Permalänk
Medlem

"Låna" WiFi-linaav okänd granne

skum liten fråga.. sitter hos flickvännen i stockholm, hon har just fått en ny bärbar m wifi-nätkort.. när jag drar igång den hittar den en svag signal t en d-link di614+ router .. verkar vara kopplad t en 2 MBit lina.. 0 säkerhet.. ingen inlogg etc.. Frågor: hur kan säkerheten vara så kass? risker m att köra på linan? kan man bli "spårad"? ingen aning om det är en privatperson el företag.. antar att om det är någon överhuvudtaget datakunnig där så borde de se att ytterligare en ip har blivit utdelad el ngt iaf..no? mkt tacksam för era synpunkter.. skulle ju vara skönt att ligga på denna lina då ingen fast lina finns att tillgå i huset (o gratis är ju alltid gott)

Visa signatur

| P4 2.8C@2.8| P4P800-DLX | 7000A-AlCu | 2*256 TWiSTER PC3200 | PC 9800P m ACVS | 2*160GB 7200.2 SATA | NEC-2500 | Antec Sonata | Samsung 959NF | Logitech MX |

Permalänk
Medlem

Hur säkerheten kan vara så kass? Det låter som defult-nivån, att inte ha några som helst säkerhetsfunktioner igång. Risken för att hon/ni blir spårade är nog ganska liten, men känns det verkligen rätt att använda någon annans uppkoppling utan lov?

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

menar du att de flesta som har wifi nätverk inte har ngn säkerhet alls??? är ganska noob, men det låter ju helt sjukt.. signalen går väl ändå en bit.. skumt skumt skumt säger jag...

njoe, den moraliska aspekten kan ju alltid diskuteras.. men rent teknik mässigt? tror ni att det rent formellt är olagligt?

Visa signatur

| P4 2.8C@2.8| P4P800-DLX | 7000A-AlCu | 2*256 TWiSTER PC3200 | PC 9800P m ACVS | 2*160GB 7200.2 SATA | NEC-2500 | Antec Sonata | Samsung 959NF | Logitech MX |

Permalänk
Medlem

Ja de e olagligt att använda nå´gon annars lina utan lov....

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbe558
menar du att de flesta som har wifi nätverk inte har ngn säkerhet alls???

Ja
Hur det är juridiskt sett vet jag inte, men det verkar inte helt lagligt i mina ögon.

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara olagligt att skicka/ta emot radiovågor? Sjukt tycker jag. Nästan som att det skulle vara olagligt att andas luft på vissa ställen. Fast iofs behöver man inte radiovågor för att leva.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det är ju olagligt att ha en egen FM sändare såvitt jag vet...men rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Det är ju olagligt att ha en egen FM sändare såvitt jag vet...men rätta mig om jag har fel.

Stämmer bra det, vill man så gärna sända på FM så får man punga ut lite pengar

Visa signatur

Abit NF7-S rev 2.0 || Barton 2800+ @ 2300 (200*11.5) AQUCA || SLK900u/tt smartfan II || 2*256 Twinmos/Winbond PC3200 (CH-5) || Sapphire Radeon 9700 Pro || 2*Maxtor 160 Gb || Lian-Li 602

Permalänk
Medlem

jag har hört att det inte alls är olagligt OM du använder dig av DHCP dvs får ett ip av routern/AP´n .... altså om du inte behöver "hacka" dig in utan bara sätter upp datorn där och woops så har du internet utan att ha gjort något så tror jag att du får göra det

observera att det är bara sådant som jag har hört och vore tacksam om någon som har nån juridisk utbildning kan svara och isf kanske rätta mig, så det är inte mitt fel om polisen kommer och knackar på dörren

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Re: "Låna" WiFi-linaav okänd granne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbe558
skum liten fråga.. sitter hos flickvännen i stockholm, hon har just fått en ny bärbar m wifi-nätkort.. när jag drar igång den hittar den en svag signal t en d-link di614+ router .. verkar vara kopplad t en 2 MBit lina.. 0 säkerhet.. ingen inlogg etc.. Frågor: hur kan säkerheten vara så kass? risker m att köra på linan? kan man bli "spårad"? ingen aning om det är en privatperson el företag.. antar att om det är någon överhuvudtaget datakunnig där så borde de se att ytterligare en ip har blivit utdelad el ngt iaf..no? mkt tacksam för era synpunkter.. skulle ju vara skönt att ligga på denna lina då ingen fast lina finns att tillgå i huset (o gratis är ju alltid gott)

Gratis är gott tills du får ett knytnävsslag i ansiktet.
Om någon granne skulle försöka snylta på min 2 Mbit lina utan lov så skulle jag slå ut ena tanden på honom.
Ha respekt för andras grejer och skaffa er en egen uppkoppling.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: "Låna" WiFi-linaav okänd granne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grubben
Gratis är gott tills du får ett knytnävsslag i ansiktet.
Om någon granne skulle försöka snylta på min 2 Mbit lina utan lov så skulle jag slå ut ena tanden på honom.
Ha respekt för andras grejer och skaffa er en egen uppkoppling.

