No screen found, både i libranet och debian..

Permalänk
Medlem

kanske ska vara en fil
touch 2.2

EDIT: Jag har iaf en katalog /lib/modules/2.6.3/ med filer i.
EDIT2: Det gör kanske inget den varningen... det är ju trots allt en varning.

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01sh

Byt ut 2.6.7 mot din kärnversion i nästa rad:
depmod 2.6.7

EDIT: Fixade en typo

Ok, men detta då? När jag ska byta ut min kärnversion, ska jag skriva den jag har nu eller den jag ska byta till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

den du installerar

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

den du installerar

När jag skriver det står det:
FATAL: Could not open /lib/modules/2.6.7/modules.dep.temp for writing: No such file or directory

EDIT:
Lite offtopic. Varför får man en så gammal kernel när man tankar debian?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du katalogerna som där står? Jag minns inte riktigt när det var, men jag var iaf tvungen att manuellt skapa lite kataloger när jag installerade module-init-tools. Om katalogerna finns, skapa modules.dep.temp med touch. Det SKA inte behövas, men man vet aldrig

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du katalogerna som där står? Jag minns inte riktigt när det var, men jag var iaf tvungen att manuellt skapa lite kataloger när jag installerade module-init-tools. Om katalogerna finns, skapa modules.dep.temp med touch. Det SKA inte behövas, men man vet aldrig

Yes!
Nu stod det inget när jag skrev depmod 2.6.7
Och i mappen som jag skapade (2.6.7 i lib/modules) Finns det nu ett antal filer!

Har jag upptaderat kerneln nu?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yokese
EDIT:
Lite offtopic. Varför får man en så gammal kernel när man tankar debian?

För att de satsar på stabilitet, 2.2 är väldigt beprövad om man säger så Det finns även en 2.4-kärna som används om du skiver in bf24 när du bootar från installationsskivan.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har jag gjort klart det där med kerneln nu? Det verkar inte som att jag kan köra nvidia-filen längre.
Står såhär:
bash: ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run: /bin/sh: bad interpreter: Permission denied.

Jag är root ifall någon undrar.

Visa signatur
Permalänk

Varför försöker ni få honom att installera module-init-tools från source? Det är väl tämligen korkat, kan man tycka, när module-init-tools finns som backport till stable och i paketträdet för unstable och testing?

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Varför försöker ni få honom att installera module-init-tools från source? Det är väl tämligen korkat, kan man tycka, när module-init-tools finns som backport till stable och i paketträdet för unstable och testing?

W

Vad finns det för annat sätt? Hur går jag till väga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Har jag gjort klart det där med kerneln nu? Det verkar inte som att jag kan köra nvidia-filen längre.
Står såhär:
bash: /.NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run: /bin/sh: bad interpreter: Permission denied.

Jag är root ifall någon undrar.

Skriv ./ istället för /.

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

Skriv ./ istället för /.

Gah, jag skrev det.
Blev fel i inlägget bara.

Edit:
Står alltså fortfarande såhär

bash: ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run: /bin/sh: bad interpreter: Permission denied.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Gah, jag skrev det.
Blev fel i inlägget bara.

Edit:
Står alltså fortfarande såhär

Det beror antagligen på att du inte har satt execute på filen, kör:
chmod +x NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Gah, nu fick jag samma fel som jag fick förut.

(Detta)
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/1l.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/2l.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/3l.JPG
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/4l.JPG

Edit:
När jag kollar vilken version av kerneln jag har så står det fortfarande
2.2.20-idepci

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

yokese: uppdaterat bootloadern?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
yokese: uppdaterat bootloadern?

Ursäka min dumhet men jag vet inte vad det är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar senaste 2.4-kärnan. Man ska nog vänta med 2.6, eftersom det är så mycket problem med den.

Visa signatur

//Fredrik

Permalänk
Medlem

yokese: Har du kopierat den kompilerade kärnan (arch/i386/boot/bzImage) till din boot-partition? Sedan måste du ändra i din bootloaders config. Denna är förmodligen antingen lilo eller grub. Har du en /etc/lilo.conf så använder du förmodligen lilo... Sen kan man nog skriva lilo -q för att se vad lilo har lagt in i MBR....

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

yokese: Har du kopierat den kompilerade kärnan (arch/i386/boot/bzImage) till din boot-partition? Sedan måste du ändra i din bootloaders config. Denna är förmodligen antingen lilo eller grub. Har du en /etc/lilo.conf så använder du förmodligen lilo... Sen kan man nog skriva lilo -q för att se vad lilo har lagt in i MBR....

Jag har lilo. Jag har inte kopierat den komplimerade kärnan. Hur kopierar jag över den till min boot-partition?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du mountar den som vilken partition som helst. Kopierar dit filen. Du kan ju döpa om den till nåt smart som kernel-2.6.7 eller vilken version det nu är. Lägg sedan till en sektion i din lilo.conf med information om den nya kärnan. Kolla på t ex www.gentoo.org i Gentoo handbook för information om hur du konfigurerar lilo. Tänk dock på att inte ta bort eller ändra informationen om den gamla kärnan! Detta för att du ska kunna starta med den ett tag till, ifall du t ex får kernel-panic eller nåt med den nya. Nu ska jag ha mat!

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

Du mountar den som vilken partition som helst. Kopierar dit filen. Du kan ju döpa om den till nåt smart som kernel-2.6.7 eller vilken version det nu är. Lägg sedan till en sektion i din lilo.conf med information om den nya kärnan. Kolla på t ex www.gentoo.org i Gentoo handbook för information om hur du konfigurerar lilo. Tänk dock på att inte ta bort eller ändra informationen om den gamla kärnan! Detta för att du ska kunna starta med den ett tag till, ifall du t ex får kernel-panic eller nåt med den nya. Nu ska jag ha mat!

Vad ska jag skriva för att mounta den? Kernelmappen heter 2.6.7, den gamla kernelmappen heter 2.2.20-idepci. Kan min heta 2.6.7 eller ska jag döpa den till 2.6.7-idepci?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mappen? Det är bara en fil du ska ha. Vet du ens vilken partition du ska mounta? skriv fdisk för att se vilket namn boot-partitionen har (/dev/hda2 eller liknande). Mounta med mount /dev/hda2 /boot. Eller du kanske har kärnan på din root-partition? Kolla om det redan finns nåt i din /boot. I så fall har du den direkt på root.

Det spelar ingen roll vad du döper den kompilerade kärnan till. Men det är bara bzImage-filen du är intresserad av, o den ligger direkt efter kompilering i /usr/src/linux/arch/i386/boot/.

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem

Det finns en mapp i min / som heter boot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ALLT SOM ROOT:

Skriv:
cd /usr/src/linux
mv System.map /boot/
mv arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.6.7

Editera din lilo.conf

Skriv:
lilo
reboot

Förresten kan du nog kopiera in text från dín terminal, istället för att fota det. Prova att markera texten, och i forumet där du skriver in texten, mitten-klicka. Då borde det copy-paste'as in

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

ALLT SOM ROOT:

Skriv:
cd /usr/src/linux
mv System.map /boot/
mv arch/i386/boot/bzImage /boot/kernel-2.6.7

Editera din lilo.conf

Skriv:
lilo
reboot

Förresten kan du nog kopiera in text från dín terminal, istället för att fota det. Prova att markera texten, och i forumet där du skriver in texten, mitten-klicka. Då borde det copy-paste'as in

Hehe, det är på en annan dator.
Ska försöka göra det du skrev ovan nu.

EDIT:
I min /usr/src finns det ingen mapp som heter linux. Dessa finns:
linux-2.6.7
rpm
I mappen linux-2.6.7 finns det ingen fil som heter system.map.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT:
I min /usr/src finns det ingen mapp som heter linux. Dessa finns:
linux-2.6.7
rpm

Det ska alltid finnas en symlink som heter linux om inte katalogen heter så:
cd /usr/src
ln -sf linux-2.6.7 linux

Citat:

I mappen linux-2.6.7 finns det ingen fil som heter system.map.

Stort S ska det vara jue! System.map

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem
Citat:

Det ska alltid finnas en symlink som heter linux om inte katalogen heter så:
cd /usr/src
ln -sf linux-2.6.7 linux

Stort S ska det vara jue! System.map

Även med stort S vill den inte.

Visa signatur
Permalänk

Har aldrig förstått tjafset kring System.map. Det fungerar alldeles utmärkt att skita i den, så varför bry sig?

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Har aldrig förstått tjafset kring System.map. Det fungerar alldeles utmärkt att skita i den, så varför bry sig?

W

Ok, hur går jag vidare nu?

Visa signatur
Permalänk

Jag har inte följt tråden, så jag har ingen aning om vad det är du försöker göra. Men vet du, det bästa sättet att lära sig är att experimentera sig fram, inte att ställa fråga efter fråga efter fråga på ett forum. Google är din vän, så att säga.

W