Permalänk

Läste på idg.se och i kommentarerna om BBB 24/1Mbit hade en fått ADSL2+ ifrån Net@Once eller vad de heter och han hade fått 11/3.5Mbit så det finns ju tydligen möjlighet till mer än 1Mbit upload. Tror att BBB är less på att alla kör dumpsiter och stora hubbar på sina linor och därför sänker de uploadhastigheten till 1Mbit vilket iofs är rätt smart men trist när tekniken faktiskt klarar mer än så

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Medlem

illa, hade gärna tagit vdsl 12/9 för 399:-, kan inte beställa före den 30/4 då mitt telefonnummer flyttas till min nya lägenhet. så, nu får man ställa om sig för att ha 24/1 eller 10/1 mbit. visserligen ett skapligt i-landsproblem men ändå. så det blir väl att satsa på 24/1 antar jag....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Antagligen för att folk med hög upload i regel kör servrar som äter bandbredd...

Men bandbredden är väl till för att utnyttjas, eller?

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Men bandbredden är väl till för att utnyttjas, eller?

Nej, lika lite som bensin är till för att utnyttjas. Destå mindre du använder din upstream destå mindre behöver BBB betala.

Permalänk
Medlem

I mitt fall generar inte mina servrar direkt någon större trafik dygnet runt. Liksom argumenten för att välja 24/1 framför 12/9, att man vill kunna ladda snabbt när man väl ska göra det. Så vill jag gärna kunna ha det snabbt från mina servrar när det väl ska visas fotoalbum, eller något annat jox som råkar ligga där.

Synd att Bostream ska vara en av de få VDSL-aktörerna. Vet inte om Telia kommer lansera någon VDSL någon gång och utanför Stockholm.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

Jo jag hade lite flyt som beställde för två veckor sedan. När man nu ser att det inte går att beställa VDSL längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kneppis
I mitt fall generar inte mina servrar direkt någon större trafik dygnet runt. Liksom argumenten för att välja 24/1 framför 12/9, att man vill kunna ladda snabbt när man väl ska göra det. Så vill jag gärna kunna ha det snabbt från mina servrar när det väl ska visas fotoalbum, eller något annat jox som råkar ligga där.

Synd att Bostream ska vara en av de få VDSL-aktörerna. Vet inte om Telia kommer lansera någon VDSL någon gång och utanför Stockholm.

Det krävs ju inte direkt många som laddar upp i max för att det ska märkas. LAN-kunderna hade ju inga problem med att pressa ut 1 TB+/månad, så det kostar säkert B2 en hel del, och vill väl inte få ännu flera sådana nissar på xDSL-tjänsterna.

Permalänk
Citat:

Nej, lika lite som bensin är till för att utnyttjas. Destå mindre du använder din upstream destå mindre behöver BBB betala.

Det är ju inte riktigt samma sak. Först och främst handlar det om vilket perspektiv du väljer, antingen konsumentens eller företagets. I fallet BBB handlade det om att de har problem med att kunderna använder den bandbredd de betalar för. Skulle man omsätta det i ditt exempel skulle det bli att alla tankar (och betalar för) exempelvis 60 liter bensin, men inte fick köra slut på denna. Alltså, företaget borde inte marknadsföra en produkt som 10 Mbit/s om de inte klarar av att alla använder denna hastighet. Jag skulle inte starta ett webbhotell där kunderna får 100 MB utrymme förutsatt att alla inte använder detta fullt ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är bandbredd som går ut ur landet. Inom norden + Holland där B2 peerar direkt med andra operatörer kostar inte trafiken mycket, men det är bl.a. trafik till USA som kostar. Om alla hade laddat enbart inom B2:s eget nät och till de nät de peerar med hade det inte varit så dyrt, det är transittrafiken som kostar pengar (per MB/GB).

Permalänk
Medlem

Själv så sitter man här på 1mbit.. Vanlgit adsl då, synd att man inte bor i nån större stad asså

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Avstängd

Kunde inte sagt det bättre själv, Ghost_Overdoze!

Visa signatur

AMD 64 3500+ @ 3900+ | Asus A8V Deluxe WiFi Socket 939 | 1024 MB Kingston PC3200 CL2.5 @ 450DDR | Radeon 9800 Pro w/ Ice-Q | Tagan 480w >20dBa | BBB VDSL 12/9 mbit

Permalänk

JohanS: Självklart är det så, jag förstår att det kostar företagen pengar, men jag ser det ändå som att det någonstans blivit lite fel i deras kalkyl när de säger att "problemet är att användarna tar upp den trafik de betalar för". Och om man säger att det är P2P-användarnas fel att det blir dyrt, räknar man inte då generellt deras interna trafikkonsumtion? Jag menar, BBB tankar väl mest av andra med BBB och/eller av andra inom sverige? De är väl inte de som utgör den stora delen av utlandstrafiken? Det är möjligt att jag har fel, men det åtminstone så jag tror.

