha på Vsync och 60 FPS, i och med att spelet bara uppdateras i 60 FPS så är inte "gubben" exakt där mans er han för man missar ju 40 bildruter / sekund

och så små marginaler kan göra stor skillnad på träff och icke träff

Sigh..

Bara för att en cs-spelare är "elite" behöver han inte veta vad olika inställningar gör.

Vad är det för snack om att ha vsync på, med 85 Hz på skärmen och 60 FPS? Vsync ser till att det produceras lika många bilder i sekunden som skärmen uppdateras (i mån av prestanda) vilket resulterar i en mjukare upplevelse. Och varför ska du ha 100 FPS i spelet och 85 Hz på skärmen? Jag kan lova att du inte märker nån skillnad om du skriver "fps_max 86", och därör kan du lika gärna ha på Vsync.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Antielefant

VSync blir inte ens läst av spelet som sådant, utan är enbart en fråga för grafikkort och grafikdrivrutin. CS kan alltså rent praktiskt inte påverkas av VSync, och heller inte 'upplevelsen'.

100 FPS och 85 Hz kommer inte att bli bättre än 85 FPS och 85 Hz, eftersom skärmen ändå inte kan visa de 15 extra FPSen.

Ända gången VSync är dåligt är i benchmarks.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen som helst skillnad med vsync på eller av.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

jaja skitsamma kör ni på ert teoretiska mög, jag vet för fan hur det funkar i praktiken jag har fan sätt hur andra spelar.

Det e möljligt att 100 FPS blir 85 om skärmens Hz e 85 mend et är ändå mer än 60

Men om det nu e som ni säger att man ändå inte ser mer än vad skärmen klarar av varför ha bra grafik kort som kan ligga på 4-500 FPS i spel?? fan va lönt det e om nu inte skärmen klarar det då kan vi ju gå tillbaka till gamla grafikkort igen ju.

Ni menar alltså att INGA spel kan köra med FPS än vad Skärmens Hz e det e fan konstigt men men.

Jag vet iallafall hur det funkar i praktiken.

Citat:

Velox:

Sigh..

Bara för att en cs-spelare är "elite" behöver han inte veta vad olika inställningar gör.

Vad är det för snack om att ha vsync på, med 85 Hz på skärmen och 60 FPS? Vsync ser till att det produceras lika många bilder i sekunden som skärmen uppdateras (i mån av prestanda) vilket resulterar i en mjukare upplevelse. Och varför ska du ha 100 FPS i spelet och 85 Hz på skärmen? Jag kan lova att du inte märker nån skillnad om du skriver "fps_max 86", och därör kan du lika gärna ha på Vsync.

Nä han vet kanske inte exakt vad som händer i datorn med olika inställningar men han ser ju vad som blir bättre i spelet o inte

Citat:

Zcenicx
VSync blir inte ens läst av spelet som sådant, utan är enbart en fråga för grafikkort och grafikdrivrutin. CS kan alltså rent praktiskt inte påverkas av VSync, och heller inte 'upplevelsen'.

100 FPS och 85 Hz kommer inte att bli bättre än 85 FPS och 85 Hz, eftersom skärmen ändå inte kan visa de 15 extra FPSen.

Ända gången VSync är dåligt är i benchmarks.

Därför kan jag likabra ha på Vsync??? men jag sa väll innan att om jag sätter på Vsync så sjunker FPS i spelet till 60 FPS, och det blir svårare o träffa det man skjuter på (färre HS om nån bryr sig).

i får ursäkta om jag låter lite spydig, men många människor ska förklara vad som händer i datorn med olika inställningar o säger att sånt funkar inte bla bla bla, men sen i praktiken ser man att det funkar, och detta funkar för mig och många andra.

och det jag menar med "elite" spelare vet, jag menar då att han vet ju vilka inställningar han ska göra för att få CS så bra möjligt, men sen varför detta inte funkar med era teorier vet jag inte, men i praktiken funkar det.

Permalänk
Hedersmedlem

Palleballe, tagga ner lite..

"Ni menar alltså att INGA spel kan köra med FPS än vad Skärmens Hz e det e fan konstigt men men."

Skärmen ritar upp bilden ett visst antal ggr per sek. I t.ex. 85 Hz ritas bilden upp 85 ggr per sekund. Har du då en framerate i spelet på 125 så ser du ändå bara 85 bilder i sekunden, för resten hinner inte ritas upp. Men kör du skärmen i 125 Hz så hinner alla frames ritas på skärmen.
Så är det i teorin och tro det eller ej även i praktiken.

