Ett laggande GeForce Fx 5900

Permalänk
Medlem

Ett laggande GeForce Fx 5900

Hejsan hoppsan alla glada, har ett problem med mitt nya kort som jag tror att nån av er har svaret till, det laggar nämligen getpung till praktiskt taget alla spel, hade ett geforce 4 mx innan och vi behöver ju inte gå in närmare på hur det kortet är :). Så jag fick ett bra pris på detta nya Fx 5900 kortet och enligt alla artiklar och tester ute på nätet så skall det tydligen hålla ganska hög kvalitet. Så glad i hågen kastade man in kortet innan du hinner säga Bobbo och startar star wars galaxies ( det som rullar mest nuförtiden ) Blev uber besviken, knappt nån skillnad alls, med en tår i ögat så spottade jag igån Battlefield 1942 / Vietnamn samma sak där knappt nån skillnad, gav det ett sista försök och startade Far Cry ( eld dopet ) Klar förbättring där då det inte ens ville starta med mitt gamla mx kort. Men jag undrar ändå om det inte skulle vara större förändring på de andra liren, finns det något sätt eller programm som trimmar kortet eller hur funkar det??? Har en P4 2.0 med 768 ram relativt nya ( och formaterade ) diskar så jag tycker dock att det skall rulla lite bättre än 3 i fps inne i de stora städerna i Swg. Är tacksam för alla tankar kring detta med vänliga hälsningar Elbereth..

Permalänk
Medlem

har du formaterat om windows disken sen du bytte?, vilka drivrutiner kör du?
har du testar kortet i 3dmark?

Permalänk
Medlem

Hejsan Bengan, japp har formaterat båda diskarna innan jag startade med det nya kortet, kör de senaste drivisarna från nvidia. Ahhh så man kan alltså testa kortet hehe, e ubernoob på detta :), var kan man hitta detta test program??

Permalänk
Medlem

i sweclockers filarkiv, om kortet presterar under 4500 i 3dmark 03 så ska du nog skicka tillbaks det, verkar vara defekt isåfall har du checkat så att fläkten snurrar?

Permalänk
Medlem

Skitbra skall göra det direkt så skall vi se, jag fläkten verkar snurra som den ska. Jätte tack Bengan :)..........

Suck, 4102 blev resultatet , tror jag knallar tillbaka imorgon med det och lägger till pengar till ett 9800 pro kort istället..

Permalänk
Medlem

med mitt sys i sign fick jag 5700 med creatives modell som minnet är nedclockat till 700mhz på!!

Permalänk
Medlem

humm vad e ditt råd då Bengan???

Permalänk
Medlem

jag får 5800 med mitt 5900lx så att kortet i säg är det inget fel på testa formatera och dylikt så borde det lösa sig...

Permalänk
Medlem

vad har du för annan hårdvara?? cpu, minne,mobo osv

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in den medföljande sladden som ger extra ström till grafikortet?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Newcastle - ASUS K8V-X - Kingston 1536 DDR PC3200 - 840 gb - Leadtek 6600GT - WinXP pro SP2 -8Mbit- [K800i] [DS970]

Permalänk
Medlem

SWG dras mest minne, jag skulle rekomendera iaf 1GB DDR. (lirade själv)

Permalänk
Medlem

Re: Ett laggande GeForce Fx 5900

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elbereth
Hejsan hoppsan alla glada, har ett problem med mitt nya kort som jag tror att nån av er har svaret till, det laggar nämligen getpung till praktiskt taget alla spel, hade ett geforce 4 mx innan och vi behöver ju inte gå in närmare på hur det kortet är :). Så jag fick ett bra pris på detta nya Fx 5900 kortet och enligt alla artiklar och tester ute på nätet så skall det tydligen hålla ganska hög kvalitet. Så glad i hågen kastade man in kortet innan du hinner säga Bobbo och startar star wars galaxies ( det som rullar mest nuförtiden ) Blev uber besviken, knappt nån skillnad alls, med en tår i ögat så spottade jag igån Battlefield 1942 / Vietnamn samma sak där knappt nån skillnad, gav det ett sista försök och startade Far Cry ( eld dopet ) Klar förbättring där då det inte ens ville starta med mitt gamla mx kort. Men jag undrar ändå om det inte skulle vara större förändring på de andra liren, finns det något sätt eller programm som trimmar kortet eller hur funkar det??? Har en P4 2.0 med 768 ram relativt nya ( och formaterade ) diskar så jag tycker dock att det skall rulla lite bättre än 3 i fps inne i de stora städerna i Swg. Är tacksam för alla tankar kring detta med vänliga hälsningar Elbereth..

Är det dell du har? För många som har dell brukar få problem när de uppdragerar grafikkortet från geforce4 mx till Fx 5900.

Permalänk

Om du installerat all mjukvara som behövs på ett korrekt sätt så känns det faktiskt som om du har problem med strömförsörjningen.

Alt 1. Du har inte kopplat in den extra strömförsörjning som behövs --> kortet går ner i säkerthetsläge.

Alt 2. Ditt nätagg pallar inte med --> kortet går ner i säkerhetsläge.

Drivrutinerna brukar dock varna om så är fallet.

Det bästa är om du läser på nätagget hur mycket ström det kan ge på 12V, så går det lättare att tipsa om möjliga felorsaker.

Jag fick en rejäl prestandaökning när jag gick från ett överklockat Ti4200 till mitt nuvarande FX5900xt.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem

som jag sa förut, de drar mest minne.. de spelar nog inte så roll om du har ett elit kort eller inte.. ( i galaxies )

Permalänk
Medlem

5900-kort är ganska klockvänliga så du kanske skulle testa powerstrip

Permalänk

Jag har liknande problem, tror jag. Köpte ett Gainward 5900xt kort och var kanske inte helt överväldigad av spel-prestandan, men hade inget system att jämföra med tidigare.

I 3DMark03 får jag runt 4200 poäng, när jag försöker klocka allting max och ställa ner alla kvalitetsparametrar kommer jag kanske upp i 5000 poäng. Det är inte bra alltså...? Mother Nature testet i 3DMark trillar på i 1-5 fps vilket verkar _väldigt_ lite...?

Hur kan man kolla om kortet hamnat i säkerhetsläget? Vet att den råkat göra det vid nåt tillfälle och fick då varningen, men nu får jag inga varningar. Powerstrip och dylika program visar att kortet går i 400/700 som det ska.

Mitt system är AMD64 3000+, MSI K8T Neo, 1GB minne, Antec Sonata-lådan med 380W PSU (har inte läst av strömmen på 12V, ska göra det i kväll).

Kortet är köpt på Komplett, vet inte om de tar tillbaka det om jag inte kan säga att det definitivt är defekt...?

Permalänk

Köp ett 9800pro istället som du föreslog själv

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper4711
I 3DMark03 får jag runt 4200 poäng, när jag försöker klocka allting max och ställa ner alla kvalitetsparametrar kommer jag kanske upp i 5000 poäng. Det är inte bra alltså...? Mother Nature testet i 3DMark trillar på i 1-5 fps vilket verkar _väldigt_ lite...?

Mitt system är AMD64 3000+, MSI K8T Neo, 1GB minne, Antec Sonata-lådan med 380W PSU (har inte läst av strömmen på 12V, ska göra det i kväll).

5800 poäng får jag oklockat, med P4 2.6C, Creative FX5900 (400/700). På det hackigaste stället går det ner till 11-12 fps i Mother Nature.

1600 poäng mindre och en CPU som är snabbare (?) låter skumt. Vilken detonator/forceware kör du med?

Elbereth: Battlefield gillar snabb CPU, så kanske är det där felet ligger... eller fel/gammal drivrutin. En del envisas med att köra gamla detonator 4x.xx som är värdelösa till nyare spel.

Virustommy: Hissen har gått upp men ingen är hemma...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Alienware AW3423DWF OLED 3440x1440 165Hz.

Permalänk

Jag kör med den senaste detonator som jag laddade ner härifrån (56.xx, eller vad den nu hette). Nån som har amd64+nvidia 5900xt som får samma/annorlunda än jag? Provade köra 3dmark igen, fick 40xx poäng med något överklockade inställningar Har ännu inte läst av strömmen på 12V, men kan det verkligen vara så att kortet går ner i säkerhetsläge om powerstrip säger att det går i 400/700?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper4711
Jag kör med den senaste detonator som jag laddade ner härifrån (56.xx, eller vad den nu hette). Nån som har amd64+nvidia 5900xt som får samma/annorlunda än jag? Provade köra 3dmark igen, fick 40xx poäng med något överklockade inställningar Har ännu inte läst av strömmen på 12V, men kan det verkligen vara så att kortet går ner i säkerhetsläge om powerstrip säger att det går i 400/700?

Varför använder du powerstrip, det är inte så att du råkat klicka runt för mycket i powerstrip så du "förstört" nånting?

Visa signatur

Permalänk

Till Elbereth: förlåt att jag kapar din tråd, hoppas att vi båda hittar lösningen!

Till Neohamster: Varför jag använder powerstrip? För att klocka ett långsamt kort naturligtvis
Jag har även provat det till grafikkortet medföljande experttool och auto-klockningen i detonator som hittar max klockning på kortet. Tror inte att det ska ha förstört nåt men jag är inte _säker_ naturligtvis...Den var nog lika långsam när jag började klocka och jag har gått långsamt fram med MHz:en...

Om du menar att någon inställning i något av tweakningsprogrammen har förändrat prestanda, så visst, det är fullt möjligt. Om du har nåt tips på nån inställning som jag bör titta på så tar jag gärna emot tips...

Permalänk

Powerstrip är värdelöst om du bara ska överklocka kortet,
Ta hem NvHardpage och aktivera Coolbits etc så gör du sådant direkt i Nvidias kontrolpanel istället för att ha extraprogram ligga igång.'

Iaf, det känns som om det är något som inte stämmer med ditt system, du måste ha missat att installera några drivrutiner till någon hårdvara eller ställt in någonting åt helvete fel.

Säker på att du installerat alla drivrutiner du behöver till moderkort/ljudkort/kontrollerkort och vad du nu har i burken?

Hur varmt blir kortet när du spelar?

"förstört" = ställt in något konstigt.

18500 poäng 3dmark 2001
6350 poäng 3dmark 2003
51000 poäng Aquamark 3

Med min maskin. (Utan AA etc)

Visa signatur

Permalänk

Jodå, jag har provat coolbits.

Datorn presterar för övrigt som förväntat och eftersom det inte var huvudsyftet att spela spel på den så har jag liksom inte tagit itu med problemet. Kan väl vara så att jag har missat nåt, men det verkar ju vara ett större problem än drivrutiner om jag förstår prestandaskillnaden rätt.

Kortet verkar ligga på cirka 48 grader och blir inte nämnvärt varmare när jag klockar det.