Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd

Bit VS Byte

Är det inte så att en byte består av 8 bitar?
I bandbred på nätet så kan man inte säga att företagen överdriver idag ens hastighet på ens uppkoppling grund av megabit.
För skrev dem ut detta i megabyte skulle den bli mindre?

Visa signatur

vic 20 lever & spectrum sinclairs tangentbord är fortfarande det mjukaste skönaste och bästa.Punkt

Permalänk
Medlem

Det stämmer, men jag tycker inte att internetleverantörerna ska skriva i MB. Nätverks hastighet har angets i Mbps så länge jag kan minnas.

Permalänk
Medlem

Man använder Mbit bara därför att liter mer datorkunniga folk skall få rätta mindre datorkunniga folk hela tiden och därmed vara lite bättre och duktigare.

Permalänk
Avstängd

det var ju bra att veta att man hade rätt iallafall=)

Visa signatur

vic 20 lever & spectrum sinclairs tangentbord är fortfarande det mjukaste skönaste och bästa.Punkt

Permalänk
Medlem

[skojskoj][/skojskoj]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackarn
det var ju bra att veta att man hade rätt iallafall=)

[skojskoj]Helt rätt har du inte, för överföringshastigheten blir inte lägre för att man skriver ut den i MB istället för Mbit... hehe [/skojskoj]

Skoj va?

Permalänk
Medlem

Aldeles för många tror att det är samma sak, folk borde lära sig.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Den skillnaden har jag vetat ända sen jag gick i mellanstadiet nångång... och det var definitivt inte igår det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thiesen
Den skillnaden har jag vetat ända sen jag gick i mellanstadiet nångång... och det var definitivt inte igår det...

Japp, sen varför det var så är en annan femma :).

Permalänk
Avstängd

Jag tycker generellt att bit ger bättre prestanda, dessutom har jag aldrig varit med om att de krånglar.
Byte må vara billigare per datamängd, men räkna inte med att de håller allt för många år.

Är det bara jag som stör mig på att så många använder "vs" där det absolut inte passar?

Permalänk
Medlem

Re: Bit VS Byte

Citat:

Är det inte så att en byte består av 8 bitar?
I bandbred på nätet så kan man inte säga att företagen överdriver idag ens hastighet på ens uppkoppling grund av megabit.
För skrev dem ut detta i megabyte skulle den bli mindre?

Nä, man kan inte säga att dom överdriver hastigheten. Standardenheten för att ange överföringshastighet i ett nätverk och liknande är med Mbit/s.
Sen att folk inte kan hålla isär begreppen är väl inte deras fel.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Bit VS Byte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Nä, man kan inte säga att dom överdriver hastigheten. Standardenheten för att ange överföringshastighet i ett nätverk och liknande är med Mbit/s.
Sen att folk inte kan hålla isär begreppen är väl inte deras fel.

Jo detta må vara hänt men då är det ju teknikeran som vill snurra till det som vanligt för oss vanligt dödliga människor.
Ska man behöva var dataguru/geni för att man ska räkna ut sin egentliga hastighet som iallafall jag är intresserad av ju.
Visst kan jag hålla på och dividera med miniräknaren hit och dit.
Visst vill tekniker ha sina språk
Men när vi vanligt dödliga sak ha bredband då vill man väll veta den faktiska hastigheten
hmmm så jävla vanlig är jag nog inte men mjo i detta fall tycker jag det

Jag tror branschen skulle tjäna på att skriva två hastigheter så vanligt folk visste vad de fick.
Jag är inte intresserad av bit hastighten per sekund då man skickar stora filmer OS eller större
program.
Sådan är jag iallafall
Att skriva 1,25 mb per sekund låter ju lite klent kanske.Men det äravd BBB har i sina linor
hmm mjo 100 ja 10,25 mb per sekund låter inte heller så
mycket.
eller telia med andra 0,0625 mb per sekund.
Det vågar dem aldrig skriva
Lurenderjerier känns det ju som om
vaa fan snackar vi om hastigheter som inte är några
Ändå tycker jag dem i praktiken är bra 0,5 mbps stabilt tja filmer tar sin lilla tid.men på natten kan ju burken bara stå
ju=)
eller när man nu sover

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bit VS Byte

Citat:

Ska man behöva var dataguru/geni för att man ska räkna ut sin egentliga hastighet som iallafall jag är intresserad av ju.

Man behöver sannerligen vara dataguru och geni i allmänhet för att minnas 8 bitar = 1 byte.

Visa signatur

:€

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande datakommunikation så brukar intern överföring (bussar osv) mätas i MByte/s medan extern (utanför datorn) kör med Mbit/s.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Men... hur svårt är det att dela med 8 egentligen???

Kolla: 512/8=64

2000/8=250 *fuskar med Calc*
10000/8=1250

Sen får ni givetvis själva fundera på vart ni vill ha det dära kommatecknet för att få rätt enhet (Kilobyte, Megabyte osv)

Permalänk
Medlem

Thiesen, nu kom du in på ett annat jobbigt spår: att människor tror att 1 kilobyte är lika med 1000 byte. Det är fel, 1 kilobyte är 1024 byte.

Därför går det inte att sätta ut ett decimalkomma som du beskriver, man måste multiplicera/dividera med 1024. (2 upphöjt i 10)

Permalänk
Medlem

Tänk på att när ni ska omvandla från megabyte (giga... peta, o.s.v) till bit så måste ni först göra om megabyte till byte, sen kan ni omvandla det till bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidG
Thiesen, nu kom du in på ett annat jobbigt spår: att människor tror att 1 kilobyte är lika med 1000 byte. Det är fel, 1 kilobyte är 1024 byte.

Därför går det inte att sätta ut ett decimalkomma som du beskriver, man måste multiplicera/dividera med 1024. (2 upphöjt i 10)

Nä, inte denna diskussion igen.
1 kilo = 1 000
1 mega =1 000 000

1 kibi =1 024
1 mebi = 1 048 576
IEC-standard sen 1998

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kilo = 1 000 (decimalt), 1 024 (binärt)
osv

bit b 0 or 1 byte B 8 bits kilobit kb 1000 bits kilobyte (binary) KB 1024 bytes kilobyte (decimal) KB 1000 bytes Megabit Mb 1000 kilobits Megabyte (binary) MB 1024 Kilobytes Megabyte (decimal) MB 1000 Kilobytes Gigabit Gb 1000 Megabits Gigabyte (binary) GB 1024 Megabytes Gigabyte (decimal) GB 1000 Megabytes

Permalänk
Medlem

Kilo är 1000 hela tiden. Det som Daniel säger är rätt. Är det 1024 man menar så ska man använda kibi.

Permalänk
Medlem

saxat från speedguide.net

When used to describe Memory Size, or Data Storage bits/bytes are generally calculated as some exponent of 2 In Data storage, and when describing Memory size, a Kilobyte is 2^10, or 1024 bytes. Because of binary computer architecture and memory address boundaries, bytes are always some multiple or exponent of two. * 1 byte (B) = 8 bits (b) * 1 Kilobyte (K / KB) = 2^10 bytes = 1,024 bytes * 1 Megabyte (M / MB) = 2^20 bytes = 1,048,576 bytes * 1 Gigabyte (G / GB) = 2^30 bytes = 1,073,741,824 bytes * 1 Terabyte (T / TB) = 2^40 bytes = 1,099,511,627,776 bytes Although data storage capacity, such as on hard drives is generally expressed in binary Megabytes (2^20), most Hard disk manufacturers, and some newer BIOSes use decimal megabytes (10^6), which is slightly different and it gets confusing... * 1 byte (B) = 8 bits (b) * 1 Kilobyte (K / KB) = 10^3 bytes = 1,000 bytes * 1 Megabyte (M / MB) = 10^6 bytes = 1,000,000 bytes * 1 Gigabyte (G / GB) = 10^9 bytes = 1,000,000,000 bytes * 1 Terabyte (T / TB) = 10^12 bytes = 1,000,000,000,000 bytes

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

slackarn
om du nu skall gnälla på att leverantörerena använder Megabit i stället för MegaByte så kanske du skulle skärpa dig du med...

