Script för att packa upp filer

Permalänk

Script för att packa upp filer

Vill göra olika script för att packa upp olika filtyper, tex för att packaupp en tar.gz fil istället för att skriva tar xfvz fil.tar.gz så vill jag kunna skriva "gzup" så är det ett script som automatiskt packar upp tar.gz. Behöver hjälp med hur ett sånt script skulle kunna se ut. Anlednigen till detta är inte att jag är lat utan att jag ALLDRIG kan komma ihåg dom olika bokstäver för olika filtyper. Tack på förhand

Permalänk

alias i bash, eller funksr inte växlar med det?

Permalänk
Hedersmedlem

Jodå, det fungerar med växlar.

alias tgzup='tar xzf' alias tbzup='tar xjf'

Även om detta tar längre tid att skriva.

Permalänk

Hittade detta script på gentoos forum

#!/bin/bash TAR=$(which tar) UNZIP=$(which unzip) RAR=$(which rar) if [ ! -e $1 ]; then echo "no filename given" exit 1 fi # returns gzip, bzip2 or Zip TYPE=$(file $1 | cut -d " " -f 2) NOEXT=$(echo $1 |cut -d "." -f 1) if [ $TYPE == "gzip" ]; then $TAR -xzf $1 elif [ $TYPE == "bzip2" ]; then $TAR -xjf $1 elif [ $TYPE == "Zip" ]; then echo file is a .zip! unzip -d $NOEXT $1 elif [ $TYPE == "RAR" ]; then echo file is a .rar! rar x $1 $NOEXT fi echo done.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Läs manualen, gå igenom argumenten "-xjzvf" så sitter det nog bättre sen.

Visa signatur

When you say "I wrote a program that crashed Windows," people just stare at you blankly and say "Hey, I got those with the system, for free." -Linus Torvalds

icq #626553 / mythic98@home.se