Samma sak är det ju när man talar om att vissa kunder slöar ner för andra. Rent tekniskt sett är det ju förståeligt att det går långsammare om fler tankar, men jag kan inte se att det borde vara något problem finansiellt. Problemet är i sådana fall att de lovar för mycket, något de inte kan hålla.

Kaspars_B: Alltid trevligt att få medhåll

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt så är bandbredd gratis inom sverige?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
JohanS: Självklart är det så, jag förstår att det kostar företagen pengar, men jag ser det ändå som att det någonstans blivit lite fel i deras kalkyl när de säger att "problemet är att användarna tar upp den trafik de betalar för". Och om man säger att det är P2P-användarnas fel att det blir dyrt, räknar man inte då generellt deras interna trafikkonsumtion? Jag menar, BBB tankar väl mest av andra med BBB och/eller av andra inom sverige? De är väl inte de som utgör den stora delen av utlandstrafiken? Det är möjligt att jag har fel, men det åtminstone så jag tror.

Samma sak är det ju när man talar om att vissa kunder slöar ner för andra. Rent tekniskt sett är det ju förståeligt att det går långsammare om fler tankar, men jag kan inte se att det borde vara något problem finansiellt. Problemet är i sådana fall att de lovar för mycket, något de inte kan hålla.

Kaspars_B: Alltid trevligt att få medhåll

Beror ju helt på, sitter någon med p2p-program som inte är DC så kommer det troligtvis finnas många utanför europa som tankar utav personen. Tänk sedan alla nissar som sitter med siter eller irc-bottar, de brukar vara ganska populära även hos amerikanerna.

Ja, det kanske inte håller rent finansiellt för B2 att erbjuda så stor upload, och det är därför man nu går över till 24 Mbit ner istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Beror ju helt på, sitter någon med p2p-program som inte är DC så kommer det troligtvis finnas många utanför europa som tankar utav personen. Tänk sedan alla nissar som sitter med siter eller irc-bottar, de brukar vara ganska populära även hos amerikanerna.

Ja, det kanske inte håller rent finansiellt för B2 att erbjuda så stor upload, och det är därför man nu går över till 24 Mbit ner istället.

varför inte sänka fibern till 1mbit med då?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
varför inte sänka fibern till 1mbit med då?

Bra fråga, jag tycker du ska maila det som ett förslag till dem

Och nu har de ju inte sänkt något heller, de har ju bara bytt ut en produkt med en annan

Permalänk
Medlem
Citat:

Och nu har de ju inte sänkt något heller, de har ju bara bytt ut en produkt med en annan

hehe sant.....

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Citat:

Hur blir det egentligen för oss som beställt vdsl? Jag beställde 12/9, och nu håller de på att utreda om jag kommer få det eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Har jag förstått det rätt så är bandbredd gratis inom sverige?

Ja i princip. Om man har två st. internetleverantörer som ska byta trafik med varandra så måste dom ju ha en kabel mellan sig. En liten leverantör som Bredbandsbolaget har inte råd att ha fiberkablar till alla andra operatörer runt om i världen, så man måste betala för att få använda en större operatörs kablar.

Inom Sverige (och Norden etc.) så har dom dock egna kablar till "knutpunkter" där leverantörerna kan byta trafik sinsemellan utan att det kostar mer än vad man betalar i hyra för fibern, inköp av routrar etc. Eftersom en fiberkabel i stort sett har en obegränsad bandbredd blir det därför relativt billigt per MB/GB etc.

Permalänk
Medlem

Hoppas Bostream kommer att erbjuda ADSL2+ med fulla 3,5mbit upload snarast.
Då kan jag säga upp mitt BBB ADSL och byta till Bostream och få pengarna tillbaka enligt bredbandsbolagets "nöjd kund"-garanti

Permalänk

Om Bostream lanserar ADSL2+ nu får vi väl se det nästa sommar

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Ja i princip. Om man har två st. internetleverantörer som ska byta trafik med varandra så måste dom ju ha en kabel mellan sig. En liten leverantör som Bredbandsbolaget har inte råd att ha fiberkablar till alla andra operatörer runt om i världen, så man måste betala för att få använda en större operatörs kablar.

Inom Sverige (och Norden etc.) så har dom dock egna kablar till "knutpunkter" där leverantörerna kan byta trafik sinsemellan utan att det kostar mer än vad man betalar i hyra för fibern, inköp av routrar etc. Eftersom en fiberkabel i stort sett har en obegränsad bandbredd blir det därför relativt billigt per MB/GB etc.

