Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: gentoo vs debian

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Försök gärna installera apache utan exim. Vi försökte i tre månader utan att lyckas. Körde då woody.

Försök installera fluxbox utan att installera 'menu' som automatiskt följer med för att skriva om menyn när man installerar ett program via apt(vilket ju är helt värdelöst). Jag lyckades inte, försökte ett jävla tag. Ett tag ville den avinstallera hela X för att jag tog bort menu. Stabilt. Det var iofs ett tag sen, kanske finns fler verktyg för att leka med paketen och dess deps(menu är iofs inte en dependency, men det ville fan hänga med). Nej, gentoo för min del.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk

En sak man märker med Gentoo är att det IMHO behöver installeras om då och då. Inte så trevligt när man ser nått i still med "* IMPORTANT: 158 config files in /etc need updating."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
En sak man märker med Gentoo är att det IMHO behöver installeras om då och då. Inte så trevligt när man ser nått i still med "* IMPORTANT: 158 config files in /etc need updating."

Vad är det för fel på "etc-update" med lite jämna mellanrum?

Visa signatur

"Software is like sex: it's better when it's free!"

Permalänk

De bara skickar ut en ny conf fil, trots att man inte ändrat nått i de man redan 'fått' (oftast). Men om du bara skriver över alla gammal så kan man kracha systemet. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
De bara skickar ut en ny conf fil, trots att man inte ändrat nått i de man redan 'fått' (oftast). Men om du bara skriver över alla gammal så kan man kracha systemet. =/

Med "etc-update" ser du ju vilka skillnader det är mellan del nya och gamla filen, sen kan du ju välja mellan att behålla orginalet, kopiera in den nya filen eller att göra ändringar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte testat, men kan man inte bara gå in i /dir/där/alla/tempconfer/sparas och ta bort de man ändå inte vill ändra? Antar att den läser av filerna i diren och inte sparar det till nån fil nånstans. Om den gör det är det ju lika lätt, ta bort alla filnamn i filen där de står. Bör gå. Och det är inte ofta man får 158 confer som vill uppdateras, det är typ om man inte uppdaterat på tre månader eller nåt, och uppdaterar gör iaf jag regelbundet då det är så fruktansvärt lätt. emerge sync && emerge -uUD world && sömn 8]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

angående emerge.
har läst till mig att det är lämpligt att köra

emerge -uD world eller emerge -uUD world

'D' gör att emerge fixar dina dependencies lite bättre..
emerge --help för mer info.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så jobbigt att kolla igenom listan och sedan ta bort dem man inte vill skriva över och sedan merga resten med -5?

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Hedersmedlem

En sak till i portagedebatten - det finns ett antal binärpaket över t.ex OpenOffice och andra paket i den storleksordningen. Det är även fullt möjligt att kompilera paketen på en annan burk (bara den kompilerar för rätt arkitektur, konfigureras i /etc/make.conf. Kan även kompilera för t.ex sparc32 på x86 om man vill slåss med crossdev).

I och med Portage 2.0.50 finns det även stöd för onlinearkiv med såkallade GRP-paket (förkompilerade binärpaket). Dock får man här samma problem som man har med dpkg- eller rpm-paket - man kan inte styra vad man vill ha med i paketet.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Ville bara påpeka att Gentoo har sina brister det med. Själv börjar jag bli ganksa trött på gentoo av någon anledning =/

Det som stör mig med debian är att de ska göra allt på sitt eget sätt, blir la tillbaka till LFS alltså

Permalänk
Medlem

"av någon anledning"? Vet du inte vilken? Låter ju vettigt.. du lär ju veta varför du inte gillar det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: gentoo vs debian

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
har kört debian i drygt ett år nu och funderar på att testa något nytt... gentoo verkar intressant men jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter från er andra innan. hur bra fungerar paketsystemet tex? hur färska är paketen (jämfört med tex debian sid) etc etc. enlighten me please!

