Permalänk
Medlem

Operating system not found

Körde just in slackware.. Och jag vill itne göra det igen.
Jag valde att köra 1024x768x256 i installationen samt att bara lägga LILO i /root. NU hittar datorn inget operativssytem. Vad kan vara fel? Jag valde defaultkerneln tills vidare..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Hm, gör om och installera lilo på MBR. Är det meningen att du skall köra dualboot med t.ex Windows också? Isåfall kan du fixa det i installationen, genom att välja avancerad eller så, och skriva till din Windows-partition in lilo.conf.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha dualboot, bara få skiten att funka =). First time linux-are

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Så du skall inte köra Windows överhuvud taget?

Isåfall, gör så att du installerar om Slackware, väljer att lilo ska installeras på MBR, så ska det nog funka.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Nej, det ska bli en webserver.
Körde in lilo i MBR nu med samma resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad står det i din /etc/lilo.conf ?

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Testa att följa instruktionerna på http://home.no/trek/linux/guide.html om du är ny på linux. Allt är inte riktigt sant pga versionsförändringar, men jag lyckades i alla fall slänga in Slack 9.1, dual boot och att den kunde läsa mina windowspartitioner utan att ha speciellt mycket koll alls.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort enligt www.slackware.com/book, och det är precis som i dendär guiden. Men det står ändå "operating system not found".

Hur ser jag vad det står i /etc/lilo.conf ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Hur ser jag vad det står i /etc/lilo.conf ?"

cat /etc/lilo.conf

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Och hur ska en nybrjare kunna göra det om han inte kan boota upp linux?
Tumvante: Har du hårddisken på något controllerkort eller så?

Permalänk
Medlem

ös in skivan --> boota med root=/dev/hdXX bare.i noinitrd rw --> kolla så du har en boot bar partition i tex cfdisk annars gör en.. --> pico /etc/lilo.conf för fel.. --> kör kommandot lilo för att installera möget --> pisk och snusk så e det förhoppningsvis fixat..

Permalänk
Medlem

partitioner och sånt har jag fixat. Linux hittar hårddsikarna etc.. Men jag har lyckats nu iaf. Jag provade att lägga LILO på floppy, och nu funkar allt prima :). Vore smidigt att få över det på hårddisken bara..

Visa signatur