Permalänk

Vilket RAM har svärfar?¿

Jo , Han ringde å sa att han hört talas om att han kan uppgradera datorn med nått som hette RAM, mer visste han inte . .

Den info jag fick var att det var en PIII, Hur snabb visste han inte, Men det är en Dell med wiin ME , och 128 Mb RAM. . Försökte få honom att gå in å kolla i kontrollpanelen/system, men det gick nog inte så bra . . .
Så mycket vet jag om den . . Var kan man kolla vilken sorts RAM han har?

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem

SD-ram skulle jag tro men är inte säker

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Ladda hem cpu-z från sweclockers filarkiv. Det är ett litet program som visar den mest nödvändiga informationen t.ex vad du har för minne cpu buss m.m

Tror också att det är sd-ram

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så är det vanligt SDRAM alltså INTE DDR.

Det bästa vore ju om du kunde få köpa en PC 133 modul av en lokal datorhandlare och testa om det funkar. En del märkesdatorer kan vara lite kinkiga med minnen.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

..................

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H2o
Så vitt jag vet så är det vanligt SDRAM alltså INTE DDR.

Det bästa vore ju om du kunde få köpa en PC 133 modul av en lokal datorhandlare och testa om det funkar. En del märkesdatorer kan vara lite kinkiga med minnen.

Låter som en bra idé!

Vidare kan det vara bra att tänka på att många äldre datorer inte klarar enkelsidiga 256MB moduler.

Permalänk
Medlem

borde vara sdram men som sagt det lär ju vara du som installerar ramet i slutändan så kolla själv så...

Permalänk
Medlem

DDR kom väl inte till Intels processorer förrän en bit in på P4, dom körde ju Rambus innan o stämde väl VIA för att dom utvecklade en krets så att man kunde köra P4 med DDR, innan Intel själva gjorde det?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

har ddr-ram i min gammla p3 866mhz pc2100

Permalänk

Grindaa - vilket moderkort är den på ?! (lär vara mer udda än P3 med rambus tom)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ett gigabyte kort. har dock för mig att den vara använde 133mhz på ddr-stickorna. såsom sd-ram, kan kika lite senare vilken modell.

här har vi den http://tw.giga-byte.com/MotherBoard/Products/Products_GA-6RX(-1).htm# <- lägg till den där på slutet så funkar det,,]var nog bland det värsta som fanns på den tiden. några år sedan alltså.

Permalänk
Medlem

133mhz-stickor funkar inte på min morsas pIII, 800mhz

den visar bara hälften av minnet (64 av 128)

Permalänk

NemroD - ditt problem ligger inte i att stickorna är PC133 utan i att chipsen som de består av är större än vad moderkortet kan hantera

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
133mhz-stickor funkar inte på min morsas pIII, 800mhz

den visar bara hälften av minnet (64 av 128)

Köp ett minne med kretsar på båda sidorna.

Till trådskaparn: Gör samma sak, pc133 går bra även om det var pc100 du skulle ha, bakåtkompitabla.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

rambus hade jag i min DELL p3 866mhz

Permalänk

Tack för svaren, tror jag chansar på att införskaffa en SDRAM sticka, PC 133 . ..
Föresten, måste jag ha en 128Mb till eller kan man ta en större?

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket operativsystem han har på datorn. Win 95/98/me kan bara hantera upp till 512 men win XP/2000 kan hantera betyderligt mera. Så tar en 256 mb sticka om han har win --95/98/me eller en 512 mb sticka om han har XP/2000
Mvh Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Låter som en bra idé!

Vidare kan det vara bra att tänka på att många äldre datorer inte klarar enkelsidiga 256MB moduler.

min a600 gjorde ej det...lite jobbigt

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

kontakta dell/fråga i dellforumet @ http://forums.us.dell.com/supportforums/

där lär han få hjälp, dell är ju lite knepiga när det gäller uppgradering av hårdvara.. ska själv köpa mer minne till min låda, om det funkar är det ingen som vet

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!