Permalänk
Medlem

9800SE eller 9600XT

Tänkte köpa nytt grafikkort och det står mellan Club 3D Radeon 9800SE eller 9600XT av samma märke, båda kostar 1500:- på datorbutiken .. så vilket ska man sattsa på ?

Permalänk

Båda ska ungefär prestera likgiltigt, men om chansar på ett 9800SE och sedar moddar det till Pro har köpt ett Pro för 1500kr :). Men chansen på att modden ska lyckas är 50/50. Jag skulle ha tagit 9800SE. Föresten, man kan väl utnyttja lagen om ångrat köp? Ifall modden misslyckas.

Permalänk
Medlem

eller så köper du ett fx5900 på jmedata som klår båda de korten och det kostar 1495

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beng@n
eller så köper du ett fx5900 på jmedata som klår båda de korten och det kostar 1495

tänkte köpa de först men nu hade dom höjt de till 1600:- +
och på datorbutiken slipper man väll frakten om man har lösenordet

Permalänk

Jo det är ett bra tips! Köp därifrån men om du är en ATI fantast så köper du ett Radeon.
Bara så du vet peesn, 9800Pro slår FX5900.

Ja man slipper frakt med kordord vilket är "frifrakt" och använder man förskottsbetalning också betalar man endast för grafikkortet och inget annat.

Permalänk
Medlem

det blidde ett 9800SE, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

ett tips är att dom är billiga på komplett, men jag tror knappast att dom går med på att du får skicka tillbaka det om du testat flasha det som nån föreslog tidigare

Permalänk
Medlem

PowerColor har slutat med tillverkningen av 9800SE (en proddukt på utförsäljning) och sedan vet man inte med säkerhet vilka minnen kortet levereras med samt att oddsen att upplåsningen lyckas är runt 50%. Ett Club 3D har odsen upp mot 80% att upplåsningen fungerar och det sitter fina Hynix 2,8ns minnen, som ofta är väldigt klockvänliga och då med en förbättrad kylning, annars går det inte att klocka så speciellt högt och risken är stor att man även ger kortet värmeskador.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Komplett har ju 9800SE för 1300:- nånting... av märket kraftfärg...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Komplett har ju 9800SE för 1300:- nånting... av märket kraftfärg...

Bra Grabben_83a att du tog upp det, hade just tänkt skriva en tråd om detta kort men men... Som sagt, nu när Komplett säljer 9800SE för 1300 Kr så börjar jag undra om inte det är mer värt köpa detta kort än det som JME DATA säljer: Creative FX5900 1 695 Kr.

..eller??

Men visst, det är väl så att FX 5900 har bättre prestanda (Men inte så mycket bättre..eller?) men visst är det så att 9800SE har bättre bildkvalitet.. eller??

Jag vill inte softmodda 9800SE utan det ska vara i orginal när det jämförs mot FX 5900!

Ha de

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

beställde kortet igår fick det idag.. ganska nöjd med datorbutiken

Permalänk
Medlem

varför inte slå på ett MSI FX5900XT för några lappar mer så är man nöjd länge länge länge....

Visa signatur

Intel 2.8Ghz NW HT ][ PC4000 256x2 512x1][ Asus P4P800S-E Deluxe ][ MSI FX5900XT 128 VTD ][ Samsung SP 160GB ][ 3com 10/100 ][ SB Live value ][ Chieftec 360W ][ MS IE 3.0 ][ Func ][ IBM 19" ][ Philips HF ]

Permalänk
Medlem

De ser ju inte om man man softmodar de iaf. De kan man prova först

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bewise
Bra Grabben_83a att du tog upp det, hade just tänkt skriva en tråd om detta kort men men... Som sagt, nu när Komplett säljer 9800SE för 1300 Kr så börjar jag undra om inte det är mer värt köpa detta kort än det som JME DATA säljer: Creative FX5900 1 695 Kr.

..eller??

Men visst, det är väl så att FX 5900 har bättre prestanda (Men inte så mycket bättre..eller?) men visst är det så att 9800SE har bättre bildkvalitet.. eller??

Jag vill inte softmodda 9800SE utan det ska vara i orginal när det jämförs mot FX 5900!

Ha de

Det är inte ett lätt val eller hur...?

