Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zapher
Om du ska installera på en SATA disk måste du ladda drivarna i setupen(Tryck F6) så ska det funka fint!
Har gjort några tillägg till detta inlägget längre ner, som är väldigt aktuella just nu...!
Jo jag vet detta också. Men jag har testat både på SATA disken och sedan även på min vanliga, och då även med SATA disken avaktiverad i BIOSet. Problemet med det när jag trycker på F6 är bara det att den inte hittar något att installera, trots att jag har en SATA disk...och frågar då om jag vill köra från disketter istället, vilket jag inte har några. Kanske finns någonstans jag kan ladda hem och fixa en diskett som löser det?
Det är ju iaf värt att prova. Även om det fortfarande borde gå finfint på IDE disken när SATA disken är avaktiverad.
Och ang att rycka ut all onödiga prylar så är det helt klart nästa steg om detta inte ordnar sig nu.
Ni ska ha ett stort tack för att ni försöker hjälpa mig iaf!
Edit: Ska lägga till ett felmeddelande jag får efter diskkontrollen (när den försöker ladda själva installationsprogrammet alltså) med Win 98 SE skivan. Dyker upp följande i DOS:
"Standarrd Mode: Fault i MS-DOS Extender.
EC=FF74 CS=0053 IP=2811 AX=FBD0 BX=0000 CX=FFFF DX=FFFF
SI=0083 DI=0F94 BP=4278 DS=004B ES=03C4 SS=004B SP=426E
Standard Mode: Bad Fault in MS-DOS Extender.
Fault: 000D Stack Dump: 042C 0000 0070
Raw fault frame: EC=FF74 IP=244B CS=0053 FL=3097 SP=00F2 SS=004B
Ta bort alla disketter från diskettenheterna
och tryck på valfri tangent för att starta om datorn."
Den texten är exakt den som dyker upp, och det kvittar om jag kör på S-ATA disken eller på IDE disken, och om den andra i vardera fallet är avaktiverad i BIOSet. Får exakt samma resultat.
Nu är väl chansen kanske liten...men vet någon vad det innebär, eller kanske om ån fått samma/liknande fel, vad man då kan göra åt det?
Edit 2:
Ok, har hittat drivrutiner till SATA enheten, och lagt om på en diskett. Installerade dom i början av XPs installationsprogram (som jag nu får att boota) men kommer bara precis förbi den lilla diskkontrollen den gör (står endast lite snabbt i nederkant att den kollar disken, där fastande XPs installationsprogrma tidigare). För där så ska den sen skriva licensavtalet (EULA), men jag får samma felmeddelande hela tiden... "Det går inte att hitta licensavtalet för slutanvändare (EULA). Installationsprogrammet kan inte fortsätta."
Hur kan det komma sig nu då? Jag har ju använt skivan många ggr förr...och den ska fungera. Testade även med en anna XP Pro skiva som jag lånade av min farfar, och fick exakt samma svar. Testade precis nu även med min Windows 2000 Pro skiva och fick exakt samma svar. På pricken likadant hela vägen.
Har även nu kopplat ur ena DVD läsaren och den andra hårddisken fysiskt. Kör endast med NEC läsaren och min S-ATA disk nu.
Enda grejen jag kan koppla ur nu och fortfarande köra är mitt PCI ljudkort...ska testa det också. För en bunt fläktar kan väl knappast göra något? Har ett starkt nätagg nu, också nytt...så det bör inte göra nått.
Försöker lite till...men kom gärna med tips!