Permalänk
Medlem

Tipsa en newbie, please..

Skulle vilja börja testa att klocka mitt system lite grand..
nån som vill ge lite tips vilken del i systemet man börjar med?
och sedan går vidare med..?
volt på minnen och CPU.. och en lämplig inställning / justering på FSB..
Har hört att P4'an är låst men jag vet inte vilken betydelse det har.. är det att förhållandet 1:1 (cpu - minnes frekvens) aldrig
kan ändras?

Är inte meningen att systemet skall sättas i max..
skulle vara helt nöjd att se CPU'n klockad upp till kanske 3.6Ghz
och kunna behålla så låga latenser på minnena som möjligt.

Mitt ICG-7 kort kan ge max 2.8 vdram.. CPU'n körs i default 1.5v..

minnena körs nu i 2.8v och 2-2-2-6... är testade så i memtest
'over night' med 0 error.

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk
Medlem

Börja med att öka FSB:n och detta i sin tur leder till att både minnena och processorn går i högre frekvens.

Höj försitigt och stabilitetstesta datorn med t.ex. prime95 (finns på sweclockers filarkiv), om processorn inte är stabil så höj spänningen på processorn ett snäpp, men höj spänningen med respekt, enligt källor ska man hålla sig under 1.7volt om man vill att sin stackars p4 ska överleva i längden.

Desto högre spänning desto mer värme utvecklar processorn, ska du lyckas överklocka den krävs bra kylning, denna cpu kylaren rekomenderar jag!

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1124&session=a33e43...

Permalänk

a men om han ska komma upp i hastigheter runt 3.6 ghz så räcker det inte med den kylningen va då e det nästan bättre att fixa vatten kylning!! eller !???

skit i att clocka lägg pengarna på ett nytt graffe typ r9800pro 1890 kr !! och släng nivida skiten i väggen och hoppa på det och sen till slut så pissar du på den tills den går sönder !!!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

/
/ Xtenzion // Tack för dina tips, ska börja testa stegvis.. o kolla upp med prime där emellan.

När jag köpte cpu fläkt så valde ja mellan just den Zalman du föreslog
och en Alpha med papstfläkt.. jag valde Alpha'n p.g.a den är lite mindre.
Som så många andra P4 ägare här på forumet så ligger även min CPU
något högt i temp. tycker jag... runt 50-52 grader.

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snicker
/
/ Xtenzion // Tack för dina tips, ska börja testa stegvis.. o kolla upp med prime där emellan.

När jag köpte cpu fläkt så valde ja mellan just den Zalman du föreslog
och en Alpha med papstfläkt.. jag valde Alpha'n p.g.a den är lite mindre.
Som så många andra P4 ägare här på forumet så ligger även min CPU
något högt i temp. tycker jag... runt 50-52 grader.

Tror att alphan ska vara snäppet bättre än zalman, men dock är den också dyrare...Vad är det för p4:a modell du har, hur mycket har du fått upp han i (stabilt) ?

Själv har jag en p4 på 2.4ghz, får knappt upp den till 2.6ghz, då jag måste höja spänningen till närmare 1.7volt för att den ska klara prime. Trodde att det var nätdelen som var för klen, så jag köpte ett Antec 430watt, men icke! Har nog fått en svårklockad jävul!

må bäst

Permalänk
Medlem

Min P4 är en 3.2Ghz Northwood.. och hela paketet som du ser i min 'sign' är bara 1 vecka gammalt.. körde AMD (Thunderbird 1.4 Ghz) tidigare tills när en kille som kan hårdvara
frågade varför jag inte kör Intel istället när de mesta jag använder datorn till är att amatör-jobba med att konvertera o rendera filmfiler.

Jag har inte kommit nån vart alls igentligen efter vårat sista snack med att 'seriöst' klocka min P4.. ville först ha lite småtips vilka möjligheterna är, på vilket sätt, steg o inställingar att börja med.

Jo, vad jag gjorde i utgångsläget var att gå över från att köra i SPD till "User Defined" och sätta minnena i spessade latenser.. och låsa AGP o PCI frekvens i default.. och så fläskade jag på med att höja FSB till 230.. såg då samtidigt att CPU'n gick upp i ca 3.65 Ghz och tänkte att de här blir toppen

Sparade, och gick ut.. när datorn botar upp låser den sig direkt, hehe.. kommer inte in i bios utan får får cleara cmos..

Har testat mina minnen efter den grejen i memtest 'over night', 2-2-2-5 och 2,6v helt utan nåra errors.. men har satt upp till 2-2-2-6 istället för att förekomma att minnena skall börja bli instabila när ja ska testa o höja CPU o FSB sedan.
Så vad jag jag skall testa härnäst är att sätta upp minnena till 2.8v (det är max på mitt kort, tyvärr).. testa att börja sätta FSB på 210, kanske 215.. och höja ett snäpp eller 2 på CPU volten (1.55/1.6) för att se va de ger o hur stabilt de blir..
Hur varm blir din CPU? min ligger på 50-52 och de tycker ja är högt.. men de verkar dom flesta ha.. om de nu är ett riktit värde eller ej, de har ju snackats mycke om de här på forumet.
Hur länge kör du prime för att du skall se resultat förresten? Du kör stess-testet eller?
Är det OK att köra den förvalda intällningen "Blend"?
Hur mycke minne skall man sätta av i inställningen för ett OK test? default i prime är satt till 8MB.. något lågt eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

öka fsb?? vad heter det i biosen då??

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

Det heter fsb i bios, front side bus om det är helt utskrivet.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Eller internal clock (eller liknande)

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR