Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

VGA2SCART kabel

Har mailat dig "davve00" om en kabel.

Permalänk
Medlem

Nu är det så här, jag har äntligen skaffat ett atikort i min htpc. är ett 8500. viken av dom olika kopplingarna ska jag gå efter? vilken modell funkar bäst?

/Markus

Permalänk
Medlem

mockan: Av de två scheman som syns i guiden här:
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
...så är det understa bäst. Funktionen är precis lika på båda, men det understa är lättast att löda ihop.
Ska göra det lite snyggare när jag har tid!

Förresten, min inbox är rensad nu! Såg att jag missat några meddelanden...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket MrJonas.
är lite noob på mjukvaran som ska användas. men hårdvaran är inga problem
lär återkomma med miljoners frågor angående mjukvaran

Permalänk
Medlem

japp stack till clasohlsons idag, och fixade alla delar, kabeln verkar funka bra (bara mjukvarana kvar) gjorde min efter idiots, får se om det funkar med min samsung, lägger in timingarna inatt

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vilket som är det billigaste kortet som funkar med denna kabel?

Har ingen direkt användning av prestandan i dyrare kort så jag letar bara efter ett billigt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fixat allt nu och bilden är underbar, ett lite störande problem bara, bilden går några cm utanför på vänster sida av tv'n, vad ska man äåndra för att fixa det? eller någon möjlighet att fixa det i zoomplayer? går att scrolla och flyya bilden så den passar

Visa signatur

E

Permalänk

Kan du inte flytta den i PowerStrip?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabrielm
Någon som har koll på vilket som är det billigaste kortet som funkar med denna kabel?

Har ingen direkt användning av prestandan i dyrare kort så jag letar bara efter ett billigt...

Borde väl vara 9200SE eller nåt.

Permalänk
Medlem

fixat det nu, va bara exprimentera lite =9

Edit: mina timings (har en samsung 28*)

PowerStrip timing parameters:
720x480=720,33,72,31,480,64,6,89,13411,312

Generic timing details for 720x480:
HFP=33 HSW=72 HBP=31 kHz=16 VFP=64 VSW=6 VBP=89 Hz=25

Linux modeline parameters:
"720x480" 13,411 720 753 825 856 480 544 550 639 interlace +hsync +vsync

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Xviz: Vet du att du använder NTSC-upplösning nu? Bilden blir märkbart bättre med PAL, dvs 576 linjer istället för 480. Du förstår vad jag menar när du testat...

------------------------------------

Jag började nyss fundera på om jag i och med den här kabeln kommer vara fast vid ATI för all framtid, och började titta runt lite på nätet - men hittade inget av värde. Självklart kan jag bygga en liten låda (som den på Moddning.com) som kombinerar H- och V-sync till composit, men helst vill jag ju bara koppla in den gamla kabeln! Så...

Är det någon som vet om nVidia GeForce 6800 kan skicka ut compositsync?

(Kommer aldrig att gå tillbaka till tv-ut via s-video)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

problemet då är att du blir bilden förstor på höjden(man kan scrolla bilden upp och ner)

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem

Konstigt att alla som har problem verkar ha en Samsung-tv?

Xviz, det är i alla fall värt att försöka få in 720x576, om du orkar. Du ska inte behöva scrolla, ingen annan verkar ha det problemet (som verkar ligga i datorn).

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

har 3 frågor.
1.när jag ska se film så blir inte hela bilden med, kanterna försvinner. finns det nån overscan som det finns för tvuten
2.när jag ska spela så får jag ingen bild. ändrar jag spelets upplösning till 720x576 så funkar det. men det är inte så snyggt att spela i 720x576. finns det några timmings till 1024x768. kör dom flesta spelen i den upplösningen?
3.det blir ingen bild på tvn när man inte har powerstrip igång. och när man startar datorn så är det ingen bild. kan man ändra så det blir bild från början
tacksam för svar

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

1. Overscanen slipper du inte ifrån oavsett vilken källa du använder dig av. Kör du DVD, tv-out, video, antenn m.m. så är overscanen alltid lika mkt, det är tvn som är inställd så.

2. Du skall köra på 720x576. Det har ingen betydelse om du ökar. Tvn kan inte visa högre upplösning än så, bildenkommer bara att bli suddig om du ökar.

3. Givetvis inte. Annars så skulle vi väl aldrig använda PS i Windows heller, eller hur. PS behövs för att tvn skall kunna få de rätta värdena och visa bilden överhuvudtaget, dessutom så har det väl ingen betydelse. Du tittar väl inte på film i bios eller dos.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

jag ska göra denna mod till en htpc. ska jag bara lägga PS i autostarten eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mockan
jag ska göra denna mod till en htpc. ska jag bara lägga PS i autostarten eller?

