Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk

Och Bostream blåser oss IGEN!

Denna gång innan rekordtidigt!!

Detta gäller oss som bor i de fem nya städer där man expanderar.

Till saken.... Jag pratade med Bostream kundtjänst idag oc fick veta att jag till att börja med kommer att få deras fina adsl tjänst och att ingen vet när mins tation uppgraderas till vdsl!!!!!!! Detta på grund av att det fortfarande är så många i sthlm och gbg som fortfarande inte fått vdsl inkopplat.

Alltså kan vi också få vänta i ett år på inkoppling.

Enligt Bostreams sida så är det avstånd till telefonstationen och i viss mån kabelkvalitet som avgör om man får VDSL eller ADSL. Där står f*n inget om att man inte orkar med att uppgradera stationen förrns i en okänd och avlägsen framtid!!! Är detta beteende ens lagligt?

Jag tvivlar på att detta förfarande är lagligt utan måste vara ett klart fall av falsk marknadsföring och/eller kontraktsbrott.

Till saken hör att jag tidigare har kontaktat kundtjänst med frågor om avstånd till min station osv. Då sa man inte ett knäpp om att det skulle bli adsl.

Tvi vale för detta grisföretag!

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunniot testa så mycket än... men peeringen mot BBB verkar urusel..ska testa dra nåt från sunet snart - har ännu inte varit över 500kb/sec nånstans - har testat lite mot vänners ftp:er osv

Edit: får ~900kb/sec från sunet.se - är inte alls imponerad av vdsl ännu.

Permalänk
Medlem

vad skickar du i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zamson
Jag har inte hunniot testa så mycket än... men peeringen mot BBB verkar urusel..ska testa dra nåt från sunet snart - har ännu inte varit över 500kb/sec nånstans - har testat lite mot vänners ftp:er osv

Kan vi få en trace tro? Jag har inga problem med att dra i ~500 från BBB med Scream ADSL så man tycker ju inte VDSL borde ha det värre...

Permalänk
Medlem

En polare som fick scream adsl i höstas blev routat ut i danmark och andra konstiga länder innan han kom in på bbb. Så när han laddade hem grejjer från sin granne som hade bbb tog trafiken vägen om danmark...

Han ringde och ringde men de på support fattade ju nada men tillslut hittade han en vettig kille som fixade till det...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är iofs inte ovsnligt..jag kan tanka i 300kb/s av 1Mb/s möjliga ibland. Tanka av nåt annat istället. Sunet e ofta överbelastat!

Aure

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

En kompis som har BBB Adsl.. han tankar i ~200 av mig

Citat:

Tracing route to c-0d9770d5.649-1-64736c10.cust.bredbandsbolaget.se [213.112.151
.13]
over a maximum of 30 hops:

1 16 ms 16 ms 16 ms 82.182.71.1
2 16 ms 16 ms 16 ms cr2-gig1-6.torgg4.sth.bostream.net [82.182.3.41]

3 16 ms 16 ms 16 ms Stockholm-GE-SOL-IX.bredband.com [193.110.12.71]

4 16 ms 16 ms 16 ms pos2-0.cr2.sto1.se.bredband.com [195.54.123.118]

5 16 ms 16 ms 16 ms pos13-0.cr1.sto2.se.bredband.com [195.54.123.122
]
6 16 ms 16 ms 16 ms vlan11.dr1.sto2.se.bredband.com [195.54.119.142]

7 17 ms 17 ms 17 ms vlan5.dr1.sto39.se.bredband.com [195.54.116.58]

8 21 ms 21 ms 22 ms 10.244.128.73
9 38 ms 30 ms 39 ms c-0d9770d5.649-1-64736c10.cust.bredbandsbolaget.
se [213.112.151.13]

Trace complete.

En kompis med BBB LAN. Download och upload runt 400kb/sec... donwloaden är sämre än med adsl!!