Sen att CS är ett väldigt gammalt spel med lite underligheter för sig är en annan sak.. T.ex. att siktet går ihop snabbare när man kör i 100 FPS jämfört när man spelar i en lägre framerate.
Därför kanske det inte är nån bra idé att använda Vsync i CS, iaf inte om man inte har en uppdateringsfrekvens på minst 100 Hz.

Men att CS skulle ha nån skum bugg att ens FPS sjunker till 60 bara för att man aktiverat Vsync, oavsett uppdateringsfrekvens, tycker jag låter mycket skumt.
Jag har aldrig hört talas om detta tidigare och det låter helt enkelt som den som kommit fram till detta kör i 60 Hz utan att veta om det.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Man får då höra alla möjliga rövarhistorier av CS-spelare.
T.ex. att högre fps är bättre eftersom då sjunker hårskorset ihop snabbare så att man kan spraya bättre.
En annan fin historia är den om att ju lägre upplösning desto pricksäkrare blir vapnen eftersom "det inte finns lika stor yta att skjuta på".
Och så den gamla favoriten om att högre uppdateringsfrekvens = fler headshots.

Och om man frågar någon inbiten CS-spelare varför det är så, ja då får man höra att "Heaton säger att det är så och hans config är inställd så och så!"

Och sen kan man ju fråga sig varför alla säger att 100hz är ett måste men att man aldrig får använda vertikalsynk.
Half-Life motorn klara ju i vilket fall inte mer än 100 fps, så varför inte lika gärna kryssa för vertikalsynk om du ändå har 100hz uppdateringsfrekvens?

Det enda som händer när man stänger av vertikalsynk och inte har 100hz är att du får se samma frames flera gånger, på vilket sätt är det till hjälp?
Du säger att man kan missa mycket lättare när man har vertilkalsynk på, menar du att du blir pricksäkrare av att se samma bild under en längre tid? Knappast.
Har du en aning om hur lång en människas reaktionstid är?
T.ex. en sprinter reagerar på ca. 15+ millisekunder, från det att startskottet går och första steget tas och betänk även att denna siffra representerar personer som har extremt snabba reflexer på grund av intensiv träning.

Vid 100 fps och 100 hz visas en bild i 10 millisekunder medans den vid 60 fps visas i 16,6 millisekunder.
Jag tror knappast att ditt spelande skulle bli lidande av att du reagerade snabbare än skärmen hinner uppdatera sig.

Och sen så är det en jävligt fundamental skillnad emellan praktik och teori:
den "Praktik" du talar om är baserat på DIN personliga uppfattning, som, i alla fall enligt mig tål att ifrågasättas.
Det är precis samma sak som att fråga personen med low-end systemet som spelar ett hyfsat nytt spel om han tycker att spelen flyter.
Självklart svarar han ja, men om du däremot skulle sätta honom vid ett high-end system hade han aldrig tyckt att hans egen dator fick spelen att flyta på.

Permalänk

OK, förstår lite bättre nu, men iallafall jag vet inte ens om det e lönt att dra upp ett konkret exempel för ni verkar ju ändå inte vilja förstå.

Jag sitter på ett LAN har precis formaterat om datorn, installerar CS o allt som man gör efter formatering o allt annat, ibland oss sitter även en kille som jag känner som har spelat i claner som ligger på topp nivå som SK t.ex. och jag reagerar över att fan min FPS ligger bara i 60 va fan e detta, så säger han stäng av Vsync går ut o gör detta och sen ligger FPSen i 100. Problemet löste sig alltså.

Nu när vi har snackat om detta här så testade jag att sätta igång Vsync igen, bara för att se vad som hände o myckte riktigt så gick FPSen ner fast denna gången ner till 75 FPS och jag kör 85 Hz på min skärm.

Och det här med att träffa bättre menar jag att dest högre FPS man kör desto mindre "hackar" (även om man inte ser att gubben hackar fram) gubben fram alltså lättare att träffa han för då e han på stället där jag ser.

Och från det att jag trycker på mus knappen så ett skott skjuts av så tar det inte många nano, pico sekunder innan skottet e framme, men om FPS är för låg och då har gubben "hackat" så då har han inte varit där jag siktade egentligen. Alltså så även om jag inte ser att det uppdateras så snabbt så "gör spelet det", så det kan göra skillnad.

Ursäktar än en gång att jag vart lite förbannad innan men livet leker inte alltid med en

Och istället för att sitta o bråka om detta, jag inser ju så klart att det ni säger e rätt med att man ser ändå inte mer än hur snabbt skärmen uppdateras. Så kan ni ju isåfall försöka förklara anledningen till att Vsync sänker min FPS.

Har dessutom fått andra problem med mitt kort nu men har jag skrivit i annan tråd, ni har kanske sett det men ingen har svarat.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25568...

och

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=25493...

