Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Misstag 1: (hände för 2år sen) på morsans gamla compaq 5126EA så skulle ja köra in Deus Ex, så började Kernel32.dll, vilken är en fil ja stör mej grymt mycke på, så ja startade om datorn och samma problem uppstod, smällde till datorn så den flög 30-40cm bak, de blev reparation efter det, stog på lappen att reparatören hade bytt moderkort
Misstag 2: (hände i mars, strax efter ja hade köpt min nuvarande) skulle sätta dit ett minne på compaq skroten som en kompis hade lånat, de gick lite trögt, tänkte att när de e compaq så ska de vara jobbit o krångligt, så ja tryckte dit minnet me nästan all min kraft så ja fick minneshållararmen på rätt ställe, pustade ut, sen small de till som satan ur datorn, minnet log löst, så ja sket i att sätta dit de (gjorde ett till försök på nästa minnetplats, där sprack armen istället), 2dar senare kollade ja lite på minnet o såg att ja hade försökt sätta dit de på fel håll

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ar@b
Misstag 1: (hände för 2år sen) på morsans gamla compaq 5126EA så skulle ja köra in Deus Ex, så började Kernel32.dll, vilken är en fil ja stör mej grymt mycke på, så ja startade om datorn och samma problem uppstod, smällde till datorn så den flög 30-40cm bak, de blev reparation efter det, stog på lappen att reparatören hade bytt moderkort
Misstag 2: (hände i mars, strax efter ja hade köpt min nuvarande) skulle sätta dit ett minne på compaq skroten som en kompis hade lånat, de gick lite trögt, tänkte att när de e compaq så ska de vara jobbit o krångligt, så ja tryckte dit minnet me nästan all min kraft så ja fick minneshållararmen på rätt ställe, pustade ut, sen small de till som satan ur datorn, minnet log löst, så ja sket i att sätta dit de (gjorde ett till försök på nästa minnetplats, där sprack armen istället), 2dar senare kollade ja lite på minnet o såg att ja hade försökt sätta dit de på fel håll

Hahahahha

Själv har man också gjort en del saker..

1. Med min förra dator, Athlon 1600+ 512DDR 2700, MSI-moderkort etc:

Under mitt skrivbord fanns en sån "delare" med fem stycken 230volt-uttag och en strömbrytare som bryter och sätter på strömmen till alla de fem uttagen. Datorn var kopplad i denna delaren. När jag satt och spelade, helt inne i vad jag häll på med så råkade jag komma åt knappen med foten så datorn dog. Dum som jag var så tryckte jag på knappen igen, vilket resulterade i en överspänning -> förstört moderkort. Jag skickade in hela datorn på reparation och fick ett nytt på garantin. Datorn kom hem igen, men med en trasig hårddisk av någon anledning, toligen transportskada. Efter ytterliggare ett par veckor fick jag en ny hårddisk på posten.

Vid ett senare tillfälle gjorde jag något ännu värre med samma dator. Jag hade en fläkt som inte lät riktigt som den skulle. Därför ville jag smörja upp den och rengöra den. När jag gjorde det så råkade jag dra av en av sladdarna, men löda på den igen, aningen slarvigt. jag testade fläkten på ett externt nätagg, och den fungerade fint. Nu när jag visste att den var okej så kopplade jag in den i datorn på NB-fläktens kontakt på moderkortet, då datorn var på. Fläkten började snurra hur fint som helst, tills det att sladden som jag lödat fast lossnade och kortslöt fläkten. Det lät som när man står under högspänningsledningar och rök så att man inte kunne se processorkylaren från nedre delen av moderkortet.

Moderkortet och båda minnesstickorna dog. Köpte nytt och rörde inte datorn mer.

