Permalänk
Medlem

Fulkåd

Jag vill bara skriva av mig lite!!!

satt och kollade lite funktioner på en hemsida som farsan brukar vara inne på (http://www.firstcard.se). så tänkte jag se vad det var för meny grejs de använda, så till min förvånings ser jag denna raden,rad 11 på förstasidan :

<STYLE TYPE="text/css"> <!-- .fetto { position: absolute; left: 0px; top: 0px; z-index:10;} ... --> </STYLE>

är inte det ANINGEN FULT? nästan avskyvärt!! det hade iofs vart värre om det stod neger, då hade jag verkligen tagit illa upp. men men.
kan inte folk tänka sig för lite........................ ?blää för sånt trams!!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Hedersmedlem

haha, det är inte ofta man ser sådant

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
haha, det är inte ofta man ser sådant

du håller ändå med att det är lite diskriminering. de kunde namnsatt den till hejsan elelr nått

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där var väl ändå inte särskillt mycket att uppröra sig över?
Lite internhumor bland dem som har gjort sidan, eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Det där var väl ändå inte särskillt mycket att uppröra sig över?
Lite internhumor bland dem som har gjort sidan, eller nåt.

jo, jag är inte fet. men ändå! humor är det inte.. kanske lite bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl nästan värre att skriva fuck, crap, shit osv som M$ ska ha gjort i sin läckta kod. Men visst är det dåligt att skriva ett klassnamn sådär och sen inte ändra när man släpper sidan. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

asså visst, det kanske kan vara kul osv men samtidigt håller jag med om att det är lite kränkande och inte särskillt trevligt eller professionellt...

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

De kanske bara vill ha det som en pik till alla som är och kollar i deras kod?

Permalänk
Medlem
Citat:

De kanske bara vill ha det som en pik till alla som är och kollar i deras kod?

men herregud! de kunde ha haft en :

<!-- Fan ta dig om du kopierar något.... !-->

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kan de ju skriva något som faktiskt refererar mot de som kollar, inte mot om de är överviktiga eller inte, typ ".nickenyfiken { }" osv.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Hedersmedlem

haha, det ska jag lägga in i min kod

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem

jag tycker det är helt sjukt! jag blir fan stött! ändå är jag inte överviktig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

akn3: Du noterade inte min smiley där?
Förresten kanske jag tar ditt nick som en förolämpning, jag har en jobbig finne på halsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

akn3: Du noterade inte min smiley där?
Förresten kanske jag tar ditt nick som en förolämpning, jag har en jobbig finne på halsen.

äsch! hur kan du asosiera (stavning pliis) med ordet akne? jag har faktiskt en fetskillad 3a med i mitt nick men det är ändå inte samma sak, tycker iaf inte jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, klart det inte är samma sak...

Och det stavas associera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Nej, klart det inte är samma sak...

Och det stavas associera.

skall lägga detta ordets stavning på minnet nu! Tack skall du ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng är bra om man är osäker. 8]

Kanske skulle återgå till topic nu? :] Annars blir nog nån moderator arg och låser tråden. Inte för att jag tror nån bryr sig, men ändå. [:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kvittar nu nästan om de låser tråden eller inte.. nu vet iaf alla om denna horibla hemsidan och dess omogna programmerare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, jo, iofs.

Visa signatur

Permalänk

Orka... alla ens variablar heter ju nåt i den stilen. Läste du inte den artiklen om källkoden till Windows. Var ju bara "fuck" och sånt i kommentarerna till den.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Så farligt var det väl inte i alla fall det var ju någon miljon rader kod och det fann ungefär tio kommentaret med "fuck" i.
Någon på slashdot letade efter samma ord i Linux kernel och det var bra många fler träffar.
Dessutom så den så att säga lite mer öppen så alla kan läsa deras "fuck" kommentarer utan att behöva göra nått olagligt och den finns redan på hyfsat många datorer.
Men visst ger det inte ett så seriöst intryck att använda sådana variabelnamn.

Visa signatur

There is no end to the infinite number of stupid things that could be done on a Turing complete system.

