Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Cossonic med extra bas suger. men deras 5.1 lurar är skit fina

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |

Permalänk
Medlem

Hittade en bild nu.. fint ljud och fin kvalitet på produkten ..

Hama CS-408

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Köpte nyss hör lurar. Skulle egentligen ha headset med ställde ett väldigt stort krav nämligen att muffarna skulle sitta runt och inte på örorna. Det var förståss omöjligt att hitta ett sådant headset eftersom alla tillverkare verkar vara dumma i huvet. Jag bestämde mig efter några dagars letande att jag skulle köpa ett par hörlurar och sätta fast en mick på dom. Jag testade Jag testade 4 senheiser ett par sonylurar och två koss...Alla låg mellan 1000 och 200 spänn. Vi (jag och min pappa) märkte snabbt hur dålig diskant alla senheiser hade. Själva högtalarna satt 2-5 cm frön öroningången så allt man hörde var basen. Alltså, jag ville ha ett par lurar med bra bas, bra diskant och där högtalarna satt nära örat. Hittade tillslut Koss pro3aa som stämde in överallt.
http://www.bigbangelectronics.com/product.asp?dept_id=5&pf_id...
Tycker dom ör värda varända öre med tanke på att dom hade bättre ljud än många 1500 kroners senheiser...

Permalänk
Avstängd

Fear The Llama: vilka Sennheiser-modeller testade du? med mina är det inga problem alls med varken bas eller diskant

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

ja kör Philips Hp910. en lite äldre modell än 890. lite dyrare, men fan så mycket smidigare!

Visa signatur

Phear the beavers!
<>(,,°°> <>(,,°°> <>(,,°°>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Av dom som jag har provat så har Cosonic MDR-850 absolut bäst ljud för pengarna... Skitsköna, med mic, billiga, bra kräm... ren njutning helt enkelt.

Herregud antingen så har ni aldrig använt ett par bra hörlurar eller så vet ni inte vad bra är helt enkelt. Jag har ett par cosonic och visst det går bra att spela med men inte fan lyssna på musik. Låter förjävligt ju!
Däremot kan jag rekomendera sennheiser. Jag har haft en hel del grejjer från sennheiser och det har varit gudomligt ljud varje gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaR
Philips Hp890, överlägsna allt annat

kan inte göra annat än att hålla med!

Permalänk
Medlem

Jag gillar mina HP890 skarpt...

Dom är bra mycket bättre än cosonic-lurarna jag hade för ett par år sen...
Skulle aldrig ens röra vid cosonic igen..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Köpte nyss hör lurar. Skulle egentligen ha headset med ställde ett väldigt stort krav nämligen att muffarna skulle sitta runt och inte på örorna. Det var förståss omöjligt att hitta ett sådant headset eftersom alla tillverkare verkar vara dumma i huvet. Jag bestämde mig efter några dagars letande att jag skulle köpa ett par hörlurar och sätta fast en mick på dom. Jag testade Jag testade 4 senheiser ett par sonylurar och två koss...Alla låg mellan 1000 och 200 spänn. Vi (jag och min pappa) märkte snabbt hur dålig diskant alla senheiser hade. Själva högtalarna satt 2-5 cm frön öroningången så allt man hörde var basen. Alltså, jag ville ha ett par lurar med bra bas, bra diskant och där högtalarna satt nära örat. Hittade tillslut Koss pro3aa som stämde in överallt.
http://www.bigbangelectronics.com/product.asp?dept_id=5&pf_id...
Tycker dom ör värda varända öre med tanke på att dom hade bättre ljud än många 1500 kroners senheiser...

shit! bra pris där.. är det 100% fri frakt (till sverige?)?

ballt anyway

Permalänk
Medlem

Philips hp890 och Sennheiser hd497 är de bästa lurarna i ~500kronorsklassen, undvik allt annat.
Plantronics är skräp, Koss är hyfsat men kostar ungefär dubbelt så mycket i Sverige som i USA, de är alltså rätt mycket sämre än alla lurar i dess prisklass. Dock är Porta pro och ksc35 rätt bra, men inte värde priset i Sverige.

För ~1000 skulle jag köpa Sennheiser hd280pro, det är en stängd lur med bra ljud och låg impedans*.

För 1500:- köpte jag mina Ultrasone hfi650DVD från meier-audio.de, de är i audiofil-kretsar ansedda som några av de absolut bästa stängda lurarna i den prisklassen. Just den modellen finns inte ens att köpa i Sverige just nu, men priset skulle hamnat på ~2400 kr här.
Även dessa har låg impedans.

*ju högre impedans, ju svårare är hörlurarna att driva, hörlurar med en impedans över 80-100 ohm behöver man en hörlursförstärkare till för att de ska låta bra.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Citat:

säger detsamma. Kan verkligen rekommendera dessa lurar!

Visa signatur

P4 3.0 ghz > 2 * 512 DDR 400mhz > Maxtor 250 gb > Radeon 9800 pro > Soundblaster Audigy 2 Platinum!

Sedan ett par renoveringsobjekt som ligger och skräpar ;)

Permalänk
Medlem

Re: Hörlurar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dorgon
Hejsan är det någon som vet var man kan finna några produkttester på olika hörlurar? Funderar på att satsa endel pengar på ett headset men skulle först vilja läsa lite testresultat
Dorgon

Det finns två bra internetsiter som recenserar hörlurar och som ger snittpoäng till alla lurar baserade på människors röstningar.
Ungefär som IMDB.COM

Dessa sidor är:

http://www.epinion.com
http://www.audioreview.com

Finns en Guide tilll hur man väljer hörlurar här också.

Jag hängde runt där i en månad innan jag bestämde mig för vilka lurar jag skulle köpa.

Sen beror det ju på i vilket syfte du ska använda lurarna.
Samt vilken TYP av lurar du ska ha.

Det finns ju stängda lurar, öppna lurar, headsetlurar, Street-Lurar, Sportslurar, Öronsnäckor och Plug-Ins-lurar.

Alla har sina fördelar och nackdelar.
Och alla har olika priser också.

Stängda Lurar är bra på det sättet att man får bäst ljud, men dom är oftast VÄLDIGT klumpiga att ha med - inget man bör ta med frestylen när man går ut och joggar.

Stängda lurar ger överlägset bäst ljud, läcker inte ut ljud (som kan störa andra) och stängda hörlurar spottar alltid ut alla ljudnivåer på en jämn nivå. D.v.s inte för mycket diskant eller för mycket bas, utan en lagom jämn nivå på allt vilket reducerar hörselskador efter lång användning.

Nackdelen med Stängda hörlurar är däremot priset. De är dom dyraste och ett bra par kan kosta allt från 500 uppåt till 1500 kr.
Också så är dom som tidigare nämnt väldigt klumpiga.
Dom går defenitivt inte att jogga med eller röra sig med väldigt mycket.
Dessutom har det tendenser till att bli väldigt varmt i dom lurarna eftersom dom isolerar värmen runt öronen.

Sen finns det öppna lurar också.
Dom är oftast lite billigare, lite mer behändligare och fläktar lite bättre om öronen eftersom dom inte hakar sig på själva öronen.
Dom flesta öppna hörlurar går att vika ihop också vilket gö det väldigt praktiskt och behändeligt.

Öppna lurar kan man lyssna och använda ganska länge också eftersom dom för det mesta stter väldigt bekvmt och inte klämmer på öronen någonstans.

Nackdelen med dom är att dom som är öppna läcker väldigt ofta musik utåt.
Och lyssnar på man på hög musik så kan andra höra det.
Och dom kan läcka IN ljud utifrån också - till skillnad från stängda hörlurar.

Sen finns det öronsnäckor och "plug-ins"-lurar.
Överlägset i mobilitet, rörlighet, behändlighet och fläktning för öronen.
Det är dom här typen av lurar man ska ha om man ska jogga till musik.
Jätt-små och jättelätta att rulla ihop till ett litet nystan som får plats i vilken ficka som helst.

Oftast billigast också med tanke på att det är inte så himla mycket delar till dom.

Nackdelarna är att dom kan vara väldigt obekväma och skada öronen vid längre användning.
Jag själv kan inte använda sådana här i längre än 15 minuter, sen får jag öronskav.
Dom skaver i öronen väldigt lätt och bör inte användas under längre tidperioder.

Dom har oftast en ojämn spridning av ljudfrekvenser, dom billiga har oftast väldigt mycket diskant och lite bas vilkt skadar öronen vid längre användning och höga volymer med dom typen av hörlurar gör ONT.

Läcker ut mest ljud av alla hörlurstyper och läcker in mest ljud också.
Däremot är dom här överlägset bäst att ha på stranden under varma somrar.

Sen beror det på också till vilket grad man är en perverterad ljudo-fil.
Om man kan märka skillnaden mellan 44 kHz och 60 kHz och är kan urskilja ljudmixningar mellan trummor, bas och en distad gitarr - eller om man inte kan urskilja en 96 kbps MP3 från 250 kbps.

Vad är det för mening att köpa ett par dyra hörlura rom man inte själv märker skillnaden?

För att avsluta detta långa inlägg så kan jag säga vilken lur jag köpte.

KOSS deignade en klassiker til hörlur på 80-talet som var revolutionerande överälgset i ljud, balans och bas.
Dom har hållt kvar modellen i över 15 år och inte ändrat på den ett minsta lilla smack och den har varit en "best-seller" i över 15 år snart.

Det är den mest klassiska lurar av alla och i mina öron dom mest överlägsna lurarna i 1000-kronorsklassen.

