Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mockan
såg ju helt klart mer avancerad ut.
ska testa den dom gav mig på supporten.
kan återkomma med resultat senare.
vad är det för kort du har?

Kör ett G400 i Linux på den datorn som är kopplad till TVn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
NiQ: Om man använder Zoom Player så kan man själv ändra storlek och position på bilden. Då kan man alltså slippa allt vad overscan heter.
Zoom Player är inte särskilt lättanvänt, men det funkar perfekt när man väl lyckats med inställningarna.
Media Player Classic ska även det kunna ändra storlek och position, men det har jag inte testat. [/B]

kanske ska testa zoom player då och kika om det är bra...
men de där med inställningarna ja kör med och att de piper i tvn, tror inte de kan vara så nyttigt.. men ja fattar inte hur ja ska få till bra bild utan att de ska tjuta sådär som de gör nu...

ja kör med:
PowerStrip timing parameters:
720x576=720,80,56,120,576,1,3,19,15166,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=80 HSW=56 HBP=120 kHz=16 VFP=1 VSW=3 VBP=19 Hz=26

Linux modeline parameters:
"720x576" 15,166 720 800 856 976 576 577 580 599 interlace +hsync +vsync

fast nu när ja kör me det där så ser ja att det svarta kanterna runt filmerna, de "svajjar" lite... ställer ja ner Pixel klockan så blir bilden stabilare men tvn piper...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Hehe... inte nog med att man är nybörjare... lyckades göra iordning en VGA-kabel som saknade Pinne 9! Och det märkte jag först när allting var klart för lödning förståss. Ja,ja skam den som ger sig. Men tur i oturen så hittade jag här hur man kan göra en DVI -> Scart kabel, det passar mig ännu bättre. Har studerat HerrEkberg's kopplingsschema men är lite osäker. Om jag mot förmodan har förstått rätt så ska kabeln se ut så här:

DVI-A ----- Scart

C1 -------- 15 (Röd)
C2 -------- 11 (Grön)
C3 -------- 7 (Blå)
C4 -------- 20 (Sync)
C5 -------- 13,9,5 (RGB return)
14 -------- 16 (+5V) (via ett 100ohms motstånd)
15 -------- 17 (Sync return) & 21 (Chassis ground)

Det jag är mest osäker över är om Sync Return och Chassis ground ska båda vara kopplade till DVI-A pinne 15?

Friskt kopplat, hälften brunnet...

Permalänk

Wilander:
Du har förstått helt rätt!

Din osäkerhet över hur du ska koppla till pinne 15 delar du med mig. Jag lödde som sagt min sync return till pinne C5. Det fungerar, men jag misstänker nu i efterhand att det egentligen är fel som man ser om man tittar på den här bilden:

Hoppas det går bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilander
Hehe... inte nog med att man är nybörjare... lyckades göra iordning en VGA-kabel som saknade Pinne 9! Och det märkte jag först när allting var klart för lödning förståss.

Du behöver inte skrota VGA-kabeln. Gör istället som jag gjorde på min allra första sladd som lödde ihop, alltså att du tar +5V från en molex-kontakt istället (istället för från pinne 9). Det blir inte lika lätt att koppla in och ur, men det borde vara enklast och billigast för dig eftersom du redan har allt annat.
Bara ett tips.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Fan, beställde en D-sub med 15 ben, fast när jag fick hem den så märkte jag att den bara hade 2 "rader" istället för 3 stycken som VGA kontakter ska ha :\

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

Eftersom många verkar ha problem med mina powerstripvärden, som fungerar perfekt för mig, så var jag tvungen att testa lite. Så jag plockade fram min gamla Philips 28" TV från 1986, och ...... skit det bara snurrar på skärmen. Nu dök den lilla ingenjören i mig upp och jag bara måste reda ut det här problemet. Jag fick åka till jobbet på semestern och låna oscilloskope och videomönstregenerator för att kunna titta på signalerna och mäta vad som händer. Jag kom fram till en del intressanta saker.
ATIs interlaceade kompositsynk är inte helt kompatibel med PAL. Det saknas dom extra horisontalsynkar runt vertikalsynken som används för att hjälpa tvn att synkronisera om förskjutningen av linjesynken med en halv linje mellan varje halvbild. Positionen av horisontalsynkarna i förhållande till vertikalsynken går inte att justera tillräckligt nogrant.
Powerstrip eller ATI tillåter inte högre värde än 48 (någon enstaka gång fastnade 56) på horisontalsynken vilket ger en synkpuls som är ungefär hälften av vad PAL specar.
Powerstrip visar fel värde i tre fält, vertikal front porch, vertikal sync width och vertikal back porch. Alla tre visar dubbelt så mycket som jag mäter med oscilloscopet. För att få 192 microsekunder i vertikalsynken måste man skriva in 384 microsekunder. Typisk bug.
Men efter att ha mätt och justerat värdena i Powerstrip så att det ska likna PAL så nära det är möjligt så FUNGERAR DET för min gamla 28" TV. Det är lite flimmrigt med desktop på en 50Hz TV men det ser kanon ut med DVD.

Nya powerstripvärden igen....... Eftersom kompositsignalen inte är riktig PAL så kan man inte vara säker på att det fungerar på alla tvapparater. Både 1024x576 och 720x576 fungerar på min gamla Philips 28" helanaloga 4:3 TV från 1986 och på min nya Toshiba 57" 16:9 digitala 100Hz bakprojektionstv från 2002. Hoppas att någon mer kan få det att fungera.

EDIT: Jag glömde att nämna en sak som kan vara viktig. Jag kör VGA-monitorn via adapter på DVI och tvn direkt i VGA . Jag provade tvärtom men kunde inte få 1024x576 att fungera, det blev 720x576 på tvn med ett rullande skrivbord på 1024x576. Eftersom det fungerar med monitor i DVI och TV i VGA så orkar jag inte fortsätta att rota i varför det inte fungerar tvärt om. Det kan ha med drivrutinerna att göra eftersom DVI-kontaktens analoga utgång och S-video är samma DAC och det finns en massa Macrovision skit inblandat som hindrar för höga upplösningar på TV ut.

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=68 HSW=48 HBP=132 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19.875 1024 1092 1140 1272 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,32,40,120,576,6,6,37,14250,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=32 HSW=40 HBP=120 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.250 720 752 792 912 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

Permalänk
Medlem

Gud vilken energ du algt ner Pucco!! Mkt intressant!!!

Har samma problem med rullande skrivbordet, får testa byta.

Du har inte upplevt några problem med att ha det kopplat så? Kan få det så att DVI alltid blir primary?

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få riktigt bra bild me puccos inställningar på min 29 tums sony 4:3 50hz. Enda som behövdes va några steg åt vänter. Det enda lilla jag kan klaga på är att bilden fladdrar nåt riktigt lite upptill i bilden när man kollar film, men detta syns bara när jag typ står med näsan mot tv´n. Vet inte hur petig man får vara igentligen eftersom detta är en speciallösning.

Däremot mrjonas inställningar som ja testade som första försök eftersom kabeln dök upp idag (tack mrjonas ) fick jag bara en hyffsad bild men rejält förvrängd upptill som fladdrade vilt (alltså inte hela bilden fladdrade utan bara upptill. Inga pilar åt nåt håll fixade det.)

En sak ja undrar över hur ni alla ser att desktopen flimmrar för när jag kör extended desktop så försvinner ju allt som har med windows att göra, ikoner, taskbars osv. Min visar bara en fin stilla bild av samma bakgrundsbild som på min monitor. Skulle behöva nån testbild så jag kan se så hela bilden finns med. Kanske är nåt med mitt x800 som e speciellt men så långt ja kan minnas har jag alltid saknat ikoner osv vid tv-ut och extended.

Divx och dvdr ser riktigt bra ut va gäller kvaliten. Svårt o säga hur mycket skarpare det e för går väl inte och switcha mellan på nåt enkelt sätt eller?? skulle va bra och kunna se en före o efter bild tycker ja så man ser fördelarna.

Detta kör jag med om någon undrar:

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,47,40,105,576,8,6,35,14250,312

Generic timing details for 720x576:
HFP=47 HSW=40 HBP=105 kHz=16 VFP=8 VSW=6 VBP=35 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x576" 14.250 720 767 807 912 576 584 590 625 interlace +hsync +vsync

Edit: Efter lite testande verkar det som att alla taskbars och ikoner ligger utanför bilden vilket e lite konstigt. Har tagit bort all overscan med servicemenyn så det kan inte vara det. Men vid filmuppspelning kommer precis hela bilden me vilket jag inte får ihop. Orsaken till att jag tror att hela bilden inte syns är att samma bakgrundsbild är rejält beskuren på tv´n men det förklarar ju inte varför hela bilden kommer med vid uppspelning av film. Testat både zoomplayer och powerdvd utan några problem.

Permalänk
Medlem

Går det bra med ett 115ohms motstånd?

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wesslan1

En sak ja undrar över hur ni alla ser att desktopen flimmrar för när jag kör extended desktop så försvinner ju allt som har med windows att göra, ikoner, taskbars osv. Min visar bara en fin stilla bild av samma bakgrundsbild som på min monitor. Skulle behöva nån testbild så jag kan se så hela bilden finns med. Kanske är nåt med mitt x800 som e speciellt men så långt ja kan minnas har jag alltid saknat ikoner osv vid tv-ut och extended.

Prova Ultramon, där kan du välja bakgrundsbild och upplösning på skärm 2, alltså tv:n. Då ser du hela bilden.....

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem

viceman: Om du bootar en gång med bara DVI inkopplad så blir den automatiskt primary, eller så kryssar du i primary för den utgången i displayegenskaper.

Wesslan1: På utökat skrivbord finns normalt ingen toolbar eller sånt, det är ju bara en förlängning av huvudskärmen. Om du vill ha ikoner för att starta program så är det bara att dra över ikonen eller en länk till tvn och om du vill köra ett program så dra över fönstret och maximera det på tvn. Darret i överkanten beror troligen på att dom extra horisontalsynkarna runt vertikalsynken saknas så tvn hinner inte riktigt synka om. Flimmer på desktopen får man då man har horisontella en pixel tjocka linjer som då bara uppdateras med 25 Hz.

f|lle: Om det är på 5 volten till RGB så går nog vad som helst mellan 100 ohm och 330 ohm. Orsaken till att man sätter ett motstånd är att strömbegränsa så att man inte förstör något om man kortsluter och att inte överlasta 75 ohms motståndetpå ingången i tvn i SCART-kontakten, det blir 0,33W utan motstånd. Därför bör motstå placeras i VGA-kontakten. Begränsningen uppåt, 330 ohm, är för att det krävs ungefär 0,7-0,8 volt för att ingången ska reagera och 330 ohm ger 0,9 volt.

Permalänk
Medlem

Ah börja undra där om utökat skrivbord men då är det som det ska då

Pucco: Låter säkert korrekt det där för du verkar kunna dina saker, men varför då bara lite darrande bild i överkanten isåfall o inte över hela?? Lite av darret/flimmret ligger ju även kvar vid uppspelning av film. Marginella saker ja visst men man undrar ju om det går o få exakt samma bild över hela bilden.

Varför nöja sig med det näst bästa liksom

Permalänk

När jag använder 1024x576 så visas inte hela skrivbordet på skärmen utan jag måste föra pekaren åt höger för att se vad som finns på högra sida men då försvinner vänstra osv.
Bilden ser helt okej ut.
Ska det vara på detta viset eller?

Den här timmingen anväder jag:

PowerStrip timing parameters:
1024x576=1024,68,48,132,576,6,6,37,19875,312

Generic timing details for 1024x576:
HFP=68 HSW=48 HBP=132 kHz=16 VFP=6 VSW=6 VBP=37 Hz=25

Linux modeline parameters:
"1024x576" 19.875 1024 1092 1140 1272 576 582 588 625 interlace +hsync +vsync

Permalänk

Jag kollade in detta och tyckte att det var bra. Jag tog mig då en titt på mitt grafikkort och såg att jag bara hade ett uttag med 15 "pinnar"(se bilden nedan) och det är i vanliga fallupptaget av sladden till min skärm. Ska man inte ha 2 sådana uttag? Jag har ett radeon 9000 pro så jag tycker att det borde fungera.

Permalänk

Du har en 15 pinnars VGA-kontakt, en DVI-kontakt och en SVideo-kontakt. DVI-kontakten är den stora vita. Du kan använda den till din sladd genom att antingen använda en DVI -> VGA-konverterare eller genom att löda en i en DVI-hane direkt. Kopplingsschema till det finns ovan.

Permalänk
Medlem

vilken skillnad på bilden, de enda jobbiga är att ställa in färgerna:)

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk

Tack herr Ekberg. Jag tänkte sätta igång med arbetet idag men har lite frågor.

