Permalänk
Medlem

Tyst Hårdisk

Hej, jag har länge funderat på o köpa ca 8st 200Gb, och du är det dags. Men jag har inte så stor erfarenhet utav hårdiskar.
Jag har en Maxtor Dimond 9 Fluid 120gb, och den är tyst, men finns det några bättre allternativ?

Jag har tittat runder lite, och sett att Seagate ska vara tysta, men installera en sådan en gång, och den blev så varm så det krävdes fläkt.

Så tips på tysta och relativt kalla hårdiskar.

Jag har en Coolermaster -Stacker om ni undrar, och jag tänkte köpa Zalmans Passiva kylning för hårdiskar.

Hoppas ni har nårra bra tips
MVH - Emil

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

8st?? är du galen?

Mina seagate hdd:n är då väldigt tysta, Det enda som låter högt i min dator just nu är nättagget.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Galen är jag nog , men tycker det är på tiden man satsar på en riktig server. hade max tänkt o lägga 9000 kr, på hårdiskar.
Hade redan ett stabilt moderkort
Kylning är oxå inhandlad, så det är bara hårdiskarna kvar

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

nu vart jag avundsjuk 8st 200.. Men jag har Western Digital S-ata diskar på 120gb, de hörs inte och behöver absolut ingen kylning, de klarar en chassitemp på 40!!! grader utan att packa ihop och dra

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

oo det låter som ett bra allternativ , skall fundera vidare på det =), det enda jag har emot WD, är att de sägs strula med "Nforce Chipset", men

Seagate, ifall de inte blir varma, så håller de hög klass

tackar för alla svar

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk

Jag tycker du ska köpa några i taget. Det kommer ta tid innan du fyllt den sista disken, och när du väl börjar på den så kommer priset på 200Gigare ha sjunkit ganska mycket skulle jag tro. Hoppas du förstår vad jag menar...
Seagate är tysta, men i gengäld ganska varma. Dock tycker jag inte det finns någon direkt sval disk häller, ivf inte i de storlekarna.

Sen skulle jag rekomendera 160Gb seagate med 2mb cashe (eftersom det endå ska användas som lagringsdisk) Då kostar en Gb 5.59:- Köper du seagate 200gb så finns den bara i 8mb cashe (=dyrare) och då kostar en gb 6:-

Jag köppte 2x 160gb förut, sen konstaterade jag att jag kunde tjänat några hundra på att beställt en först, och sedan en till när den första var fylld.

Det tar nog sin tid att fylla 8x 200Gb. Jag skulle satsa på att köpa några i taget.
Köper du dessutom från datorbutiken.com så får du fraktfritt om du skriver in "Nollfrakt" som kodord.

Xelathur:
Att låta diskarna ligga i en chassitemp på 40grader lär de inte må speciellt bra av... Visst, de slutar ju inte fungera bara av det, men det kortar garranterat ner deras livslängd regält.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera diskar från Samsungs P80-serie... men 160GB är max där... sitter med 3x160GB, 1x80GB från den serien och de är iaf bland de tystaste diskarna jag stött på.... 160GB diskarna ligger strax under 1000:-

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk

7200.7 är väldigt tysta, men samsungs är tystare

Permalänk
Medlem

Finns väll ett 10-tal trådar som denna som disskuterar vilken som är tystast.

Permalänk
Medlem

www.inwarehouse.se köp en extern ffs..

Permalänk

Jag är nöjd med seagate än så länge, men visst dom blir varma tyvärr. Du fundera på att köpa passiv kylning, jag installerade 2 Zalman ZM-2HC2 här om dagen, och insåg att dom inte riktigt var så praktiska som jag trott...
värmenivån hålls dock nere bra tycker jag, men du ska se upp med måtten på hårddiskarna.
Man får nästan bruka lite våld för att få in en del *tyvärr*, det står även i manualen "use force", för att få in hårddiskarna.

Om det nu visar sig att hårddiskarna är förhöga, så blir det kanske som på min deskstar. fick in hårddisken efter en del besvär, och sen hamna de blå bitarna precis under topplåten på hårddisken, vilket ledde till att det trycktes ihop väldigt lite. Sen lät det inte trevligt när jag satt igång den =(

Försök att ta reda på hur zalman zm-2hc2 passar på en seagate 200gb innan du köper dem. föreslår annars att du köper ett par Innovatek RaptorVibe HDD passiva kylare istället, www.datorbutiken.se, dom lär inte klämma åt hårddisken på samma vis.

Visa signatur

E de du eller jag som låter?

Permalänk

Vad ska du med så mycket utrymme till?

Permalänk

Problemet att köpa diskarna efterhand (som självklart blir billigare) är om man vill RAIDa dom som man rätt gärna vill om man ska använda den som FTP/Fileserver!

Maxtor diskar med Dynamic Fluid Bearings tycker jag är tysta och inte allt för varma men i servern vill jag helst ha Western Digital diskar!

Peace!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

)ExecutoR(
Du har en hel del tanke bakom ditt inlägg , var inne på det ibörjan, o köpa hårdiskar succesivt, men sen insåg jag, att lägga allt man sammlat på sig under åren på hårdiskar tar mindre plats. ´Man har hållt på o bränna cd.skrivor sen -96 , o de känns som om det behövs rensas ut en hel del=), men man vill sammtidigt inte slänga allt. så lika bra o kasta skivorna o lagra dem på datorn =). Det e därför jag tänkte köpa alla hårdiskar på en gång.
Men det verka tufft iaf o skriva in "nollfrakt", om det funkar d.v.s.
De blir nog att man får kolla upp Seagate, fast i 8mb Cache istället, för de får vara lite fart på servern.

-------------------------
De e många som föreslått "Samsung", får nog säga att jag är lite feg.
Har bara haft problem med samsung, bland annat, tv apparater, "vet att det inte är samma bransch" men det sitter lite i bakhuvet, "samsung dåligt"
Men man skall aldrig säga för mycket heller
Det lutar åt Seagate, eller maxtor hållet.
----------------------------
MarcusW82:
OJ Tusen tack för du förvaran mig!
hade tänkt köpa 8 st sånna, och strunta i hårdiskracket, som medföljer Cm-Stacker:n.
Men då tar jag o mailar in nu o hör med Shg.biz
nackdelen med RaptorVibe HDD,, de verkar inte vara mycke till kylning, tycker synd om den disken som är högt uppe, men man får försöka fixa nån praktist genomströmning av luft oxå =), men men, Bra IDÈ

Är både glad o tacksam för svaren

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)