Permalänk
Medlem
Citat:

jag reagerar över att fan min FPS ligger bara i 60 va fan e detta, så säger han stäng av Vsync går ut o gör detta och sen ligger FPSen i 100. Problemet löste sig alltså.

Men lägg av nu. Du skojar va? Har du fortfarande inte förstått att du ändå bara ser 60 av dina 100 bilder när du stänger av Vertikalsynk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velox
Vi kan ju börja med att göra några saker klara; Låsa sig på 60 FPS? Om du då stänger av Vsync kommer spelet producera 100 bilder per sekund, ja. Men du kommer bara kunna se 60 av dom eftersom du bara har 60 Hz på skärmen. Alltså är det bara dumt att stänga av det i det fallet.

Nja, det är väl inte hela sanningen heller. Du hinner se alla 100 bilderna, men ingen bild i sin helhet. Dvs, första bilden får man se från toppen och 60% ner, nästa får man se över de undre 40% av skärmen och de övre 20% osv.

Citat:

Nu när vi har snackat om detta här så testade jag att sätta igång Vsync igen, bara för att se vad som hände o myckte riktigt så gick FPSen ner fast denna gången ner till 75 FPS och jag kör 85 Hz på min skärm.

Om den gick ner till 75fps då har du 75Hz på skärmen. Varken mer eller mindre. Du kanske har 85Hz på skrivbordet, men tydligen bara 75Hz i spelet.

Citat:

Så kan ni ju isåfall försöka förklara anledningen till att Vsync sänker min FPS.

Det funkar så sär:

Vsync av:
Grafikkortet ritar upp en bild i minnet. När den är klar läggs den ut på skärmen omedelbart. Men skärmbilden uppdateras ju linje för linje från top och ner. När bilden byts kan strålen ligga någonstans mitt på skärmen när bilden byts och därför ser du ett litet hack om du rör sig snabbt då du får halva förra och halva nya bilden. Detta kallas "tearing".

Vsync på:
Grafikkortet ritar upp en bild i minnet. När den är klar läggs den i en kö och väntar på att skärmstrålen ska nå botten på skärmen. När den gör det byter den bild. Då slipper du tearing och ser bara fullständiga frames. Å andra sidan finns risk att frameraten går ner rejält om grafikkortet är smulan för långsamt. Dvs, om kortet inte riktigt hinner rita upp en fullständig bild i tid måste den vänta en till cykel, och då blir frameraten hälften av Hz:en istället för exakt Hz:en. För att lösa det problemet kan man ha en till buffer så att grafikkortet inte ställer sig och väntar utan börjar rendera i nästa buffer medans det väntar på att strålen ska nå botten. Det kallas tripple buffering.

Permalänk

ok ok ok ok jag förstår vad ni säger, och kollade riktigt noga på detta nu, satte iång Vsync igen som sagt testade o lira 75 FPS gick ut i windows kollade vad Hzen låg på och mykcet riktigt så låg den på 75 Hz, fan då tänkte jag ju, har ju suttit o gjort en idiot av mig själv på swclockers, så jag höjde hzen till 120 Hz satte igång spelet men då var fortfarande bara FPSen på 75 , stänger jag av Vsync så går den tillbaka till 100 FPS

Permalänk

Hummus: Du som verkar ha lite koll, är det då bra att använda vsync förutsatt att man kör med trippel buffering?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

ok ok ok ok jag förstår vad ni säger, och kollade riktigt noga på detta nu, satte iång Vsync igen som sagt testade o lira 75 FPS gick ut i windows kollade vad Hzen låg på och mykcet riktigt så låg den på 75 Hz, fan då tänkte jag ju, har ju suttit o gjort en idiot av mig själv på swclockers, så jag höjde hzen till 120 Hz satte igång spelet men då var fortfarande bara FPSen på 75 , stänger jag av Vsync så går den tillbaka till 100 FPS

Ok, då kom hela saken i en annan dager. Då verkar det ju vara något i din mjukvara som är felinställt, och inte i ditt huvud som jag tidigare trott :D. (Fan, vad jag fick till det!?)

Vad kör du för refreshfix-prog?

Visa signatur

Permalänk

jag har kollat som fan och upptäckt att jag kan ställa in Hzen på skärmen på 2 olika ställen, ett där det vanliga e
Egensaper på skrivbordet>avancerat>bildskärm och så välja där

och så har jag på ett ställe

Egenskaper på skrivbordet>avancerat>bildskärmar>sen trycka på den bildskärmen uppe till vänster> monitoregenskaper så e där också samma sak och nån graj med DCC-information

och det e där vid DCC-informationen som verkligen ändrar HZen verkar det som, och har även upptäckt att allt eftersom jag höjer hzen där så ökar FPSen i CS om jag har Vsync på, men stänge rjag av Vsync så ligger jag på 100 även om jag bara ser vad skärmens HZ e

problemet e också att i den vanliga Hz inställningen så kan jag ställa den till 120 Hz

men i den andra så går det bara till 90 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Du går ut i Windows för att kolla vilken uppdateringsfrekvens skärmen har..?
Som sagt så är det fullt möjligt att du har en helt annan uppdateringsfrekvens i spelet jämfört med vad du har på skrivbordet. Har du ingen OSD på skärmen så att du kan kolla direkt där?

