Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Digital zoom

Införskaffade för några dagar sedan en digital videokamera, som har 5x optisk zoom, och 990x digital.

Blev förbluffad över hur bra den digitala inzoomningen fungerade. Den utgår altså från en bild, och zoomar i den - helt digitalt - 1000 gånger, och ändå lyckas få bilden att se någorlunda representabel ut.

Så jag undrar exakt hur denna interpolering egentligen fungerar? Kan jag tex i Photoshop zooma in en bild 990 gånger, och få samma relativt goda resultat som videokameran ger?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1000 gånger låter ju lite smått otroligt, har du något exempel att visa?

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Jag har inte en aning om detta stämmer som jag skriver, men det är iaf min teori.

Kameran använder en anti-alising för att rätta till det. Vill du se ett exempel på det, så öppna samma foto 2 ggr i photoshop. På den ena väljer du Image > Image size > Välj 300% förstoring

På den andra zoomar du vanligt till 300%

Den med image size använder då anti-alising, samma som digitalkameran gör. Detta gör dock bilden suddig.

Permalänk
Medlem

Re: Digital zoom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Införskaffade för några dagar sedan en digital videokamera, som har 5x optisk zoom, och 990x digital.

Blev förbluffad över hur bra den digitala inzoomningen fungerade. Den utgår altså från en bild, och zoomar i den - helt digitalt - 1000 gånger, och ändå lyckas få bilden att se någorlunda representabel ut.

Så jag undrar exakt hur denna interpolering egentligen fungerar? Kan jag tex i Photoshop zooma in en bild 990 gånger, och få samma relativt goda resultat som videokameran ger?

Det skulle kunna vara så att själva ccd:n (eller vad som nu används) har högre upplösning och på så vis kan du zooma några ggr digitalt utan att förlora kvalitet. Då de flesta dv-kameror har ganska hög upplösning på stillbilder borde det kunna vara så.
Dock inte säker utan bara mina spekulationer.

Tillägg: många dv-kameror använder tre ccd:er istället för en som hos vanliga digitalkameror. Därför blir det lättare att interpolera med bättre resultat jämfört med vanliga kameror.
I videoformat så är upplösningen ungefär 400 000 pixlar medan kameran har kanske 3 * 800 000 pixlar.

I photoshop kan du förmodligen inte interpolera med samma goda resultat som i videokameran då videokameran innehåller mer information i bilden jämfört med den bild du har i photoshop.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
1000 gånger låter ju lite smått otroligt, har du något exempel att visa?

990 gångers zoom, som sagt.

Ska se om jag kan få fram ett exempel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

990 gångers zoom? Du måste skoja. Vad heter kameran?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
990 gångers zoom? Du måste skoja. Vad heter kameran?

Nepp, jag är helt seriös.
20x optisk zoom var det också, inte 5 som jag skrev. 1010 gånger zoom altså, om man nu kan räkna ihop det så. Kameran är en "Sony Handycam".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Nepp, jag är helt seriös.
20x optisk zoom var det också, inte 5 som jag skrev. 1010 gånger zoom altså, om man nu kan räkna ihop det så. Kameran är en "Sony Handycam".

Så du har 20000ggr zoom, låter nästan mycket.
Vad är modellbeteckningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Så du har 20000ggr zoom, låter nästan mycket.
Vad är modellbeteckningen?

DCR-TRV265E

http://www.ecat.sony.co.jp/tourist/videocamera/acc/index.cfm?...(JE)&LG=1

"Optical 20x / digital 990x high-power zoom."

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Konstigt att den lyckas leverera ett så bra resultat i så fall, den hade ju 1ccd med inte allt för hög upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja, bra är ju ett relativt begrepp, jag har ju ingen annan kamera att jämföra med, men personligen är jag grymt imponerad över kvaliten.

Vad jag inte fattar är hur den lyckas zooma efter de 20 gångerna som optiken fixar, och lyckas få fram detaljer som man inte ser vid 20 ggr?

Magi, någon?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men .. bilder .. jag vill se någons vita leénde och sedan karius och bactus

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Ska ta några bilder och lägga upp imorgon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du ska ta ett foto på en myrstack på 10KM håll och zooma in på en myra... då blir jag impad...

Själv blev jag mäkta förvånad över min Olympus C-5000 Zoom... skulle prova digitalzoomen på den... hade ju fått för mig att digitalzoom ska ge ett kasst resultat... döm om min totala förvåning när jag tar en bild i extrem upplösning samt fullt inzoomat läge och sen ytterligare "zoomar" med preview-funktionen i kameran... man kan lätt se detaljer på grejjer som ligger typ 300 meter från kameran...

Permalänk

var har du köpt kameran?

Visa signatur

Drink better coffeee, live forever.