Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Projekt: Musik box (Många bilder)

En liten tråd om mitt projekt

Uppdaterade en dator till morsan för ett tag sen och fick då den gamla. Tänkte nu bygga om den till en MP3 spelare och koppla in den till min stereo.

Lite info om datorn:
- HP Vectra VL
- PII 400MHz
- 64 Mb
- 8Gb
- CD 24x
- Nätverkskort

Så här ser den ut.

Vad min musik låda ska kunna göra:
- Man ska kunna styra det mesta med knappar på datorn och med fjärkontroll.
- LCD skärm som visar vad som spelas och för att kunna välja låt.
- Tillräckligt tyst för att inte höras över musiken.
- Snygg

Efter att ha lekt runt lite med designen ett tag så fick jag fram följande förslag.

En närbild på knapparna.

Symbolerna ovanför knapparna ska lysa, vilket sätt jag ska fixa detta på har jag inte bestämt mig för, men backgrundsbelysningen kommer att ske med hjälp av EL-lyspanel (neonstrip).

Fjärrkontrollen som jag ska använda tillhör en gammal DVD spelare som har gått sönder.

Datorn utan skal med IR mottagare och en knapp inkopplad.
(Fjärrkontrollen på bilden tänkte jag först ha men den var för dålig)

Det som är kvar i datorn och som det inte ska ändras någonting på. Notera att kylflänsen på CPU'n inte har nån fläkt, den kyls av chassi fläkten.

Delarna som är bortblockade från förra bilden. Har börjat rita lite var jag ska såga på vissa delar.

IR mottagaren, tryckte in elektroniken i kåpan så att bara själva IR mottagaren behöver få plats i lådan.

Test av knapparna, på bilden är fyra knappar inkopplade.

Kommer nog att göra fronten i plexiclas som jag målar svart på baksidan. Sågade upp en bit plexiglas och har ristat in var jag ska göra hål och var kanterna ska vara. Man ser tyvärr inte alla strecken på bilden.

När det gäller program så kör burken för tillfället:
- Win98SE
- Winamp 2.9x
- Lcdplugin 0.6.4 alpha (för att sköta LCDerna och styra Winamp)
- Winlirc 0.6.5 (Hanterar fjärrkontrollen)
- Com-port Winamp control 1.42 (Hanterar knapparna)
- PC anywhere (för att kunna styra allt ifrån min vanliga dator.)

Jag kommer nog att hålla mig till dessa även i fortsättningen.
Här är en dålig bild på min skärm med alla programen, LCD skärmarna är simulerade som en 8x20 skärm.

Ok, det är så långt som jag har hunnit. Fick LCD skärmarna idag men har inte hunnit ta några bilder.

Att göra:
- Köpa elektronik så att jag kan koppla in skärmarna.
- Fräsa och borra till plexiglasskivan.
- Fixa plåt som ska vara mellan plexiglaset och där chassit slutar, ca 3cm, och att böja till den.
- Borra luft hål till hårddisken och nätagget (nuvarande lufthål i fronten försvinner)
- Bestämma mig hur jag ska göra symbolerna till knapparna.
- Köpa fläkt, fläkgaller och EL-lyspanel. (Måste få ihop lite pengar först)
- Måla.
- Fixa till fjärrkontrollen.
- Sätta ihop allting och kolla ljudnivån, ljuddämpa om nödvändigt.
- Köpa större hårddisk (Behöver pengar.)

Det var allt för tillfället. Alla kommentarer och förslag på ändringar är välkomna.

Permalänk
Medlem

Kommer nog att bli grymt snyggt! Kommer fläkten att blåsa in eller ut? Kör den på lågvarv så att du inte får en varm luftström om den blåser utåt.

Permalänk

Verkar vara ett spännande projekt!

Keep the good work up!

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]

Permalänk
Medlem

ser bra ut men varför inte ta en skärm dump istället för att fota din skärm? vad ska det vara för högtalar system till burken?
lycka till

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

intressant bygge de här. Lycka till

Visa signatur

[Workstation] CPU: Intel Xeon E3-1240v5 + Noctua NH-U12S | MB: Supermicro X11SSH-LN4F | RAM: Samsung 32GB 2133MHz ECC DDR4 | SSD: 2x Samsung 850 Evo 500GB | GPU: Asus GeForce GTX 970 OC | CHASSI: Fractal Design Node 804 | PSU: Corsair RM650x |

| iMac 27" Late 2013 | MacBook Pro 13" Early 2015 | Server/NAS 36TB |

Permalänk
Medlem

DU kan inte ha 2LCDer om du inte har två parallelportar.. Fast det kanske moderkortet har?

Det blir fint tror jag!

Permalänk
Medlem

Åå, detta kommer bli intressant

*Väntar på fler bilder*

Permalänk

Du bör ju kanske ha en paus-knapp på enheten också, det är aldrig fel att ha.

Visa signatur

Signatur:
Valfri signatur som hamnar underst i alla inlägg du skriver. Tänk på att inte ha allt för många rader då det är störande vid läsning.

Permalänk
Medlem

Jävligt fränt

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarerna, ska försöka svara på de frågror som kommit upp.

- Fläkten blåser in luft, bakom fläkten sitter en liten "tratt" som riktar luften mot kylflänsarna på processorn.
- Jag tog ett foto på skärmen istället för en skärmdump eftersom jag inte hade nåt program på datorn för att göra skärmdumpar. Inte ens paint är installerat på den.
- Datorn ska kopplas till min stereo.
- Det finns ingen begränsing på hur många skärmar du kan koppla till en parallelport, HD44780 standarden tillåter hur många som helst så länge som programvaran stöder det.
- Play knappen fungerar också som pausknapp.

