Projekt: Musik box (Många bilder)
En liten tråd om mitt projekt
Uppdaterade en dator till morsan för ett tag sen och fick då den gamla. Tänkte nu bygga om den till en MP3 spelare och koppla in den till min stereo.
Lite info om datorn:
- HP Vectra VL
- PII 400MHz
- 64 Mb
- 8Gb
- CD 24x
- Nätverkskort
Så här ser den ut.
Vad min musik låda ska kunna göra:
- Man ska kunna styra det mesta med knappar på datorn och med fjärkontroll.
- LCD skärm som visar vad som spelas och för att kunna välja låt.
- Tillräckligt tyst för att inte höras över musiken.
- Snygg
Efter att ha lekt runt lite med designen ett tag så fick jag fram följande förslag.

En närbild på knapparna.

Symbolerna ovanför knapparna ska lysa, vilket sätt jag ska fixa detta på har jag inte bestämt mig för, men backgrundsbelysningen kommer att ske med hjälp av EL-lyspanel (neonstrip).
Fjärrkontrollen som jag ska använda tillhör en gammal DVD spelare som har gått sönder.
Datorn utan skal med IR mottagare och en knapp inkopplad.
(Fjärrkontrollen på bilden tänkte jag först ha men den var för dålig)
Det som är kvar i datorn och som det inte ska ändras någonting på. Notera att kylflänsen på CPU'n inte har nån fläkt, den kyls av chassi fläkten.
Delarna som är bortblockade från förra bilden. Har börjat rita lite var jag ska såga på vissa delar.
IR mottagaren, tryckte in elektroniken i kåpan så att bara själva IR mottagaren behöver få plats i lådan.
Test av knapparna, på bilden är fyra knappar inkopplade.
Kommer nog att göra fronten i plexiclas som jag målar svart på baksidan. Sågade upp en bit plexiglas och har ristat in var jag ska göra hål och var kanterna ska vara. Man ser tyvärr inte alla strecken på bilden.
När det gäller program så kör burken för tillfället:
- Win98SE
- Winamp 2.9x
- Lcdplugin 0.6.4 alpha (för att sköta LCDerna och styra Winamp)
- Winlirc 0.6.5 (Hanterar fjärrkontrollen)
- Com-port Winamp control 1.42 (Hanterar knapparna)
- PC anywhere (för att kunna styra allt ifrån min vanliga dator.)
Jag kommer nog att hålla mig till dessa även i fortsättningen.
Här är en dålig bild på min skärm med alla programen, LCD skärmarna är simulerade som en 8x20 skärm.
Ok, det är så långt som jag har hunnit. Fick LCD skärmarna idag men har inte hunnit ta några bilder.
Att göra:
- Köpa elektronik så att jag kan koppla in skärmarna.
- Fräsa och borra till plexiglasskivan.
- Fixa plåt som ska vara mellan plexiglaset och där chassit slutar, ca 3cm, och att böja till den.
- Borra luft hål till hårddisken och nätagget (nuvarande lufthål i fronten försvinner)
- Bestämma mig hur jag ska göra symbolerna till knapparna.
- Köpa fläkt, fläkgaller och EL-lyspanel. (Måste få ihop lite pengar först)
- Måla.
- Fixa till fjärrkontrollen.
- Sätta ihop allting och kolla ljudnivån, ljuddämpa om nödvändigt.
- Köpa större hårddisk (Behöver pengar.)
Det var allt för tillfället. Alla kommentarer och förslag på ändringar är välkomna.