Telia 8000 - Extremt beroende av upload?

Permalänk
Medlem

Telia 8000 - Extremt beroende av upload?

Har som så många andra precis fått Telia8000 och självklart strular det ;).

Har jag ingen upload alls kan jag tanka i 500-700kb/s. Om jag däremot startar en upload på 20kb/s kommer jag garanterat inte över 500kb/s ner. Med 60kb/s upp har jag tur om jag kommer upp i över 300kb/s ner. Enligt TP-test har jag mellan 4-6 Mbit ner och 650-730kbit upp. Som max har jag laddat upp i 80-90kb/s.

Misstänker att det kan vara mitt gammla Nokia m5121-modem som är boven. Vad har ni för modem, avstånd till telestationen och hur snabbt kan ni ladda upp utan att nerladdningen dör?

Har ingen vanlig router, dock en 733mhz p3:a med Winroute, så där borde inte problemet ligga :p.

Permalänk
Medlem

jag har maxat 120kb/sek upp till min ftp 890kb/sek ner nu stabilt...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det där är väl ett ganska vanligt fenomen med adsl

Permalänk
Medlem

KERIO winroute?

ta bort det med en gång och släng in nån linuxdist !!

hade det förut, och det segade ner allt så otroligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jag har maxat 120kb/sek upp till min ftp 890kb/sek ner nu stabilt...

samtidigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MALmen
Det där är väl ett ganska vanligt fenomen med adsl

Nja, med så låg hastighet ska det väll ändå fungera?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rejv
KERIO winroute?

ta bort det med en gång och släng in nån linuxdist !!

hade det förut, och det segade ner allt så otroligt

Vissa saker på den burken funkar bara under windows, så något annat är uteslutet om man nu inte drar igång det i vmware eller liknande (testade faktiskt det förut med m0n0wall, funkade väll hyfast ). Kan ju testa avaktivera det och se om det blir någon skillnad, men en 733mhzare ska väll allt klara att routera mer än 9 Mbit.

Permalänk
Medlem

Avstånd och duplexen kan ju ha en del med det att göra. Säg de som verkligen har så mycket de betalar för.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clawf|nger
Avstånd och duplexen kan ju ha en del med det att göra. Säg de som verkligen har så mycket de betalar för.

Har 1,5 eller 2,5km till stationen (minns inte vilket) och har för mig att det även var bra ledningar :). Duplexen? Menar du inställningen Manage->Device Manage->NIC->Properties->Advanced->Link Speed/Duplex Mode? Och vad ska den stå på isåfall? (Är auto nu.)

Permalänk
Medlem

inte alls duplexen som e problemet med adsl utan det faktum att uploaden e så pass mycket mindre än downloaden även kallat asynkront.

Jag kan maxa upload och download samtidigt men då kör jag med openbsd FW och använder priq queueing med tcp-ackarna med högsta prio på uploaden.

Permalänk
Medlem

Jag brukar strypa min upload för det programemt jag använder till 50 då kommer jag upp i 830 på download samtidigt
stryper jag uploaden till 60 kan man tanka i 200.
ger jag full upload dvd 80-90 så kan jag tanka i 80.
jag använder programet netlimiter till att strypa med.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk

Ni som har 8Mbit, vad spärrar ni eran upload på när ni använder bittorrent?

Permalänk
Medlem

bittorent är jobbigt med adsl om det inte finns massa fulla källor ananrs så kommer man inte up i allt för höga hastigheter då torrent har nån form utav ratio?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
http://www.benzedrine.cx/ackpri.html

Jag har testat att prioritera ACKs med m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/docbook/faq-ackprio.html), det hjälper lite, men jag kommer då inte över 200kb/s ner med 70-90kb/s i upload. En 733mhz p3 kan väll inte vara för svag för m0n0wall?

Permalänk
Medlem

Jag har labbat med det där och fått det funka skapligt på min 8/1mbit scream.

Dock är det sällan man får fyrkantsvågsfart med 8/1 (download helt stabil på ca 845KB/s) så det är svårt att experimentera fram en bra nivå.

Dock ska du ha ca 20% som ett riktmärke när du throttlar din upload. Jag har satt min upload på 620kbit för att download inte skall påverkas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
Jag har labbat med det där och fått det funka skapligt på min 8/1mbit scream.

Dock är det sällan man får fyrkantsvågsfart med 8/1 (download helt stabil på ca 845KB/s) så det är svårt att experimentera fram en bra nivå.

Dock ska du ha ca 20% som ett riktmärke när du throttlar din upload. Jag har satt min upload på 620kbit för att download inte skall påverkas.

Okej, vilket program "shapear" du med och hur snabb är din server?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ooije
Jag har testat att prioritera ACKs med m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/docbook/faq-ackprio.html), det hjälper lite, men jag kommer då inte över 200kb/s ner med 70-90kb/s i upload. En 733mhz p3 kan väll inte vara för svag för m0n0wall?

Jag har just testat ACK prio i m0n0wall...
Jag förlorar ändå ca 20% (maxar på 900KByte) BW neråt om jag uppar max, sätter ul speed på ca 670Kbit.
Ska testa mer i morgon, spelar ju inte så stor roll om man förlorar 10k UL speed om man kan tanka näst intill fullt.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa

Jag har just testat ACK prio i m0n0wall...
Jag förlorar ändå ca 20% (maxar på 900KByte) BW neråt om jag uppar max, sätter ul speed på ca 670Kbit.
Ska testa mer i morgon, spelar ju inte så stor roll om man förlorar 10k UL speed om man kan tanka näst intill fullt.

Om jag bara skulle förlora 20% skulle jag vara nöjd :p. Återkom gärna med resutatet!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 69link
@Ooije,

servern är en P3 600Mhz och det är mitt egna script (www.linklabs.net) som är baserat på wondershaper samt övriga.

http://lartc.org/wondershaper/
http://www.digriz.org.uk/jdg-qos-script/
http://www.tldp.org/HOWTO/ADSL-Bandwidth-Management-HOWTO/ind...

Det där såg ganska avancerat ut för mig som i princip aldrig har använt linux :p. Här nedan har jag fixat ihop ett diagram på hur min uppkoppling funkar helt utan traffic shapening. Tycket det är mysko att man märker av det även vid så låga uploads om det nu skulle vara att ACKsen måste skickas? Men om det fungerar bättre än vad m0n0wall gjorde för mig kanske det är värt besväret.

Permalänk
Medlem

Har lagt märke till lite saker nu.

Hur mycket jag förlorar i download beror på hur snabbt jag kan uppa till ett visst ställe. För att allt handlar om en liten marginal, så fort jag får en liten upload-paket-kö vid modemet så dör downloaden. All kö måste vara vid m0n0wallen.
Det skilljer mycket beroende på när på dygnet man kör osv.
Därför är det rätt svårt att få till detta på ett bra sett.

Det ultimata vore om m0n0wallen kunde känna av om det är kö vid modemet, och då sätta upload-limit precis under den hastigheten som är just vid det tillfället. Då skulle man alltid få bra hastigheter, även om det skilljer på hastigheter på olika tider på dygnet, osv...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Jag brukar strypa min upload för det programemt jag använder till 50 då kommer jag upp i 830 på download samtidigt
stryper jag uploaden till 60 kan man tanka i 200.
ger jag full upload dvd 80-90 så kan jag tanka i 80.
jag använder programet netlimiter till att strypa med.

Vilket inte är nåt vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag maxar runt 760kB/s ned utan upload, men mellan 50 och 60 kB/s upload så dyker nedladdningshastigheten käpprätt nedåt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggernaut
Ni som har 8Mbit, vad spärrar ni eran upload på när ni använder bittorrent?

Kör med "ABC" torrent client så kan du ställa in din upload på vad du själv vill, iofs 3kb/s är det minsta du får ställa in.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!