Creative kortet är fysiskt starkare mot ett Radeon 9800SE 128MB 256-bitars kort men har lite sämre bildkvalite men om upplåsningen fungerar, då är SE-kortet även snabbare. Att "Softmodda" kortet är inget som märks, det görs via t.ex. ett överklockningsprogram som RivaTuner - men, man måste fixa till kylningen på kortet om det ska bli långlivat.

Dock behövs kylningsförbättringar även på 5900-kortet, om det ska kunna klocka väl.

Det är valen du har att göra, vilket kort du väljer att köpa.

Här är några blandade tester av olika slag, där kan du se lite skillnader mellan korten.
http://www.nvnews.net/reviews/3dblaster_fx_5900/index.shtml
http://www.beyond3d.com/reviews/creative/fx5900/
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/club3d-radeon9...

/Saint25

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Jo det är ett bra tips! Köp därifrån men om du är en ATI fantast så köper du ett Radeon.
Bara så du vet peesn, 9800Pro slår FX5900.

Ja man slipper frakt med kordord vilket är "frifrakt" och använder man förskottsbetalning också betalar man endast för grafikkortet och inget annat.

Vilka är det som skall ha tillgång till det där med kodordet egentligen? Det kan ju inte vara meningen att vem som hellst skall använda det.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peesn
beställde kortet igår fick det idag.. ganska nöjd med datorbutiken

tjena har tänkt köpa likadant kort. funkar det bra?

kan man få en liten reccension på den?

vad man fick med för saker, hur den funkar m.m

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Det är inte ett lätt val eller hur...?

Creative kortet är fysiskt starkare mot ett Radeon 9800SE 128MB 256-bitars kort men har lite sämre bildkvalite men om upplåsningen fungerar, då är SE-kortet även snabbare. Att "Softmodda" kortet är inget som märks, det görs via t.ex. ett överklockningsprogram som RivaTuner - men, man måste fixa till kylningen på kortet om det ska bli långlivat.

Dock behövs kylningsförbättringar även på 5900-kortet, om det ska kunna klocka väl.

Det är valen du har att göra, vilket kort du väljer att köpa.

Här är några blandade tester av olika slag, där kan du se lite skillnader mellan korten.
http://www.nvnews.net/reviews/3dblaster_fx_5900/index.shtml
http://www.beyond3d.com/reviews/creative/fx5900/
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/club3d-radeon9...

/Saint25

Det är skönt Saint att du är med oss! hehe

Det är bra det du skriver.. så sant så..

okej.. om jag säger så här då: Om jag vill spela Far Cry då? Typ 1024 * 768 på högsta inställningar? Jag menar, är då FX5900 så mycket bättre än 9800SE eller rättare sagt flyter det bättre och får jag skaplig fps med högsta íntällingarna vad gäller effekter.

Jag vet att det är dumma frågor som jag ställer men jag vill veta...

Just det, en fråga till: Är ett 9800SE lika bra som ett 9600XT? (Det kör väl med 256 bitars minne, alltså 9800SE?)
Och om 9800SE är det eller till och med bättre än 9600XT så tycker då jag att för 1349 Kr så får man ett bra grafikkort. Relativt....

Ha De

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bewise
Det är skönt Saint att du är med oss! hehe

Det är bra det du skriver.. så sant så..

okej.. om jag säger så här då: Om jag vill spela Far Cry då? Typ 1024 * 768 på högsta inställningar? Jag menar, är då FX5900 så mycket bättre än 9800SE eller rättare sagt flyter det bättre och får jag skaplig fps med högsta íntällingarna vad gäller effekter.

Jag vet att det är dumma frågor som jag ställer men jag vill veta...

Just det, en fråga till: Är ett 9800SE lika bra som ett 9600XT? (Det kör väl med 256 bitars minne, alltså 9800SE?)
Och om 9800SE är det eller till och med bättre än 9600XT så tycker då jag att för 1349 Kr så får man ett bra grafikkort. Relativt....

Ha De

Hej,

Jag har ännu inte spelet Far Cry och kan inte skriva mer än att detta spel är väldigt krävande för resten av datorn, som processor och minne. Sitter man med t.ex. Win XP Pro, blir det snålt om man har bara 512MB minne utan det behövs helst 1 Gigabyte minne, för att spelet ska flyta på även vid höga inställningar på grafikkortet. För kommande spel till hösten, blir det mer eller mindre ett krav på 1024MB minne och som jag har läst från olika forums med mera, så kommer en "vanlig" speldator nästa vinter vara utrustat med 1024MB minne, för att spelen ska bli njutbara att spela. Minnestillverkarna jobbar nu intensivt på att utveckla både 1 och 2 Gigabyte stickor, istället för dagens vanliga 256MB och 512MB stickor.