Permalänk

Nu råkar jag iofs vara överviktig, men det skulle inte falla mig in att ta ett spår illa upp av det där..

Och utan att vara en "coder" direkt så kan jag ju förstå hur svårt det är att komma på namn för sådant...
och personen som skrev det hela lär ju inte heller ha för avsikt att folk ska titta på hans kod...ÄVEN om det står fritt för vem som helst att göra det...

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cognitive D
Nu råkar jag iofs vara överviktig, men det skulle inte falla mig in att ta ett spår illa upp av det där..

Och utan att vara en "coder" direkt så kan jag ju förstå hur svårt det är att komma på namn för sådant...
och personen som skrev det hela lär ju inte heller ha för avsikt att folk ska titta på hans kod...ÄVEN om det står fritt för vem som helst att göra det...

Jag är själv ganska viktig, om man säger så, men det här tycker jag är mest löjligt.
Vad spelar det för roll om det så står h*ra i koden 100k ggr? Det har ju ingen som helst inverkan på hur sidan fungerar och jag tycker inte att man behöver anpassa kommentarer och variabelnamn så att folk som läser koden inte blir stötta.

Jag kan iofs hålla med om att det inte ger ett bra intryck utav personen som har skrivit koden och att det med stor säkerhet fanns något bättre namn både för hans egen del och andras.
Men jag tycker det är löjligt att klaga på det.

edit:
Glömde säga att det blir givetvis skillnad om det är någon kommentar i koden som är riktad mot nogon.

Permalänk

När jag ser rubriken "fulkod" Så förväntar jag mig nåt i stilen

<font size=4><b>hej till<font size=5> jannes <font color=red>hemsida></b>

Det är fulkod!

Men:
Han skriver 3.2-kod!
Han använder ramar!
Sidan fungerar inte i FF!
Sidan är på nästan 30kb utan bilder!
Han har ett script som ska väljer css-fil efter operativsystem! (ska vara efter webbläsare om man ska ha ett)
Ingen av css filerna existerar! (win eller inte win)

Jag tänkte slå ner på era kommentarer om vilka variabelnamn han använde, men efter att ha sett hans kod kan jag inte förmå mig...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

1. Namnet kan vara en förkortning eller liknande på ett ord som beskriver vad koden gör osv.
2. Koden är inte precis till för att läsas av användarna, samma sak gäller Microsoft's kod.
3. Varför ens bry sig om vad en person skriver i sin kod?

Permalänk
Medlem

3. Det är ju ganska vettigt att skriva variabelnamn som beskriver vad som ska göras så att andra, som är intresserade eller om man är flera på ett projekt, ska kunna fatta något av det. Om det står .fetto { } måste man ju lista ut att "jaha, .fetto beskriver vad listan i menyn ska göra", då är det ju bättre med .navlist { } eller liknande, då fattar man direkt vad det är och behöver inte kolla vart elementet finns bland all HTML.

Och nej, den är inte till för att läsas av användarna, men om någon gör det då? Varför inte skriva vettiga variabelnamn direkt. Visst kan man skriva sånt under utveckligen, men när man släpper en färdig produkt, särskilt en som många kommer besöka, så är det ju alltid kul när det är vettigt skrivet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hans kod, han använder den nomenklatur som passar honom.
Stör man sig på koden behöver man inte läsa den.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det här var det löjligaste jag har läst hittills på SweC, tar man illa upp av det där (när man dessutom inte ens är överviktig själv) så får man det nog svårt här i livet. Att det sen står i källkoden till hemsida gör saken än mer absurd.

Till trådskaparen; ta inte illa upp, det här är skrivet i all välmening.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

håller med DI6.
Okej att det inte e så bra kodstandard o ha variabelnamn som inte säger någonting, men det var ju inte det som trådskaparen reagerade på utan på att en variabel heter fetto.. Är det inte lite överdrivet o reagera på fetto när det inte står i ngn dåligt samanhang, dvs:
"du är ett fetto" <- kan vara stötande imo.
"fetto är ett ord" <- är inte stötande imo.