Permalänk
Medlem

JSP eller PHP?

Tjenare.

Jag undrar vad det är finns för fördelar att använda JSP istället frö PHP och nackdelar? Vilket ger bäst prestanda om man ska göra en hemsida som sweclockers typ.

/ Mvh Marcus

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Om du inte har någon lager-lösning med ex. Java bakom så ser jag ingen anledning att använda JSP. Kör då PHP eftersom det bör vara lika snabbt och är bra mycket snabbare (enklare) att göra saker i.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Okej. Tänkte mest på att jag är relativt hyfsad i php men jag har läst Java i Programering A och B. Ska börja läsa Programering C snart och det är också java.

Bryr mig inte om någon är svårade. Om jsp är bättre kör jag det. Annars fortsätter jag med php.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Oftast beror det på. Vad är bäst? En hammare eller en skruvmejsel? Visst kan du spika med en skruvmejsel men en hammare är ju överlägsen när det kommer till just spika medans en skruvmejsel är bättre på att skruva. Kanske en något överdriven metafor men jag anser att man inte kan jämföra PHP och JSP rakt av. Det finns så mycket mer med JSP. Du bör ju inte endast köra JSP utan Java servlets/JSP för att få ut "the true potential " av denna arkitektur. Schablonmässigt brukar jag säga att Servlet/JSP används till större enterprise-lösningar medans PHP används till mindre och medelstora lösningar, men undantagen bekräftar regeln. Yahoo kör ju PHP till exempel.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

andrin. Om jag har förstått dig rätt så är jsp med Java servlets snabbare och bättre än PHP men PHP fungerar endå perfekt?

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Hmm, nää det skulle jag inte vilja säga men i stora projekt med många utvecklare kan det vara bättre att använda Servlets/JSP. Det blir objektorienterat och mer modulärt. Det kan vara snabbare då det är kompilerad kod emn jag har inga benchmarks på det. Välj det som du kan bäst. Om jag skulle göra nånting i SweClockers storlek skulle jag nog valt PHP. En global företagssite för ett enormt företag? Servlets/JSP.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Java inte så snabbt som det teoretiskt borde vara. Men strukturellt och kodmässigt är det oftast skönare med en bra 3-lagers lösning och OO. Men ska man göra en site av mindre skala så brukar det inte krävas. så då duger PHP bra.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Okej. Tänkte mest på att jag är relativt hyfsad i php men jag har läst Java i Programering A och B. Ska börja läsa Programering C snart och det är också java.

Bryr mig inte om någon är svårade. Om jsp är bättre kör jag det. Annars fortsätter jag med php.

C och PHP är ju rätt lika varandra, i alla fall för nybörjaren.

Permalänk
Medlem

Komihåg att JSP != Java Servlets.

Dessutom skulle jag inte välja JSP. Kolla in Turbine, Struts eller Barracuda.

Jag gillar Turbine skarpt, mycket trevligt framework med verktyg som Velocity och Torque. Fast dokumentationen är tyvärr väldigt dålig.

Servlets bör bara användas till större projekt då det är rätt omständigt att sätta upp "grundpelarna" för att få igång ett projekt.

Permalänk
Medlem

JSP och kompilerad kod är snabbare än vad PHP är, som måste tolkas i PHP-tolken. JSP är så mycket mer än bara JSP. Jag skulle nog vilja säga att t.ex. Struts tillhör kategorin med JSP, likaså TagLibs (Mycket vackert och användbart) & bönor. Servlets/JSP är vackert, och det går lika fort att utveckla i som i PHP - jag ser faktiskt bara fördelar för Servlets/JSP.

Citat:

Servlets bör bara användas till större projekt då det är rätt omständigt att sätta upp "grundpelarna" för att få igång ett projekt.

Nja, Servlets kan man låta ta hand om informationsflödet klient->server och låta JSP hantera informationsflödet server->klient - oavsett storlek på projekt. Servlets används oftast inte för att presentera information, om man inte använder bakomliggande logik som t.ex. templatefiler eller liknande.

Visa signatur

Fame's a bitch, man

Permalänk
Medlem

Är inte JSP javascript? Trodde jag :/

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Kort svar: Nej.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Okej. Känns nog som jag ska fortsätta med php då

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlieC
Komihåg att JSP != Java Servlets.

Dessutom skulle jag inte välja JSP. Kolla in Turbine, Struts eller Barracuda.

Förutom det att JSP skrivs om till en servlet och sedan kompileras när du kör den.

Men som sakt, ta en titt på Struts. Väldigt bra strukturerad och smidig att använda. MVC design är dessutom altid bra att kunna.

Permalänk
Medlem

Jag har använt PHP i vissa småprojekt och JSP i andra. Jag kan direkt säga att jag föredrar JSP, inte minst eftersom man får tillgång till alla de fördelar som java ger, däribland hög säkerhet.
I lite större projekt har man kanske redan en massa java-klasser, och det är då enkelt att använda dessa tillsammans med JSP. Det är ju helt klart en fördel med att använda samma språk och klasser till webben, som till vanliga applikationer.