Jag har en kompis vars dator består av bland annat: Intel P4 2,6GHz, Abit IC7 moderkort, 2x512MB TwinMOS minnen och ett PowerColor Radeon 9800 Pro grafikkort. Jag har sett spelet hos honom och har sett ur mycket hans dator får jobba i intensiva spelscener. Har har en 19" skärm och kör med 1024x768 och kan kan inte köra med max inställning på kortet utan att det vill ibland små hacka utan får ställa ned kortet något - vet ej hur mycket, för att spelet ska flyta på fint. Föresten, det är kanske det mest realistiska och fint skapande spel som jag har sett idag - och ljudet sedan, oj oj då... kusligt verkligt och skrämmande ibland.

Så mycket mer kan jag inte uttala mig om kortet eller spelet, förutom att idag så har ATI i allmänhet ett litet bättre spelstöd med DX9 standarden, som t.ex. snyggare grafik. Vid t.ex. kontorgöromål och bildhantering, ska nVIDIA vara lite starkare t.ex. bättre fysiskt stöd för Photoshop/Illustrator. Hur det blir med nästa generation grafikkort från nVIDIA eller ATI för den delen, är ingen som kan spekulera om då korten ännu inte finns ute på marknaden - förutom noga utvala testföretag eller så kallade "betatestare", åt de bägge tillverkarna. Svaret får vi kanske om 1-2 månader.

På din fråga om SE-kortet.

Ett grafikkort, Radon 9800SE 128MB 256-bitars minne, är i genomsnitt i orört läge likvärdig med ett 9600XT kort i prestanda p g a det bättre minnet som har större bandbredd än vad som finns i XT-kortet. I vissa program är 9600XT snabbare medans i andra program är 9800SE snabbare, så det går inte säga med lätthet vem som är bäst. Resten av dators uppsättning spelar naturligvis stor roll med vad man har för komponenter samt vilka drivrutiner med mera som används. Ett 9800SE-kort med 128-bitars minnen ska man inte helst ta i med tång, då prestandan efter vad jag har läst om kortet är i genomsnitt markant sämre än ett 9600Pro-kort.

Skulle upplåsningen misslyckas går det alltid att överklocka kortet. Även då blir kortet snabbare än ett 9600XT-kort som är i standard läge, men klockas XT-kortet hårt får SE-kortet lite svettigt att hänga med i svängarna efter XT-kortet.

Jag ska senare idag förska få in mitt Club 3D 9800SE 128Mb 256-bitars grafikkort i min låda och jag får väl se om jag har tur och kan låsa upp mitt kort eller inte... funkar upplåsningen, det är upp till cirka 80% chans att det går vägen för detta märke, får jag ett kort med prestanda i 9800Pro-klassen, med ytterliggare möjligheter efter kylningsförbättringar, att kunna klocka upp kortet för ännu mer prestanda. Så jag vet lite vad jag har att göra med min dator idag.

/Saint25

Permalänk
Medlem

tjena!
jag har en liten fråga angående den här topicen.

jag spelar mycket EVE-online och flygsimulatorer. men nu är det dax för mig oxå att köpa ett nytt grafikkort.

ni snackar mycket om klockning och sånt. men om man INTE klockar kortet vilket är bäst då för spel 9600xt eller 9800se?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
*redigerat bort*
...
Jag ska senare idag förska få in mitt Club 3D 9800SE 128Mb 256-bitars grafikkort i min låda och jag får väl se om jag har tur och kan låsa upp mitt kort eller inte... funkar upplåsningen, det är upp till cirka 80% chans att det går vägen för detta märke, får jag ett kort med prestanda i 9800Pro-klassen, med ytterliggare möjligheter efter kylningsförbättringar, att kunna klocka upp kortet för ännu mer prestanda. Så jag vet lite vad jag har att göra med min dator idag.

/Saint25

Tack för all info Saint25! Jag har läst många, långa och mycket givande inlägg av dig idag.

När du är klar måste du skriva hur det gick med upplåsningen av ditt 9800SE!

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet