Hamnat i kläm. (Inkassokrav)

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Neoplasm

Efter viss reevaluering ändrade jag min förhållning realistiskt. Det är nämligen så att jag fölorar mera tid av mitt liv och psykiska välbefinnande av att förfölja en sådan jakt efter 1000kr. 1000kr är ca 3 arbetstimmar som har blivit stulna. Varför låta de stjäla mer av min tid? Är det värt det? .

[/QUOT

Inget att lägga tid på?? 1000kr är ca. 100 starköl på bolaget, förstår du då hur mycket pengar det är. Det är verkligen värt att lägga tid på.

Tänk vad dyrt allt blir när man räcknar om till starköl.

Permalänk
Medlem

Kojak - Rofl.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neoplasm
Jovisst! all korrespondens är kvar eftersom jag hade samma tanke tidigare. Jag hade absolut samma ståndpunkt gentemot sådan stöld.

Efter viss reevaluering ändrade jag min förhållning realistiskt. Det är nämligen så att jag fölorar mera tid av mitt liv och psykiska välbefinnande av att förfölja en sådan jakt efter 1000kr. 1000kr är ca 3 arbetstimmar som har blivit stulna. Varför låta de stjäla mer av min tid? Är det värt det? vad är rättvisan i att ägna 50 timmar kanske mer åt att få tillbaka 3 timmar:-)
Jag nöjde mig därför med att varna för de i alla svenska forum som jag kände till.

1000kr på 3 timmar?

Hmm, ponera att en arbetsmånad är 176h (22 arbetsdagar * 8h)
176 / 3 =58,6 och det tar vi *1000 och får ut att du känar ca 58600kr i månaden efter skatt. med skattetrycket i åtanke på den lönenivån så lär du ligga en bit över 100.000 i månaden för att få 58600 efter skatt. vad jag undrar är, vad jobbar du med?

om vi tar en mer realistisk lön, säg 20000kr i månaden, en ganska normal lön.
Det ger ca 13200 efter 34% skatt, det ger ca 75kr i timmen efter skatt.
Då får man jobba 13h 20min för att ersätta de bortsvindlade 1000kr

tjänar man mer eller mindre går det givetvis snabbare/långsammare, men kontentan är att det är värt att lägga lite tid på att skriva några brev och engagera sig lite, även för en sådan struntsumma som 1000kr (eller 100 starköl)

(dessutom är det ganska kul om man vinner, lite david/goliat)

Permalänk
Avstängd

Ring till inkasso bolaget och säg som det är och gör en polisanmälan om bedrägeri sen skicka in anmälan till inkasso.

Det har hänt mig en gång och jag slapp kronolle som tur var

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
Tjenare

Har någon hört hur det har gått för "FriendlySponge" ?

Det har varit helt knäpptyst från inkassoföretaget sen jag skrev tråden.
Verkar mycket lovande eftersom de sa att det skulle kolla upp mitt fall och sedan höra av sig. Har givetvis inte heller fått något livstecken från Whynoi.se

Permalänk
Medlem

Samma här.. har inte hört ett dugg ifrån dem sedan jag kontaktade inkassobolaget..

Skumt.. men det danska inkassobolaget får inte operera i Sverige så det var väl en chansning från dem misstänker jag?

Visa signatur

Asus P4C800/GOLD | P4 3.0/800 | 350W Enermax | 512 DDR PC3200 | Gainward GeForce4 Ti/400 128Mb | Hercules Game Theater 6.1 | Samsung SyncMaster 19" 900SL+ (1600x1200/85Hz) | Plextor DVD-RW 708A | Windows XP Pro | Fuji FinePix S304 Digitalkamera

Permalänk
Inaktiv

Det är kanske inte så konstigt att Whynoi griper efter varje litet halmstrå för att få in pengar till sin kassa. Företaget har för närvarande en skatteskuld på närmare 40 000 kronor, och då är det kanske inte så konstigt om man inte bryr sig om ifall några privatpersoner hamnar i kläm...

Uppgiften om skatteskulden är offentlig - den har kronofogdemyndigheten berättat om.
Företaget har totalt haft 4 anmälningar om betalningsföreläggande på sig och 2 av dem har dragits tillbaka - enligt kronofogden "...sannolikt p.g.a. att företaget till sist har krupit fram och velat göra upp i godo".

Det verkar tyvärr som att man måste ta till rättsliga åtgärder för att företaget ska göra rätt för sig, och detta är verkligen tråkigt! Det tyder väl på att personerna bakom företaget antingen är ganska desperata eller helt enkelt inte alls bryr sig om sina kunder?

Permalänk
Medlem

Re: Hamnat i kläm. (Inkassokrav)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FriendlySponge
Halloj!
Jag är ingen van sweclockare, men nu tänkte jag skriva här och be om er hjälp.

Det är så att jag fått ett inkassobrev från Intrum Justitia International där dom vill att jag ska betala 3.957kr för en obetald räkning till ett företag som heter "Noise
Control Denmark Aps"

När jag läser Noise Control förstår jag att det måste ha blivit något tjafs...
Jag beställde nämligen för ca 2 år sedan chassi+ljuddämpningsprodukter från butiken Whynoise (www.whynoi.se)
Min order dröjde längre en vad som var lovat, och några email växlades där jag fick nya datum då jag skulle få sakerna jag beställt.
Efter ett antal veckor tröttnade jag och skickade ett mail där jag skrev att jag ville avbeställa min order. Sen hörde jag inget mer ifrån dem.
Jag beställde istället ljuddämpningsmattor från Datorbutiken.com

Och nu, långt efter, kommer alltså ett inkassobrev från det danska systerföretaget Noise Control där det vill att jag ska betala fyra tusen för saker som jag aldrig fick. Det måste ha skett något fel i registreringen av min avbeställning.

Jag har givetvis mailat svenska Whynoi.se, och försökt att få kontakt via telefon upprepade gånger. På den danska sidan (http://www.noisecontrol.dk/) går det att klicka på allt utom
" Om Firmaet Baggrund, Historie, Adresser og telefonnumre "
Just den knappen funkar inte att klicka på.... Men jag har skickat mails till www.webconsult.dk eftersom det står "Noise Control Denmark ApS sælger sine produkter igennem: www.webconsult.dk"

Så, inget svar nånstans hittils. Och 10 dar har jag på mig står det i brevet. Vad gör jag nu? Kan jag vägra och betala, vad blir följderna? Ska jag vända mig till min konsumentombudsman? Är det någon här på Swec som har kontakter med Whynoise, för hittils känner jag mig ganska ignorerad eftersom ingen ger mig något svar överhuvudtaget.

Vad ska jag göra? Hjälp!!

Det hände mig men med datorbutiken för snart 2 år sedan, väntade 14 dagar på min beställning sen avbeställde jag men fick inget mail tillbaka så jag skickade ännu ett. 3 dagar senare fick jag paketet på posten, men då hade jag redan köpt grejerna jag villa ha från en lokal datorbutik istället. Mailade dem om detta i 2 veckor men till slut gick det till intrum. Och skulden var på runt 3000 kr, och idag ligger den på 4600.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Hamnat i kläm. (Inkassokrav)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det hände mig men med datorbutiken för snart 2 år sedan, väntade 14 dagar på min beställning sen avbeställde jag men fick inget mail tillbaka så jag skickade ännu ett. 3 dagar senare fick jag paketet på posten, men då hade jag redan köpt grejerna jag villa ha från en lokal datorbutik istället. Mailade dem om detta i 2 veckor men till slut gick det till intrum. Och skulden var på runt 3000 kr, och idag ligger den på 4600.

Ja men har du inte kontaktat dom och snackat med dom ?

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Inaktiv

Gambit_2K,

varför skickade du inte bara tillbaka paketet till Datorbutiken?
När du köper "på distans" har du enligt svensk lag två veckors ångerrätt. Det enda du hade behövt betala var returfrakten.

Permalänk
Avstängd

instämmer

Visa signatur

Gör aldrig samma misstag två gånger såvida det inte lönar sig

Permalänk
Medlem

Jag hade inga pengar att ta ut paketet med, sen så sa datorbutiken att det var mitt fel och att det inte fanns ngt jag kunde göra. Dum som jag var så trodde jag dem.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag hade inga pengar att ta ut paketet med, sen så sa datorbutiken att det var mitt fel och att det inte fanns ngt jag kunde göra. Dum som jag var så trodde jag dem.

Ångerrätten gäller bara om du har hämtat ut paketet... du kan alltså inte bara skita i att hämta ut det och åberopa ångerrätt, då får ju datorbutiken.com stå för returfrakten med.

Permalänk
Medlem

Men burkar det inte vara så att ej hämtade paket kostar 250kr eller någon sån struntsumma?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Men burkar det inte vara så att ej hämtade paket kostar 250kr eller någon sån struntsumma?

enligt datorbutikens köpvilkor:

Citat:

Ej utlöst försändelse
Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur, postförskottsavgift samt montering och demontering av system i förekommande fall. Även debitering av Installation av Operativsystem samt avgift för avisering till Boxadress debiteras i fall detta ingick i ordern. Utöver detta uttages en avgift motsvarande 10% av varuvärdet, dock lägst 80:- exkl moms (100:- inkl moms). Denna avgift avser täcka de kostnader vi haft i samband med effektuering av order, såsom lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, värdeminskning samt eventuella inkassokostnader. I fall försändelse ej löses ut inom skälig tid från ankomst avhämtningsställe, vanligtvis inom nio (9) dagar från ankomst kan datorbutiken.com komma att debitera ytterligare kostnader i form av värdeminskning samt ränta, motsvarande gällande diskonto +8%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
"Om inget datum specifieras så bestämmer du som lånat ut pengarna när du vill ha betalt."

Detta stämmer inte alls.

Det stämmer visst (i vart fall konsument kontra firma).

"...Enligt huvudregeln gäller att om du inte tidigare har avtalat om när fakturan ska betalas så är du skyldig att betala när säljaren begär det..."

Exempel på källa: http://www.expert.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=212