Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Egen ful hemsida

Jag sitter med BBB här och minns att de har 50MB till förfogande för en eventuell hemsida.

Jag kan absolut inget om att göra en egen hemsida men skulle ändå vilja lägga upp lite semesterbilder och sånt så vännerna kan gå in och kolla.

Som sagt, sidan kan vara hur ful som helst men hur går jag nu tillväga för att starta upp den. finns det något enkelt program där man kan klippa och klistra lite med musen för att lägga till/ta bort bilder samt hur lägger jag sedan upp allt på BBB och skapar en http-adress.

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk

Frontpage & Dreamweaver är ju två stora kännda och även enkla program.
Jag tycker personligen att du ska kolla in www.webdesignskolan.com och lära dig html då det inte är alls svårt och väldigt roligt att lära sig!

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

i värsta fall går det att göra htmlsidor i word... Inte något man rekomenderar men möjligheten finns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wedo
i värsta fall går det att göra htmlsidor i word... Inte något man rekomenderar men möjligheten finns

Eller i vilken texthanterare som hellst? notepad.

Permalänk

Annars kan du ju bara lägga upp filerna.. alltså ingen Index.html så blir det som ett filarkiv där dina vänner kan bläddra igenom diverse filer..

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

man kan ju ladda ner färdiga hemsidor också, det är rätt lätt att ändra i koden sen så den passar ens behov. Finns ju monster till hemsidor också som phpnuke mm, bara att slänga in på burk med webserver och mysql så kan man konfigurera via webgränssnitt, dock är det rätt tråkiga grejer eftersom alla såna sidor ser likadana ut.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Kan du ingenting och inte har för avseende att lära dig kodskrivande, så är nog Dreamweaver eller Frontpage att föredra. Bara att skriva direkt och trycka på lite knappar så har du en sida med bilder på.

Hur gör du då för att lägga upp filer?
www.bredband.net - Kundsidor - Mitt konto - Bredband - Hemsida
Här kan du aktivera hemsidan.

Permalänk
Medlem

har du tillgång till photoshop finns det smidiga funktioner för att göra bildarkiv för nätet

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag tackar och bockar för alla svar. Frontpage hade jag ju på office-skivan så det fick det bli. Knåpade lite ett tag och det verkar inte allt för svårt att få till min fula hemsida.

Extra tack till Don Tomaso för ett klockrent svar.....

Visa signatur

Byggare Bob

Permalänk
Medlem

Ett tips till om du gillar WYSIWYG-grejs: Namo Webeditor (http://www.namo.com/)... en editor som jag är kär i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko
Eller i vilken texthanterare som hellst? notepad.

Jag syftade på word som wysiwyg eftersom han itne kan så mkt om hemsidor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wedo
Jag syftade på word som wysiwyg eftersom han itne kan så mkt om hemsidor

Jo du skrev word, vad skulle du annars syffta på. Notepad och en lista med de vanligaste html-taggarna klarar man sig långt på, Word kostar dessutom pengar.

Permalänk
Medlem

Och word följer ju med office, och i office följer ju även frontpage med, så varför använda word när det finns ett program i samma paket som är till för just hemsideskapande? :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3riko

Jo du skrev word, vad skulle du annars syffta på. Notepad och en lista med de vanligaste html-taggarna klarar man sig långt på, Word kostar dessutom pengar.

Många har word och han kanske inte vill lära sig html.
Just word är dock tyvärr otroligt dåligt för html :\

Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Och word följer ju med office, och i office följer ju även frontpage med, så varför använda word när det finns ett program i samma paket som är till för just hemsideskapande? :]

Nej, frontpage förljer med office with frontpage, dom tog bort det från vanliga frontpage förut. Iaf om jag kommer ihåg korrekt.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Åfan. Ja, jag använder varken officepaketet eller frontpage så du har säkert mer koll än mig i den frågan. :]

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen inte heller någon av dom installerade Men eftersom vi får alla så har jag följt office-paketen ganska bra, nästan helt säker på att först följde inte frontpage med, sen följde det med, sen gjorde dom 2 versioner, en med och en utan och nu i den senaste så antingen finns den inte alls med eller så är det fortf 2 versioner.
Får väl dra igång installationen och kolla.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Men jag gjorde iaf min första hemsida i wörd. Den innehöll bara ca 30 bilder och tog 5 min å göra. Så d funkar ju prima även fast d suger om man vill göra nått mer avancerat