Permalänk
Medlem

Bildskärmsproblem Slackware

Jag har ganska nyss installerat slackware 9.1 på min p200 och har problem med X och fönsterhanterare. Han hittar en skärm men ingen giltig upplösning för den, i loggen står det det att han kollat igenom dom flesta upplösningar och felmeddelanden som kommer från det är vsync/hsync inte stämmer med skärmen eller att det är för lite minne. Jag har en S3 Inc. Trio64V+ grafikkrets på 1mb som är inbyggt i moderkortet och i loggen står det att den kretsen hittats. Har testat ställa i XFree86config och ingen skillnad.Nån som har något tips på hur det kan lösas?

Visa signatur

Asus P5KPL, 8800gt 512mb, E4500 2.2ghz, 4gb ram

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt H-sync och V-sync för din skärm?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte vet vad man skärm har för h/vsync rate... fick igång fluxbox nu med väldigt låg upplösning och 8färger men bara halva skärmen övre halven är svart.

Edit: Fick igång det nu 256färger och fullskärm så nu är det problemet löst, men det skulle dock vara roligt att ha lite fler färger...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kolla i x configen.. det ska stå DefaultDepth 24 vid uppösningen

Permalänk
Medlem

Något man bör tänka på är att man med 1MB minne på grafikkortet inte kan köra allt för hör upplösning med många färger.

Permalänk
Medlem

Sök på google efter din skärm, så hittar du säkert någon sida med massor med specifikationer.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Jag kan bara köra med DefaultDepth 16 men skulle gärna vilja testa med en upplösning högre än 640*480 kan man ställa in det i XF86Config också eller ställs det in någon annanstans ?
Jag har lagt till
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
under Depth 16 i XF86Config men hur byter jag mellan upplösningarna ?

Visa signatur