mb = millibit

Mb = Megabit
MB = MegaByte

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
saxat från speedguide.net

When used to describe Memory Size, or Data Storage bits/bytes are generally calculated as some exponent of 2 In Data storage, and when describing Memory size, a Kilobyte is 2^10, or 1024 bytes. Because of binary computer architecture and memory address boundaries, bytes are always some multiple or exponent of two. * 1 byte (B) = 8 bits (b) * 1 Kilobyte (K / KB) = 2^10 bytes = 1,024 bytes * 1 Megabyte (M / MB) = 2^20 bytes = 1,048,576 bytes * 1 Gigabyte (G / GB) = 2^30 bytes = 1,073,741,824 bytes * 1 Terabyte (T / TB) = 2^40 bytes = 1,099,511,627,776 bytes Although data storage capacity, such as on hard drives is generally expressed in binary Megabytes (2^20), most Hard disk manufacturers, and some newer BIOSes use decimal megabytes (10^6), which is slightly different and it gets confusing... * 1 byte (B) = 8 bits (b) * 1 Kilobyte (K / KB) = 10^3 bytes = 1,000 bytes * 1 Megabyte (M / MB) = 10^6 bytes = 1,000,000 bytes * 1 Gigabyte (G / GB) = 10^9 bytes = 1,000,000,000 bytes * 1 Terabyte (T / TB) = 10^12 bytes = 1,000,000,000,000 bytes

Annars kan det oxå vara så att kilo förkortas k och inte K.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Annars kan det oxå vara så att kilo förkortas k och inte K.

* Note that according to the Metric system, the "k" or "kilo" prefix is always lowercase.
The binary forms of kilobytes and megabytes have become standard throughout the computer industry, although they are incorrect uses of the SI prefixes (in the IT field lowercase "k" is used to describe decimal kilobits, and capital "K" is used for binary kilobytes).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
* Note that according to the Metric system, the "k" or "kilo" prefix is always lowercase.
The binary forms of kilobytes and megabytes have become standard throughout the computer industry, although they are incorrect uses of the SI prefixes (in the IT field lowercase "k" is used to describe decimal kilobits, and capital "K" is used for binary kilobytes).

Dom är inte helt konsekventa på den sidan, tycker dom borde bättra på formuleringarna så den blir mer formelt korrekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Dom är inte helt konsekventa på den sidan, tycker dom borde bättra på formuleringarna så den blir mer formelt korrekt.

Ja, jag tycker den är lite konstig faktiskt, tycker skriver allt med versaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nä, inte denna diskussion igen.
1 kilo = 1 000
1 mega =1 000 000

1 kibi =1 024
1 mebi = 1 048 576
IEC-standard sen 1998

haha, ja, jag vet (och förstår) att det finns kibibyte och mebibyte som ska användas för att skapa mindre förvirring. men hur många använder det? gör windows/utforskaren det? ser man det i huvud taget användas någonstans? nej. Därför är det ju lite löjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DavidG
haha, ja, jag vet (och förstår) att det finns kibibyte och mebibyte som ska användas för att skapa mindre förvirring. men hur många använder det? gör windows/utforskaren det? ser man det i huvud taget användas någonstans? nej. Därför är det ju lite löjligt.

Bittorrent, orginalprogrammet använder dem faktiskt. Tog ett tag innan jag förstog vad MiB betydde, var nämligen första gången jag såg det uttrycket.

Permalänk
Medlem

Det är ju helt omöjligt för tex Telia att skriva hur mycket Byte/s dom levererar.
Om du har en lina med 512 kbitt/s så betyder inte detta automatiskt att du har 64 kbyte/s (512/8=64).
Då du har en "realtidskomprimering" så kan du få upp en hastighet på kanske 68-70 kbyte/s, men du har ändå aldrig mer än 512 kbitt/s.

Så självklart ska man använda kbitt/s som visar vad man får för äkta hastighet!!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Då du har en "realtidskomprimering" så kan du få upp en hastighet på kanske 68-70 kbyte/s, men du har ändå aldrig mer än 512 kbitt/s.

Så om man komprimerar kan man alltså skicka mer över linan än vad som är fysiskt möjligt.. coolt