Permalänk

Hur snabbt är 8mbps?

jag har för närvarnade chello plus som ger följande hastighet:

hastighet 1536/400 kbps

vilket inte säger mig så mycket för jag fattar mig inte på sånt där, men när jag laddar ner får jag i snitt 170kb/s...

i höst ska upc lansera nåt som heter chello ultra och är 8mbps
hur mycket snabbare är det?

dvs om det jag har nu ger 170kb/s vid nedladdning... vad skulle det bli vid 8mbps? hur lång tid skulle det uppskattningsvis ta att ladda ner säg 700mb?

Permalänk
Medlem

Skilj på bit och byte

bit förkortas b
byte förkortas B

1 byte = 8 bit...svårare är det inte

Du menar alltså att du just nu får runt 170kB/s, vilket låter rimligt eftersom det teoretiska värdet ligger på 1536/8=192kB/s.

Permalänk
Medlem

8 Mbit/s = 1 Mbyte/s (teoretiskt). I praktiken är det lite andra värden.
Man delar helt enkelt bit värdet med 8 så får man byte värdet.
Jag har 10 Mbit anslutning. Då kan jag teoretiskt ladda 1.25 Mbyte / s som max.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

ok men om man laddar ner en fil på 700mb hur fort skulle det gå i praktiken med 8mbps lina

Permalänk
Medlem

Beror på hur snabb uppkoppling den andra personen har och hur mycket den personen laddar.
Laddar den ingenting och du endast laddar en sak och med lite flyt så kanske det skulle ta ca. 15 till 25 minuter.
Jag hade lite tur igår när jag lyckades ladda i 850 kbyte / s från en person.
Men oftast ligger man mellan 200 och 500 kbyte / s och då tar det ca. 45 minuter till över en timme.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk

ok ja det är ju avsevärt mkt snabbare än det jag har nu iaf... frågan är om det är värt det, chello kommer med en installationsavgift på 1000kr trots att jag redan har dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creepingdeath
ok ja det är ju avsevärt mkt snabbare än det jag har nu iaf... frågan är om det är värt det, chello kommer med en installationsavgift på 1000kr trots att jag redan har dom

Personligen så tycker jag verkligen att det är värt det!

Permalänk
Medlem
Citat:

ok men om man laddar ner en fil på 700mb hur fort skulle det gå i praktiken med 8mbps lina

8 millibit per sekund. Tar inte särskilt lång tid att få ner 700 millibit då. 87.5 sekunder som bäst.

Permalänk

Jag har 8/1Mbit
får max 840KByte/Sek ner.
700MB tar då ungefär 14minuter.

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JME
8 millibit per sekund. Tar inte särskilt lång tid att få ner 700 millibit då. 87.5 sekunder som bäst.

millibit, vad fan snackar du om?

8Mbits = 1 Mbyte/s

en fil på 700 Mbyte skulle alltså ta 700 sekunder att ladda hem. 700 sekunder är 12 minuter. Men du kan aldrig räkna med att du kommer dra hem en fil så fort. Tankar du från DC eller liknande program så kommer du kanske upp i 400 kbyte/s och då ligger tiden för hela nerladdningen på en dryg halvtimme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluxor
millibit, vad fan snackar du om?

Du missade nog något som stod mellan raderna

m = milli
M = Mega

Stor skillnad blir det om bokstaven blir liten i stället för stor.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Å andra sidan är det nog rätt svårt att få hem något mindre än 1 bit

Permalänk
Medlem

jag har bostream 8mbit, scream, ger mig i praktiken ca 700kb/s går att komma upp högra på en bra kväll men oftast ligger det runt 700. en film går på ca 10-15min

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoggyWall
Å andra sidan är det nog rätt svårt att få hem något mindre än 1 bit

Inte om man är comhem-kund.
De har en tendens av att krångla till grejer rejält

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Jag har som max laddat hem i 1017Kb/s med Telia 8000 (8/0.8)
Det duger.

Permalänk

Hänger på diskussionen då jag också kommer att "få" Chello ultra i september.

Q: Kommer min "gamla" D-Link 704 router att vara en propp i systemet med sin 10Base WAN port?

Master

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Det duger.

Har du nåt bevis förutom ett program (t ex IE) som visar fel eller DC med compression på? Om det är äkta så blir jag förvånad men imponerad

Har för övrigt tankat i drygt 14MB/sec med mitt, med den andra "felmetoden"

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

själv har jag 10mbit och tankar max i cirka 1.14mb/sec. Den teoretiska max hastigheten är som sagt 1.25 men jag tror att lite försvinner p.g.a overheaden i datatrafiken (trore heter så)
D.v.s datapaket som skickas för att uppkopplingen ska funka som den ska... lr nått

edit: testade hos en polare med tptest, (själv har jag vattenfall lan 10mbit, han har bbb lan 10mbit..) och han fick samma resultat d.v.s max cirka 1.14mb/sec

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Har du nåt bevis förutom ett program (t ex IE) som visar fel eller DC med compression på? Om det är äkta så blir jag förvånad men imponerad

Har för övrigt tankat i drygt 14MB/sec med mitt, med den andra "felmetoden"

Jag kollade med netlimiter. Är det godkänt?

Permalänk
Medlem

Jag är också uppe i runt 1 mb/s de två första sekunderna av min nerladdning med sedan sjuker det snabbt till ca 800 kb/s. Kanske behövs mer data för att beräkna en mer exakt hastighet?

Telia 8000.

Permalänk
Avstängd

alltså, om 8mbit funkar som det ska för dig (vilket det som mest troligen kommer att göra), så kommer det nog ta en 15-20 minuter för dig att få hem 700mb (ca)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Jag är också uppe i runt 1 mb/s de två första sekunderna av min nerladdning med sedan sjuker det snabbt till ca 800 kb/s. Kanske behövs mer data för att beräkna en mer exakt hastighet?

Telia 8000.

Beror på att IE startar nedladdningen i förväg, vilket resulterar i att beräkningen av hastigheten blir fel i början, dvs högre. Nedladdningen börjar alltså före beräkningen av hastigheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Det duger.

Detta är endast teoretiskt sett möjligt. Att du laddar ner stabilt i de hastigheterna är skitsnack. Antingen rör det sig om problemet ovan, eller har du laddat ner en komprimerad fil. Jag tror man ska vara väldigt nöjd med hastigheter över 900 kb/s, men jag tror det är väldigt ovanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enl säkra källor lär du slippa den avgiften.

Visa signatur

/Joga

Permalänk

Brukar ligga i 800kb/s i genomsnitt från snabba servrar med mitt ADSL 8000 abbonemang, tidigare låg jag i runt 250kb/s som mest med 2mbit cable. Jag tycker det helt klart var värt uppgraderingen trots en högre månadskostnad. Det är skönare att kunna ta hem något 3-4 gånger så snabbt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

För att göra det simpelt för er alla.

1mbit = 128kb\sec

Permalänk
Medlem

nja, 1 Mbit/s = 125 KB/s

1 Mbit = 1000 Kbit till skillnad från 1 MB som är 1024 KB, om jag inte mins fel..