550W nätagg - dåligt att ha för mkt Watt?

Permalänk

550W nätagg - dåligt att ha för mkt Watt?

Tänkte köpa ett nytt agg, för jag har märkt att mitt gamla luktar mer ju mer prylar jag har igång i datorn, så jag misstänker att dator min behöver mer kraft.

Mitt gamla är ett 300W, och min fråga är: om jag köper ett "värsting agg" på typ 500-550W, för att köras på en dator som bara drar ca 350W - kommer agget må dåligt då? (Av att köra så lite, menar jag)

Undrar också om kraftfullare agg LÅTER MER än klenare? Låter de isf även om de inte belastas hårt?

Ni som har levicom kan väk vara sjysta och svara på det här:

Är levicom tysta?

Är det någons Levicom agg som luktar illa? Har hört att Antec kan lukta illa, och mitt nuvarande gör det... vill såklart ha ett som näsan tål!

Luktar förresten kraftfullare agg mer än klena tro? Eller är det tvärtom? Eller är det så att de bara luktar om de belastas för hårt?

Visa signatur

Max fyra rader i fast bredd

/OSkar000

Permalänk
Medlem

Re: 550W nätagg - dåligt att ha för mkt Watt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syndromet
Tänkte köpa ett nytt agg, för jag har märkt att mitt gamla luktar mer ju mer prylar jag har igång i datorn, så jag misstänker att dator min behöver mer kraft.

Mitt gamla är ett 300W, och min fråga är: om jag köper ett "värsting agg" på typ 500-550W, för att köras på en dator som bara drar ca 350W - kommer agget må dåligt då? (Av att köra så lite, menar jag)

Undrar också om kraftfullare agg LÅTER MER än klenare? Låter de isf även om de inte belastas hårt?

Ni som har levicom kan väk vara sjysta och svara på det här:

Är levicom tysta?

Är det någons Levicom agg som luktar illa? Har hört att Antec kan lukta illa, och mitt nuvarande gör det... vill såklart ha ett som näsan tål!

Luktar förresten kraftfullare agg mer än klena tro? Eller är det tvärtom? Eller är det så att de bara luktar om de belastas för hårt?

Mitt 430 Truepower luktar då ingenting, fick jag välja nätagg idag skulle det bli ett
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=985

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag köpt om jag vore du.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LEVVP500SBL

Jag har ett likadant som troligtvis kommer ligga på posten imorgon. Då kan jag säga hur tyst det är och om det luktar annat än ny hårdvara.

Permalänk

Ivanhoe - väntar spänt på komentar angående tystnaden....

den här http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LEV450XPA-P verkar vara rätt grymm också (om man jämför utlovade strömmängder så tar den det mesta, men klarar mindre ampere på 12V)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ljudnivån beror ju på... Ett nätagg som levererar högre effekt blir logiskt sett varmare och kräver då mer kylluft. Så ja: ett kraftigare nätagg låter i regel mer. Men om du bara utnyttjar, säg 200 W, så svettas ju inte agget så mycket och har du då en temperaturstyrd fläkt i det så behöver det ju inte låta särskilt mycket!

Permalänk
Medlem

Ja har nyligen köpt LEVVP500SBL det fungerar utmärkt..
Inget lukt va jag har känt iaf.. Ljudnivån beror ju helt på hur mycket du vrider på fläktregleraren... Högst max effekt låter ganska så väldigt mycket.. Lägsta hör du inte..

Permalänk
Medlem

Levicom 500 är bättre än Levicom 550. Kolla specen på 12V så ser du själv.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd

Luktar beroende på belatstning. Kör lagom så slipper du lukten helt enkelt

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk

jag kör på ett enermax 550 watts, funkar perfekt, tyst som fan, o luktar inget?

Visa signatur

Abit nf7-s v2.0 | xp 2500@ 11*227| OCZ PC3200 2-2-2-5 | r9800 pro @ 500/400 | 3dmark 6883p | Vatten

Permalänk
Medlem

Har ett Levicom 450 W, det är mkt tyst.. men luktade en del i början...

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk

Levicom 500 aggen är faktiskt riktigt najs. Har två kompisar som har sådana. För det första så är dom snygga och har riktigt bra spänningar sen så har du inbyggd fläktkontroller, en stor fin silvrig vridpotentiometer på baksidan som du kan vrida ner fläktarna till en viskning. Jag ska förmodligen köpa ett själv när jag får ihop nog med pengar för mitt nuvarade noname 300w orkar knappt dra igång burken någe mer.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlugo
Har ett Levicom 450 W, det är mkt tyst.. men luktade en del i början...

vilken ut av dom? det finns 2 olika.. (en svart och en blå.. där den svarta ska vara bättre tror jag)

Visa signatur

Permalänk

något som ingen påpekat här är:
nätagget producerar inte mer "ström" än vad datorn begär, så ett 550 watts nätagg avger inte mer värme än ett 300wats nätagg vid leverering utav 300 watt till datorn, däremot klarar inte 300watts nätagget av att ge mer, och vid 550 watt så blir det mer värme än vid 300 watt.

så det blir inte varmare för att det är fler watt, det är de watt du använder som avgör värme utvecklingen.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
så det blir inte varmare för att det är fler watt, det är de watt du använder som avgör värme utvecklingen.

njo.. nätaggets effektivitet påverkar värmeutvecklingen (och olika starka agg kan både vara olika effektiva ursprungligen och olika effektiva vid en viss förbrukning)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har det svarta... med 2 st blå led fläktar. (450XPL-B)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, den svarta heter XPA-P medans det blåa heter XPL-B. Hur ska du ha det?
Levicom verkar bra. Hört många bra saker om dem. De är ju lite billigare än t.ex. Antec.

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem

Jaså.. jag tror inte jag är färgblind.. men men ... mitt heter XPL-B.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill ni se på något snyggt och bra nätagg ska ni kolla på coolermasters.

http://www.viperlair.com/reviews/case_cool/other/misc/psu/aer...

Men kanske aningen dyrt - men enligt mitt tycke, jävligt snyggt.

Vet inte ens om det går att få tag på i Sverige.

Visa signatur

Det är väl ingen gas i CCFL? Insidan är väl målad med flouricerande färg som sedan beyses med UV-ljus?
- Fräsbanan

Permalänk

Re: 550W nätagg - dåligt att ha för mkt Watt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syndromet

Jag tror verkligen inte att din dator drar eller kommer att dra 350W, min drar med CRT:n under <200W.

Det som oftast gör det instabilt när man låg effekttålighet på agget att spänningarna varierar så mycket att datorn stängs av.

Bara för att klara upp lite saker

Permalänk

Zalman ZM400B-APS, kan den vara bra? Ska vara väldigt tyst iaf.

Permalänk
Medlem

Någon som känner till hur ett nätagg. som heter POWER presterar? Modellen är LC6550 II.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ivanhoe - väntar spänt på komentar angående tystnaden....

Jag kunde ställa in med ratten på baksidan, från nästan ljudlöst till på ett ungefär 35dB. Kvalitetskänslan på nätaggregatet är bra, fint förpackad. Spänningarna verkar på den lilla tid jag haft nätaggregatet inmonterat varit mycket stabila.

Permalänk
Medlem

Så här är volten som kommer från mitt levicom 450w

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean

http://gnuserver.mine.nu/~sted/bean1/sdss.JPG

12V = 15.5V ?!?!?!?

Permalänk
Medlem

Att den står på -3.50V antar jag är en missvisning.

Permalänk

LOL.. Mitt levicom 420 watt luktar inget farligt.. eller jag sitter inte o luktar ibak på datorn och det låter ingenting enl mig! Och det är dualfan. Enl mig är levicom ett mycket bra märke och har stabila spänningar!

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

Tagan luktar absolut inget och är i praktiskt taget ljudlöst. Enda som låter högre är mina hårddiskar.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1219&session=3fd455...

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dabean

http://gnuserver.mine.nu/~sted/bean1/sdss.JPG

Snyggt mätfel!

Mät med en multimeter istället... borde visa ganska exakt +12v.

Luktar? Ny elektronik luktar alltid ny elektronik... Är det nåt att gnälla på egentligen? Ska nybakat bröd inte heller lukta?

Antec TruePower är bra. Tysta och stabila.

Väldigt kraftiga nätagg har oftast större kylflänsar vilket gör att de klarar sig med mindre luftflöde (=> minder ljud) än billiga nätagg som oftast har betydligt mindre flänsar och en kraftigare fläkt.
Kylflänsar är dyrare än fläktar så det är inte så konstigt att tillverkarna gör så...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||