Hur skall jag veta att jag inte får använda den nätverksanslutning som du praktiskt taget trycker in innanför mina väggar? Lite som att slänga in en TP-kabel genom grannens fönster och sedan gå tillbaks å ge han en snyting ifall han kopplar in den.
med lösenordsskydd och kryptering visar du åtminstone att jag inte är välkommen, även om det går att ta sig förbi begår jag isf ett brott.

Det DeaN sa om dhcp lät annars rätt vettigt..

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men det är ju knappast olagligt att ha en mottagare. Om t:ex P3 får för sig att skicka ut
hemligheter så är ju det deras problem och inte mitt.

Permalänk
Medlem

hehe, spännande diskusion.
Men visst är det mer säkerhet i trålösa routers än ingen alls väl ? iaf när ja hjäpta min pappa med hans så var man tvungen att ställa in en del grejer just för att inte vem som helst skulle kunna komma åt det.

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Medlem

Jag hittar tre olika Wlan utöver mitt eget i min lägenhet. Alla är BBB´s fasta uppkopplingar.

Att koppla upp sig på någon annans nätverk är inte tillåtet utan medgivande från "ägaren", men visst är det lockande.

Nä, en egen uppkoppling är det enda rätta! Dock med rätt kryptering och behörighetsskydd.

Permalänk
Medlem

jag har en annan granne som också har en, han har nog spärrat mac adressen som jag har. för det går inte att ansluta till hans.

Permalänk
Medlem

Jag har Wlan. Spärr på MAC, sänder ej SSID och kör med bra kryptering. Jag behöver inte oroa mig så nämnvärt va?

Galet o köra med öppet nät, speciellt om man delar ut privata prylar i nätverket.

Permalänk

Samma sak hände mig för några dagar sedan. Min dell hittade också en trådlös anslutning med 0 säkerhet.

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Jag får upp 4-5 wlan-punkter med min bärbara i min lägenhet. Men är det bara accesspunkter eller kan man se grannens bärbara också? Kan man ställa in något om broadcasting i kortet också eller är det bara i accesspunkten? För jag har låst MAC, stängt av broadcast av SSID och kör en 182 bitars WEP på min punkt, så det borde väl vara ok? Skall dock stänga av DHCP:n också...

Visa signatur

Om man nu inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Den allvetande Skräphögen har talat!

Permalänk
Medlem

Den som vill kan ta sig in när ni bara kör WEP. Det finns artiklar om hur man fixar det på 15 minuter. Jag hittar dock ingen källa just nu.

Att den inte sänder SSID då och då spelar mindre roll eftersom det ändå sänds i klartext när routern väl skickar data till någon. Samma sak med MAC-adressen.

"...The SSID is not encrypted if WEP is turned on. The SSID goes over the air in clear text. This makes obtaining the SSID easy by sniffing 802.11 wireless traffic..."

"...Turning off the broadcast of SSID in the beacon message (a common practice) does not prevent getting the SSID; since the SSID is sent in the clear in the probe message when a client associates to an AP, a sniffer just has to wait for a valid user to associate to the network to see the SSID..."

"...The MAC address is transmitted in the clear text, so any intruder can sniff authorized MAC addresses, and with proper tools, configure and masquerade their MAC address as a legitimate MAC address and by-pass this security mechanism..."

Källa http://www.iss.net/wireless/WLAN_FAQ.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Intressant hur manga som ager mp3 spelare "Jens of Sweden" som skulle vara olagliga eftersom de sander med den till bilradion..

Begransningarna sitter vall i Hur du paverkar det "stora" hela natet.. alltsa om du smaller upp en radio sandare pa bakgarden.
Du maste ha sandningstillstand fran Post och Telestyrelsen!

Sedan kan jag inte tanka att du skulle kunna bli straffad, for att anvanda hans internet tjanst.. Han sander ju av egen Fri vilja vilket ar ungefar som att lyssna pa grannens Walkietalkie, ar han sa dum far han ju skylla sig sjalv.

"Sakerheten" borde nog vara lite hogre, vilket de ocksa plannerar att implentera i de nya standarderna som kommer ut snart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typat
Intressant hur manga som ager mp3 spelare "Jens of Sweden" som skulle vara olagliga eftersom de sander med den till bilradion..

Begransningarna sitter vall i Hur du paverkar det "stora" hela natet.. alltsa om du smaller upp en radio sandare pa bakgarden.
Du maste ha sandningstillstand fran Post och Telestyrelsen!

http://www.pts.se/Nyheter/pressmeddelande.asp?ItemID=3024

Permalänk
Medlem

1. skitenkelt att ta sej in och använda
2. olagligt, hade jag upptäkt något sådant på min lina hade polisanmälan för olaga intrång gjorts direkt.
3. tycker inte det är passade diskutera detta på forumet, då jag anser att det uppmanar till brott.

4. tur man kör med 64/128 bitar kryptering i sitt trådlösa nät.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem

Ja alltså,
Spelar ingen roll om man broadcastar SSID.. Man märker ändå!
WEP:n knäcker man på ganska kort tid om det är mycket trafik i nätverket.
Det blir jobbigt när WPA:n börjar komma igång dock!

Spärren på MAC:en går nog att lösa också

Så, idag är W-lan ABSOLUT inte säkert på ngt sätt!

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk
Medlem

Det lär ju inte kunna räknas som olaga intrång sålänge han inte bryr sig om att kolla på ägarens dator, det enda han gör är ju att ta emot och skicka signaler vi hans modem, som grannen fritt ställer till förfogande i hans (flickvännens) lägenhet. Jag har väldigt svårt att tro att detta skulle kunna leda till nån form av åtal.

Och dessutom tycker jag att sådana här frågor passar väl in på forumet, det handlar verkligen inte om att uppmana till brott, utan om att utreda utifall ett visst förfarande är brottsligt eller inte. Något som ligger i allas vårt intresse att veta.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite orolig... jag har bara wep på min AP, men däremot har jag också så att jag måste lägga in mac-id:t på de datorer som ska ansluta. Är detta säkert eller är det skitlätt att ta sig förbi det också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Nu blir jag lite orolig... jag har bara wep på min AP, men däremot har jag också så att jag måste lägga in mac-id:t på de datorer som ska ansluta. Är detta säkert eller är det skitlätt att ta sig förbi det också?

som det har sagts förut i tråden så är det inte svårt men krävs ganska mycket trafik för att man ska knäcka wep-nyckeln, däremot är det lite svårare kan jag tänka mig att fejka en MAC-address, det är inte omöjligt med det är inget som någon som inte är insatt i det gör...

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: "Låna" WiFi-linaav okänd granne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Hur skall jag veta att jag inte får använda den nätverksanslutning som du praktiskt taget trycker in innanför mina väggar? Lite som att slänga in en TP-kabel genom grannens fönster och sedan gå tillbaks å ge han en snyting ifall han kopplar in den.
med lösenordsskydd och kryptering visar du åtminstone att jag inte är välkommen, även om det går att ta sig förbi begår jag isf ett brott.

Det DeaN sa om dhcp lät annars rätt vettigt..

Om du ser en olåst tar du den då, bara för att den stod framför dig? Givetvis inte. Att använda sig av någon annans WLan är varken lagligt eller etiskt rätt. Det bästa vore att kolla vem som har Wlan-et och kontakta denne person och påpeka säkerhetsbristerna.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Från AirSnorts FAQ;

"To get an idea, assume that your business (it's not very big yet) has four employees, all using the same password. These employees surf the net pretty continuously throughout the day (they're not very good employees.) These employees will generate about a million packets a day. These employees will generate approximately a hundred and twenty interesting packets every day, so after sixteen days, the network will almost certainly be cracked."

Finns mycket info i detta ämne där: http://airsnort.shmoo.com/faq.html

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag kör med WPA. Är det bra eller?

För er som säger att det inte spelar någon roll om man sänder SSID så gör det ju det! Jag som hemmaanvändare hittar ett nät med min vanliga programvara som kommer med det trådlösa kortet då det sänder SSID. Korten ansluter ju ofta till det första nätet med bäst tillgänglighet där det har åtkomst. Sänder man inte SSID blir det ju svårare för kortet att hitta med vanliga programvaran.. sen det där med att om man nu verkligen vill så är det klart att det går! Om personen i trådskaparens närhet valt att inte sända SSID skulle nog inte denna tråd existera.