AMD lägger till stöd för PCI-X 2,0

Permalänk
Medlem

PCI64

Ännu en ny PCI standard, humm, så man kan säga att PCI-64 blev lite av en flopp nu då?, (det var den som var bakåtkompatibel med dagens pci)..

Visa signatur

^fX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du menar att det inte finns någon anledning att slänga in ytterligare ett gränssnitt när PCI-X redan är satt att åtgärda den vanliga PCI-bussens tillkortakommanden...

Jag ser fortfarande inte anledningen till varför PCI-X inte hör hemma i hemdatorer.

Nu är ju intel bakom PCI-E vilket bara det lätt påverkar hela marknaden, men det betyder ju inte att PCI-E är bättre.

Jag förstår inte din poäng. Det är klart att standarden teoretiskt sett KAN implementeras även i en hemdator. Det kommer dock inte att hända av ovan nämnda anledningar, och det är det som är min poäng. Anledningen till att AMD lägger till stöd är ju för att de även är aktiva i server/workstation-segmentet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaq
Jag förstår inte din poäng. Det är klart att standarden teoretiskt sett KAN implementeras även i en hemdator. Det kommer dock inte att hända av ovan nämnda anledningar, och det är det som är min poäng. Anledningen till att AMD lägger till stöd är ju för att de även är aktiva i server/workstation-segmentet.

Mjo, trodde du menade att PCI-X inte var lämplig för hemdatorer.

Permalänk

Ha ha ha det är ju samma!
Äntligen lite speed i korten snart avskaffas väl irq adresserna oxo...

Visa signatur

walle

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen att vissa inte vill ha allt integrerat på moderkortet är ju att de ofta stödjer sig på CPU:n för beräkningar. Detta tycker många sänker kvalitén på prylen.
Jag kan ta ex. mitt abit nf7-s 2.0. Inbyggda SATA-kontrollern (Sillicon Image något) använder CPU:n ganska mycket, 20% enligt hdtach. Hårddisken, en hitachi 7K250-serie kördes inte i någon RAID-konfiguration då. Även så ligger det till med inbyggt ljud (förutom soundstorm eller?), det drar processor.

Inbyggda gigabit-nätverkskretsar som förlitar sig helt på CPU:n, det vill inte jag ha om jag ska använda nätverket riktigt snabbt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ett av de stora problemen med PCI-X är att ju fler kort (på samma buss), desto lägre hastighet. Precis som med PCI så delas bussen, och som någon sa så är det inte full duplex, utan halv. Nackdelen med en buss är att ju snabbare den blir, desto kortare kan den vara eller desto färre enheter kan den klara av (termineringsproblem, signalstuds osv gör parallella bussar med hög klockfrekvens och multipla enheter knepiga). För att råda bot på det så kommer det säkert (server)moderkort med flera bussar. Så är fallet redan nu, man har helt enkelt fler PCI-bussar i servermoderkort så att PCI-64/66-korten inte drar ner bandbredden för PCI-X/266 (även 2 PCI-X-kort på samma buss sänker hastigheten som sagt) exempelvis.

När det gäller PCI-E så har varje kontakt 1 till 32 (32x är tänkt för servrar/workstations) egna dedikerade seriella "kanaler" som dessutom är dubbelriktade. Eftersom de har helt egna kanaler så krockar de inte med varandras trafik. Varje kanal har 2,5Gbps till sitt förfogande, vilket i praktiken ger 250MBps, och detta är i _vardera_ riktning.

Vi kan ta och göra en jämförelse mellan PCI-E/X och nätverk.

Tänk er PCI-X som ett koax-nätverk. Alla delar samma kabel och kan därmed inte prata samtidigt. Dessutom kan man inte prata åt olika håll samtidigt, antingen skickas det eller så tas det emot.

PCI-E är som ett switchat TP-nät. Stjärnformat och alla kan prata med alla, när som helst, åt vilket håll som helst. De delar dessutom inte på någon bandbredd om de inte ska till samma destination.

Som någon sa; det här kommer införas i server/workstation-maskiner. Varför? Jo, för de har använt 64-bitars PCI (vilket detta också är) i ett antal år nu, och eftersom det här är bakåtkompatibelt så skadar det inte om det klarar snabbare kort. Ifall nån vill byta upp sig. I slutänden så kommer nog servermarknaden också ta till sig PCI-E, inte minst för att de vanligtvis har betydligt högre belastning på PCI-bussen än vad en normal hempc har.

//DjDiff