det klantigaste ni gjort i linux?

Permalänk
Medlem

På den tiden jag switchade tangentbord/mus mellan en Windowsdator och en Linuxserver hände det att jag tröck C-A-Del Space (låsa i windows, reboot i linux).

Sen har man väl lyckats göra datorn oåtkomlig ett par gånger, redigerat PF-reglerna och glömt avslutande newline efter sista raden (som brukar vara pass in from $important_ports). Syntax error och SSHn dog.

En liten lustig sak hände då jag skulle packa upp kod-tarbollen för OpenBSD 3.4 från skivan, packade upp den i /usr (i tron om att allt låg i scr-subdiren), så i princip allt under /usr/bin och /usr/lib blev oanvändbart. Det löste sig dock genom att använda det statiskt länkade tar (gzip var dock inte statiskt, så det gick inte) och gzippa upp tarbollarna och bränna ut de på skiva.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

råkade på något sätt skriva över ld med en symlänk till en textfil.
lycka till att kunna kompilera något då.

skulle ta bort en virusinfekterad binär fil på en disk (som root). skrev /hela/sökvägen/till/filen men glömde att skriva rm. jävla viruset infekterade varenda fil i /bin mappen. blev till att kopiera via diskett från en annan dator.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Hmm, låt mig se..
rm -Rf /usr
även kört en rm -Rf / för jag blev så jävla sur på burken.

Har även lyckats stänga ute mig från min server genom att droppa alla packet INPUT[DROP] i iptables, kul men inte när man sitter med ssh mot burken.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk

chmod 7777 /
Har även förtört en disk med resierFS
och gjort fel ett antal gånger i Gentoo installern

Visa signatur

Programmer is an organism that turns coffee into software.

Permalänk

Råkat skriva över _stora_ filer med ln

Permalänk
Medlem

Har också haltat servern när jag skulle halta ws:en.. Sen var det nån skoj växel till emerge som tog bort allt utom det som stod i usevariabeln på min gentoolaptop, blev ominstallation

Visa signatur
Permalänk
Medlem

rm -r /mnt/* istället för /tmp/*
Kan ju nämna att jag hade runt 100GB filer monterat där, i skrivbara FAT32-partitioner såklart. :x

Det klantigaste jag gjort på senaste tid är väl att köra ifconfig [interna nätverkskortet] down på routern, blev till att starta om (orkade inte använda en dator utanför huset).

Edit: Nu blev det fel... fixat

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk

Lyckats ta bort Gnome+lite mer grafiskt viktigt på en Mandrake installation när jag uppdaterade OSt...
Vetefen hur det gick till men man fick lite roliga msg på skärmen efter det...

Det värsta var att jag innan dess lyckats för första ggn installera Apache osv + ett confat bokningsystem... vilket jag var tvungen att göra om...
Hatar linux...

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk

kört fsck på mountad partition minst två gånger, den gången det gällde systempartitionen lyckades jag dessutom i irritationen skriva en fräsch inode-tabell till fel partition och blev av med i stort sett allt jag någonsin sparat i digital form... men mest frustrerande var garanterat då jag lyckades totalborka partitionstabellen på disken med nästan ett års digitalkamerabilder, bara för att skapa en liten windowspartitons så jag kunde spela NWN innan linuxbinärerna släppts. grrr!

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

Tja jag har ju fixat en hel stage installation av gentoo på en P!!! 500MHz för att sedan komma på att root hddn var för liten. Så jag trixade om lite med diskarna och installerade igen. Fortfarande för litet. Det var lite jobbigt med tanke på den sega datorn och den sega uppkopplingen. =/

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ptja, har väl lyckats tagit bort den kernel jag precis körde på i tron om att det var en gammal.
Sen när jag precis hade börjat med linux och inte visste hur man raderade filer... så jag körde istället med att flytta dem till /dev/null, och det funkade ju fint, sen gjorde jag samma sak med en katalog... sen var det bara till att installera om.

Permalänk

Det måste vara den gången jag installerade skiten.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffejalle
Det måste vara den gången jag installerade skiten.

Vad trevligt att vi har någon som kan dela med sig om sin åsikt om Gnu/Linux, du får gärna berätta lite mer varför du tyckte det var ett stort misstag att installera det?

Bidra gärna med lite argument istället för pissiga oneliners som bara får dig att framstå som idiot.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det klantigaste jag gjort med Linux? Jag installerade det.
Sen insåg jag mitt pinsamma misstag och installerade FreeBSD.

