Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dorgon
Hejsan är det någon som vet var man kan finna några produkttester på olika hörlurar? Funderar på att satsa endel pengar på ett headset men skulle först vilja läsa lite testresultat
Dorgon
Det finns två bra internetsiter som recenserar hörlurar och som ger snittpoäng till alla lurar baserade på människors röstningar.
Ungefär som IMDB.COM
Dessa sidor är:
http://www.epinion.com
http://www.audioreview.com
Finns en Guide tilll hur man väljer hörlurar här också.
Jag hängde runt där i en månad innan jag bestämde mig för vilka lurar jag skulle köpa.
Sen beror det ju på i vilket syfte du ska använda lurarna.
Samt vilken TYP av lurar du ska ha.
Det finns ju stängda lurar, öppna lurar, headsetlurar, Street-Lurar, Sportslurar, Öronsnäckor och Plug-Ins-lurar.
Alla har sina fördelar och nackdelar.
Och alla har olika priser också.
Stängda Lurar är bra på det sättet att man får bäst ljud, men dom är oftast VÄLDIGT klumpiga att ha med - inget man bör ta med frestylen när man går ut och joggar.
Stängda lurar ger överlägset bäst ljud, läcker inte ut ljud (som kan störa andra) och stängda hörlurar spottar alltid ut alla ljudnivåer på en jämn nivå. D.v.s inte för mycket diskant eller för mycket bas, utan en lagom jämn nivå på allt vilket reducerar hörselskador efter lång användning.
Nackdelen med Stängda hörlurar är däremot priset. De är dom dyraste och ett bra par kan kosta allt från 500 uppåt till 1500 kr.
Också så är dom som tidigare nämnt väldigt klumpiga.
Dom går defenitivt inte att jogga med eller röra sig med väldigt mycket.
Dessutom har det tendenser till att bli väldigt varmt i dom lurarna eftersom dom isolerar värmen runt öronen.
Sen finns det öppna lurar också.
Dom är oftast lite billigare, lite mer behändligare och fläktar lite bättre om öronen eftersom dom inte hakar sig på själva öronen.
Dom flesta öppna hörlurar går att vika ihop också vilket gö det väldigt praktiskt och behändeligt.
Öppna lurar kan man lyssna och använda ganska länge också eftersom dom för det mesta stter väldigt bekvmt och inte klämmer på öronen någonstans.
Nackdelen med dom är att dom som är öppna läcker väldigt ofta musik utåt.
Och lyssnar på man på hög musik så kan andra höra det.
Och dom kan läcka IN ljud utifrån också - till skillnad från stängda hörlurar.
Sen finns det öronsnäckor och "plug-ins"-lurar.
Överlägset i mobilitet, rörlighet, behändlighet och fläktning för öronen.
Det är dom här typen av lurar man ska ha om man ska jogga till musik.
Jätt-små och jättelätta att rulla ihop till ett litet nystan som får plats i vilken ficka som helst.
Oftast billigast också med tanke på att det är inte så himla mycket delar till dom.
Nackdelarna är att dom kan vara väldigt obekväma och skada öronen vid längre användning.
Jag själv kan inte använda sådana här i längre än 15 minuter, sen får jag öronskav.
Dom skaver i öronen väldigt lätt och bör inte användas under längre tidperioder.
Dom har oftast en ojämn spridning av ljudfrekvenser, dom billiga har oftast väldigt mycket diskant och lite bas vilkt skadar öronen vid längre användning och höga volymer med dom typen av hörlurar gör ONT.
Läcker ut mest ljud av alla hörlurstyper och läcker in mest ljud också.
Däremot är dom här överlägset bäst att ha på stranden under varma somrar.
Sen beror det på också till vilket grad man är en perverterad ljudo-fil.
Om man kan märka skillnaden mellan 44 kHz och 60 kHz och är kan urskilja ljudmixningar mellan trummor, bas och en distad gitarr - eller om man inte kan urskilja en 96 kbps MP3 från 250 kbps.
Vad är det för mening att köpa ett par dyra hörlura rom man inte själv märker skillnaden?
För att avsluta detta långa inlägg så kan jag säga vilken lur jag köpte.
KOSS deignade en klassiker til hörlur på 80-talet som var revolutionerande överälgset i ljud, balans och bas.
Dom har hållt kvar modellen i över 15 år och inte ändrat på den ett minsta lilla smack och den har varit en "best-seller" i över 15 år snart.
Det är den mest klassiska lurar av alla och i mina öron dom mest överlägsna lurarna i 1000-kronorsklassen.
Lyssna inte på alla försäljare som försöker sälja dig en skräpig SONY eller PHILIPS.
Ta med din freestlye, ta med den skivan med den absolut TYNGSTA och brutalaste BASEN som finns i din skivsamling.
Gå till närmaste ljudhandlare och be att få testa ett par [url="http://www.koss.com/koss/kossweb.nsf/02ProductDetailCall?Read..."]KOSS PORTA PRO[/url]
Jag har provlyssnat på SONY-lurar i klassen 800-1000 kr och ingen låter ens i närheten av dessa lurar.
Den enda nackdelen är att dom är faktiskt lite fula.
Dom är ett par ÖPPNA hörlurar, men dom låter bättre än stängda lurar!
Ge dom en chans.
Jag lovar dig att ljudet inte gör dig besviken.
Om Ni inte tror på mig så kan ni ju gå tll dom två sidorna och kolla recenstionerna och se att den är överlägset bäst i alla kategorier.
Kostar ynka 550:- på Webhallen.
Nu tycker jag att jag gjort mig väl förtjänt lunch!