Precis, och jag antar väl att den mesta bandbredden håller sig inom sverige. Så det borde inte vara så dyrt tycker man.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Alltså vilka himla bögar och ta bort VDSL, alltså det är ju det man vill ha 10/10 inte typ 24/1 va fan hur kul är det när man ska ladda från varandra. Det är ju i princip lika kas som om man skulle dela ip adress jälva skämt. Nu ska vi se när telia kommer med 100/0.001 och max 1mbyte per månad. för 1500;-/mån. jävlar vad trött man blir men det är väl skanova som rövknullar igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brevmapp
Alltså vilka himla bögar och ta bort VDSL, alltså det är ju det man vill ha 10/10 inte typ 24/1 va fan hur kul är det när man ska ladda från varandra. Det är ju i princip lika kas som om man skulle dela ip adress jälva skämt. Nu ska vi se när telia kommer med 100/0.001 och max 1mbyte per månad. för 1500;-/mån. jävlar vad trött man blir men det är väl skanova som rövknullar igen.

Sen när har Skanova med B2 att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Precis, och jag antar väl att den mesta bandbredden håller sig inom sverige. Så det borde inte vara så dyrt tycker man.

Fortfarande, tar du bort 90% utav någons upload kommer ju mängden data upp minska hur man än ser på det (vissa kanske laddar upp 24/7 medan andra kanske avstår från att köra server som skulle dragit 24/7) så en minskning på säkert 70% i upload till utlandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

En liten fråga.
Vet du vad Skanova är? vet du vad Skanova gör?

Skanova är ett varumärke under Telia Sonera.
Telia äger koppartrådarna runt om i landet. Även sveriges största fiber nät.

Så för att Skanova skulle "rövknulla" någon, betyder med andra ord att Telia rövknullar någon.

Och varför skulle Telia rövknulla en operatör på ett sätt som gör att B2 måste ha MER tillgång till stationerna, MER plats på stationerna. för nu har B2 både VDSL och ADSL2 på stationerna.

Men du kanske inte tänkte längre än hatet mot Skanova?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

I och med detta inlägg har du förlänat dig en varning. Ett sådant språkbruk accepteras inte. Vill du hålla dig kvar i forumet bör du lära dig att skriva som en vettig människa.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
I och med detta inlägg har du förlänat dig en varning. Ett sådant språkbruk accepteras inte. Vill du hålla dig kvar i forumet bör du lära dig att skriva som en vettig människa.

Ja man blir ju så förbannad.

Permalänk

Ringde BBB för en stund sedan och kollade mitt avstånd. 1210 meter och förmodligen landar jag på 10/1. Jag deklarerade tydligt att detta är inget alternativ då jag redan har 1Mbit i upload idag så det är enbart 12/9 alternativet som gäller om ni vill ha mig som kund. Detta var INGET problem enligt honom men sa att kommer skanovas mätning tillbaka med 1201 meter så är det 10/1 som gäller. Jag har ju ångerrätt utan kostnad så varför itne teckna sig vilket jag också gjorde.

Slutsats: De med 1200 meter eller under KAN få 12/9Mbit och MÅSTE därför INTE ta 24/1 alternativet. Kundtjänst verkar vara väl förberedd på att de med lågt avstånd till stationen är intresserade av 12/9 och inte av 24/1 och därför vara väldigt flexibla.

Så för alla er som har under 1200 och inte vill ha 24/1 utan 12/9 kan nog pusta ut en aning. Än så länge verkar BBB vara flexibla.

/Bobby_Digital

Visa signatur

| Antec Sonata | Zalman 7000A CU | Asus P4C800 Deluxe | P4 2.8 Prescott | 1GB Kingston RAM | 2st WD200GB SATA, 1st WD250GB IDE, 1st Seagate 120GB IDE | NEC 2510 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby_digital
Ringde BBB för en stund sedan och kollade mitt avstånd. 1210 meter och förmodligen landar jag på 10/1. Jag deklarerade tydligt att detta är inget alternativ då jag redan har 1Mbit i upload idag så det är enbart 12/9 alternativet som gäller om ni vill ha mig som kund. Detta var INGET problem enligt honom men sa att kommer skanovas mätning tillbaka med 1201 meter så är det 10/1 som gäller. Jag har ju ångerrätt utan kostnad så varför itne teckna sig vilket jag också gjorde.

Slutsats: De med 1200 meter eller under KAN få 12/9Mbit och MÅSTE därför INTE ta 24/1 alternativet. Kundtjänst verkar vara väl förberedd på att de med lågt avstånd till stationen är intresserade av 12/9 och inte av 24/1 och därför vara väldigt flexibla.

Så för alla er som har under 1200 och inte vill ha 24/1 utan 12/9 kan nog pusta ut en aning. Än så länge verkar BBB vara flexibla.

/Bobby_Digital

jag ska ringa och kolla det där själv men varför har dom tagit bort 12/9 från hemsidan?
Sen så är det dryga att jag bor typ 1300 m från stationen så det går ju åt helvete vilket fall som helst. Men tänker flytta snart så då hoppas jag verkligen att det finns annars blir jag skogstokig.