Jag orkar inte ge mig in i hela Gentoo vs Debian vs *BSD-debatten utan säger helt enkelt att jag hade föredragit Debian. Jag använder Linux så gott som uteslutande på servrar, och därmed är min prioritering för Linux följande:

STABILITET. Jag skiter fullständigt i att ligga på bleeding-edge, eftersom nånting som är 100% pålitligt är det absolut viktigaste för mig. Jag vill ha ett system som håller sig uppe år efter år, och som när man väl konfiggat det som det ska vara kräver ett absolut minimum av gullande.

Allting annat än stabilitet är sekundärt. Jag bryr mig inte om paketen inte är det fräschaste, jag bryr mig inte om de finare detaljerna i pakethanteringsssystemet, även om APT har sina brister (speciellt lite underliga dependencies och alla de häxkonster man måste ta till för att komma runt dessa) så är APT ändå det som funkar absolut bäst rakt av. Sen kan man diskutera fördelarna/nackdelarna med binära paket till komplett döds, men jag bryr mig inte - DET FUNKAR.

Hade det inte varit för att jag bytte lägenhet för ett år sen så hade min ena server (den som inte blir mekad i lika mycket som den andra) haft en uptime på ca 900 dagar. Det är för mig det viktigaste, och Debian uppfyller det kravet galant.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag kan som många andra bara hålla med om att den stora nackdelen med Gentoo är att man ska kompilera det mesta från source.
Och jag själv var en stor Gentoo-g33k för inte alls längesedan, men efter att ha testat lite nya distributioner så fick det mig att inse att den tid som man lägger ner på att vänta på att paketen ska kompileras färdigt inte är värt mödan, det man tjänar på att kompilera från source är så pass liten att tiden det tar inte väger upp det.
Därför kan jag med säkerhet rekommendera dig en binär distribution, och om du vill ha hyfsat uppdaterade paket samt ett underbart paketsystem så kan jag rekommendera dig Archlinux, www.archlinux.org.
Det är en dist som är till för lite mer erfarna linux-användare, men inget mer avarncerat egentligen än debian eller gentoo. Om du inte den passar så tycker jag absolut att du ska köra Debian.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för Slackware. En mycket trevlig distribution som erbjuder stabilitet och enkelhet och den mest UNIX-liknande distributitionen.

Slackware är en ganska avancerad dist, då menar jag att du får göra ganska mycket själv. Det är inget grafiskt gränsitt i installationen, och du får ändra i textfiler för att konfigurera dina program/tjänster.
Personligen tycker jag att Slackware är enkelt. Det är bara att koppla bort allt som man lärt sig i Windows, med guider och enkla grafiska hjälpmedel. Alltså, det är väldigt enkelt, när man kan grunderna. Men det är många som inte gillar detta, då de vill ha det enkelt så det bara kan klicka på så att det funkar. Men är det inte det Linux går ut på? Att lära sig själv, och kunna ha så stor kontroll över sitt operativsystem som möjligt? Annars kan man väl lika gärna köra Windows?

Jag gillar Slackware för dess enkelhet, stabilitet och säkerhet. Alla som klagar över att det inte finns något paketsystem, det finns det. Annars, att kompilera från source, hur svårt är det på en skala från 1-10? Det är ju bara att skriva några kommandon så är det ju klart. Inte svårare än att skriva vad som helst. Slackwarepaket är underskattade. Det är bara att tanka hem valfritt paket, köra installpkg foo.tgz, och så vips så är det klart. Lika enkelt som Debian imo. Sen har det ju kommit en massa apt-get kloner som slapt-get och swaret och liknande, men det kan jag inte uttala mig om då jag aldrig testat - jag har aldrig haft behovet.

Testa Slackware om ni vill ha lite utmaning, och känna att ni har kontroll över ert system, och det är du som bestämmer.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Det jobbiga med Slackware är just att man måste fippla reda på alla deps själv, då ser jag hellre att det sköts automatiskt.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk

filigran: Nja, om du läste tråden i Övriga Ämnen med chockladen så kan man väll säga att jag kommit in på likören nu i mitt 'förhållande' till Gentoo, en fin dist som är värd att testa men jag själv har börjat tröttna lite Gentoo har dock den stora fördelan att de inte knasar till allt med egna program etc.

