SweClockers drop!

Vilket var det första spelet du spelade?

Permalänk

StarQuake

Permalänk
Medlem

Mitt första spel var nog Donkey Kong II till Game & Watch.
Mitt första tv-spel var Super Mario Bros (tror jag)
Mitt första PC-spel var Prince Of Persia samt Pitfall skrivet i ASCII-kod

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk
Medlem

"gissa numret" på ett hemsnickrat basic hack.. efter det var det gorilla då man skulle slunga en banan på en apa...

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ1
tycker faktiskt att plattformspelen är ganska tråkiga...

FPS spelen kan väl ses som en utveckling av dem..

Tycker verkligen någon att Super Mario Bros är roligare än Far Cry?

Plattform och FPS är två olika genrer, och utan att ens ha spelat Far Cry väljer jag lätt Super Mario Bros! Bättre spel får man leta efter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första datorspelet var Pacman på en Sharp dator med svart och grön skärm. Första Tv-spelet var förmodligen SMB till nes.

Permalänk
Medlem

tvspel=space invaders på atari
Dator=jetset willy på msx svi 128

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9900X3D 4. 4GHz 140MB
ASUS ROG Crosshair X870E Hero
Corsair iCUE Link Titan RX LCD 360
G.Skill 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz
MSI GeForce RTX 5060 Ti 16GB Gaming Trio OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
PONG!
hade en "konsol" som var bara gjord för just de spelet

Samma här. Det finns ett par gammlingar på det här forumet ser jag

Permalänk
Medlem

hade en sån

körde racingspel, pong, space invaders, jevla tennis/fotbolls/pingis-spel på olika kassetter som var nästan likadana som pong, bara att dom hade lite olika storlekar....så himla fult var det båt & flygspel oxå...en var båt o en var flygplan, så åkte man åt sidan o kom tbax i början av skärmen (spelarna åt varsitt håll), så skulle man skjuta ner varann.

första amiga måste nog ha varit ik+ eller nåt av samma ålder.

första nes var ice climber

första pc var nog doom (det var ju så "coolt" då)

Man kan lista ut vilken åldergrupp folk tillhör med det här ju

Permalänk
Medlem

Första var till NES var Ice climbers
till Snes var det Metroid Prime'
Till Psx var det GTA
och till PC Doom

Visa signatur

Inkorgen där du hittar dina pm's

Permalänk
Medlem

metroid prime finns inte till snes?
i guess you mean super metroid.

Permalänk
Medlem

balons på nåt gammalt nitendo va jävligt kul nån som spelat det ??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leloy
Glider!? har det på min gamla Mac IIsi. första spelet jag spelade tror jag var shufflepuck café på den gammla mysiga macen

Jepp, så hette det visst!

Permalänk
Medlem

Ghostbusters på en C64 utrustad med bandstation som en nitisk fyraåring.

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilseboy
balons på nåt gammalt nitendo va jävligt kul nån som spelat det ??

menar du balloon fight?

Permalänk
Medlem

Pong, tror det var 1971, jag var bara en liten snorunge då (7 bast),
men oj vad ballt, man kunde "styra" TV-bilden själv på farsans gamla
svart-vita burk, året innan fick vi TV2,wow, nu kunde man se på 2 kanaler,
de ni grabbar, snacka om högteknologi !!!
1973 köpte gubben en färg-TV, då sket man på sig så man fick randiga ben!

Visa signatur

FractalDesignDefine R4/ Asus Z97-A/ Core i7 4,0/4,4 GHz soc1150/ MSI 970gtx Gaming/ Sam 850 pro 512gb/ Sam 840 evo 256gb/ WD black 1tb/ Corsair ddr3 16gb 1600 c9/ OS:Windows 7 Ultimate 64bit./ Asus 27" 144hz 3D 2ms 1920x1080/ Corsair 750w modulärt/ tangb: Ducky Shine mini mx Brown/ mus: Arachnid Araneus

Permalänk
Medlem

Första på tv-spel var Mario på nes, och första på datorn var pinball som följer med windows.

Permalänk
Medlem

Kan ha varit Space Invaders. Detta var den bästa bilden jag kunde hitta.

Eller så var det kanske Spacewar, fast det spelades då med orangea skepp och svagt orangea bakgrunds-stjärnor på 286:an :).

Comics till 286:an kunde jag inte ens hitta en bild på :(. Och den datorn startar inte längre ordentligt... vet inte varför, en dag så ville den bara inte starta längre, har försökt fixa den lite grann, men det är svårt att fixa en redig start-diskett till den :). Som sagt, tyvärr ingen bild, men det var med absolut 100% säkerhet mitt första plattformsspel :).