:roll:

Permalänk
Medlem

jag skrev rm -rf * Mplayer(tänkte skriva rm -rf MPla* ungefär) i /usr/local härdomdagen, då försvann en del filer kan man säga

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

chmod 777 /*
och cat /dev/urandom > /hej
låta det stå på ett jävla bra tag
och låtit popa3d ligga i /etc/rc.d/rc.local
iiiiiinte att rekomendera när ssh eller telnet inte funkar

Permalänk
Medlem

vad sägs om att ta bort alla compo bidrag (typ musik, film, spel å så) på ett lan när det var knappt 2 timmar kvar till finalen?!

lr ändra i ipfw reglerna och glömma reloada dom via en screen.. detta på ett nät med ~500 pers och jag sitter en mil därifrån.

annars så ifconfig <if> <fel ip address> när man sitter via ssh..

shell skript som kallar sig själva har jag oxå lyckats med ett par gånger.. det blir rätttt många processor kan jag upplysa den frågvise om.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk
Medlem

Skulle bygga mig installationsdisketterna till Debian för år och dag sedan...

Utförde desvärre cp root.bin /dev/hda när jag ämnade att skriva avbilden till diskettstationen. Lyckligtvis blev jag inte av med något viktigt, utan fick kopiera bort och installera om.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

hahahahaha tänk att wina blaster och få upp rutan :D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron

Bidra gärna med lite argument istället för pissiga onliners som bara får dig att framstå som idiot.

Permalänk
Medlem

Ahh, visstja.
Kom hem en natt efter redig fylla, satte mig vid datorn och började pillra, fick för mig att reiserfs skulle passa bra på /home, sagt och gjort så fixade jag så det blev reiserfs på /home, men alla filer var bortblåsta.... ana att man blev riktigt sur när man vaknade bakfull och alla dokument och annat viktigt var borta.

Permalänk
Medlem

tja...

- lyckats döda sshd på en server som står på andra sidan stan.
- gjort dumma iptables regler så ja har tappat burken
- haft ett gäng terminaler uppe, och råkad shutdown'a server
- sen lite andra dumma rekrusiva rm's
- lurat in mig i depencencys

de lite allt möjligt..

Permalänk

Anade vad perl -e 'while(1) {fork();}' skulle göra, men var för nyfiken och trodde att det kanske skulle gå att avbryta...

Har rebootat fel maskin några ggr, så nu har jag sym-länkar med namn som innehåller hostname till /sbin/reboot /sbin/halt /sbin/shutdown och använder sedan alias som påminner mig om att använda dessa sym-länkarna om jag missar och försöker kalla på reboot|halt|shutdown direkt.

Tabbat mig med iptables-regler via remote access. Nu använder jag alltid shorewall istället, så det är mindre risk att det blir knas!

Visa signatur

::.. KDE Neon ..::
Home | MAME Arcade
Spelkonsoler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det klantigaste jag gjort med Linux? Jag installerade det.
Sen insåg jag mitt pinsamma misstag och installerade FreeBSD.

det +
några reboots på fel burk osv

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

kört "iptables -P INPUT DROP" samtidigt som jag sshade till burken

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

tänkte installera om systemet så körde rm -rf /* men glömde att jag hade alla mina hårddiskar mountade... upptäckte såklart efter ett tag att det tog alldeles för lång tid och lyckades avbryta det innan alltför mycket gick förlorat.

Permalänk
Medlem

Just det. Lyckades göra en tabbe med ipchains på servern när jag satt 20 mil hemmifrån.
Lyckades få en polare att klättra in genom ett fönster (upp på ett skjul via ett träd och in på andra våningen) när ingen var hemma för att flusha ipchains.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kan kalla det misstag idag, men när jag skulle installera gentoo (helt ny på linux) så följde jag installationsguiden. Det står "Om du vill ha ReiserFS skriv mkreiserfs /den/hda1". Utan att tänka gjorde jag som det stod. "VILL DU VERKLIGEN GÖRA DET HÄR???", frågar ReiserFS. "Ja!" svarar jag. När den var klar kom jag att tänka på att hda1 var den partitionen jag hade (och ville ha kvar) windows på. hdb3 var det jag skulle reiserfs:a.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

inte linux men har lyckats blåsa roots contab fil på jobbet där diverse databasuppgifter körs som tur var satt backupbandet kvar i roboten så det tog inte många minuter att återskapa.
Har fått datband med uppdateringar från vår leverantör komplett med instruktioner. tyvärr var bandet packat med ../ så det blev hundratals filer på fel ställen. Tog lite längre tid att rätta upp

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

mv /usr /usr.old på solaris, _allting_ är symlänkat från /bin o /sbin till /usr/bin och /usr/sbin upptäckte jag.
killall på solaris gör inte riktigt samma sak som på Linux....

annars är klassikern att såga av grenen man sitter på med pf på firewallen... har hänt mer än en gång. Min firewall kräver lite ompyssling för o boota upp igen....

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler