Permalänk
Medlem

25GB för mycket!

Hej, hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem:

Jag har 2 st hårddiskar på 120 GB. Den ena använder jag enbart till delade filer för DC++.
Här om dagen blev den disken nästan helt full (400 MB kvar bara), varför jag valde att flytta 25 GB till min primära hårddsik.
Filerna flyttades och finns på den primära disken MEN utrymmet på den sekundära disken har inte blivit ledigt!
Om man i utforskaren tittar på diskens egenskaper ser den helt full ut men om man kollar på den enda mappen ("Delat") som finns på disken så innehåller den bara 83GB.
Jag har kört Scandisk upprepade gånger och även SeaTools (det är en Seagate-disk) utan verkan. Vad ska jag göra? Som ni förstår känns det inte så lockande att behöva formatera disken..

Kan det ha blivit något fel i diskens register eller liknande? hur reparerar jag det i så fall?

Vore tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kolla papperskorgen....speciellt om du har norton installerat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

ha ha, tack det har jag gjort! några andra förslag?

Permalänk
Medlem

Du kanske följt någon av Black Vipers service-konfigurationer och avaktiverat den service som håller koll på diskstorlekar o grejer? Långsökt iofs...men ändå.

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

Rensa system återställningen, man vet aldrig.

Permalänk

kanske du kopierade filerna? Då finns ju de var på båda.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

testa att köra chkdsk /f på disken i kommandotolken, kanske hjälper.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
kanske du kopierade filerna? Då finns ju de var på båda.

Hmm jag tror inte att han är så dum eller vad tror du?

Visa signatur

Och sen vaknade du med en atombomb i örat....

Permalänk
Medlem

Trippelkolla nortons "papperskorg".
Om den har sparat filer så är det så dumdristigt att du måste enabla skyddet för att kunna ta bort dem sparade filerna. Sen är det bara att disabla det igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLSpec
Hmm jag tror inte att han är så dum eller vad tror du?

Tror inte jag heller.. Jag kan meddela alla att efter att ha följ flaskis
tipps och trippel-kollat min kära norton-skyddade papperskorg så löste det sig!

Tack så mycket för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem

Nortonsyndromet borde stå i FAQen om det inte redan gör det...

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

så blir det alltid nr jag kör norton gosst, men det funkar efter du kört scandisk!

Visa signatur

i7.