Vdsl scream - är det någon i hela sverige som har det?

Permalänk
Medlem

Efter 11 månader och 10 dagar väntan så har Bostream levererat mitt VDSL. Jag bor 139m från stationen, vilket enligt Bostrem skulle betyda 26mbit. Körde ett TPtest mot Bostream. Är inte så imponerande siffror. Dock har linan bara varit uppe i några timmar. Kanske bli bättre, hoppas.

Någon annan som kan posta från 13 eller 26mbit Bostream VDSL?!

EDIT: Stationen är Enskede. Såg tidigare postade siffror, då är mina väldigt dåliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoGi
Efter 11 månader och 10 dagar väntan så har Bostream levererat mitt VDSL. Jag bor 139m från stationen, vilket enligt Bostrem skulle betyda 26mbit. Körde ett TPtest mot Bostream. Är inte så imponerande siffror. Dock har linan bara varit uppe i några timmar. Kanske bli bättre, hoppas.

http://www.ociety.com/blocket/tptest1.JPG

Någon annan som kan posta från 13 eller 26mbit Bostream VDSL?!

EDIT: Stationen är Enskede. Såg tidigare postade siffror, då är mina väldigt dåliga.

Ser mer ut som att du har 13/13

Permalänk
Medlem
Citat:

Såg tidigare postade siffror, då är mina väldigt dåliga.

kolla mina senaste så tycke rjga inte alls du har dåliga siffror..testat att tanka nåt mot någon BBB 10 mbit ele ruppat mot nån som har 10mbit eller adsl 8/1?

Jag får högst 300kb/sec av en helt clean 10mbit bbb...det är samma speed som jag fick med xstream - jippi... med adsl 8/1 hade jag 900... ett stort steg bakåt alltså. Ringer bostream imorn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zamson
kolla mina senaste så tycke rjga inte alls du har dåliga siffror..testat att tanka nåt mot någon BBB 10 mbit ele ruppat mot nån som har 10mbit eller adsl 8/1?

Jag får högst 300kb/sec av en helt clean 10mbit bbb...det är samma speed som jag fick med xstream - jippi... med adsl 8/1 hade jag 900... ett stort steg bakåt alltså. Ringer bostream imorn..

När en BBB användare testade tanka över FTP från mig, låg han på ca 1,2MB/s. Testat tanka lite på DC.
Användare från:
Sunet ca 600KB/s
Uninett ca 700KB/s
Arrowhead ca 750KB/s
BBB över DC verkar inte gå bra alls, kommer sällan upp i över 200 KB/s

Återkommer med mera info senare.

Permalänk

Kul att äntligen se lite siffror kring Bostream VDSL. Det kan säkert ta lite tid innan de får trimmat in sin utrustning så håll ut och grattis att det ÄNTLIGEN har anlänt.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

Testade lite mera igår kväll.
Över FTP verkar det gå full fart både till och från BBB.

TPtest visar ganska varierande resultat. Allt från 10 till 22mbit för mottagning över UDP. 12-16mbit för mottagning över TCP.

Men "problemet" att tanka från BBB på DC verkar kvarstå. Kommer aldrig upp över 250KB/s. Med aDSL (8/1) var det inga problem att ligga på ca 800-850KB/s. Men tjänsten har inte ens varit igång 24h, kan ju bli lite bättre när dom fått tid på sig att trimma in allt. Var ju precis samma problem på Bonet tiden med 2.5/0,75 aDSL.

zamson--> Har du pratat med kundtjänst om farten mot BBB?

Permalänk
Medlem
Citat:

zamson--> Har du pratat med kundtjänst om farten mot BBB?

inet än..ska kolla med dom idag om jag orkar.. jag får 300kb/sec från en helt ren BBB ochd et är över FTp.. inte bra alls..

kand u posta en trace mot den BBB du tankar av...?

Permalänk
Medlem

Test av download. Låg på 1,2MB/S. Test av upload. Låg på ca 900KB/s. Alltså BBB användaren som ftp:ade till mig.

traceroute to 213.114.166.113 (213.114.166.113), 30 hops max, 38 byte packets
1 82.182.64.1 (82.182.64.1) 16.660 ms 16.678 ms 16.420 ms
2 cr2-gig1-6.torgg4.sth.bostream.net (82.182.3.41) 16.759 ms 16.706 ms 16.951 ms
3 Stockholm-GE-SOL-IX.bredband.com (193.110.12.71) 16.862 ms 16.784 ms 16.918 ms
4 pos11-0.cr1.sto1.se.bredband.com (195.54.123.241) 16.981 ms 17.085 ms 16.929 ms
5 srp4-0.cr2.sto3.se.bredband.com (195.54.114.246) 17.201 ms 17.066 ms 17.430 ms
6 srp9-0.cr1.sto3.se.bredband.com (195.54.115.190) 17.445 ms 17.579 ms 17.421 ms
7 vlan12.dr1.sto3.se.bredband.com (195.54.120.74) 17.431 ms 17.628 ms 17.606 ms
8 c-71a672d5.07-42-73746f3.cust.bredbandsbolaget.se (213.114.166.113) 17.481 ms 17.817 ms 17.682 ms

Permalänk
Medlem

sjukt har också många hopp men kommer inte alls i närheten av den speeden.. får iofs bara 4 mbit i tptest...fattar inte vad dom håller på me - sitter i telefonkö nu. fick ju 15 mbit första dagen grr..

edit: kopplade ur routern får bättre i tptest (runt 10mbit).. nu kan jag också tanka från bbb snabbt! Var något fel i routern + att jag testade med en annan port på ftpn från BBB servern..

Permalänk
Medlem

Om du lyckas lista ut vad som är fel i routern får du gärna säga till. Jag kör genom en linux burk som router, FTP m.m. När jag testade med FTP (fick bra fart) kördes ju det direkt till linux burken. Men DC++ ligger ju på en Windows burk bakom. Undra om det är någon iställning i DC?!

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men

Körde ni mot port 21 för FTPn bägge två, har för mig att BBB har nåt fuffens för sig med just FTP och portval

EDIT
var nog FXP till/från BBB det gällde och lura så dataporten går över 81 istället för bättre prestanda. Kanske är nån skröna jag drömt ihop när jag slagit i huvudet iofs

Likaså med DC, har ni kört på annat än standardporten.

Vet ju inte om det är nån shaping i görningen.

Har själv scream 8/1 just nu och upplever inte att jag får några fartproblem.
Får väl se när man får 13/13, min station är utbyggd
och om Bostream mot all förmodan lyckas hålla tidsschemat blir det uppgradering denna eller nästa vecka.

tänker inte hålla andan och vänta precis.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aptass
var nog FXP till/från BBB det gällde och lura så dataporten går över 81 istället för bättre prestanda. Kanske är nån skröna jag drömt ihop när jag slagit i huvudet iofs

B2 kör QoS på transittrafik, ej sådant som går via peers (~inom Sverige). Jag förklarade hur det fungerade i detta inlägg.

Permalänk
Medlem

Fick precis 13Mbit VDSL och körde lite TPTEST. Jag har mycket begränsad kunskap kring vilka värden som anger vad och vad man borde ha för värden på min uppkoppling.
Det enda som verkade stämma var UDP nedströms 12,59Mbit/s, alla andra resultat låg kring
6-7Mbit/s.

När jag laddade hem och skickade filer samtidigt verkade det inte vara full duplex vilket bostream tidigare har berättat för mig att det ska vara på VDSL.

Är det någon som vet hur man bör ställa in nätverkskortet för optimal prestanda?
10 el. 100Mbit samt Full eller Halv duplex, alternativt Auto?
13 är ju större 10 och mindre än 100.

Har skickat samma fråga till kundservice men som ni säkert vet har de löjligt långa svarstider både på mail och telefon... Taskig IRL-ping alltså

Permalänk
Medlem

VDSL = 100 full
ADSL = 10 halv

modem 510 = ADSL
modem 610 = VDSL
modem 510v = VDSL
Eget modem = ADSL

Permalänk
Medlem

@Tnakka,

vad menar du med din lista?

