Permalänk
Medlem

PSP eller DS

Som topic lyder vilken tror ni kommer bli succe?

tycker personligen att båda är snygga, men blev faktist mer imponerad av PSP då den hade massor av uttag och filmerna var äckligt snygga.

medan DS hade 2 skärmar vilken möjligör massor av praktik i spel.

Permalänk
Medlem

PSP är som en bärbar konsoll, i princip. Värdelös batteritid. Imponerade knappast på mig.

NDS däremot, det är ett helt nytt format med stora möjligheter till nya spelupplevelser.

Permalänk

Vad står förkortningarna för?

Permalänk
Medlem

plake: Skulle precis skriva detsamma. Instämmer helt!

andreasdr: PSP = PlayStation Portable

DS = Development System och inte Dual Screen som många tror!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasdr
Vad står förkortningarna för?

PSP=PlayStation Portable
NDS=Nintendo Dual Screen

/Viktor

Permalänk
Medlem

chansning: PSP(playstation portabel)
vet: NDS(nintendo dual screen)

men är ni säkra att det är låg batteritid? skulle vara förvånad om sony skulle vara så pass knäpp att ge ut batterislukare.

Permalänk
Medlem

PSP

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
chansning: PSP(playstation portabel)
vet: NDS(nintendo dual screen)

men är ni säkra att det är låg batteritid? skulle vara förvånad om sony skulle vara så pass knäpp att ge ut batterislukare.

På E3 sade Sony 8 timmar speltid, 2,5 timmar när man ser på film.

Permalänk
Medlem

PSP

Kommer blir.. Loading Loading.. Loading lite till Loading där
Loading för att göra det Loading .. DOm har aldrig lyckats göra en snabb Laddare. Halva batteriet slut.. Boom boom boom Mission complete Loading Loading Loading Loading Loading.

Nintendo
Loading.. IN i spelet lalalalala Boom boom Mission complete.. Boom Boom Boom..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plake
På E3 sade Sony 8 timmar speltid, 2,5 timmar när man ser på film.

8 timmar för musik och 2.5 timmar för film sa de väl? Tror inte de gått ut med något om batteritiden när man väl spelar.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neohamster
8 timmar för musik och 2.5 timmar för film sa de väl? Tror inte de gått ut med något om batteritiden när man väl spelar.

Hmm, jag kan ha fel. Men jag är hyfsat säker på att det var det jag läste.
Låt mig se efter...

Permalänk
Medlem

Nintendo själva sa på sin presskonferens på E3 att "DS" betyder "Developer's System" och inte Dual Screen som vissa är insnöade på!

Permalänk
Medlem

aja, men film ser man inte i tunnelbanan utan troligtivis via ett el-uttag hemma skulle jag tro. hoppas det inte stämmer 8 timmar för musik.. då lär ju speltiden inte bli lång.

Permalänk
Medlem

"Developers can make one character span both screens or can choose to utilize each screen individually.

One screen is touch sensitive not only with a stylus but with your finger. A new "Metroid" game was shown for the DS with the commentary, "Tap the screen where you want to fire." The touch screen will also come in handy for instant messaging and instant draw.

Yes, it is confirmed that the Nintendo DS will have about a 100' wireless range which will be able to support up to 16 DS's in multiplayer. Nintendo framed several hypothetical situations like playing against others on an airplane or while waiting for a show to start in an auditorium. In addition, the DS will have auto-sensing capabilities so that it will automatically "wake up" when another DS is within wireless range.

What's that? No DS's in your range? Well, that's where Wi-Fi comes into play. The DS is Wi-Fi enabled so that you will be able to connect to any wireless internet connection and play/chat with others around the world. How cool is that?

Want more? Well, the DS also has a built in microphone which will be used with voice recognition software to enable the player to use voice commands to control the on-screen action.

The combination of a touch screen, two screens, and voice commands opens up a whole new way for developers to make games and for us to play them.

The cherry on top, however, is that it is now confirmed that the DS will be backwards compatible with any GBA game. This means that it will have a library of over 500 games at launch. There will be two media bays: one for the smaller (up to 1 gig and more) DS cartridges and one for GBA cartridges.

Nintendo says that the launch date for the US and Japan will be "this year," and the launch date for Europe and Australia will be Q1, 2005.

It is also confirmed that the name "DS" will not stick and that there will be a new name upon launch."

Låter helt klart bättre än en bärbar version av Playstation 2!

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt, 8 timmar var som sagt batteritiden när man spelar musik. Sony har ännu inte sagt hur lång batteritiden vid spelande kommer att vara, bara att den hamnar mellan 2.5 och 10 timmar (enligt den här artikeln).

Permalänk
Medlem

själv så håller jag inte på någon över den andra men PSP verkar man kunna ha mycket nöje av olika slag med.
Hoppas båda bli bra och konkurrerar ner priserna bara

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Jag tror på båda två så jag röstar inte på nått av altenativen

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Avstängd

psp!

ds är old! yay att offra halva batteritiden för att kunna se kartan hela tiden! gg nintendo. ds = 2000-talets virtual boy.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

hmm..
Om man vill ha en portabel konsoll så kan man köpa PSP
men DS är helt unikt och möjliggör mer möjligheter än en vanlig konsol gör tacka vare sitt dual screen och touchscreen bland annat.
Jovisst PSP är äckligt snygg och kan hantera nästan grafik i PS2 kvalité.
Funtar dock fortfarande kanske köpa PSP om det kostar mindre än 2000kr (ofta) och UMD filmer är bra och billiga. Annars så är det bara DS som gäller, tack vare gba support (flashrom huvudsakligen)

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk
Inaktiv

DS-grafiken är ju nästinstill stenålders.. N64.. pft.. Nä då tar jag hellre PS2grafik! Batteritiden har jag läst på www.pspinsider.com som har massa ny information ska vara 10+ timmar för musik, 2.5 timmar för musik och +/-8 timmar för spel.

Hade grafiken varit snygg på DS så hade jag ju helt klart valt DS eftersom den har touchscreenen, men hur kul är det att spela portningar som t ex Mario64.. Tycker grafiken som visats hittils har varit skrattretande, och spelsättet på metroid likadant (och där ingår även pacman). PSP har då sagt att de inte kommer släppa en enda gammal port under de 6 första månaderna.

Det enda spelet hittils som verkar roligt till DS (enligt mig) är Warioware, men eftersom jag klarade av warioware till gba extremt snabbt så känns det inte motiverat att köpa en konsoll pga det.. Har föresten förhandsbokat 2 japanska PSP på www.liksang.com

vill jag spela gb/gbc/gba-spel så spelar ju ju dessa på mitt nuvarande gba :/ och jag kommer då aldrig någonsin köpa något sådant spel när det finns spel som är extremt mycket snyggare.. och säg inte "grafiken är inte allt", isåfall kan ni ju spela någon mud eller liknande.

Permalänk
Avstängd

ds grafiken är inte ens n64. en snubbe som var på e3 sa att det var mer ps1 grafik än n64.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

För tidigt att säga, får se vad det kommer för spel och hur väl Nintendo lyckas utnyttja DS unika egenskaper.

Men just nu verkar DS mest intressant. Annars så är det väl som flera redan sagt, varför "DS eller PSP?" istället för "DS och PSP!". Det blir väl som med dagens konsoler och PC, du kan inte få allt på en plattform.

Permalänk
Medlem

har hört att DS har fått små problem.. tydligen har nintendos leverantör av lcd-skärmar sagt att det blir ganska dyrt med dem. Nintendo väntar inte vinst i början med DS.

Permalänk

Hoppas på PSP. Nintendo är fortfarande lika tråkiga.

Permalänk
Medlem

Jag tror mest på PSP men eftersom jag är prylbög kommer jag troligtvis köpa båda...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Valde PSP. Tanken att kunna se filmer vart som helst lockar mig att köpa en, detta ser jag mer som ett plus i kanten... självklart ska jag spela också. Fast det blir nog ändå priset som bestämmer om det blir ett köp eller inte, hellre köper man en NDS för t.ex 2000kr än en PSP för t.ex 5000kr.

Bah! Decisions, decisions. Kommer ha beslutsångest sen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

PSP, verkar bra på många punkter och det är dags för nintendo att få rejäl konkurrens

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Valde PSP. Tanken att kunna se filmer vart som helst lockar mig att köpa en, detta ser jag mer som ett plus i kanten... självklart ska jag spela också. Fast det blir nog ändå priset som bestämmer om det blir ett köp eller inte, hellre köper man en NDS för t.ex 2000kr än en PSP för t.ex 5000kr.

Bah! Decisions, decisions. Kommer ha beslutsångest sen.

Som jag har nämnt i en annan tråd. Varför skulle man inte kunna se film på en Nintedo DS? Själv så ser jag den finessen som så självklar att man inte ens behöver nämna den. Nintendo DS kommer att kunna visa film (eftersom att man redan kan göra det på ett GBA) så att det argumentet för att PSP skulle vara bättre faller därmed. Sen detta med grafiken:
Jag är själv mycket skeptisk (har dock inte sett alltför mycket bilder) på att PSP kommer att ha en motsvarande grafik som PS2. Om Sony hävdar - "Vi kommer att ha "nästan" samma prestanda som på ett PS2 med våran PSP" kan det betyda nästan vad som helst. Men att grafiken på en PSP kommer vara snyggare än den till NDS tvekar jag inte på. Det klargjordes ju ganska så tydligt av konferensen från E3 att det inte är grafiken som Nintendo har satsat på i fallet med NDS. Och just därför kan man inte heller bedömma spelen grafikmässigt mot varann när de gäller dessa konsoler.

Min personliga uppfattning just nu är att jag hellre sätter tänderna i en NDS än en PSP av uppenbara anledningar:
1. NDS är mer av en "revolution" än PSP.
2. Nintendo, bara namnet ingiver en kvalité som är svår att förbise.
3. 2 skärmar. Jag vill gärna veta vad detta ger för möjligheter i spel. Jag har redan spelat massor med spel som bara har en skärm.
4. Touch-screen. Ungefär samma som ovan. Touch-screen borde ge en extra dimension till spelandet. Samma med voice-recognition.
5. Jag är lite av en Nintendo Fanboy (men jag försöker vara objektiv i alla fall).

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat

5. Jag är lite av en Nintendo Fanboy (men jag försöker vara objektiv i alla fall).

Det märks

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem

Tycker DS värkar vara mest cool och intrisant..
plus jag är inte så grafik intriserad.. kör nästan altid low på datorn trots den klarar mer..