2. Med min nuvarande dator, se sign:

CPU och GPU är vattenkylt av pump, radiator och tank som står utanför datorn i en annan låda. Slangar går in och ut ur datorn baktill. Eftersom man är ivrig att få igång vattenklylningen så blev den lite halvklar när jag för första gången monterade i den. Det fungerade bra och jag körde några dagar utan problem. Därefter skulle jag göra ett lock till plexitanken, som för tillfället var helt öppen. Eftersom jag spelade musik från datorn så ville jag inte stänga av den. För att minska flödet så att det inte skulle stänka och hålla på, så vek jag i stälelt slangen strax före där den går _tillbaka in i tanken_. Eftersom pumpen, Eheim 1250, fortsätter att trycka på med vatten så bildas alltså ett väldigt högt tryck på det första avsmalnande stället i systemet efter pumpen, vilket är CPU-blocket ;).
Jag hade inte en tanke på detta, så jag vek slangen glatt och tejpade fast den så att den förblev vikt medan jag monterade locket på tanken. Efter någon minut upptäckte jag att skärmen hade börjat blinka, medan musik fortfarande spelades klart och tydligt. Jag stänge av datorn ögonblickligen och sneglade sedan in genom fönstert på sidan av chassit. Jag såg vad man itne vill se i sin dator... vatten , överallt... utanför slangarna. På grafikkortet bokstavligen talat _flöt_ det vatten som rann ner och bildade en pöl i botten av chassit. Det hade runnit vatten längs hela moderkortet in i AGP-porten och överallt, enda uppifrån CPU-blocket.

Mitt radeon 9800pro är fortfarande på lagning nu. jag hoppas på att få ett nytt på garantin :p.

/Gecko

Visa signatur

Abit IC7-MAX3 : Intel P4-C 3,0 @ 3,7: Corsair TWINX1024 3200LL @ 2-2-6-2 : Powercolor 9800 pro @ 445 / 400 : 2x Maxtor sata 120GB : WD raptor 36GB : Lian-Li PC65 : Antec True Power 380W

Permalänk
Medlem

Misstag nummer ett var att inte döpa tråden till misstagstråden istället. Man ska inte särskriva.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
jag har lyckatys dra ur ett edominne under drift för att sedan komma på -shit burkfan är ju igång (väldigt dammig å de fläktar som fans va sän länge ihopgeggade+ det va 2 datorer som satt på en ps/2&agp omkoplare)) så jag stoppar tillbaka minnet å tittar efter om det hände nått ... inte ett skit burken putrade på som vanligt. Vi snackar volvo-motor-fealing här

Skaplig kvalité !

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Satt o lekte med mitt nya moderkort och en gammal 2.5 ghz processor som jag hade liggandes hemma.

Satt och försökte få ditt processorn på platsen men det ville inte =/
Fattade inte varför förrens jag kollade på processorns pinnar, 6st var avböjda och 3 st var bara jätteböjda =/

där rök den 2.5 ghz processorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Misstag nummer ett var att inte döpa tråden till misstagstråden istället. Man ska inte särskriva.

HAHA! Du är en av få här som märker särskrivningarna:D

Visa signatur

All Eran Belysning Är Tillhör till mig! || Mustela är inte finskt! Det är latin! || Om jag fick 1 krona varje gång någon särskrev på detta forum...

Permalänk
Medlem

Jag lånade ett spel av en kompis. Efter ett tag blev d ganska tråkigt jag dog hela tiden etc. så jag tänkte jag skaffar fusk! Så tankade hem en trevlig sak från kazaa, men eftersom skiten inte gick igång testade jag att lägga in den i flera mappar tills jag gav upp. Då kom jag på den smarta iden att d kanske va bara min dator som d va fel på. Så jag gjorde exakt samma sak på mina broschors datorer. Efter ett tag cpade sig alla datorer, inte så konstigt eftersom jag hade lagt trojanen i 20 mappar på de 3 datorerna. Farsan o min äldre bror blev inte direkt glada och d hela blev inte bättre när farsan råkade scratcha fel disk, så min broschas alla skol arbeten sen 3 år tillbaka gick upp i rök.

Permalänk

eftersom jag inte hade tillräckligt med 3pin kontakter så skarvade jag lite kablar för att få plats med alla fläktar. när jag sedan sartade dator dog den direkt, sedan när jag försökte igen startade inte skärmen. Då öppnade jag burken och vad såg jag. jag hade inte isolerat ordentligt och det gick 12v rakt in i mitt stakars graffe

Permalänk
Medlem

har dragit i en röd sak på baksidan av nättagget alla vet väl va de är vi de här laget..sedan har ja lyckats få in fingrarna i fläktarna ibland...sedan ha ja satt mig på fronten när den var lös så mitt chieftec är jäätte fint nu för tiden

har även lyckats skära av bandet till en led fläkt så bara en led funka efteråt

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deglimpan
eftersom jag inte hade tillräckligt med 3pin kontakter så skarvade jag lite kablar för att få plats med alla fläktar. när jag sedan sartade dator dog den direkt, sedan när jag försökte igen startade inte skärmen. Då öppnade jag burken och vad såg jag. jag hade inte isolerat ordentligt och det gick 12v rakt in i mitt stakars graffe

Hahaha Sann skadeglädje! Sånt som en elektriker förtjänar

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk

Testade en gång hur mycke våld en gammal MFM Seagate ST25 hårddisk klarade. Dessa 20Mb var byggda som en mindre stridsvagn så jag skruvade av huven för att kunna sabotera ytterligare medans den var på.

Nån gång har man väl rört 110/220V switchen i sömnen...

Spillde dricka i tangentbordet så datorn blev sne på alla omotiverade knapptryckningar.

Kraschade min kompis hårddisk på hans bärbara när jag tog bort doubblespace på fel sätt.

Visa signatur

/Carl Kanyl
Slå aldrig din dator - den kan ge tillbaka!

Permalänk
Medlem

För inte så länge sen pillade jag med min dator när den var igång och la kinden intill chassit och mixstrade med händerna på 4 pins kablarna och så
fick jag mig en jävel i Kinden Ajajaj och datorn stängdes av jaha tängte jag
och så fixade jag 4 pinns kabeln och startade datorn NEHE ingenting hände!
då fick man lite panik efter några tryckande men då drog jag ur strömmen till nätagget och datorn startarde som tur var

HAr även satt mig på TVÅ CCFL rör

en annan grej det var på ett lan med co 30 pers och vi spelade då Cs och då var det 2 kilarvid ett bord som inte var så stabilt...Hehe
så när vårat lag hadde Fragat honnom sisodär 5 gånger på raken så blev han föbannad när jag satte Hs på honnom
för 6 gången så SLOG han i bordet satt bordet rasade ner på hans dator som han hade på golvet och hans kompis dator som stog
på bordet åkte ner och PANG i golvet då fick alla ett gött skratt utom de 2 som blev utsatta för det

Visa signatur

Dagens Citat :Då måste man Ominstalera det förbannade helvetiska Windows SKRÄPET IGEN!!!

Permalänk
Medlem

glömde skriva misstag nr 3:
ja hade ett compaq tangentbord som var sketet som fan inuti, så jag tog i loss alla tangenter och slängde ner dom i en hink med vatten, sen rengjorde jag t-bordet, sen torkade jag alla tangent o satte tillbaka dom, när man skrev "h" blev det "vh", massa tangenter hade kombinerats, slutat funka lr blivit en "annan" knapp.
det gick aldrig o fixa så t-bordet ställde jag på vedhögen utanför huset och sköt ca 100skott i de me luftgeväret, mina kompisar sköt la säkert 100till, lite kul måste man ju ha me defekta saker

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk

Jag modda tangentbordet lite en gång med dioder och annat tjafs...
Byggde även ett litet batteripaket som skulle driva dem. 4 st 1.5 V.
Tyvärr så lyckades jag kortsluta dem, fast det märkte ju inte jag.
Efter några minuter explodera skiten på skrivbordet.... syran frätte bort färgen på det och röken satte igång brandvarnaren.
Och till råga på allt stank det skit i en vecka...

(Och så har man ju bränt ett nätaggregat också)

Visa signatur

P4 - 3,2 gHz || 1024 Mb ram @ 400x2 Mhz || 120 Gb S-ATA barracuda x2 || 19' CRT || PowerColor x800pro VIVO|| Chaintech 9CJS ZENITH ||

Permalänk
Medlem

hade en lampa som var nära skärmen, den stod och lyste en heldag när jag var i skolan. Kände att det lukta bränt, upptäckte att lampan hade smält feta hålet i skärmen... :S jävla tur att det inte börja brinna.....

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

ha ha ha jag gör aldrig några misstag, allting har blivit rätt för mig. För utom kanske någon liten insident men inget allvarligt hehe

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

Min största tabbe är nog när jag råkade bryta en pin på en AMD Athlon 2600+ cpu, fan, hadde fått den gratis o allt

Sen glömde jag även att ställa ner strömstyrkan till cpun och körde såhär i flera veckor innan jag upptäckte det. Upptäcktes när jag skulle formatera datorn och den vägrade att göra nått, efter en till två dagars meckande börjar den fungera igen som tur va.

