Permalänk
Medlem

Gammal Server överklockas

Tja, jag har en liten undran, jag hade tänkt att skaffa en gammal dator att ha som webserver och gateway/fw jag hade tänkt att använda linux, om nu det spelar någon roll :). Hur som hellst så undrar jag nu vilken processor jag ska leta efter, den ska hellst vara strömsnål nog så att den klarar att köras utan mer än processorfläkt, dessutom fuddar jag på att leka lite med den för att lära mej lite om överklockning, då är väl olåsta processorer bra? Jag fuddar på runt 500-800 MHz som en lagom prestanda mässig lösning och 512 RAM ifall att man skulle vilja köra lite coolare grejjer på servern sen. Men Intels har alltid varit låsta va? Ingen multipel klockning där? I sånna fall är väl AMD bäst? Jag vill nämligen inte att minnet ska få spader om man höjer FSB för mycket... Är det en K6-2 som gäller isf? tackar

// Tommy

Permalänk

absolut inte en k6... köp en 1400 mhz duron kostar typ 400 kr...

Permalänk

varför köper du inte en amd xp 2000+ / celeron på 2 ghz för 4-5 hundra, moderkort för 500 kr sedan hdd för 500 kr och chassi för 500 kr inkl nätagg samt ramminne 400 kr och grafikkort för 200 spänn

då har du en fullt fungerande webbserver som skall klara av alla dina behov och dyrt är det inte.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

ok duron verkar ju ok, är de låsta?

Permalänk
Medlem

Om du vill få det billigt och kallt så kan du ta och köpa en P3 coopermine den utveklar ca 25W och är ganska stark.
Eller så köper du en XP-M på 35W.

Har själv en P3 Coopermone 933MHz i min server funkar fint.
Här även en XP-M 2400 35W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
absolut inte en k6... köp en 1400 mhz duron kostar typ 400 kr...

en ny duron 1.4 kostar 315kr

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpino
ok duron verkar ju ok, är de låsta?

Nej dom är inte låsta...

Permalänk

en webbserver tar itne så mycke cpu kraft så det finns ingen anledning att klocka den, snarare mycket ram som skulle behövas och fet lina.

10mbit klarar en 233 av att sköta utan problem, så satsa på en prolle som alsrar så lite värme som möjligt så du får ett så tyst och litet system som möjligt, försök att hitta en som du kan köra passiv prolle och nb på och sedan ha en chassi fläkt bara som kör ut all luft, passivt graffe är också att föredra, då får du det tyst.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/