Här är en bild på displayerna, men det finns bättre bilder här http://www.fractronics.com/4x20bla_new.shtml

På måndag eller tisdag ska jag fixa det som behövs för att koppla in skärmarna.
Nästa uppdatering då.

Permalänk
Medlem

Snyggt :). Hur kommer knapparna fungera? med program?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Knapparna sköts av "Com-port Winamp control"
http://diba.hotbox.ru/comctrl/index.html

Permalänk
Medlem

Ifall den blir som på skissen så vet jag inte vad jag ska säga!

SNYGGT!

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H@sse
DU kan inte ha 2LCDer om du inte har två parallelportar.. Fast det kanske moderkortet har?

Det blir fint tror jag!

Jo visst kan man det...

Kör den som en 4x40 (eller 20x8) och koppla e0 till display1 och e1 till display2.
Parallellkoppla resten av tåtarna.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Detta ser mycket intresant ut!

Permalänk
Medlem

Kan du lägga upp schema och komponenter för din lilla panel ?. Väldigt fint tror jag att det kommer bli!
Snygga lcd:er , men hur ska du koppla två? , såg en "usb-->skrivarport. Ska du ha en sådan adapter?.

Vad har du köpt plexit pris m,m intressant :D.

Visa signatur

Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Välkommen till SweClockers!

En fråga, hur har du gjort knappsymbolerna? Skrivit ut dem på skrivare?
Snyggt bygge, lycka till!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

fan va läckert!

Visa signatur

men ja!

Permalänk

Snyggt som fan. Väntar med spänning på vidare uppdateringar

Permalänk
Medlem

*ligger i favoriter*

För att komma med en liten synpunkt bara, varför inte köra Linux på den? Tror det blir stabilare, eller kanske jag som yrar, den kommer kanske klara programen du ska köra i alla fall. Men jag själv har aldrig hört om en win98 dator med en uptime på över 1 vecka

Permalänk
Medlem

brukar man ha på en stereo över en vecka?

Permalänk
Medlem

Verkar som en hel del tycker om mittt lilla projekt, man tackar

Lite svar:
1Ce:
Jag ska inte ha nån usb -> parallel port adapter, skärmarna kopplas direkt in i parallelporten med lite sladdar. Schema och komponenter kommer så fort jag testat att det fungerar.

Rich:
Tack.
Jag har inte gjort knappsymbolerna ännu, har inte bestämt mig vilket sätt som blir bäst, har testat att skriva ut på skrivare men det svarta blir inte svart nog. Funderar på att få ett klistermärke gjort av en firma, då blir det så bra som man kan få det.
Funderar också på att gravera men det är svårt när det är så små symboler (6mm).

xCr:
Jag funderade på linux, men win98 var snabbara att få igång (Du får räkna med tiden det skulle ta att lära mig linux). Har dessutom inte hittat alla program jag behöver till linux, men det finns nog om jag skulle orka leta.
Den är tillräckligt stabil som den är nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
brukar man ha på en stereo över en vecka?

'

Stand by? Det blir nog lite jobbigt att starta den var gång du ska lyssna på något snabbt.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwi

Lite svar:
1Ce:
Jag ska inte ha nån usb -> parallel port adapter, skärmarna kopplas direkt in i parallelporten med lite sladdar. Schema och komponenter kommer så fort jag testat att det fungerar.

Rich:
Tack.
Jag har inte gjort knappsymbolerna ännu, har inte bestämt mig vilket sätt som blir bäst, har testat att skriva ut på skrivare men det svarta blir inte svart nog. Funderar på att få ett klistermärke gjort av en firma, då blir det så bra som man kan få det.
Funderar också på att gravera men det är svårt när det är så små symboler (6mm).

xCr:
Jag funderade på linux, men win98 var snabbara att få igång (Du får räkna med tiden det skulle ta att lära mig linux). Har dessutom inte hittat alla program jag behöver till linux, men det finns nog om jag skulle orka leta.

I och med att bygget är såpass stort, i vilket fall häftigt så skulle det vara nice om
du lät en firma trycka panelen åt dig.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Jo den tar ju en liten stund att starta, jag har inte mätt tiden men skulle gissa på runt 15-20sec så det är inte så farligt.
Jag ska kunna sätta den i standby och då borde den vara igång på några sekunder.
Tror inte att det kommer att vara något problem, sätter på den när jag kommer hem och stänger av den när jag ska sova.

En tryckt panel hade varit det bästa, ska bara hitta nån som kan fixa det lite billigt

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge må jag säga. Hoppas du uppdaterar denna tråd när du klar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mwi

Lite svar:
1Ce:

Rich:
Tack.

xCr:

Okej låter bra :). När kommer bilderna då?

Visa signatur

Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1Ce
Okej låter bra :). När kommer bilderna då?

Hehe, så fort jag har fått igång skärmarna, har inte haft tid att fixa grejorna som behövs.

Permalänk
Medlem

En sådan där dator har jag haft på jobbet fast det var en P3 650 MHz.

http://hus7.rsn.bth.se/~magnus/boxen/Original_front.JPG

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

hur du ska fixa symbolerna bakom knapparna så är det bara att klippa/skära ut dom i svart papper och klistra ditt.

Visa signatur

i7.