Permalänk
Medlem

Formatera först?

Är precis på väg att göra om en NTFS partition till ext3. Har en massa grejer på NTFS partitionen men har flyttat över dom till en annan disk så länge.
Är det bara köra mkfs.ext3 /dev/hdaX eller behöver jag formatera nånting först?

Permalänk

ta bort partitionen och skapa en ext3 partition med tex fdisk eller cfdisk

Permalänk
Medlem

mke2fs -j /dev/hdXX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeWalker
ta bort partitionen och skapa en ext3 partition med tex fdisk eller cfdisk

Varför skulle han behöva ta bort den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
mke2fs -j /dev/hdXX

Det är helt korrekt.
Dvs du behöver bara formatera den som sami skrev.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen Om jag skriver mke2fs -j /dev/hdXX blir det ext3 då? Jag använde mkfs.ext3 på en annan partition, blev det något konstigt med den partitionen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Ok, tack för tipsen Om jag skriver mke2fs -j /dev/hdXX blir det ext3 då? Jag använde mkfs.ext3 på en annan partition, blev det något konstigt med den partitionen då?

Det bör bli ext3 ja

mke2fs gör ext2, om du lägger till -j blir det journalling, alltså ext3

så har jag förstått det iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mkfs.ext3 är dock ett alias till mke2fs -j ...

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Varför skulle han behöva ta bort den?

måste va nån gammal dålig vana från min sida...
däremot är ett tips att lägga till switchen "-m 0" så reserverar den inte massa plats på hårddisken till superusern (root), om man inte gör det så blir 5% av partitionen reserverad. (dock kan det vara bra att låta det vara kvar på systempartitionen).

Permalänk
Medlem

tune2fs -nånting 0, kommer inte ihåg exakt, gör samma sak som -m 0 efter att man skapat partitionen. Kommandot står i någon annan tråd, sök.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
tune2fs -nånting 0, kommer inte ihåg exakt, gör samma sak som -m 0 efter att man skapat partitionen. Kommandot står i någon annan tråd, sök.

Tänka sig, det är -m även där

(FreeBSD dock, man tunefs)

Permalänk
Medlem

Nu har jag en del fritt utrymme som jag tänkte göra en partition av. Vågar jag gå in i cfdisk och skapa en linux partition och sedan formatera den till ext3? Eller kommer allting skita sig som förra gången?