Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Permalänk

Det är väll inte konstigt att folk laddar ner spel?
Ska jag köpa ett spel måste jag ta mig in till stan, sedan till en butik stå lite i kö sedan kasta upp 400-500:- och sen åka för att upptäcka att spelet va skit!
När jag istället kan sitta nere på plajjan med en korv i ena handen o en bärs i andra och ändå få hem spelet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joddla me Siv
Det är väll inte konstigt att folk laddar ner spel?
Ska jag köpa ett spel måste jag ta mig in till stan, sedan till en butik stå lite i kö sedan kasta upp 400-500:- och sen åka för att upptäcka att spelet va skit!
När jag istället kan sitta nere på plajjan med en korv i ena handen o en bärs i andra och ändå få hem spelet!

Haha, så du tror folk laddar hem spel när de sitter på badstranden? Nästan alla laddar hem spel hemma med bredband, där det oftast inte är långt till en spelbutik. Är det långt, så finns postorder hem till till brevlådan. De flesta spel har demoversioner idag, så man kan testa att det är bra innan man beställer.

Varför laddas det hem spel idag? Jo för att det är enkelt och tillgängligt med bredband. Om man sedan inte betalar för ett enda bra spel som man spelar, så är det pga dålig moral.

Jag anser inte att man har dålig moral om man laddar ner spel för att testa, bara man åtminstone betalar för några av de bra spel som man faktiskt spelade. Det kan väl ses som ett demo då helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Så länge det e gratis,lätt o riskfritt att tanka hem så gör jag det.

Har alltid tyckt det varit roligt med själva scenen. Var själv med i FLT under 80-talet. C64/Amiga...

Det enda spel jag köpt de senaste åren är Asherons Call och Lineage 2.
2 köp som jag verkligen tycker om.

Sen kanske man tankar hem en drös med spel i veckan, men det e sällan man hittar någonting roligt.

/Tommy Cooper

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TCO1992
Det enda spel jag köpt de senaste åren är Asherons Call och Lineage 2.
2 köp som jag verkligen tycker om.

Jojo, du har nog snarare köpt dem för att de inte går att piratkopiera.

Permalänk
Avstängd

Ja, det e säkerligen sant. Men jag köpte iallafall.

Permalänk
Medlem

Re: Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TCO1992

*klipp*
På Gamecube finns ingen piratkopiering men ändå är spelen as-dyra.. 500-600kr.. helt sjukt.
*klipp*

vadå? det går ju visst att bränna spel till gamecube, men man måste typ skriva bort yttre skalet och hålla på o trixa, det finns t.o.m filmer om hur man gör för att kunna bränna spel till gamecube! och nej, jag har inte gjort så för att jag är rädd att förstöra mitt gc..

Permalänk
Avstängd

Ok.. möjligt det går om man går in o modifierar den rejält. Men det finns ju inget direkt på DC eller på andra warez kanaler.

Men det finns gott om Xbox,Pc o ps2

Permalänk
Medlem

m, men det går iaf om man vill...

Permalänk
Avstängd

allt går om man vill o vet hur

Permalänk

Jag tror att minst en fjärdedel av er hamnar i spel/mjukvaru industrin o då sedan vill att alla ska köpa era spel/program. Stöd branschen! Köp spelen!

Just nu rekommenderar jag att ni sparar till: Doom3, HL2, WH40K: Dawn of War o Splinter cell 3 (ko-operativt sp för fan)

Permalänk

Tror spelindustrin borde satsa på impulsköpen över investeringsköpen.
Få spel håller någon längre tid så folk vill inte investera enorma pengar i dem.
Många företag satsar ju nu på internetspel iom att det ger mer tillbaka vad gäller pengar men jag tror inte framtiden ligger i Director spel. Då i princip vem som helst kan göra dem och marknaden snart är mättad.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Det behövs mer folk idag att göra spelen när det hela tiden blir mer krävande spel!
Alla fösöker ju optimera spelen för bästa möjliga grafik och spelkänsla.
sen vill ju vi ha ut spelena så snabbt det bara går och då måste utveklarna ta in ännu mera folk för att bli klar i tid!!! = Det är mycket mer arbete bakom spelena i dag än för ett par år sen!!

