Permalänk
Medlem

Byta ner sig???

Hejsan
Har ett diskussionsämne som följer.
Lyckades bränna mitt moderkort för ett tag sen, köpte ett nytt Shuttle AN35 Ultra.
Blev fundersam över mitt gamla grafikkortet, ASUS V7700 GeForce2 GTS, 3år på nacken, skulle jag kunna köra det.
Nu gällde ju 1.5volt på AGP, vad hade jag på mitt. Bäst att köpa nytt. Pengarna räckte bara till ett Geforce 4 MX4000/128Meg.
Resonerade som så, att det borde vara bättre än ett tre år gammalt kort, även om det inte var bra.
Har nu upptäckt att antagligen hade jag kunnat använda mitt gamla V7700 kort.
Kortet var fantastiskt, hängde med bra , ända upp till BF Vietnamn. Om det hackade var det i princip bara att ladda in nyaste detonator , så rullade det på igen.
Hade även en del in/ut gångar som jag saknar på mitt nya (3d glasögon /video in)
Har samtidigt som moderkortsbytet gått från AMD 900 till en Barton 2500 som klockar perfekt i 3200.
FRÅGAN: Är MX4000 kortet bättre än mitt gamla go'a V7700, Tex. Directx kompatibiliteten. Eftersom det är lite bökigt här att riva ut lådan och byta kortet är FRÅGAN ,är det värt det, Kom med kommentarer.

Visa signatur

Ljungberg

Permalänk

Hej
har du redan köpt mx 440 kortet?

för så vitt jag vet kan du får tag på Geforce 4 ti4200-4600 kort till hyfsat lågt pris men ett radeon 9600pro/xt är bättre än dom äldre geforce korten kostar inte alltför mycket heller

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Det är ungefär samma prestanda.
Men det nya har ju agp 8x vilket kanske gör det en aning snabbare.
Vad ligger klockfrekvenserna på?

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB 6400C32 | 2080Ti | EKWB loop
Intel Ultra 7 255HX | 64GB 5600C40 | 5070Ti | 3TB SSD

Permalänk
Medlem

Njaaa, det är inte lika långsam bus på Geforce 2 GTS. Skulle behålla det gamla, om inte det går, köpa ett geforce ti 4200-4800.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

MX4000 har ett 64-bitars minnes interface
GF2 GTS har 256-bitars interface

största skillnaden är ju minnet 128 för GF4 och 32 för GTS

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Grabbar (misstänker att ni är det) ni är underbara.
Snabba vettiga svar, och inget tjafs,

Eftersom jag lyckades klocka cpu'n fick jag mersmak.
Lekte lite med grafik-kortet, drog upp coren från 270 till 300 och
eftersom jag fick en omedelbar ökning i 3D mark 01 med 900 point så
ställer sig frågan såhär.
Hur mycket vågar man pressa?
Vad ryker först :Grafikkortet (passiv kylning)
eller bilden ballar ur. Har ingen tempmätning på grafiken

Grafikminnet ligger på 401
(MX4000/128)

Visa signatur

Ljungberg

Permalänk

Grafikkortet kommer inte att "ryka".
Du märker när du inte kan klocka mer genom att bilden blir konstig eller att datorn hänger sej. Då sänker du lite grann, och sen är allt frid och fröjd.
Glöm inte att klocka minnena också, det brukar ge en större prestandaökning än överklockning av processorn.

Visa signatur

"Nu har jag läst på komvux, så nu förstår jag vad det handlar om"

Permalänk
Medlem

hehe, min processor har typ sämsta steppningen i världen (är seriös) men mitt GF4mx440 64mb klockar som en gud Har haft minnena och gpu klockade + 70 mhz i 3 månader. Status, med tanke på att jag inte har nån kylning, en liten svart kyfläns utan fläkt.

gpu: 340 mhz
minnena: 470 mhz

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Mitt gammla GF4 MX440 klockade fint det... orginal 250/333 och sedan klockat med orginalfläns+60mm fläkt 320/510... det var goa tider det.

Permalänk

har någon provat klocka ett GexCube Radeon 9800PRO med original kylning på kortet
samt inga andra fläktar i chassit?

vill inte förstöra detta ljuvliga kort då spelen inte hackar nånting inte ens far cry på högsta inst. utan AA AF med lite av båda går det fortfarande bra?

har det överklocknings program som följer med omega drivers och ATI tool

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Legoloppa

har någon provat klocka ett GexCube Radeon 9800PRO med original kylning på kortet
samt inga andra fläktar i chassit?

vill inte förstöra detta ljuvliga kort då spelen inte hackar nånting inte ens far cry på högsta inst. utan AA AF med lite av båda går det fortfarande bra?

har det överklocknings program som följer med omega drivers och ATI tool

Jag han aldrig klocka mitt gecube 9800 innan jag snörde på en heatpipe, eftersom 2 nätagg brann.
Men det är ju bara o testa. det lär ju inte brinna upp