Jag kör ADSL med ett Thomson Speedtouch 510 och har 100baseTx-FD på interfacet mellan modemet och datorn.

Men mot mitt gamla alcatel 1000 så körde jag 10baseTx-HD

Permalänk

sist jag var i kontakt med bostream så sa dom att hela stockholm nästan var utbyggt för vdsl.

Ni som bor i stockholm och som har fått vdsl kan inte ni skriva "hej" så vi vet hur många det är ungefär plus ev. skärmdumpar från tp test osv

Tackar

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

De säger så mycket på Bo$tream..
... jag borde haft bredband i snart 8-9 månader om man trott vad Bo$tream säger.

Jag kan tänka mig att de snart kommer att lansera en revolutionerande cancermedicin. Bo$tream har ju inga problem med att sälja saker som inte finns, och väntar de lagom länge kommer det antagligen någonting revolutionerande inom den onkologiska forskningen. Under tiden kan Yvonne Borg gå ut och klaga på att Astra inte kan leverera.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt VDSL modem 30/3....men ingen VDSL i sikte efter 22 dagar...

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt pissed på Bostream och deras sätt att sköta sina kunder, maken till respeklöshet får man leta efter. Skickade ett av mina arga mail idag. Har inte fått svar än. Några månader gratis som kompensation är väl det minsta man kan förvänta sig. Inte för att jag tror det blir nåt av det.

bifogar mailet ifall nån finner nöje i att läsa det, är väl nummer 5-6 i ordningen sen förra hösten.
Jag och Åke Nilsson, ansvarige för kundjtänsten, börjar bli riktiga brevvänner nu

Hej Åke

Enligt er statussida skulle min station byggas ut vecka 14.
Så verkar även vara fallet för status är uppdaterad.
Om man ska gå på era 3-4 veckor för leverans är det inne på sista veckan nu.
Du förstår säkert om jag inte tänker lägga så stor vikt då era tidigare
löften och tidsplaner är tunnare än luften på Mount Everest.

Det börjar närma sig slutet av april, givetvis har jag inte erhållit någon
som helst information från er som utlovats i tidigare mail. Är det för
mycket begärt kanske....
Vad händer egentligen, har ni någon som helst plan???

Det är nu 10 månader och 18dagar sen jag fick bekräftelse på min
beställning. Under hela perioden har ni behandlat mig som kund mycket
dåligt. Ingen information och ständiga uppskjutningar av leveransen utan
några förklaringar. Tycker inte det är upp till kund att ligga i och ta
reda på varför utan det ska ligga på erat bord att informera.

Ni har haft lång tid att bättre er på denna punkt men inget verkar ske.
Hur svårt kan det vara att gå ut med ett statusmail till de kunder som har
beställt.
Eller ens lägga någon som helst information på er sida.

Känner mig rejält misshandlad av er. Min uppfattning är att ni inte har
någon som helst respekt för era kunder. Ett slag i magen är också ert
briljerande om bästa kvartalet hittills på eran sida. Självklart blir det
bra statistik när man lockar mer och mer kunder under nästan ett år med
någon fantomtjänst som inte verkar existera. Istället ska man
'kompenseras' med en sämre variant och snällt vänta kvar.

Tycker inte det är för mycket begärt med någon slags kompensation.
Om ni alls bryr er om vad era kunder dvs.

mvh
Andreas

Permalänk

Ahh fin skrivstil, känner igen mig, fick 2 månadare "gratis" haha vilket skämt.

Tror inte att du blir vidare kompenserad, dom bryr sig givetvis mer om kapital än nöjda kunder och ett fint yttre.

Hade det varit på sjuttiotalet hade folk barrikerat sig utanför deras kontor och det hade varit upplopp mm även dom som inte ens är kunder hos bostream bara för att det är sjukt att man får agera såhär.

Jag har många ggr tänk på att åka upp till kontoret och få mig en pratstund (fångad på band) där dom får förklara för mig varför dom är små inkompetenta apor som tror dom kan göra hur som helst och gnälla på vad som helst.

Tror inte fulla piloter blir behandlade väl det borde inte bostream fyllekajor heller bli.
Släng dom utför stup.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aptass
Jag är riktigt pissed på Bostream och deras sätt att sköta sina kunder, maken till respeklöshet får man leta efter. Skickade ett av mina arga mail idag. Har inte fått svar än. Några månader gratis som kompensation är väl det minsta man kan förvänta sig. Inte för att jag tror det blir nåt av det.

*klipp*

mvh
Andreas

Jag vet precis hur du känner dig. Efter att jag skrivit hur många mail som helst till dom utan svar. Bestämde jag mig för att göra det på gamla hedliga vägen. Skrev ett väldigt fint formulerat brev och skickade till Bostream. Efter 6 veckor damp det ner ett svar i brevlådan. En konstig ursäkt, samt 231 kr i avdrag på nästa räkning. Fråga mig inte hur dom kom fram till 231 kr.

Det jag blev mest förbannad på i brevet var "I november när Bostream fick besked att det var leveransproblem på Scream-VDSL"

Va i helvete, jag hade ju redan i november väntat nästan 6 mån. Fick bara ett namn ingen kontakt uppgifter till kvinnan som skrivit brevet. Brevet fick jag 2004-02-27.

Men det verkar ju inte vara omöjligt att få lite pengar tillbaka. Gäller nog bara vara trevlig och framföra sin kritik på ett konstruktivt sätt. Man vill ju sällan hjälpa någon som är otrevlig.

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om att gå ihop ett antal och skriva under ett gemensamt brev? Kanske vi kommer få lite bättre svar då?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

Jag ställer jättegärna upp med namnunderskrift, dock är svenska B det längsta jag kommit så vore trevligt med någon som har lite bättre författarkunskaper att plita ner något.

Visa signatur

Alltid otur!

Permalänk
Medlem

Jag är med alla gånger,

inte för att man kanske får nån kompensation utan för att visa sitt missnöje

Permalänk
Medlem

bästa sättet att visa sitt missnöje är att bojkota BoStream på alla möjliga sätt. Jag har sagt upp mitt och få hoppas att BBB blir trevligare i fortsättningen. Annars så fick jag 3 månader "nöjd kund" garanti, skulle BoStream ha det så skulle de inte ha kunder kvar ... Inte heller har BBB någon bindnings tid till skillnad från BoStream som fick mig betala 600 kr om jag ville avsluta nu och inte efter 3 ½ månader.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk

Jag fick bostream att avsluta mitt abonnemang utan 3 månaders uppsägningstid. Gratis alltså.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

distortion1000 hur kunde du få dom att göra det??

vad hade du för bostream abbonemang innan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nismo
distortion1000 hur kunde du få dom att göra det??

vad hade du för bostream abbonemang innan?

Bostream klantade sig och kopplade ur min Xstream-tjänst felaktigt (de började installera Scream ADSL trots att jag pratat med dem om att jag inte ville ha det). Ringde dem och skällde och bestämde mig för att byta till BBB. Efter en dag kom ett mail om att Xstream var avslutad och att jag skulle skicka in modemet inom 14 dagar, annars skulle det kosta 2000kr. Så jag skickade in modemet, ringde Bostream igen och avslutade abonnemanget. När jag sa att modemet redan var tillbakaskickat eftersom jag blivit uppmanad att göra det kunde de inte ta betalt längre, så jag slapp uppsägningstiden

Sedan klantade de sig iof igen och kopplade in Xstream igen EFTER att jag skickat in modemet, så BBB-inkopplingen blev försenad en vecka. Men det kanske bidrog till att jag fick 10/1 direkt isf 8/1...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

RoGi kan man få se lite fler TPtest nu när du haft 26/26 tjänsten ett tag, har det stabiliserats? Hur ser pingtiderna ut nu med mera??

Tackar på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

min klasskamrat skulle få 26Mbit men hans morsa kom på sen att hon är Telia fan så det blev 8/1mbit

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.