Installerade Debian på serven för några veckor sen och självklart vill man kompilera sin egen kärna men då skulle man tydligan använda något program för att skapa ett .debpaket av rubbet. Visst det går utan detta program men... Sen så kränglar man självklrt inte till det på detta sätt utananlednign utan det var hyffsat smidigt när man satt sig in i det då man bara installerade paketet och så uppdaterades lilo.conf automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanta
Det jobbiga med Slackware är just att man måste fippla reda på alla deps själv, då ser jag hellre att det sköts automatiskt.

jag har kört slack fr börgan gört än men duger inte som desktop os men til servern. Ja det är lätt å kompielra men närt det blir kompile errors å man får kompilera om 4-5 gånger innan det är löst så är det inte kul. Då är fan gentoo smnabare blir fel 1 av 100 gånger kanske.

Kör alltid in slackpacket numera å kompilerar om det behövs men byter man ett lib behöver man oftas byta felra å programen som är beroende av det då dom itne vill ha dom nya så det slutar men att man uppgraderar halva slacka manuelt å det tar tid.

Slack är bra dit å lära sig linux men den är för omständig för en desktop/worksation som ska hållas uppdaterad.

Permalänk
Hedersmedlem

Hocce och pa1983: håller med båda två, visst Slackware är väl inte det bästa att köra på en WS men jag är helnöjd och det fungerar bra...

I LOVE IT!

Hocce: gillar också slackware för dess enkelhet...

edit:
pa1983: slackware är bra för betydligt mer än att bara lära sig linux, nu nedvärderade du min favvodist

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

jag änvänder mitt Slackware till WS... Och jag är inte inne och gräver i operativsystemet...
Utan jag surfar , lyssnar på mp3 , tittar på film och ircar utan några problem alls...
Jag har inte behövt läst nå manual för att komma igång med slackware.. Och det tror jag inte behövs heller.. Jag kör slackware-current med dom senaste paketen och det funkar prima..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Jag kan som många andra bara hålla med om att den stora nackdelen med Gentoo är att man ska kompilera det mesta från source.
Och jag själv var en stor Gentoo-g33k för inte alls längesedan, men efter att ha testat lite nya distributioner så fick det mig att inse att den tid som man lägger ner på att vänta på att paketen ska kompileras färdigt inte är värt mödan, det man tjänar på att kompilera från source är så pass liten att tiden det tar inte väger upp det.
Därför kan jag med säkerhet rekommendera dig en binär distribution, och om du vill ha hyfsat uppdaterade paket samt ett underbart paketsystem så kan jag rekommendera dig Archlinux, www.archlinux.org.
Det är en dist som är till för lite mer erfarna linux-användare, men inget mer avarncerat egentligen än debian eller gentoo. Om du inte den passar så tycker jag absolut att du ska köra Debian.

Varför inte köra ett script som kör emerge sync, kompilerar binärerna och när det kommit uppdateringar så ligger allt redo att installera, och det är bara att köra "emerge -kDU world". Kört så sen ca 6mån tillbaka, funkar klockrent och man slipper att vänta på att allt skall kompileras.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dannyboy
Varför inte köra ett script som kör emerge sync, kompilerar binärerna och när det kommit uppdateringar så ligger allt redo att installera, och det är bara att köra "emerge -kDU world". Kört så sen ca 6mån tillbaka, funkar klockrent och man slipper att vänta på att allt skall kompileras.

Jag antar att det du försöker antyda är att ditt skript kör kompileringar när du inte använder datorn, som nattetid exempelvis?

Personligen tycker jag det är ett löjligt slöseri med resurser att kompilera från källkod, både vad gäller processorcykler och vad gäller elräkning. Then again, jag har inte mina boxar för att leka med, utan för att jobba med, och då har man kanske ett annorlunda perspektiv.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jag antar att det du försöker antyda är att ditt skript kör kompileringar när du inte använder datorn, som nattetid exempelvis?

Personligen tycker jag det är ett löjligt slöseri med resurser att kompilera från källkod, både vad gäller processorcykler och vad gäller elräkning. Then again, jag har inte mina boxar för att leka med, utan för att jobba med, och då har man kanske ett annorlunda perspektiv.