Mindre tabbar är när man sätter in fel skrivar på hårddiskar etc så att gängan pajas, inte skoj :/

Har inte gjort många fler tabbar än det tror jag, brukar ta det ganska försiktigt.

Visa signatur

.: Intel Core 2 Duo E6600 : ASUS P5N32-E SLI Plus : Corsair Dominator PC-6400 2GB : Antec SONATA : Sapphire ATI Radeon x1950XT 256MB : Samsung 215TW : 1x500GB Samsung - 1x320GB Maxtor - 1x120GB Seagate :.

Permalänk
Medlem

Min största tabbe är nog när iwill 333 moderkortet kom.

köpte ett, skulle bygga ny dator. får hem iwillet och min alpha pal8045t.

jag var ju så jävla smidig och inte hade rätt verktyg, hade två tänger.
när jag skulle skruva fast kylaren, vad tror ni jag gör då?

jo, jag kommer åt ett motstånd på moderkortet som lossnar, wee tänker jag. och ska försöka löda tillbaka det lilla motståndet på 2x1mm typ. lyckades inge bra, så jag testade köra datorn iaf.

jo tjena att de gick bra, blue screen så fort jag försökte accessa en hårddisk.

sen gick jag och köpte ett nytt kort, och gjorde INTE samma tabbe

Visa signatur

[size="-2"]AMD XP1800+ | EPoX 8K3A+(KT333) | 2x256MB TwinMOS PC2700 | Seagate Barracuda IV 80GB | PoV GeForce4 Ti4200XP[/size]
[size="-2"]when the stars start shining, i start modding.[/size]

Permalänk
Medlem

Har råkat ha sönder en pin på min 120gb ibm hdd. Lite tråkigt då det finns massa info på den som jag vill ha kvar.

Nån som har någe förslag vad man kan göra? Har kollat runt på ibm's sida men där hittar man ju inge hjälp. Funderade på om man kan hitta en annan trasig ibm disk och bara byta ut kretskortet som har dessa pins.
Nån som har en 120gb's ibm disk som e sönder där jag kan köpa kretskortet?

Visa signatur

AQXDA 2500+ @ 3000+, 8RDA+, 2x256 Twinmos 3200, Radeon 9700 np oklockat.
3DMark2003, PCMark2002, 3DMark2001

Permalänk
Medlem

är det bara en pin så ta en synål tryck igenom den så att det blir en ny pin å löd fast nålen på styrkortet

värt å testa då den redan är "trasig"

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Hade en volcano11 i datorn som spann 4800rpm för tillfället och jag skulle känna på kretsarna runt socketen å vips så körde jag in fingrarna i fläkten, AJ!

Visa signatur

AMD XP1700+(JIUHB MPMW 0308) @ 2.3ghz > Zalman CNPS7000A-CU> 2*256 Twinmos-Winbond DDR400 > EpoX 8RDA+ > 360W Chieftec > 40GB Seagate > Gf4 Ti4200 64Mb > Sb Live 5.1 > Logitech Mx 510 |

Permalänk
Medlem

monterade en 80mm fläkt på moderkortets chassi utgång kollade upp så de int skulle vara för biffig fläkt å de va de int men endå sa de poff å de brann lite efter ett antal svärord slog ja på datorn igen utan fläkten monterad å de funka

Visa signatur

... Lämna ditt bakomförflutna framför dig ....

Permalänk

Fick felvara;
Gick in på en databutik och sa att jag ville ha en hårddisk 3,5".
Innan jag sa vilken storlek jag skulle ha gick hon iväg och hämtade en 17" plattskärm, helvete va ja skrattade

Visa signatur

[XP2400+ 2,0ghz] [2x256mb DDR ram] [80gb WD] [EPoX 8K9AI Moderkort] [GeForce 4MX] [NEC 2500 8x]

Permalänk
Medlem

För två veckor sedan var jag så pass duktig att jag välte hela burken när den var igång. HDD:n rök utav bara helvete, lyckades dock rädda dom viktigaste filerna innan den började låta kluck kluck. Hatar Maxtor, även fast det inte var dens fel att den pajade=)

Permalänk

För nån dag sen så fick min dvdbrännare spel... den stog å lyste bara?
Har även en fläkt kopplad på samma molexkontakt, så ja tänkte, ja kopplar om det så att dvd-brännare är ur funktion men att fläkten går.
Sagt och gjort, ja g kopplade om det, så tänkte ja koppla i dvd:n igen ändå...

Då slocknade hela datorn? Det blev kortis tydligen. Fick dra ur och sätta i huvudkontakten till datorn 4 gånger innan datorn va villig att starta över huvudtaget

Permalänk
Medlem

det där med 17" skärmen va roligt
jag har haft lite kroppsdelar i mina fläktar ja med. 120mm fläkt i fronten utan front på kan skada saker, speciellt min stortå som råkade komma ivägen för fläktbladen. detta hände inte bara en gång heller. pajade 2 st 120mm fläktar med min gigantiska stortå.

cpu-fläkten lät lite konstigt ibland så jag fick in och pilla på den så den slutade att skaka, men en dag va ja lite snabb in med fingrarna i datorn och även den fläkten tappa några fläktblad.

Visa signatur

AQXDA 2500+ @ 3000+, 8RDA+, 2x256 Twinmos 3200, Radeon 9700 np oklockat.
3DMark2003, PCMark2002, 3DMark2001

Permalänk
Medlem

Jag har råkat formatera en hårddisk innan vi körde en backup på viktig
företags information.. Inte uppskattat av chefen överhuvudtaget.. =(
(Vi hade turligen nog en 1 vecka gammal backup.. Men ändå..)

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

hade lagt en massa 4pins kablar på ett ställe där ja slapp se dom (dom går till ett par fläktar och 2drivsteg för CCFL rör), några var ihop skarvade av mej, så ja tänkte sätta på sidan igen, så startade ja datorn, så efter ca 3 sek kollade jag in genom rutan, från "kabelcentralen" vällde de in massor av plaströk in i chassit, flög på strömknappen, tryckte på knappen ett par gånger för att se om den gick igång, de gjorde den inte,
sen tog ja isär datorn, då visade de sej att ett par 5v kablar hade kortslutits och bränt upp sammanlagt 7cm kabelskal, så de blev te att sitta o fixa nya kontakter till 2fläktar, tror aldrig jag har blivit så rädd någon gång förut när de gäller elektronik, som tur klarade sej datorn, och nästa gång så skarvar ja bättre!!! ska inhandla wunder-baum te datorn, de luktar skit i den för tillfället

EDIT : min polare som va med tyckte de såg asgrymt när de rök ifrån en fläktplats som ja hade gjort på två 5.25 "plattor", de tyckte ja me

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Jag skulle mecka i ett blått lysrör i min dator (system ett i signaturen), när allt var inkopplat drog jag igång dator för att kolla om det funkade, självklart funkade det och jag började testa lite olika placeringar av lysröret. På nått skummt vis får jag en redig stöt och dunkar huvudet hårt in i dator bordet, datorn dog och jag satt där med en mustig bula i huvet och en trasig 1 vecka gammal dator. 10 min senare testade jag att starta dator och visst funkade allt.

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR

Permalänk
Medlem

Själv lyckades jag med ett problem i den brinnade klassen..

Dag ett så ändrade jag en liten men mystisk switch på baksidan av dator
ihop om att det vad I/O switchen (den såg identisk ut).
Men ak så fel, den ändrade voltaget i datorn, och snart luktade det maj brasa
i mitt rum..

Dag två så skulle jag koppla in fars trådlösa raouter för ett antal tusenlappar,
och i den lilla flyttartongen den låg fans det två nätagg sladdar (en 5 volt en 9 volt)
Och ja, jag vet nu att en rautor går att driva på 4 volt för mycket i ca 45 minuter innan
den också luktar bränt..

Sen lyckades jag med en mindre tabbe idag, jag lyckades få MSBlaster (trodde den va
utrotad?) direkt när jag starta Iexplorer på min nya burk..
Och nu har jag stora problem med mina BIOS, förbannade S-ATA..

Visa signatur

: AMD 64 3200+@2,8GHz : BFG 7600gs 512mb AGP : 2xKingston KVR400x64 512 mb :