Muskampen 2025: Segraren korad!

Hur lång tid skulle det ta för dig att upptäcka att Insert gått sönder?

Permalänk
Medlem

Angående knappen mellan backspace och + så används den för diftonger. Som idé exempelvis.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Jag förstod inte vilken tangent du menade när jag börja läsa, det säger väll hur mycket jag använder den.
Men jag skulle nog aldrig märka det, testade den nu och den funkar

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog aldrig märka det. Tror inte att jag har använvt Insert en enda gång.

Permalänk
Medlem

Du skulle kanske inte sakna den om den inte fanns men om du av mistag tryckt på "insert" medans du skriver i valfritt dokument, mail, osv. och skall gå in och redigera så kommer du att upptäcka att den inte flyttar efter utan skriver över skiten.

Permalänk
Medlem

caps lock e nog den knappen jag hatar mest av alla, om man råkar trycka in den å e lite oupmärksam på vad man skriver så kan det bli en hel mening man måste göra om, sen så blir det väldigt fult om man snackar i t.ex. msn å råkar ha den inne.
F Lock är oxå lite jobbig men samtidigt ganska smart.
Windowsknapparna är ju ganska jobbiga men jag använder den varje gång jag går ifrån datorn (windowsknap + L) men för spel skulle det vara perfekt om det fanns en knapp som F Lock till windowsknapparna.
Sen använder jag aldrig Pause/Break och Scroll lock (vet inte ens vad dom gör, nån som kan förklara?)
Insert används ibland men då framförallt i skolan då det är lite kul att trycka in den på polarens dator och han börjar undra varför den skriver över text när han ändrar i det han skrivit

Permalänk

F-lock på diNovo tangenbordet förstår jag itne nån som sa att den var onödig, för han måste trycka in den var gång han startar. det behöver inte jag den e alltid "igång".

och Scroll Lock tycker jag e nödväning, antingen att styra med numpaden eller skriva så man kan välja vilket.

Den onödigast jaghar på mitt tangenbord tycker jag nog faktiskt e den som sitter vänster om den högra Ctrl, den som får upp samma meny som om man skulle högerklicka på musen.

Och e det nån använder tangenten Pause/Break längre egneltigen, gamla spel möjligtvis men

Permalänk
Hedersmedlem

Typ en sekund, eftersom jag är vänsterhänt och ofta använder ctrl-ins eller shift-ins för copy/paste.

Permalänk
Medlem

shift+insert och ctrl+ins är smidiga om man råkar ha båda händerna vid tangentbordet.

Permalänk

Tycker att min "FN"-knapp är den mest onödiga då den inte gör något.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt den.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Attans, valde 3-6 månader, kom på att jag använder insert dagligen i linux flr att klistra in saker i terminaler osv. Attsiken.

Permalänk
Medlem

Scroll Lock används flitigt här, skulle bli mycket vrång om den försvann från tangentbord.

Visa signatur

Light travels faster than sound. Is that why some people appear to be smart before they speak?
It's a big rock. I can't wait to tell my friends. They don't have a rock this big.

Permalänk
Medlem

Pause är bra. Används för att.. pausa.. Om man t.ex vill läsa något som flyger förbi i uppstarten ("DOS-läge") så trycker man på pause. Funkar från det att du slagit på strömmen så man använda den för att se vad som står i BIOS-bilden också.

På Logitechtangentbord innan DiNovo så var F-lock av som standard. Alltså var man tvungen att trycka in den om man ville ha en F-funktion. Jobbigt som få.

F1 - hilfe!
F2 - byt namn på fil
F3 - Sök
F4 - används i t.ex IE och FlashFXP
F5 - uppdatera
F6 - Hoppar till adressfältet i IE, Settings i FlashFXP
F7 - hmm nåt används den nog till
F8 - när man ska starta Windows i lustiga lägen
F9 - Ja nåt...
F10 - Menyn i Warcraft har jag för mig om
F11 - IE fullskärm
F12 - nåt...

Insert - trycker man på av misstag så man skriver över saker (mycket bra funktion
Delete - Ja.
Home - använder jag när jag surfar och håller på med långa textdokument
End - den också
Page Up - Om man inte orkar scrolla
Page Down - Om man fortfarande inte orkar...

, på numpaddelen är väl ett måste? Om skriver på den som man gör med en miniräknare skulle det vara ganska jobbigt att behöva leta upp , på det andra stället varje gång man ska ha en decimal?

Scroll lock används i Winamps AVS för att stoppa bytandet av presets. Hittar man en man gillar så trycker man in Scroll lock så stannar den på den alltså. Enda funktionen jag kommit på till den. Används också i Excel för att scrolla arket åt flera håll med piltangenterna.

Så ingen knapp är väl helt onödig.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Audiochicken
...
Edit: Nu upptäckte jag något kul, när jag höll inne FN och "Print screen / Sys Rq"-knappen så skriver tangentbordet detta: eleen enterprise co., ltd. v1.02.
...

Tack för den, provade på mitt tangentbord och då stängdes datorn av. Inte i en helt välkommen situation, fast nu vet man ju att den inte är helt onödig i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
... Och e det nån använder tangenten Pause/Break längre egneltigen, gamla spel möjligtvis men

prova [start]+[pause/break] så ser du att den är användbar.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

1. den extra windows iconen
2. scroll lock
3. , på numb pad
4. break
5. ½§-knappen
6. home
7. insert
8. numb lock
9. ¨^~-knappen
10. höger ctrl

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om vi snackar om vilka knappar vi använder mest sällan så kan vi väl göra ett litet experiment genom att installera nåt program som loggar alla knapptryckningar. Vet själv inte vad det finns sånna program men nån måste ju ha nåt tips.

/Joye

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

hm... www.qwerty.com har nått sånt prog.
jag surfade in dit för ett tag sen för roligt... hehe.
BTT: hm. minst 1 vecka iaf. andvänder den ALDRIG.
andvänder dock delete och end.
jag HATAR när dom nya tgb:en har ändrat plats på dom där 6 tangenterna.
ibland har dom flyttat ner dom ett snäpp, och istället lagt print scrn/scroll lock/pause-break . hata... hehe.
det ska vara det vanliga, 2 rader med 3 tangenter per rad...

men jag andvänder inte:
pg.up/down , insert, home (nästan aldrig, orka lyfta upp handen lite) , scroll lock, pause-break , F1-F12 (andvänder aldrig f-knapparna... orka komma ihåg vad dom gör... hehe) , < .

knappen åt höger om högra windowsknappen är för fan livsviktig, när man håller i nått man äter på i ena handen, och måste hantera windows med bara tgb'et... (fusk med tangentbords-styrning av pilen) .
det är roligt att träna på att bara andvända tgb:et för att leka i windows...

förresten, nån som vet ettt bra sätt att skriva med en hand på ?
för mig går det skitsegt, inte alls van vid det... nåja.

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Gissa vilken jag störde mig på?

Permalänk
Medlem

Använder man datorn till något någourlunda seriöst arbete som på något vis involverar text märker man väl av det inom några minuter..

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk

nooo

Hehe finns det folk som använder den fortfarande ...

Visa signatur

"Quot capita, tot sensus"