Varför bootar inte XP skivan?

Permalänk

Varför bootar inte XP skivan?

Håller på att fixa iordning en ny dator nu, och har kommit till installationen av XP...och den vägrar se XP skivan som bootbar. Win 98 SE skivan bootar på en gång, och om jag då går in i DOS och byter till XP skivan så säger den bara att "setup.exe can not be run in DOS" eller nått sånt...

Försökte även att lägga in 98 SE, men den kommer bara precis förbi diskkontrollen (är en S-ATA disk, så 98 SE kanske inte går då?) så får jag nått felmeddelande om att någonting inte har en korrekt DOS benämning eller nått liknande, måste där starta om datorn.

Någon som har någon idé...snälla? Har slut på idéer och sitter fast här med en sprillans ny dator. Känns oerhört tungt.

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om varför det inte går att boota med XP-skivan, men för att
starta installationen från DOS, så kör man \i386\winnt.exe inte \setup.exe.

/Jennia

Visa signatur

Corruptio optimi pessima

Permalänk

Ah, tackar! Ska genast prova!

Du är min gud om det funkar!

Permalänk
Medlem

Fixa till boot-ordningen i bios så den bootar på cdn först, som jag tolkar det så går du nu in i dos, som inte finns i xp, och kör cdn därifrån.

Permalänk

Har givetvis försökt just att boota direkt från XP CDn, vilket tydligen endast går om jag har en partition på en hårddisk som den anser sig kunna använda...eller något liknande. Det är mycket mystiskt just nu...börjar undra om det kan vara fel på XP skivan. Men den funkar att köra från tex Win 98 och därifrån uppgradera...så jag tänkte göra så istället.

Och då kom jag så långt att den startade Win 98 SE skivan och kom in i installatinsprogrammet, installerade alla filer och kom typ till andra omstarten efteråt, när den håller på och konfigurerar allt. Och efter andra omstarten där så låser sig datorn varje gång...det står något i stil med "filerna har blivit uppdaterade, fortsätter att ladda windows". Men längre än så kommer en inte. Startade om datorn och kom till samma ställe, och efter det testade jag att installera om Win 98 SE, men kom exakt lika långt...

Just nu strular allt. Skulle givetvis uppskatta alla tips just nu då jag känner att jag börjar få slut på idéer...

Känns så jäkla tråkigt bara.

Edit:

Kan tillägga en liten sak också: det verkar som att den nya datorn inte riktigt fattar vad storleken på hårddiskarna mina är för ens dom blivit partitionerde och formaterade. Innan jag paritionerade och formaterade min 80GB IDE HDD som just nu grejas mest med så försökte den hävda att den är på "12 62.95MB". Efter formateringen dock så står det typ 72GB eller vad det nu är man får ut.

Skulle det kunna innebära att något är knas, och som kanske i sin tur leder till att alla installationsförsök misslyckas? Och vad är det isf som kan vara knas...? BIOSet fattar ju exakt vad det är, och storlek och allt.

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att du inte kan starta direkt från XP skivan, efter ett tag får man ju fixa till partitioner och formatera dessa, verkar konstigt att det krävs att ha en färdig partition först.

Känns som att något är knas med din XP skiva

Permalänk

Jo, börjar kännas som det som sagt. Har en 2000 Pro skiva liggande också, ska se om den funkar istället.

Edit:

Har testat med 2000 skivan nu och där blev det också krångel. Kom in i installationsprogrammet (dock inte via att den bootade direkt från den, utan jag fick gå in via DOS och en startdiskett).

Kom till det att den skulle kontrollera om jag var behörig till en installation, där man ka sätta in en tex Win 98 skiva, och där dök det upp några punkter med olika knasiga färger på skärmen varpå den hängde sig. HÄnger sig på samma ställe varje gång om jag försöker igen.

Det är helt jäkla otroligt knasigt detta.

Har dessutom två stycken DVD-läsare i datorn, och jag har testat att köra från båda med exakt samma resultat. Så felet verkar varken ligga i skivorna i sig eller DVD-läsarna i sig...och den nya S-ATA disken har jag avaktiverat i BIOS så länge för säkerhets skull, och den andra HDDn, Maxtor 80GB, har jag använt ett bra tag förr och den vet jag att den funkar.

Vad kan det vara som spökar...någon?

Permalänk
Medlem

Ryck ut ena Dvdläsarn och testa. Annars så är det troligen så att din Xp skiva är pirat och de flesta hemmabrännigar brukar vara klantigt gjorda så att inte boot sektor går med. Du kan för säkerhets skull låna en kompis skiva som är original. Testa även med endast med en Hd. Har även vart med om helt skumma problem med Windows 2000. Tangentbordet slutar svara så fort själva installationen börjar, ser ut som datorn är på LSD eller något. Testa även med gammalt grafikort, dra ut allting som är onödigt och inte vitalt för att datorn. Nätverksort, Ljdukort, Tvkort osv ryker all världens väg.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Om du ska installera på en SATA disk måste du ladda drivarna i setupen(Tryck F6) så ska det funka fint!

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
Om du ska installera på en SATA disk måste du ladda drivarna i setupen(Tryck F6) så ska det funka fint!

Har gjort några tillägg till detta inlägget längre ner, som är väldigt aktuella just nu...!

Jo jag vet detta också. Men jag har testat både på SATA disken och sedan även på min vanliga, och då även med SATA disken avaktiverad i BIOSet. Problemet med det när jag trycker på F6 är bara det att den inte hittar något att installera, trots att jag har en SATA disk...och frågar då om jag vill köra från disketter istället, vilket jag inte har några. Kanske finns någonstans jag kan ladda hem och fixa en diskett som löser det?