Och hur många datorspelare fanns det för 10år sedan jämfört med nu? För 10år sedan sågs man som en nörd om man ägde en datorrrr... Numera äger varannan svensson en dator.

Dessutom väntar jag fortfarande på att få köpa Fallout 3, jag köpte både ettan och tvåan trots att jag bara hade behövt gå 200 meter till en kompis och få dem piratkopierade gratis. Det är ju inte mitt fel att alla tillverkare gör skitspel som jag inte är bered att betala för.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan
vadå? det går ju visst att bränna spel till gamecube, men man måste typ skriva bort yttre skalet och hålla på o trixa, det finns t.o.m filmer om hur man gör för att kunna bränna spel till gamecube! och nej, jag har inte gjort så för att jag är rädd att förstöra mitt gc..

Jagh har också sett de filmerna, de är inte ett dugg trovärdiga. Du har som inte tänkt på att de kan ha 2 st GameCubes? Dessutom om det skulle vara sant, tror du inte att folk skulle ha skrivit hur man går till väga för att kopiera spel till den? Jag menar, jag har personligen letat efter sätt att piratkopiera till den men bara funnit ett som faktiskt fungerar. Men det är så anständigt, kass och värdelöst att det inte är värt att kopiera över att köpa spelen i det läget.

Jag vill gärna se din förklaring på hur man skulle kopiera spel. Jag kan ta på mig ansvaret för det du skriver isåfall så slipper du få anmärkning.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Det finns ett helt gäng spel till Playstation och Gamecube som jag är otroligt sugen på att köpa: Ratchet and Clank, Metal Gear Solid 2, Star Wars Rouge Leader, Gram Turismo 3, The Legend of Zelda, Wind Waker, Suikoden III, Tiger Woods PGA Tour, Ikaruga, Jak and Daxter, Mario Party, etc etc. Jag kan fortsätta i oändlighet.
Men det är nästan omöjligt att åka upp i stan och impulshandla ett nytt spel.

Åka upp i stan -> Impulshandla spel för 500:- -> Komma hem och upptäcka att spelet är si så där. Roligt att spela ibland med polare = Tråkig upplevelse. Jag vill ha mer för 500:-.

Åka upp i stan -> Impulshandla spel för 250 - 300:- > Komma hem och upptäcka att spela är si så där. Roligt att spela ibland med polare = Helt okej, acceptabelt.

Men idag måste man först läsa tretton recensioner om spelet, höra med polare vad dem tycker, spara pengar, sen köpa det (alternativt vänta sex månader på en prissänkning).

Tio spel för 6.000:- är för mycket.
Tio spel för 3.000:- helt okej!
Jag saknar att kunna impulshandla ett nytt spel.

Iofs ska jag börja beställa mina spel från www.play.com, svensk skatt/moms/whatever kan kyssa mig i röven.

Pro Evolution Soccer 4 (inte släppt än iofs) ~405:- fraktfritt, utan tullrisk, från play.com, spillrans nytt.

Kan ju tänka att det kostar 659:- i Sverige. Wooptydoo.

Permalänk
Medlem

Det finns ju några ställen som man kan hyra dvd-filmer på nätet, en del av dom har visst börjat med lite spel också tyckte jag att jag läste. Kan ju vara bra att hyra hem et par spel och mata sig less.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Precis, och om minoriteten då väntar tills spelen hamnar på för dem acceptabla prisnivåer så blir ju alla glada?

Slå upp ordet sarkasm i en ordbok.

Men om du nu tror att det är så att majoriteten faktiskt tycker att det är ok prisnivå på spelen, så kan man ju fråga sig vad det stora problemet är.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Iofs ska jag börja beställa mina spel från www.play.com, svensk skatt/moms/whatever kan kyssa mig i röven.

Det är nog du som kommer få kyssa svensk skatt/moms/whatever i röven, då play.com ligger på jersey-öarna och då är utanför EU. Tullen älskar play.com utav min erfarenhet av DVD-köp därifrån.

Permalänk

Jersey-öarna?
Play.com är en engelsk sida och det är ingen tull. Har du någonsin beställt därifrån?

Permalänk
Medlem

<NES> lol
<NES> I download something from Napster
<NES> And the same guy I downloaded it from starts downloading it from me when I'm done
<NES> I message him and say "What are you doing? I just got that from you"
<NES> "getting my song back fucker"

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Många tror att spelen e dyra pga av piratkopiering. Men givetvis så är inte fallet!!!
På Gamecube finns ingen piratkopiering men ändå är spelen as-dyra.. 500-600kr.. helt sjukt.
Och nu kan man kopiera spel helt legalt eftersom man betalar piratkopieringsskatt på sina cd-r / dvd-r skivor.
Vem ger 600:- för ett spel?

Gamecubespelen kostar som de gör eftersom Nintendo vet att folk är villiga att betala så mycket för dom.

Tror du att det är gratis att utveckla spel?

Troll.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Re: Re: Spel dyrare pga piratkopiering? NEJ!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallan

Den filmen är fakead, de kör med 2 Gamecubes. Kolla på kablarna i filmen får du se

Visa signatur

Pappas: 5900X, 32GB, 9070XT, M.2 1TB Gen4, LG Ultragear 27".
Barn: 4790K, 24GB, RTX 3070, SSD 1TB, 27" IPS.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 9070XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.
Konsoller: Fler än vad min fru tycker får plats i förråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joel.lindgren
Jersey-öarna?
Play.com är en engelsk sida och det är ingen tull. Har du någonsin beställt därifrån?

Jersey öarna är ett skatteparadis, kika på länken nedan innan du skriver mer.
http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&page...

Permalänk
Medlem

Jaha. Någon annan som får äta bättre skolmat än vi då!!!
När alla skattepengar försvinner ut ur landet! Vi ska då inte klaga om vi har det dåligt!!! Haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Det är nog du som kommer få kyssa svensk skatt/moms/whatever i röven, då play.com ligger på jersey-öarna och då är utanför EU. Tullen älskar play.com utav min erfarenhet av DVD-köp därifrån.

Varor under £15 är riskfria. Tullen tar ej dessa varor.
Varor över £18 skattas på fastlandet tydligen = ingen risk.
Weeeeeee.. har själv beställt iallafall fem filmer därifrån. Går hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ladda ner spelet och sedan skicka en check till programerarna istället borde vara bra... eller?

Donationware

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Köpte själv Perfect Dark till N64 för ett par år sedan för 800kr, ett hutlöst pris när man tänker efter.
Nä högst 400kr får spelen kosta tycker jag. Jag fattar inte varför konsollspelen måste kosta så himla mycket dock, men det är deras specialmedium som spelen lagras på antar jag...

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd

För 800:- får man en 100-pack dvd-r idag..

(Inte för jag ville antyda något)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Max 400 :- tycker jag. (Med undantag för Doom III + Half life 2)
Skulle iofs vara trevligt ifall om det gick under 300 :-

Edit: Jao, köpa mat + ladda ner spelet + få RIA i hasorna.
Eller köpa mat, och skita i spelet

Det närmaste till RIA jag hittade på susning var RIAA, vilket är "Recording Industry Association of America", och dom har väl bara med musik att göra... i amerika?

APB bör du snarare oroa dig för i Sverige. ^^

http://www.susning.nu/RIAA

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obfleur
Varor under £15 är riskfria. Tullen tar ej dessa varor.
Varor över £18 skattas på fastlandet tydligen = ingen risk.
Weeeeeee.. har själv beställt iallafall fem filmer därifrån. Går hur bra som helst.

Med tanke på att tullen gärna plockar varor för $10 så tror jag att de plockar för under £15 också, även om det är sällsynt. Sen vet jag inte hur mycket play exporterar till Sverige varje år, men om de går över en viss summa ska de börja betala svensk moms på sakerna...

Jag har bara åkt på moms en gång därifrån än så länge, och har förvisso bara handlat tre ggr (efter momsen så la jag ner handlandet därifrån).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Att kopiera spel ska inte jämföras med bilstöld, däremot kan det jämföras med att nån snor ritningarna på Volvos nya modell och tillverkar dem själv....

det är precis vad alla företagen gör? fast de använder ju egna produkt namn.. ville inte vara oförskämd mot dig Ykalon men tyckte att det var perfekt att citera ditt uttalande.