Permalänk
Medlem

SN45G Blowhole + Bilder

Jag ville fixa ett blowhole till min Shuttle då jag tyckte den var alldeles för varm. Min kompis som jobbar som träslöjdslärare hjälpte mig att borra ut ett tillräckligt stort hål för en 80x80 fläkt.
Tack vare hålet har jag nu mycket lägre temperaturer men kan inte ha en cd-rom inne samtidigt men den kopplar jag in när den behövs. Bilderna är lite dåliga då dom är tagna med webcamen men dom är bättre än inget

Hårvara:
SN45G Rev 2.0
Barton 2500@3200+ Stepping: AQZFA 034WPCW, Running at 1.85 Vcore - wouldnt run stable on lower
ATI Radeon 9800 PRO 128 MB DDR, Running at Stock
TwinMOS-Winbond 2x256 PC3200 DDR
Seagate Barracuda 7200.7 120 GB
Seagate Barracuda 7200.7 160 GB

Fläktar:
Sunbeam BLUE Led, RPM Control, 30 DB @ ICE
Sunbeam RED Led, RPM Control, 30 DB @ Blowhole

Bilderna:

En överblick på datorn, dom svarta plupparna är ljuddämpande fästen istället för skruvar.

Baksidan av datorn, har även klippt bort gallret från nätagget.

En närbild på hålet, ser ganska bra ut.

En närbild i mörkret.

Hur det ser ut i mörkret.

Resultat i 3DMark 2001 SE...

Mina nya temperatur tack vare hålet, fläktarna körs i 1 och 2 i speedfan.

Innan jag gjorde denna mod var jag tvungen att köra utan chassi och dubbeltejpa fast en fläkt i insidan på chassit för att klara mig. Då fick jag dessa temps:

CPU Idle: 52-55
CPU FULL: 58-62
Chipset Idle: 48
Chipset Full: 55
PSU Idle: 50
PSU Full: 55-60

Så jag är riktigt nöjd med dom nya temperaturerna. Jag har även haft lite as5 under heatpipe kylningen samt chipset.

Hur som helst har jag på senaste fått lite problem med min Shuttle. När jag senaste skulle formatera till Windows XP fick jag en NT bluescreen hela tiden. Jag testade olika hårdvara men fick samma fel hela tiden, men jag kunde installera Win2000 som jag kör nu helt felfritt förutom att jag inte kan köra speedfan längre. Då står det bara Unable to use I/O. Jag antar att moderkortet gått sönder för FAN1, 2 och 3 har slutat fungera så nu är jag tvungen att köra fläktarna på 4-pins kontakterna. Hur som helst ska jag skicka tillbaka datorn till Datorbutiken och hoppas på en ny. Hoppas detta hjälpt er nån vart, det är klart värt att göra denna mod med tanke på temperaturen i datorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fin burk rätt höga temps. Men ändå och för att vara en överklockad shuttle

Visa signatur

Apple Powerbook 12" 1.33ghz
Apple Mac-mini core 2 duo 1.86ghz, 2gb
Xeon 2x3GHz, 1TB

Permalänk
Musikälskare

lol@plupparna

klipp av dom ?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

plupparna är gulliga!!!!

Permalänk
Medlem

fan .. du ligger på samma temp som mig nu da .... klipp bort gallret vid ICE utblåset så vinner du lite på de osså .. även ljudnivå och temp
snyggt annars

Ps. ja får samma poäng me mitt geforce 4ti4800 i 2001 SE

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Snyggt Men som sagt klipp av plopparna

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk

Åt helvete med plupparna.

Permalänk
Medlem

mm

jo jag ska klippa av plupparna när jag fått tillbaka skiten, har fått pilla med burken så mycket på sistone så jag inte tyckt att det varit värt att klippa dom. Jag vet att jag kan få ut mer kraft ur burken speciellt i 3DMark2001 men det ska jag fila på senare, vågar inte röra VDIMM då jag hört att moderkortet kan gå sönder.

Permalänk
Musikälskare

Våga klipp

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

förresten .. på tal om de me bluescreen .. såg din sign. o ja körde twinmos i min burk förut o då fick ja bluescreen jämt o en massa felmeddelanden.. så ja byta till Samsung o då flöt de fint .. .

vet inte om de e nå som bara gäller FN41 moderkortet att dom inte gillar Twinmos minnen eller om de gäller alla Nforce2 chipset..

Edit: såg att dom gnälla på dina svarta pluppar på Sudhian forumet osså stackars liten hehe ..
snyggt gjort dock

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

=)

jo det är mycket klagomål just om dom där plupparna men jag kommer inte klippa av dom förrens jag fått tillbaka datorn från datorbutiken. Har inte bestämt vilka fläktar jag ska ha heller, kanske ska ha något kraftigare, ang. XP och bluescreenen hade jag XP i 2 månader med Twinmos minne innan, och då hade jag formaterat 2-3 gånger utan problem. Tror moderkortet skitit ner sig, många småsaker som slutat fungera, kan inte använda speedfan längre osv...om någon har nån trevlig mod guide för att kapa sidorna och lägga dit nån form av luft filter/galler så skriv gärna.

Permalänk
Medlem

Såg nice ut!