Edit: Har lött klart och mätt så att sladden är korrekt lödd, men när jag ska börja med inställningarna så misslyckas jag på första steget med att ens hitta den andra skärmen på inställningarna.
Jag har precis installerat om min dator så jag har inte installerat så mycket än. Exakt vad ska jag installera för att detta ska funka om xp är helt nytt?

Ny edit: har testat kabeln på en kompis dator, och den funkar, så vad ska jag installera på min xp?

Permalänk
Medlem

Tänkte på det, om man kör 16:9 upplönsing. Blir det inte fel propertioner på typ allt man spelar upp då?

Zommplayer fixar ju så att jag får rätt aspect ratio nu, men då kör jag ju 4:3 upplösning på 16:9 tv. Men blir det bra 16:9 > 16:9

En fråga till... nån som har koll på vilka värden man s ka ha i custom aspect ratios i zoomplayer för att "svarta knater på sidorna" på 4:3 filmer, som det är nu blir de ihoptryckta.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Prova Ultramon, där kan du välja bakgrundsbild och upplösning på skärm 2, alltså tv:n. Då ser du hela bilden.....

var kan man ställa in det? jag hittar ingenting i Ultramon där man ska kunna ställa in olika bakrundsbilder på det två bildskärmarna

har föresten några andra frågor..

sen jag gjorde denna kabel så har jag upptäkt att när den sitter i SCART kontakten i Tvn så kan jag inte sätta på tvn med fjärrkontrollen... drar jag ut kabeln däremot så går tvn igång direkt jag trycker på nån knapp på fjärrkontrollen... skit skumt..
för annars så verkar det juh funka som det ska..

sen en sak till...
jag har inte upplösningen 1024x576 i rage3dtweak.. 1024x600 är det närmaste.. kan man inte lägga till egna upplösningar?

edit:
funderar att köra med 720x576 ändå.... men me de värderna ja kör med nu så är inte bilden så klockren som den kan vara.. den "flimrar " lite i den nedre delen av skärmen... lite störande när man ser en film.... hur kan ja fixa detta?
ställerna ja ner pixel clock så blir de bättre men då piper tvn

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Har börjat nu löda ihop en VGA-Scart kabel, tog den "lätta vägen" och köpte en billig VGA Extstension kabel. (har TVn endast ca: 2 M ifrån datorn) Men problemet är nu jag inte vet vilka av trådarna inne i kabeln är till respektive pinne och har inte heller nån multimeter att mäta med. Så om nån snäll kan visa mig hur jag skall löda trådarna till en Scart male, så är jag tacksam.
Lättast är om finns nån bild att kolla på hur "färg ledarna" sitter i VGA kabeln?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Har testat lite olika inställningar nu men vet inte hur jag ska få bort det där lilla darret på övre delen av bilden. Gjorde tester genom att köra ut exakt samma scen ur min dvdspelare (rgb) och powerdvd. Tv-ut bilden har darrigare bild som ja sagt och de ytterst små smala vertikala linjer som går genom en bild syns mer. Testat o sänka pixelklockan o även höjt, ingen förändring alls.

Nån som vet vilken av inställningarna man ska leka med för o testa??

De små linjerna kan ha nåt med att dvdn körde animorfisk 16:9 (trycker ihop bilden för o få rätt ar) vilket ger en klar kvalitetsförbättring men lyckades inte få powerdvd att behandla bilden på det sättet fast källan var en dvdr. Nån som har ett tips på inställning så bilden blir animorfisk??

Jag vet att materialet måste vara inspelat så men borde finnas någon option som gör att bilden dras ut och att man kan dra ihop den själv med sin 16:9 knapp (4:3 tv)

Mycket skumma frågor men är ingen lätt väg mot perfekt tv-ut

(Att ens tv är en gammal sony 29" 4:3 med många år på nacken gör det nog inte lättare)

Edit: Hittade rätt inställning. Behövde bara bocka (av) "keep aspect ratio" i powerdvd så skickades det ut som animorfiskt. Kan säga att bilden visade sig vara otroligt nära varandra nu vilket gör mig klart nöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
var kan man ställa in det? jag hittar ingenting i Ultramon där man ska kunna ställa in olika bakrundsbilder på det två bildskärmarna

