Permalänk

ftp & spelserver på samma burk

Har en server som nu kommer få Bostream Scream internet, alltså 13mbit. Har tidigare av erfarenhet aldrig kunnat köra ftp/webcam eller dyl på min server eller kompisars server för de har alltid stått som Counter-Strike server, o oavsett om man haft 1mbit eller 100mbit så har det hela tiden varit så att folk får skit ping så fort man kör ftp på cs servern. Går det att lösa? för om cs tar X antal mbit o ftp'n X antal mbit o det totalt sett bara tar upp halva kapaciteten så borde väl det gå att fixa?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Medlem

borde väl gå o strypa hastigheten på ftp servern till lämpligt nivå eller??

Visa signatur

Elda upp skiten så de rycker om den!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

det hjälper inte, för det är så att om jag har 10mbit o ftp'n använder 1mbit o cs servern 3mbit så är det ju 6mbit "över" o det är fortfarande problem med pingen. så fort ngt program eller dyl använder internet medan cs server är uppe så går det åt skogen

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Hedersmedlem

Ett ganska långsökt problem kan ju vara att FTPn tar upp för mycket CPU/Minne. Kolla upp det via aktivitetshanteraren.

Edit: Provat att ställa in så att CS-serverprogrammet får 7-9Mbit/s och FTPn 0,5-1Mbit/s? Du behöver inte ha så mycket bandbredd i och med att du kan komma åt den lokalt (antar jag).

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk

Jag har löst samma problem här hemma m.h.a. Ipf har jag för mig.
Kör en FreeBSD router och jag kan prioritera vissa paket till en viss port.

Permalänk

servern är 1,4GHz med 512ram o den har mkt kraft över, som sagt, misstänker att om jag inte får tag på en ruskigt bra o superdyr router som kan priotera osv så kommer det inte gå att lösa

Visa signatur

The Najntis podcast

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PlawsWorth
servern är 1,4GHz med 512ram o den har mkt kraft över, som sagt, misstänker att om jag inte får tag på en ruskigt bra o superdyr router som kan priotera osv så kommer det inte gå att lösa

varför skulle det vara dyrt? bygg ihop en 200mhz:are med FreeBSD, OpenBSD eller Linux och kör den som router... du har då ipchains samt iptabels... då kan du ju prioritera paket, eller finns inte prioritering i ipchains eller iptabels?

Karamell-Kungen: vad är ipf för något då?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Karamell-Kungen: vad är ipf för något då?

Om jag inte minns fel så är ipf FreeBSD och NetBSDs motsvarighet till Linux iptables.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

kör windows 2003 server på den för att det är tillräckligt enkelt o fyller de funktioner jag vill ha plus att det fungerar med de windows program jag använder

Visa signatur

The Najntis podcast

Permalänk
Hedersmedlem

PlawsWorth: på servern kanske ja, men det hindrar dig väl inte från att sätta upp en 200mhz:are med dubbla nätverkskort och FreeBSD, OpenBSD eller Linux?

servern och de övriga burkarna står ju bakom den sen...

Visa signatur

Vim

Permalänk

har dessvärre bara två datorer just nu. varav den ena är min speldator o andra servern.

Visa signatur

The Najntis podcast

Permalänk
Hedersmedlem

aha, ok...

men fixa någon skitburk bara, borde väl finnas, kolla i grovsopor osv

annars kan du kolla på blocket

edit: en till som vill prioritera på port nivå: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=28761...

Visa signatur

Vim

Permalänk

Ja, jag undrar om jag kan prioritera i Win 2003 Server. Jag uttryckte mig väl dock tydligt att jag inte har tillgång till någon som helst hårdvara, router och/eller burk med freebsd eller motsv.

Visa signatur

Intel P4 2.8 Ghz (800MHz FSB) | Abit IC-7 | 1 Gb DDRAM PC3200 | 256 Radeon 9600 | 2*36 Gb WD Raptor SATA 10k rpm (RAID 0)

Permalänk

borde inte ett dyrt o fint o/s som win2003server kunna ha inbyggt software för det?

Visa signatur

The Najntis podcast

Permalänk

Just min fråga - men det är en annan tråd.
Jag vill inte avvika från denna tråds originalfråga

Visa signatur

Intel P4 2.8 Ghz (800MHz FSB) | Abit IC-7 | 1 Gb DDRAM PC3200 | 256 Radeon 9600 | 2*36 Gb WD Raptor SATA 10k rpm (RAID 0)