SN45G Blowhole + Bilder
Jag ville fixa ett blowhole till min Shuttle då jag tyckte den var alldeles för varm. Min kompis som jobbar som träslöjdslärare hjälpte mig att borra ut ett tillräckligt stort hål för en 80x80 fläkt.
Tack vare hålet har jag nu mycket lägre temperaturer men kan inte ha en cd-rom inne samtidigt men den kopplar jag in när den behövs. Bilderna är lite dåliga då dom är tagna med webcamen men dom är bättre än inget
Hårvara:
SN45G Rev 2.0
Barton 2500@3200+ Stepping: AQZFA 034WPCW, Running at 1.85 Vcore - wouldnt run stable on lower
ATI Radeon 9800 PRO 128 MB DDR, Running at Stock
TwinMOS-Winbond 2x256 PC3200 DDR
Seagate Barracuda 7200.7 120 GB
Seagate Barracuda 7200.7 160 GB
Fläktar:
Sunbeam BLUE Led, RPM Control, 30 DB @ ICE
Sunbeam RED Led, RPM Control, 30 DB @ Blowhole
Bilderna:

En överblick på datorn, dom svarta plupparna är ljuddämpande fästen istället för skruvar.

Baksidan av datorn, har även klippt bort gallret från nätagget.

En närbild på hålet, ser ganska bra ut.

En närbild i mörkret.

Hur det ser ut i mörkret.

Resultat i 3DMark 2001 SE...

Mina nya temperatur tack vare hålet, fläktarna körs i 1 och 2 i speedfan.
Innan jag gjorde denna mod var jag tvungen att köra utan chassi och dubbeltejpa fast en fläkt i insidan på chassit för att klara mig. Då fick jag dessa temps:
CPU Idle: 52-55
CPU FULL: 58-62
Chipset Idle: 48
Chipset Full: 55
PSU Idle: 50
PSU Full: 55-60
Så jag är riktigt nöjd med dom nya temperaturerna. Jag har även haft lite as5 under heatpipe kylningen samt chipset.
Hur som helst har jag på senaste fått lite problem med min Shuttle. När jag senaste skulle formatera till Windows XP fick jag en NT bluescreen hela tiden. Jag testade olika hårdvara men fick samma fel hela tiden, men jag kunde installera Win2000 som jag kör nu helt felfritt förutom att jag inte kan köra speedfan längre. Då står det bara Unable to use I/O. Jag antar att moderkortet gått sönder för FAN1, 2 och 3 har slutat fungera så nu är jag tvungen att köra fläktarna på 4-pins kontakterna. Hur som helst ska jag skicka tillbaka datorn till Datorbutiken och hoppas på en ny. Hoppas detta hjälpt er nån vart, det är klart värt att göra denna mod med tanke på temperaturen i datorn.