Citat:

Tracing route to c-4e5070d5.020-101-73746f7.cust.bredbandsbolaget.se [213.112.80
.78]
over a maximum of 30 hops:

1 17 ms 16 ms 16 ms 82.182.71.1
2 17 ms 16 ms 16 ms cr2-gig1-6.torgg4.sth.bostream.net [82.182.3.41]

3 16 ms 16 ms 16 ms Stockholm-GE-SOL-IX.bredband.com [193.110.12.71]

4 16 ms 16 ms 16 ms pos11-0.cr1.sto1.se.bredband.com [195.54.123.241
]
5 16 ms 16 ms 17 ms srp4-0.cr2.sto3.se.bredband.com [195.54.114.246]

6 17 ms 17 ms 17 ms srp9-0.cr1.sto3.se.bredband.com [195.54.115.190]

7 17 ms 17 ms 17 ms vlan12.dr1.sto3.se.bredband.com [195.54.120.74]

8 17 ms 17 ms 17 ms vlan8.dr2.sto7.se.bredband.com [195.54.116.253]

9 17 ms * 19 ms c-4e5070d5.020-101-73746f7.cust.bredbandsbolaget
.se [213.112.80.78]

Trace complete.

Edit: Efter ett antal timmar med VDSL kan jag bara konstatera att det känns segt o trist att känna att det var mycket bättre med 8/1. Hoppas dettta nu bara är nå skit som bostreream har i början.. det måste bli bättre än så här!

Har testat att tanka från sunet, sweclockers, fragzone, bbb lan, bbb adsl, telia adsl 8 mbit... och kommer inte alls upp i någon imponerande fart... känns verkligen som ett steg bakåt. Tptest däremot visar bra - men det känns ju lite skitsamma...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasselper
Exakt samma besked har jag fått när det gäller min station:
"Din närmsta station är Stockholm/Östermalm. Din station är utbyggd. Installationstiden beräknas till 3-4 veckor från beställning".

Jag kontaktade Bostream i går och frågade hur jag ligger till i kön och fick då svaret: Stationen är utbyggd och fullbelagd. Någon vidare utbyggnad är inte planerad! Men hallå vad håller ni på med. Ni annoserar för fullt om VDSL, men säljer inget. Ursäkta men jag förstår inte affärsidén.

Min slutsats när det gäller VDSL är följande: Telia och Bostream som använder Alcatel/Thomson:s utrustning håller på att lämna banan. Kvar blir Bredbandsbolget som tar sin utrustning från Cisco.

Nu har lagt en beställning hos Bredbandsbolaget.

Jag har Xstream i dagsläget och är kopplad till just Sthlm/Östermalm. Har varit sugen på BBB i en månad och haft kontakt med dem en längre tid. Igår sa de exakt samma sak som du fick höra från Bostream, nämligen att stationen är fullbelagt och de har inga planer på att bygga ut.

Jag behåller mitt Xstream och bställer scream...

Visa signatur

I used to have a life, now I have AMD

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter... idag visar tptest mindre än halva de resultat jag hade igår... jag hoppas dom hålle rpå arbetar i telestationen eller nåt sånt.. (men det är inte så troligt iom att det är långfredag). Det börjar inte bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Dåliga nyheter... idag visar tptest mindre än halva de resultat jag hade igår... jag hoppas dom hålle rpå arbetar i telestationen eller nåt sånt.. (men det är inte så troligt iom att det är långfredag). Det börjar inte bra

Troligtvis är det bara något problem som kommer fixas med tiden, det känns ju otroligt att de bara skulle lämna det på sämre prestanda än ADSL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Troligtvis är det bara något problem som kommer fixas med tiden, det känns ju otroligt att de bara skulle lämna det på sämre prestanda än ADSL

Får hoppas på det Kundtjänsten öppnar imorgon igen - ska ringa då

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad får du för UDP-värden om du kör TPtest?

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

liiiiite skillnad från igår... det här får dom ordna.. är iofs förståeligt.. jag verkar vara balnd dom första som får det inkopplat.

Permalänk

Mitt ADSL scream ärju roligt just nu, kommer inte över 2.4mbit i TPtest eller när man tankar aldrig över 220 :/. Dom sa att var modemet som troligtvis var trasigt så undrar hur länge man får vänta på nytt

Permalänk
Medlem

snackade med bostream igår..dom hade problem med programvaran och skulle fixa det imorn...

Permalänk
Medlem

jag pratade också med bostream igår. De sa att installationen skulle ske v16, han kunde inte säga vilken dag och inte heller vad det var för tekniska problem de hade...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimnir
Jag har Xstream i dagsläget och är kopplad till just Sthlm/Östermalm. Har varit sugen på BBB i en månad och haft kontakt med dem en längre tid. Igår sa de exakt samma sak som du fick höra från Bostream, nämligen att stationen är fullbelagt och de har inga planer på att bygga ut.

Det låter konstigt. På leveransstatussidan står det:
Grattis!
Vår tekniska undersökning visar att du kan få bredband via telejacket. Inom kort kommer du att få ett bekräftelsebrev med dina abonnemangsuppgifter.

Det skall bli intressant att se vad det står i bekräftelsebrevet.

Permalänk
Medlem

så ringer man igen för att bekräfta att installation sker och modem är på väg.

Kundtjänst säger till mig att du bor 920 meter från stationen. "Vi har satt en gräns vid 900 meter. det är en omöjlighet för oss att koppla in dig till vdsl tekniken. Jag e ledsen för att vi har gett felaktig information i närmare ett år till dig men så är det, och det finns ingenting du kan göra åt det." är vad dom säger till mig. rent ut sagt förbannad.

Permalänk
Medlem

@amhar,
jag vet att du inte trodde mig när jag såg samma sak till dig ... Iaf. jag har testat med mina grannars tel. No. som har avstånd på mellan 800-900 meter till samma station och på samtliga fick jag negativ svar från BoSkit om VDSL installation vilket betyder att gränsen ligger på ca. 800 meter. Jag beställde från BBB istället och kommer att få VDSL "inom kort" , du får claima Bostream på installationsavgiften ocjh få fri uppsägning och beställa från BBB istället. De har erbjudande tills 15 April där de garanterar plats & har bara 1000 kr. i ansl.avgift, du kan också få 24/1 Mbit från BBB om du vill ...
Lycka till

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Skicka meddelande till mig om ni vill ha exakta meter antalet hem till er.

Permalänk
Medlem

Sitter hemma med influensa eller något liknande, så jag bestämde mig för att kolla upp lite om det där med "vecka 16" stämmer.

Ringde till kundtjänsten, och nu gäller inte v.16 längre för min "station" (Årsta). Inget nytt datum satt. Suck.

Tycker synd om de som jobbar på kundtjänsten, så jag bråkar inte längre.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Hahaha de är otroliga!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyToni
@amhar,
jag vet att du inte trodde mig när jag såg samma sak till dig ... Iaf. jag har testat med mina grannars tel. No. som har avstånd på mellan 800-900 meter till samma station och på samtliga fick jag negativ svar från BoSkit om VDSL installation vilket betyder att gränsen ligger på ca. 800 meter. Jag beställde från BBB istället och kommer att få VDSL "inom kort" , du får claima Bostream på installationsavgiften ocjh få fri uppsägning och beställa från BBB istället. De har erbjudande tills 15 April där de garanterar plats & har bara 1000 kr. i ansl.avgift, du kan också få 24/1 Mbit från BBB om du vill ...
Lycka till

ringde precis kundtjänst.

Jag fick mitt modem förra veckan, även ett brev där det står att jag skulle vara inkopplad med vdsl under vecka 14.

förra veckan (15) ringde jag och kollade när dom hade tänkt koppla in mig då fick jag svaret under veckan, och sedan på onsdagen nästa vecka (16)

idag alltså vecka 16 ringer jag igen och frågar då säger hon i kundtjänst att dom inte kan svara på när det kopplas in men att det förmodligen kommer att kopplas in innan april är slut.

Ja fy fan vad bra tänkte jag.
Försökte säga upp mitt abbonemang direkt på telefon med tjejen men det gick tydligen inte utan det skulle man göra på webben.
Jaha hur blir det med anslutningsavgiften då frågade jag. nej den måste du betala.

Jag behöver hjälp med hur jag bäst ska gå tillväga för att säga upp skiten. Gärna svar idag om någon hinner/kan. Vägrar betala en anslutningavgift och sitter med konsumentverket och polisen hemsida redo för att ringa.

Nu bir det BBB för mig också om jag bara får lite hjälp på traven med att skippa anslutningsavgiften.

Åhh jag är så jävla förbannad att jag måste gå och köpa cigarretter, och jag som inte ens röker.

Ahh glömde säga för dom som bryr sig att min station är GBG/Biskposgården, ni kan ju glömma vdsl även ni

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

@kraspor, du har i alla fall fått garanti från BoStream att du kommmer att våra kopplat till VDSL nån gång. Kanske bäst att avvakta då. Jag & Amhar däremot kan inte ens få VDSL från Bostream och det visste jag sedan i Oktober förra året då jag spenderade många dagar i korrespondes med alla möjliga på BoStream, iaf fick jag avbeställt mitt Scream redan då och undvek betala avgifter och sånt skit ... Jag vet att du är revolterat men BBB kommer inte kunna leverera VDSL förre i Maj-Juni på vår station ... Av revolt skall jag iaf. inte ens tanka eller koppla mig mot något som har med Bostream att göra ...

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk

Näe detta är ju helt absurt.
Just nu känns det ok att vänta på BBB istället för Bostream eftersom man får rakare besked därifrån och inga lögner som man får utav bostream.
Jag vägrar att använda bostreams tjänster efter detta så det blir ingen mer väntan på scream för min del.
Jag sitter ju med ett papper framför mig som bostream skickat där dom skrivit datum då jag skall vara inkopplad vilket dom inte följt så det borde inte vara några större problem att undvika deras avgifter.
Ska ringa dom nu och försöka få tag i någon med högre position som ska få förklara till mig varför dom tycker att det är ok att ta ut avgifter för en produkt som dom dels gjort falsk marknadsföring för och ej haft planer på att leverera.

Värt att notera var då jag frågade kundtjänst innan om dom hade kunnat skita i att ens installera vdsl på någon station någonsin och ändå kommit undan med det eftersom "screm" är ett samlingsnamn för adsl och vdsl enligt dom. Det håller nog föga mycket i rätten. Eftersom dom på sin hemsida skriver att scream levereras med högsta möjliga hastighet.

Jaja nu ska jag ringa igen och "gnälla"

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimnir

Det låter konstigt. På leveransstatussidan står det:
Grattis!
Vår tekniska undersökning visar att du kan få bredband via telejacket. Inom kort kommer du att få ett bekräftelsebrev med dina abonnemangsuppgifter.

Det skall bli intressant att se vad det står i bekräftelsebrevet.

Permalänk

Moget, nu säger BBB att jag inte kan få vdsl från dem, det "finns" inte på Kaserntorget i göteborg. WTF?. SKall testa med mitt andra telefonnummer ( har två ledningar in i lägenheten) och se vad de säger. Vad gör man annars då ? Finns det några alternativ ?. det skulle svida att behöva ta någon 8/1 tjänst och då förmodligen telia.

Permalänk
Medlem

Icy> Finns inte alls eller platserna upptagna?
sitter o väntar på att det skall kopplas in på mitt abb. fortfarande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Moget, nu säger BBB att jag inte kan få vdsl från dem, det "finns" inte på Kaserntorget i göteborg. WTF?. SKall testa med mitt andra telefonnummer ( har två ledningar in i lägenheten) och se vad de säger. Vad gör man annars då ? Finns det några alternativ ?. det skulle svida att behöva ta någon 8/1 tjänst och då förmodligen telia.

Sitter själv med VDSL ifrån BBB och min station är Kaserntorget så det verkar ju lite underligt, Dem kanske inte har mer platser bara eller nåt.

Permalänk

Imhotep, får väl ta och ringa dem helt enkelt.