Det är ju iaf värt att prova. Även om det fortfarande borde gå finfint på IDE disken när SATA disken är avaktiverad.

Och ang att rycka ut all onödiga prylar så är det helt klart nästa steg om detta inte ordnar sig nu.

Ni ska ha ett stort tack för att ni försöker hjälpa mig iaf!

Edit: Ska lägga till ett felmeddelande jag får efter diskkontrollen (när den försöker ladda själva installationsprogrammet alltså) med Win 98 SE skivan. Dyker upp följande i DOS:

"Standarrd Mode: Fault i MS-DOS Extender.
EC=FF74 CS=0053 IP=2811 AX=FBD0 BX=0000 CX=FFFF DX=FFFF
SI=0083 DI=0F94 BP=4278 DS=004B ES=03C4 SS=004B SP=426E

Standard Mode: Bad Fault in MS-DOS Extender.
Fault: 000D Stack Dump: 042C 0000 0070
Raw fault frame: EC=FF74 IP=244B CS=0053 FL=3097 SP=00F2 SS=004B
Ta bort alla disketter från diskettenheterna
och tryck på valfri tangent för att starta om datorn."

Den texten är exakt den som dyker upp, och det kvittar om jag kör på S-ATA disken eller på IDE disken, och om den andra i vardera fallet är avaktiverad i BIOSet. Får exakt samma resultat.

Nu är väl chansen kanske liten...men vet någon vad det innebär, eller kanske om ån fått samma/liknande fel, vad man då kan göra åt det?

Edit 2:

Ok, har hittat drivrutiner till SATA enheten, och lagt om på en diskett. Installerade dom i början av XPs installationsprogram (som jag nu får att boota) men kommer bara precis förbi den lilla diskkontrollen den gör (står endast lite snabbt i nederkant att den kollar disken, där fastande XPs installationsprogrma tidigare). För där så ska den sen skriva licensavtalet (EULA), men jag får samma felmeddelande hela tiden... "Det går inte att hitta licensavtalet för slutanvändare (EULA). Installationsprogrammet kan inte fortsätta."

Hur kan det komma sig nu då? Jag har ju använt skivan många ggr förr...och den ska fungera. Testade även med en anna XP Pro skiva som jag lånade av min farfar, och fick exakt samma svar. Testade precis nu även med min Windows 2000 Pro skiva och fick exakt samma svar. På pricken likadant hela vägen.

Har även nu kopplat ur ena DVD läsaren och den andra hårddisken fysiskt. Kör endast med NEC läsaren och min S-ATA disk nu.

Enda grejen jag kan koppla ur nu och fortfarande köra är mitt PCI ljudkort...ska testa det också. För en bunt fläktar kan väl knappast göra något? Har ett starkt nätagg nu, också nytt...så det bör inte göra nått.

Försöker lite till...men kom gärna med tips!

Permalänk

Ett liknande problem hade jag en gång på en DELL maskin. DELL har en liten partition på 32 MB som ligger först på HDD och WinXP boot:en verkade inte gilla det riktigt...

Efter att jag plockade bort den partitionen och lade en FAT32 partition istället som jag formatterade före jag bootade från XP skivan så fungerade det...

/Anders

Visa signatur

Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Avstängd

se: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=e8fe...
För XP Home

eller: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5582...
För XP Pro

Via dessa länkar laddar du ner installationsdisketter..
(6st) som du sedan bootar på & som därmed ersätter "cd´ns bootbarhet"

PS!
Installationen Av Windows Börjar
BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kollas
*Tryck ej F6 (tryck F6 endast då SCSI eller SATA-diskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp

Tryck Enter för att installera Windows
Tryck ”Page Down” för att `Läsa´ Licensavtalet
Tryck ”F8” för att acceptera Licensavtalet
Se till att ALLA partioner raderas* Följ anvisningarna på bildskärmen
Skapa därefter en (1) ny partion på 2696Mb eller enligt eget behov
När ”C:\ Oformaterad” är markerad, Tryck Enter
Om ”Formatera Partionen med NTFS” är Markerad Tryck Enter för att fortsätta
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
Windows Startas

osv. De övriga partionerna skapar du sedan via windows Diskhanterare som du hittar under administrationsverktyg \ datorhantering DS!

Lycka till!

Permalänk

Tackar, men jag tror fortfarande på hårdvarufel. Den är inlämnad på en felsökning, och där sade dom att dom stött på liknande problem, och det då oftast varit minnena som inte fungerat ihop med moderkortet. I många fall löste att flasha BIOS det, så dom skulle bl.a. flasha BIOS, och se om det hjälpte...sitter å väntar på att dom ska ringa nu bara och säga att allt funkar...:)

Hoppas hoppas hoppas!

Permalänk
Medlem

Eller så drar du ut hårdisken, installerar på en annan dator med samma hd, trycker in hd:n igen i din vanligadator och bootar upp. En jävlig ful och osmidig lösning, ställer säkert till andra problem senare men än så länge har den funkat fint på några av mina äldre datorer. Alternativt så kan du installera om Oset från själva windows när det sendan är installerat.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Ett förslag, som för mej funkat ett flertal gånger: Plocka ut batteriet,
ta en, eller ett par whisky, sov på saken och börja från scratsch.
funkat 9 av tio gånger!!. Okej, du måste ha en felfri installCD.

Visa signatur

Autodidakt PC-pulare