Det fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

f|lle: Wizard har svaren på dina frågor, tänkte bara lägga till lite.

1. Använd en spelare som kan ändra position och storlek på filmen, som t.ex. Zoom Player. Du slipper då allt vad overscan heter (eftersom du förminskat bilden), och ser verkligen 100% av filmen.
2. Intressant att höra att du spelar på tv:n! Vilka spel har du lyckats få igång?

mockan: Powerstrip läggs automatiskt i autostart om du väljer det i config:en.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

okey underbart!
har fortfarande lite strul med htpcn, tänkte köra med MediaEngine som "htpcprogram" men då funkar inte alla knappar på min remotewonder till det. tex play pause m.m. nån som kan tipsa mig på ett prog där man kan använda alla knappar på fjärren?

Permalänk
Medlem

jag har bara fått igång gtavc, det enda spelet jag har som man kan ställa in 740x576 i settings, testat starcraft, jediacademy och call of duty men dom har inte den upplösningen
bilden blir ju inte så bra som på filmerna men det hade varit häftigt om man fick igång nått spel med 1024x768 på tvn

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem

mockan: Jag har med varierande framgång använt myHTPC. Där behöver man (tyvärr) inte använda play/pause osv. Allt styrs med piltangenterna och "ok" på fjärren. myHTPC är dock väldigt ostabilt hos mig, men det funkar minst dåligt av de andra frontends jag testat.

f|lle: Det enda du kan göra är att använda Anti Aliasing och liknande bildförbättrande algoritmer. 1024x768 kommer som tidigare nämts bara bli suddigt, om det över huvud taget skulle gå (vilket jag tvivlar starkt på).
Har du en ny Widescreen så kanske du kan ställa in 1024x576, som Pucco lyckats med. Då bör bilden bli bättre.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

nu har jag byggt en vga -> scart adapter och den funkar alldeles utmärkt förutom att jag inte får den att fungera i windows... innan jag testar, skulle det fungera med radeon inställningarna i powerstrip likadant till omvandlaren?

Permalänk
Medlem

johhh: Det borde funka med samma inställningar - nästan. Om du har gjort en sync-omvandlare ska du förstås inte ha PS inställt på composite (vilket jag iofs inte tror går). Möjligen är du tvungen att ändra på "+ +" till "- -", tror att jag läste det någonstans.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
f|lle: Wizard har svaren på dina frågor, tänkte bara lägga till lite.

1. Använd en spelare som kan ändra position och storlek på filmen, som t.ex. Zoom Player. Du slipper då allt vad overscan heter (eftersom du förminskat bilden), och ser verkligen 100% av filmen.
2. Intressant att höra att du spelar på tv:n! Vilka spel har du lyckats få igång?

mockan: Powerstrip läggs automatiskt i autostart om du väljer det i config:en.

Appropå spela, så spelar jag ADVMame på TVn, ger perfekta arkadfrekvenser, så det är rätt nice
Fast jag kör ju linux och inte windows på den burk jag har denna kabeln på iofs.

Permalänk
Medlem

tack för ditt svar,
Converten jag använder är den från moddning.com som jag tror gör om h och v -sync till composit -sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Appropå spela, så spelar jag ADVMame på TVn, ger perfekta arkadfrekvenser, så det är rätt nice
Fast jag kör ju linux och inte windows på den burk jag har denna kabeln på iofs.

Vad kör du istället för PS, eller wine'ar du det?

Permalänk
Medlem

funkar det med ett 200ohms motstånd?
paralellkoppla 2st 200ohmare funkar bra va?

Permalänk
Medlem

Kör med parallellkopplingen du mockan - säkrast så!

Jag kom förresten att tänka på en sak nyss, som jag inte vet funkar. Nämligen att ta blanking-spänningen från sync-signalen!
Fördelarna skulle då bli att ytterligare en färre ledare skulle behöva användas, och framför allt att man då kan aktivera och avaktivera tv:ns RGB-läge bara genom att sätta på och av den sekundära skärmen!
Detta ska testas... (tror (hoppas) att varken tv:n eller grafikkortet ryker)

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Brabra, att du testar, och har sönder dina prylar om något skulle gå fel ;P;P

Men en sak, det spelar ju inte så stor roll om det blir en ledar minder eller inte, då det bara kommer vara en tom ledar i tp'en ju!? Men men, lättare blir det ju!

Permalänk
Medlem

nån som gjort detta på ett 8500?
det har ju inte dubbelramdac, så man kan inte köra 2 skärmar, hur ska man göra då? valde att klistra in inställingarna som man skulle. sen startade jag om datorn med tvn istället för skärmen, men det filmmrade bara.
hur har ni gjort med era 8500kort?