W

ska man jobba med den passar inte slack mig. Kompilera från source har fördelen att det fungerar utan störe modefickation på fler architeckturer.
Sedan tar tiden å tanka hem alla libs och fixa dependencys desutom fins itne allt binärt utan man får kompilera i mellanåt i slack å då kan det ta bra låg tid om man har dependency problem med olika versioner. Vanligt är att ett gammalt program vill ha ett äldre lib å ett annat ett nyare osv.
Jag kör gentoo i 64bit det är en go fördel fins gott med amd64 patchar osv.
Passar perfeckt ny high end hårdvara.

Permalänk
Citat:

Löjligt tycker jag ändå inte att det är, och för min del finns det många faktorer som spelar in angående huruvida man ska kompilera från källkod eller använda färdiga binärer. Om jag sitter på en kraftfull dator så tar jag hellre källkoden, mest pga. det inte alltid finns några färdiga binärer till FreeBSD om jag önskar den senaste versionen. Sen beror det även på programmets omfattning, att sitta och kompilera X hela dagarna kan ju betecknas slöseri, men att det uteslutande är slöseri med tid & pengar att kompilera från källkod, det håller jag inte med om.

Ungefär som den överklockningsanda som råder här, så gör jag hellre de där små ändringarna som gör att källkoden kompileras mer processorspecifikt och därmed kanske kan kräma ur sig någon % bättre i prestanda.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Löjligt tycker jag ändå inte att det är, och för min del finns det många faktorer som spelar in angående huruvida man ska kompilera från källkod eller använda färdiga binärer. Om jag sitter på en kraftfull dator så tar jag hellre källkoden, mest pga. det inte alltid finns några färdiga binärer till FreeBSD om jag önskar den senaste versionen. Sen beror det även på programmets omfattning, att sitta och kompilera X hela dagarna kan ju betecknas slöseri, men att det uteslutande är slöseri med tid & pengar att kompilera från källkod, det håller jag inte med om.

Ungefär som den överklockningsanda som råder här, så gör jag hellre de där små ändringarna som gör att källkoden kompileras mer processorspecifikt och därmed kanske kan kräma ur sig någon % bättre i prestanda.

Okej, löjligt var ett överord. Men för de flesta enterprise-distar finns det binärpaket som duger gott och väl, och som inte behöver tweakas mer. Har svårt att se i exempelvis vilket sammanhang man skulle behöva kompilera om mysqld på en webbdatabasserver, när paketen för debian/redhat och andra distar är såpass funktionella per default och innehåller allt man behöver. Same thing goes for the rest of it.

Och om det rör prestanda så - tja, hela den där attityden av att man ska göra det så komplicerat för sig själv som det bara går i alla lägen, för att det är häftigt att klämma 2% extra ur en box - det är väl inte min grej helt enkelt. Har man dessutom lagt ner ett antal tiotusenlappar på en schysst server så behövs inte det, då har man prestanda så det räcker till utan sådana optimeringar

Visst, sourcecode finns det absolut plats för på sina ställen - men har man möjligheten ser jag det som självklart att man kör binärpaket istället, och sparar en jäkla massa tid, både för sig själv och rent cputidsmässigt.

W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Har svårt att se i exempelvis vilket sammanhang man skulle behöva kompilera om mysqld på en webbdatabasserver, när paketen för debian/redhat och andra distar är såpass funktionella per default och innehåller allt man behöver.

För att vara specifik så finns ganska många små knep för att få MySQL att rulla bättre. Samma sak gäller Apache, PHP och så vidare. Samtidigt så kan det hända att man vill ha nyare stabila utgåvor av program än vad som finns med i Debian stable, detta är snarare regel än undantag. Som bas passar dock ett operativsystem med lång releasecykel bra för baspaketen behöver man sällan pilla med.

Permalänk

Kan bara tillägga att jag körde etc-update igår, ganska ny installtation så det var bara ~10 filer, dock ingick /etc/users /etc/groups /etc/conf.d/net /etc/rc.conf etc vilket gjorde mig måttligt irriterad, specialt när jag upptäckte att det inte fanns något alternativ för att ta bort alla ny. Så det fick la bli nått sånt här:
[code]
find /etc/ -iname *strängen_i_filnamnet_på_updateringara* -exec rm {} \;
[/coee]