Lyssna inte på alla försäljare som försöker sälja dig en skräpig SONY eller PHILIPS.

Ta med din freestlye, ta med den skivan med den absolut TYNGSTA och brutalaste BASEN som finns i din skivsamling.
Gå till närmaste ljudhandlare och be att få testa ett par [url="http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/02ProductDetailCall?Read..."]KOSS PORTA PRO[/url]

Jag har provlyssnat på SONY-lurar i klassen 800-1000 kr och ingen låter ens i närheten av dessa lurar.
Den enda nackdelen är att dom är faktiskt lite fula.

Dom är ett par ÖPPNA hörlurar, men dom låter bättre än stängda lurar!

Ge dom en chans.
Jag lovar dig att ljudet inte gör dig besviken.

Om Ni inte tror på mig så kan ni ju gå tll dom två sidorna och kolla recenstionerna och se att den är överlägset bäst i alla kategorier.

Kostar ynka 550:- på Webhallen.

Nu tycker jag att jag gjort mig väl förtjänt lunch!

Permalänk
Medlem

Det är inte för intet som koss porta pro har lyckats hänga med så länge i branshen, det är en mycket bra produkt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm

Håller med, åtminstone vad gäller ljud och bekvämlighet. De gick sönder väldigt snabbt dock.

Permalänk
Medlem

har haft en massa fina lurar, dom bästa är yamahas och Koss, philips duger i krig

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Kanske lite OT men skit i produkttester och köp Sony MDR-V700 istället. finns på www.electronica24.de .

Visa signatur

Livet är standarden för värde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wictory
Jag förstår inte vad det är för fel på er! Cosonic är enormt dåliga. Jag stör mig otroligt mycket på er just nu! ush.....:mad: //wikk3!

Ehmm....

VAD FAN ÄR DET FÖR FEL PÅ DIG??!?!!?! Det är ju det skönaste ljudet i dom!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cog@
Ok, då tar vi dom här.

Sennheiser

Schisse dom var inte billiga!

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matt
Schisse dom var inte billiga!

Det där är ju ingenting jämfört med toppmodellen Orpheus.

http://www.referenceaudio.com/product.asp?iProductID=1052
135000 pix att betala vid kassan ;).

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

head-fi.org är den bästa sidan om man är intresserad av hörlurar.

Akuma, stängda lurar har snarare sämre ljud än öppna lurar i de flesta fall, eller låter i alla fall annorlunda än öppna lurar, ofta till det sämre.
Sedan finns det inget som säger att stängda lurar är större än öppna lurar, jag fattar verkligen inte ochhur du kan påstå att stängda lurar har en jämnare frekvensåtergivning, det är bara skitsnack.
Stängda lurar är inte heller dyrare än öppna.

Att de flesta öppna lurar går att vika ihop är inte bara fel, det är irrelevant när man ska köpa nya hörlurar, då tittar man ju på just de/det paret hörlurar, inte på hur andra låter eller är konstruerade i allmänhet.
Inget säger att öppna hörlurar är bekvämare än stängda.

Att säga att alla stängda hörlurar är mindre bekväma än öppna är som att säga att alla invandrare är tjuvar, förstår du det?

Koss Porta Pro är ganska bra lurar, det håller jag med om, dock överdriver du väldigt mycket när du beskriver dem.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk

Re: Re: Hörlurar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akuma
Kostar ynka 550:- på Webhallen.

Koss Porta Pro finns på Komplett för 349kr + frakt. Beställde mig ett par med en gång när jag blev tipsad

Visa signatur

"I must digest this information"

Permalänk

Re: Re: Re: Hörlurar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endless Nameless
Koss Porta Pro finns på Komplett för 349kr + frakt. Beställde mig ett par med en gång när jag blev tipsad

Nästan så man ska beställa "bara" för att, vill helst ha ett par slutna lurar men har haft svårt att hitta så prisvärda lurar som Porta Pro (i dess prisklass).
Har väl inte letat så intensivt dock men det vore trevligt om man kunde hitta några sjyssta, snäckorna som följer med iPoden är inte de ultimata direkt.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skummade igenom tråden lite och hittade då ingen som rekommenderade Plantronics DSP500(äger för tillfället ett halvt ex)

Fördelen med dom är att du har klockrent ljud utan att behöva äga ett ljudkort! Eftersom det sitter en Digital Signal Processor på kabeln!

Man ansluter Headsetet till USB(bara)

Jag var supernöjd med dom tills det blev glapp i ena luren(kan bero på att dom gått i golvet ett x antal gånger!)

Nackdelen med dom är att dom kostar ca 1200:-

Men jag rekommenderar dom även trots sitt höga pris!

Dom e värda varenda krona!

Mvh dabean

EDIT: Nu har jag lödat ihop dom, så nu har jag ett par fungerande Dsp500 (som jag saknat dom) *snyft* en liten glädjetår