Citat:
Ursprungligen inskrivet av Bewise
Det är skönt Saint att du är med oss! hehe
Det är bra det du skriver.. så sant så..
okej.. om jag säger så här då: Om jag vill spela Far Cry då? Typ 1024 * 768 på högsta inställningar? Jag menar, är då FX5900 så mycket bättre än 9800SE eller rättare sagt flyter det bättre och får jag skaplig fps med högsta íntällingarna vad gäller effekter.
Jag vet att det är dumma frågor som jag ställer men jag vill veta...
Just det, en fråga till: Är ett 9800SE lika bra som ett 9600XT? (Det kör väl med 256 bitars minne, alltså 9800SE?)
Och om 9800SE är det eller till och med bättre än 9600XT så tycker då jag att för 1349 Kr så får man ett bra grafikkort. Relativt....
Ha De
Hej,
Jag har ännu inte spelet Far Cry och kan inte skriva mer än att detta spel är väldigt krävande för resten av datorn, som processor och minne. Sitter man med t.ex. Win XP Pro, blir det snålt om man har bara 512MB minne utan det behövs helst 1 Gigabyte minne, för att spelet ska flyta på även vid höga inställningar på grafikkortet. För kommande spel till hösten, blir det mer eller mindre ett krav på 1024MB minne och som jag har läst från olika forums med mera, så kommer en "vanlig" speldator nästa vinter vara utrustat med 1024MB minne, för att spelen ska bli njutbara att spela. Minnestillverkarna jobbar nu intensivt på att utveckla både 1 och 2 Gigabyte stickor, istället för dagens vanliga 256MB och 512MB stickor.
Jag har en kompis vars dator består av bland annat: Intel P4 2,6GHz, Abit IC7 moderkort, 2x512MB TwinMOS minnen och ett PowerColor Radeon 9800 Pro grafikkort. Jag har sett spelet hos honom och har sett ur mycket hans dator får jobba i intensiva spelscener. Har har en 19" skärm och kör med 1024x768 och kan kan inte köra med max inställning på kortet utan att det vill ibland små hacka utan får ställa ned kortet något - vet ej hur mycket, för att spelet ska flyta på fint. Föresten, det är kanske det mest realistiska och fint skapande spel som jag har sett idag - och ljudet sedan, oj oj då... kusligt verkligt och skrämmande ibland.
Så mycket mer kan jag inte uttala mig om kortet eller spelet, förutom att idag så har ATI i allmänhet ett litet bättre spelstöd med DX9 standarden, som t.ex. snyggare grafik. Vid t.ex. kontorgöromål och bildhantering, ska nVIDIA vara lite starkare t.ex. bättre fysiskt stöd för Photoshop/Illustrator. Hur det blir med nästa generation grafikkort från nVIDIA eller ATI för den delen, är ingen som kan spekulera om då korten ännu inte finns ute på marknaden - förutom noga utvala testföretag eller så kallade "betatestare", åt de bägge tillverkarna. Svaret får vi kanske om 1-2 månader.
På din fråga om SE-kortet.
Ett grafikkort, Radon 9800SE 128MB 256-bitars minne, är i genomsnitt i orört läge likvärdig med ett 9600XT kort i prestanda p g a det bättre minnet som har större bandbredd än vad som finns i XT-kortet. I vissa program är 9600XT snabbare medans i andra program är 9800SE snabbare, så det går inte säga med lätthet vem som är bäst. Resten av dators uppsättning spelar naturligvis stor roll med vad man har för komponenter samt vilka drivrutiner med mera som används. Ett 9800SE-kort med 128-bitars minnen ska man inte helst ta i med tång, då prestandan efter vad jag har läst om kortet är i genomsnitt markant sämre än ett 9600Pro-kort.
Skulle upplåsningen misslyckas går det alltid att överklocka kortet. Även då blir kortet snabbare än ett 9600XT-kort som är i standard läge, men klockas XT-kortet hårt får SE-kortet lite svettigt att hänga med i svängarna efter XT-kortet.
Jag ska senare idag förska få in mitt Club 3D 9800SE 128Mb 256-bitars grafikkort i min låda och jag får väl se om jag har tur och kan låsa upp mitt kort eller inte... funkar upplåsningen, det är upp till cirka 80% chans att det går vägen för detta märke, får jag ett kort med prestanda i 9800Pro-klassen, med ytterliggare möjligheter efter kylningsförbättringar, att kunna klocka upp kortet för ännu mer prestanda. Så jag vet lite vad jag har att göra med min dator idag.
/Saint25