Fråga Jonas, han är experten på Ultramon.....jag har ingen användning för programmet och har inte kikat på det så noga. Men det ska gå!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Avstängd

Verkar intressant det här. Men jag kan inte köra monitorn på DVI porten. När jag kopplar i där blir det svart. Hur ska jag få bild vi DVI porten?
Har ATI 9700 kort. Men måste jag ha senare ATI-drivisar. Eller funkar mina äldre 3.4 eller nåt bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Har börjat nu löda ihop en VGA-Scart kabel, tog den "lätta vägen" och köpte en billig VGA Extstension kabel. (har TVn endast ca: 2 M ifrån datorn) Men problemet är nu jag inte vet vilka av trådarna inne i kabeln är till respektive pinne och har inte heller nån multimeter att mäta med. Så om nån snäll kan visa mig hur jag skall löda trådarna till en Scart male, så är jag tacksam.
Lättast är om finns nån bild att kolla på hur "färg ledarna" sitter i VGA kabeln?

Färgerna är inte lika föra alla VGA kablar, så det måste mätas på något sätt. Jag läst någonstans om en snubbe som koppla in högtalarna igenom VGA kontakten, och testade först med t ex pinne 9, sedan testa han alla kablar tills han fick ljud, då kunde han skriva ner vilken färg som var pinne 9 osv.

Stereo --> pinne 9, sedan testar alla kablarna till själva högtalaren! Sedan lika med nästa!

Permalänk
Avstängd

Föresten.
Hur blir det om man får för sig att spela ett spel?
Spel har vill ju gärna ha bestämda upplösningar? Hur blir det med att få en stabil bild då?

Permalänk
Medlem

Nu är jag tillbaka i Schweden...

Ja, visst är det bra att Pucco finns, någon som vet mer om tekniken bakom. Själv har jag bara gått ett par högskolekurser i elektronik, så jag är inte precis expert.

SlotH: HDD-sub heter kontakttypen. Lite sent att säga nu kanske.

Wesslan: Varsågod! Jag ska lägga in lite fler PS-inställningar i min guide, som funkar bra på andra tv-apparater än min egen.
I Ultramon finns som sagt allt du behöver för att få tv:n att fungera fullt ut som en andra bildskärm. Högerklicka på ikonen (på taskbaren) och välj Wallpaper så kan du välja olika bakgrundsbilder på tv:n och bildskärmen (Hör du NiQ? ). Du kan då ändra storlek på en bild till 720x576 och ha den på tv:n för att kolla overscan. Hela bilden ser du på filmen eftersom filmen just spelas upp i 720x576.

f|ille: Någon jobbig färginställning ska inte behövas. Får du inte rätt färger (t.ex. att röd blir ljusbrun) kan det bero på att dina Powerstrip-värden är lite fel. Testa att öka och minska Total Horizontal Pixels och se om det löser saken, det gör det i alla fall för mig.

NiQ: Att du inte får på tv:n kan bero på att den låser sig på RGB när kabeln är i, min förra tv gjorde nämligen så. Hittar du ingen lösning så kan du fixa det med en enkel strömbrytare på blanking-ledaren.
Flimret kan du kanske lösa genom att öka Total Horizontal Pixels (med lock timings ikryssad förstås).

XPerion: Om ledarna i VGA-kabeln är koax-ordnade så kan du ju iaf lätt hitta röd, grön och blå och dess jord-ledare. Har du en brun koax-ledare där så är den med största sannolikhet syncen. Vill du vara säker så köp en billig multimeter, eller ett batteri och en julgrans-lampa för att testa dig fram...

-Boris-: Jag tror inte att det går, men har inte försökt. Har bara i bakhuvudet att Radeon-korten inte klarar det.

Förresten, det konstigaste för mig just nu är att jag efter ominstallation av Windows (och nya Catalyst) är tvungen att ha andra Powerstrip-värden för att få bild på tv:n. Oförklarligt! (?)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

whoohooo! party party!!!
imorrn ska jag fixa modden, bara jag nyktrar till :D!

Permalänk
Avstängd

Kan någon vara så jätte snäll att kolla hur kabeln fungerar med något 3D spel eller sånt?

Permalänk
Medlem

När jag kör tv-out via S-video så blir den svarta färget något grön ibland, riktigt irriterande, har det med färginställningarna i pstrip?
isf, hur fixar jag det? och vart i pstrip?