Tidigare sa du att du inte mer än 60 FPS när du körde med Vsync, nu får du inte mer än 75 FPS. Du tycker inte det är konstigt på något sätt att det har ändrats? Du tycker inte det är en aning underligt att båda dessa värden; 60 och 75 är standardvärden för uppdateringsfrekvensen på skärmar? Du tycker inte det är underligt att det inte är fler som klagar över denna bug? Finns det inte en liten (eller ganska stor) chans att du helt enkelt nu spelar med skärmen i 75 Hz och tidigare i 60 Hz, utan att veta om det?

Bara jag som stör mig lite på detta ovetenskapliga tänkande?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Du går ut i Windows för att kolla vilken uppdateringsfrekvens skärmen har..?
Som sagt så är det fullt möjligt att du har en helt annan uppdateringsfrekvens i spelet jämfört med vad du har på skrivbordet. Har du ingen OSD på skärmen så att du kan kolla direkt där?

Tidigare sa du att du inte mer än 60 FPS när du körde med Vsync, nu får du inte mer än 75 FPS. Du tycker inte det är konstigt på något sätt att det har ändrats? Du tycker inte det är en aning underligt att båda dessa värden; 60 och 75 är standardvärden för uppdateringsfrekvensen på skärmar? Du tycker inte det är underligt att det inte är fler som klagar över denna bug? Finns det inte en liten (eller ganska stor) chans att du helt enkelt nu spelar med skärmen i 75 Hz och tidigare i 60 Hz, utan att veta om det?

Bara jag som stör mig lite på detta ovetenskapliga tänkande?

visst visst du har helt rätt att så e läget och det är en miss av mig att ha missat att jag har 2 ställen att ställa in Hzen på och inte vetat att det var det andra stället som gällde,

Men jag har dock haft rätt i att när jag har stängt av Vsync så har FPSen blivit högre ÄVEN om jag bara kan se då 75 för att skärmen är på 75 Hz.

så jag vill säga att vi har alla rätt (snälla gå med på detta annars så komemr jag framstå som en en idiot)

Får jag passa på att fråga varför inställningarna för OpenGL så e Vsync inställt på "Standard AV"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Hummus: Du som verkar ha lite koll, är det då bra att använda vsync förutsatt att man kör med trippel buffering?

Det är upp till dig att avgöra. Om du inte störs det minsta av tearing så kan du låta den vara avstängd och slippa bry dig så hårt. Det är som med AA, de som inte störs av jaggies kan lika gärna strunta i det. Själv skulle jag inte klara spela spel utan AA numera. Däremot kör jag med Vsync av. Om jag inte kollar riktigt noga och letar fel så ser jag det aldrig, trots att jag mest spelar snabba FPS-spel. Om man inte störs av tearingen så ger trots allt Vsync av en liten (men ytterst marginell) fördel i det att det blir något lägre latency innan bild-informationen kommer ut på skärmen så att säga. Men det är mer av akademisk betydelse än praktisk.

I vilket fall som helst, tripple buffering är att föredra om du vill ha Vsync på. Då får du aldrig några dramatiska framerate fall som du kan få med double buffering. Det tar visserligen lite mer minne, men det spelar i regel inte så stor roll om du inte kör absolut fetaste upplösningarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av palleballe
Får jag passa på att fråga varför inställningarna för OpenGL så e Vsync inställt på "Standard AV"

För att inte en massa n00bs ska köra benchmarks med Vsync på, och därför få kassa resultat, börja whina en massa på forumen och sen byta grafikkort i slutändan för att man inte förstår hur det funkar.

Permalänk

problemet e också att stänger jag av Vsync så får jag FBS dropp kanske då pga av att hzen e för låg men ska jag sätta igån trippebuffring då alltså??

för jag villl gärna ha 100 FPS även om skärmens FPS bara e 90

nä det skulle jag visst inte testa precis då blev ju FPS droppen nästan värre

testade med Vsync på och 90 Hz p skärmen då låg FPSen stabilt i 90 som den då ska göra helt enkelt men så fort man börjar skjuta så droppar den igen. fan va drygt.

Drygaste med allt det är att det har funkat men inte nu längre