No screen found, både i libranet och debian..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Jag har inte följt tråden, så jag har ingen aning om vad det är du försöker göra. Men vet du, det bästa sättet att lära sig är att experimentera sig fram, inte att ställa fråga efter fråga efter fråga på ett forum. Google är din vän, så att säga.

W

Mjo det är sant. Men nu känns som jag kommit så långt. Förra sommarn när jag installerade debian lite för att expirimentera behövde jag inte göra allt detta. Visst, jag vill lära mig på egen hand, fast det finns inte så mycket att göra i textbaserat läge när man inte kan något alls.

Det jag försöker göra är att få igång X. Men jag hade en gammal kernel så det fanns inga drivrutiner till mitt grafikkort. Sen sa någon att jag skulle uppdatera min kernel. Det är det jag håller på med nu (tror jag). Sen behövde jag kernel-sourcen för att kunna installera drivrutinerna också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Läste du i Gentoo handbook som jag rekommenderade? Den säger precis hur du gör allt det här.

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem

Jag testade den nyss, att följa den. När jag ska uppdatera lite olika grejer:
gcc
binutils
util-linux
procps
module-init-tools.

Så står det på de flesta att jag redan har senaste versionen och att inget behöver göras. MEN, på module-init-tools står det:
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package module-init-tools

Sorry att jag måste fråga igen men det tas inte upp i guiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är för att guiden egentligen är för 2.4-kärnan. Den använder inte module-init-tools.
Så vad är det egentligen du frågar efter? Module-init-tools är ju redan installerad.

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01sh
Läste du i Gentoo handbook som jag rekommenderade? Den säger precis hur du gör allt det här.

Gentoos handbok är ju superduperbra när man sitter med Debian. Eller. Inte. Vad trött jag blir på sånt där, Gentoo är INTE the end-all vad gäller *nix-OS, och att rekommendera dess handbok, med alla dess Gentoo-specialiteter och quirks för Debian är faktiskt rent av korkat, särskilt som Debian har alla sina egna quirks och specialiteter som fungerar på ett helt annat sätt. Ge antingen plattform-agnostiska råd eller inga råd alls, så att säga.

yokese: Jag rekommenderar att du kör Sarge med förkompilerad kärna istället. Som såhär: om du fortfarande kör Woody (stable), ändra samtliga referenser i din /etc/apt/sources.list-fil så att de refererar till Sarge (testing) istället. Kör sedan apt-get update följt av apt-get dist-upgrade, för att uppgradera hela ditt system till det nyare Sarge-trädet. I detta träd finns module-init-tools som paket, vilket gör den biten enklare, och även hela kärnor binärt vill jag minnas, vilket också förenklar en del. I värsta fall finns även source-kärnor som Debian-paket, vilket innebär att om du exempelvis skulle köra apt-get install kernel-source-2.6.7 (fritt ur minnet, minns inte vad kernel-paketen i Debian heter egentligen, men det är ju bara att kolla upp) så installerar debian den sourcen i /usr/src/kernel-source-2.6.7 och slänger med allt du behöver för att kunna kompilera den (ncurses, gcc, module-init-tools, etc), vilket gör att du slipper allt mecket runtomkring det hela, och kan fokusera på att lära dig kompilera en kärna.

Lycka till.

W