Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Ac --> Dc

Tjena!
skulle vilja göra ett nätagg som ger en utspänning 16-17V.
Är det någon som vet hur man räknar ut vilken spänning som man skall ha på trafots sekundär sida innan likriktning?
Hade tänkt använda mej av toriod trafo 250VA
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

AC//DC =D

Permalänk
Medlem

Re: Ac --> Dc

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangen
Tjena!
skulle vilja göra ett nätagg som ger en utspänning 16-17V.
Är det någon som vet hur man räknar ut vilken spänning som man skall ha på trafots sekundär sida innan likriktning?
Hade tänkt använda mej av toriod trafo 250VA
Tack på förhand!

Du får ut 2^0.5 högre spänning efter likriktningen och så får du ta med spänningsfallet över två dioder efter likriktarbryggan

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Nu är det ju så här att likriktardioderna får ett spänningsfall på 1,2 - 1,4 V (antar att du ska ha helvågslikriktning) över sig. Sen så brukar ju transformatorn tappa lite spänning när den blir belastad. Så en 18 Volt blir nog bra (helst skulle jag rekommendera en som ger ut +20 som du sen använder en regulator till men dom klarar inte så pass höga strömmar (om du skall ha till spännings känslig elektronik då vill säga)).

Permalänk
Medlem

de där kan va lurigt.
efter som de effektiva värdet på växelström är lägre än toppvärdet
alltså de som vi mäter upp i väggen till 230V är effektivvärdet och om du likriktar det så får du 325.2Volt (toppvärdet)

formeln 230* "roten ur 2"
Û = U*roten ur två

och som mocla säger så kommer du få en 28V likspänning efter likriktning.

En tranformator som ger 12V-14V växel skulle funka fint, då får du 16.9V likspänning.

läs mer på
http://www.mkv.mh.se/staff/per/sas/arkiv/SAS2001/SAS-Digest-1...

kan säga att min toriod 2x24V~ (250VA) ger ut 34V- (uppmätt) efter likriktning så man tappar inte alls mkt efter likriktning.

Permalänk
Medlem

Som sagt man tappar knappt ingen spänning alls i likriktaren. Jag körde en 12V~ trafo och fick ut ca 18Volt DC efter glättning. Så du kan räkna med att spänningen blir 1.4142 (roten ur två) gånger mer än du har på växelsidan. Så det närmaste du kan komma blir då 12V trafo. (12*1.41=16.92)

Visa signatur

Keep in mind you should familiarize yourself with what the parameters mean and how they affect you.