Permalänk
Medlem

Säkerhet är en funktion av hur du skriver programmet.

Du kan skriva en sida som är jättesäker i PHP, och du kan skriva en osäker sida i JSP.

Permalänk
Medlem

Förvisso, men språket i sig kan vara mer eller mindre enkelt att skriva säkra program med.
Det är ju samma sak med C/C++, visst går det att skriva säkra program som inte kan attackeras genom buffer overflow, men vi vet ju alla hur det är i praktiken.

Samma resonemang kan föras ang. kodens struktur och återanvändbarhet. Med javas mer påtvingade objektorientering ökar modulariteten nästan automatiskt.

Vidare framstår PHP som ett litet skriptspråk i jämförelse med JSP och tillhörande Java framework.

Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg, jag har själv använt PHP en del, och jag vet att det är ett enkelt och relativt smidigt litet språk för att slänga ihop dynamiska websidor med.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt JSP eller Java, så jag tänker inte säga någonting om hur bra eller dåligt, säkert eller osäkert det är.

Men att påstå att saker och ting blir säkert bara man använder språk X är inte särskilt begåvat.

Jag betvivlar inte att det är enkelt att skriva modulära applikationer i JSP och Java. Men det är å andra sidan lika enkelt att skriva modulära applikationer i C++, C#, eller t.o.m PHP5.

Och säkerheten i ditt program beror i slutändan på hur du har programmerat det, inte med vilket verktyg du programmerade det.

Permalänk
Medlem

Givetvis beror det på programmeraren, men jag hävdar fortfarande att språket kan underlätta vissa beteenden och vara konstruerade på ett sätt som leder till säkrare program.

Permalänk

Då kan vi koda maskinkod, det spelar ju ändå ingen roll

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av professorn
Då kan vi koda maskinkod, det spelar ju ändå ingen roll

Som svar på vad?

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Som svar på vad?

Syftade på debatten om språket spelade nån roll.

Tillbaka till topic, JSP är lämpat för större projekt även om PHP säkert blir mycket bättre iom version 5. Som det sagts tidigare så är det flera lager i JSP vilket underlättar om man är fler som utveklar sidan, designern behöver inte ha en massa kod bland 'sina' saker och samma för kodaren då. Sen så kan man blanda in ännu fler person då en kan koda bönor och en annan kan koda JSP. Ytterligare en stor fördel är ju att man har tillgång till den stora java api:n, så är man bekant med den så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Det var visserligen inte det jag sa. Jag sa att säkerhet är en funktion av hur du programmerar.

Du kan skriva lika säkra applikationer i assembler som du kan i C# eller Java. Och du kan tvärt om skriva lika osäkra applikationer i C# och Java som du kan i assembler.

Jag sa aldrig att vilket språk man använde inte spelade någon roll (även om det faktiskt är så till en viss grad, rätt verktyg för rätt uppgift), utan att säkerheten på programmet inte beror så mycket på språket som används utan vem som programmerar och hur denne person programmerar.

Permalänk
Medlem

Men eftersom även du nu säger att språket spelar roll för säkerheten, vilket jag hävdat hela tiden, så borde man ju kunna påstå att vissa språk är mer säkra än andra. Visst, inget språk är väl idiotsäkert, och det är fullt möjligt att skriva osäkra program (oavsett språk). Alla fattar ju att en klantig programmerare kan ställa till med saker som leder till säkerhetsluckor. Men om språket har stöd för att minimera effekterna av dessa "buggar", kan man inte kalla det språket för säkrare än ett annat?

Den säkerhet man talar om måste ju ses som någonting relativt, och då ofta relativt om samma person hade skrivit samma program i ett annat språk.

Men visst håller jag med om att resonemanget om säkerhet i programspråk kräver vissa generaliseringar.

Permalänk
Medlem

Det hjälper om ni läser vad jag skriver...

* Säkerhet i ett program är en funktion av hur koden är skriven, inte i vilket språk den är skriven i.

* Vilket språk som bör användas för uppgift X bestäms av uppgiften. Rätt verktyg för rätt uppgift.

Förstår ni vad jag säger eller måste jag beskriva det ännu utförligare?
Jag säger inte att språk X är osäkert. Men jag säger inte att språk X är säkert heller.

Det är litet som resonemanget "guns don't kill people, people kill people". Utan en programmerare som skriver kod (bra eller dålig, säker eller osäker) så kan ett språk inte vara säkert eller osäkert i sig självt.

Permalänk
Medlem

Jo, jag ser mycket väl vad du skriver, och jag förstår vad du försöker komma fram till. Däremot håller jag inte med helt!

Vidare hävdar du att det är uppgiften som bestämmer språk. Det är förvisso rätt, men man måste även ta hänsyn till att det kan finnas flera språk som är lämpliga för uppgiften. I detta läge kan man väga in språkets säkerhet som en av flera andra bedömningskriterier.

I en perfekt värld med perfekt skriven kod behövs ju ingen "hjälp" från programspråket med säkerheten. Men så ser inte verkligheten ut =/