Första till konsoll kan inte ha varit något annat än Super Mario till 8-bitars.

Permalänk
Medlem

vad heter spelet till game n watch som man springer runt i avloppen o ska akta sig för saker? det spelade ja när jag va väldigt liten iaf

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maricon
Första tv-spel var tetris på gameboy, eller ett fotbollsspel till nån gammal konsoll... Till datorn skulle jag gissa på shuffle puck café eller tetris. Men det är lite svårt att minnas vad man lirade när man var typ 4 år...

Gameboy har inget med tv-spel att göra.

Första spelet till datorn, mac!, var Gold rush. Ett härligt spel med otroligt nervpillrande banor.
Första tv-spelet torde vara Super Monaco GP till Mega Drive. Ett tämligen tråkigt spel. Jag tackar Naoto Ohshima för att han en sen kväll i Tokyo, april, 1990 började skissa på en tvåbent igelkott med stora blå taggar.
Sonic > Mario
(9'.')9 o-('.'o)

Peace Out

Visa signatur

rest in peace Dreamcast

Permalänk
Medlem

Det var något äventyrsspel av något slag. Man var ett H (human) som sprang runt någonstans. Man hade D med sig (dog) och så kom det andra bokstäver mot en osv.

Permalänk
Medlem

hmmm det första PC spelet jag körde var SimCity. Då var jag kanske 6 år, och det första konsolspelet jag körde var nog Super mario Bros 3 på NES

Permalänk
Medlem

Första TV-spel: Pong

på 70-talet när jag var runt 7 år åkte min pappa på en affärs-resa till Japan
och när han kom hem hade han ett TV-spel i bagaget, jag hade
ingen aning om vad det var för någonting så han kopplade in den
till teven och sen satt jag som fastklistrad vid TV'n och spelade Pong.

Första Data-Spel:

Scramble på en VIC-20

Visa signatur

Asrock 755Dual-Vsta | D930 | 1024MB DDR | LeadTek 7900GS | 3xSeagateIV80gig | Antec 1000AMG

Permalänk
Geeks
SweClockers

Police Quest, antingen ettan eller tvåan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Masken på en ABC80. Lite senare blev det QBert.
Första TVspelet var Pong hos killen i byn med rika föräldrar

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk
Medlem

Tror att Eye of the Beholder till Amiga var ett av de första spelen, samt den tidigaste versionen av helikopterspelen "XXXXX Strike" spelen, kommer ej ihåg vilket det var. Wonderboy 3 samt Alex Kidd in Miracle World var också tidigt.

Första datorspelet var nog Mind Master (eller något sådant?) till en Mac i skolan, det var ett "lär dig räkna" spel.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Första datorspelet var nåt barnspel man fick med våran första Dator för typ 9 år sedan
TV-spel är väll Mario till Snes. Det man fick med.

Permalänk
Medlem

Donkey Kong - Game & Watch
Ice Climber - Nes
Tetris - Game Boy
Wiz 'n' Liz - Mega Drive
Super Mario World - Snes
The Curse of Monkey Island - PC
Final Fantasy IX - PSone
Final Fantasy X - PS2
Pikmin - Gamecube
Metroid Fusion - GBA

Visa signatur

Plankton: Just look at him. Square. The shape of evil.
- SpongeBob SquarePants

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flodde
Pong, tror det var 1971, jag var bara en liten snorunge då (7 bast),
men oj vad ballt, man kunde "styra" TV-bilden själv på farsans gamla
svart-vita burk, året innan fick vi TV2,wow, nu kunde man se på 2 kanaler,
de ni grabbar, snacka om högteknologi !!!
1973 köpte gubben en färg-TV, då sket man på sig så man fick randiga ben!

Du har PM!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Det första dataspelet var ett spel jag ej vet vad det heter men man var 1 av 2 apor som kastade exploderande bananer på varandra och sen stod man uppe på ett gäng skyskrapor tycks jag minnas.. Men det är rejält länge sedan troligast på en tidig 286a.

Och det var på en gul och svart skärm :D:D

Mitt första spel med. As kul.

Permalänk
Medlem

Troligen rätt död tråd men varför inte skriva en rad och skicka den uppåt i listan

Ja mitt första spel var någon modell av sänka skepp på en ABC80 som för den delen fortfarande finns i min ägo men ofungerandes dock
Första Tv-Spelet var troligen Alex the kid SEGA 8 bitars
Första PC spelet Lost Vikings

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD