Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Permalänk
Medlem

Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Hittade för länge länge sedan en sida med en projektlogg på ett bygge av en låda som man stoppar in sitt chassi i som dämpar oljudet. Och nu har jag fått nog av ljudet från min dator, främst mina hårddiskar som låter väldigt irriterande.
Jag kan alltså inte ta cred för detta bygget helt fullt ut eftersom jag har tagit idén, har dock ändrat på måtten så att det passar mina lådor. Kommer inte ihåg adressen till sidan där jag hittade lådan men hade några gamla utskrifter från projektloggen som tur var.
Låter väl bilderna tala för sig själva

Gjorde en skiss på måtten jag hade från lådan jag hittade för att få tag på vissa mått. Vissa saker kommer jag dock att ändra på.

Här ligger lite MDF-board

Lite uppsågade MDF-bitar. Usch vad hårt MDF är att såga i, som tur är har jag en sticksåg, hade gått åt om jag hade behövt såga med en vanlig såg

Ooops, lite för nära bordet

Skruvar ihop lådan, blir nog stabilt och bra

På den hyllan ska datorn stå på

Dessa 120-fläktar ska sitta under hyllan där jag har datorn, de ska skyffla in kalluft i lådan

Funderar på hur jag ska göra med utseendet på lådan sen, det enklaste vore väl att måla den svart, men har en liten fundering på att klä den i "högtalarfiltmatta", men vet inte hur svårt det är att få det att se bra ut. Någon som har erfarenhet av att klä saker i det? Är det svårt att få skarvarna att se bra ut?
Har en baslåda från MDS och på den ser man nästan inte skravarna, mycket bra gjort.

Permalänk
Medlem

Fint Stackars bord

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

det där ser bra ut Glöm inte att bilder kan jag aldrig få för några av

Permalänk
Medlem

Tackar tackar
Ska jobba mer i morgon, är dock lite sliten i ryggen men det blir nog bra efter några timmars sömn, inte bra att hålla på med massa fysiskt arbete

Permalänk
Inaktiv

Re: Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin

Funderar på hur jag ska göra med utseendet på lådan sen, det enklaste vore väl att måla den svart, men har en liten fundering på att klä den i "högtalarfiltmatta", men vet inte hur svårt det är att få det att se bra ut. Någon som har erfarenhet av att klä saker i det? Är det svårt att få skarvarna att se bra ut?
Har en baslåda från MDS och på den ser man nästan inte skravarna, mycket bra gjort.

Svar Nej det är inte så svårt att klä en låda i "högtalarfiltmatta" se bara till att du använder tillräckligt mycket spraylim (ja du läste rätt, det ska vara en speciell sorts spraylim dessutom) sedan kan man "tufsa" till kanterna på mattan omman vill då blir det ännu mer diffusare skarvar...

Permalänk
Medlem

Väntar på det färdiga med bilder

Permalänk
Medlem

Ang skarvar på lådan. Spacka springorna/skarvarna och måla över i valfri färg.

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk

dom fläktarna ser riktigt fina ut. vad är det får nåra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan

TITAN fläktar i Aluminium skulle jag tippa på, har själv en 120mm.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor

Svar Nej det är inte så svårt att klä en låda i "högtalarfiltmatta" se bara till att du använder tillräckligt mycket spraylim (ja du läste rätt, det ska vara en speciell sorts spraylim dessutom) sedan kan man "tufsa" till kanterna på mattan omman vill då blir det ännu mer diffusare skarvar...

Låter ju bra att det inte är så svårt. Kan man ha på för mycket lim, så det blir stelt och fult eller är det något magiskt lim så man kan ha på ganska rikligt så det inte blir för lite?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluekiwi
Ang skarvar på lådan. Spacka springorna/skarvarna och måla över i valfri färg.

Kanske spacklar och målar lådan först och sen klär in den i tyg lite senare när jag tror mig klara av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan

Hittade dom på webhallen , finns i 120, 92, 80 och 60mm. Skulle kanske valt någon annan fläkt, en tystare variant, men får väl se hur mycket det låter, ska köra dom på läge spänning än 12v.

Permalänk

Mr. Robin, var det denna sidan som du menade?

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/lada22se.html

Visa signatur

"KLICK"

Permalänk
Medlem

Angående det där med att klä den med filt.

Jag har just byggt klart min baslåda och klätt den med sån filt.
jag var från början orolig att det skulle bli fult i skarvarna också.
Men det gick hur bra som helst faktiskt. Bara man är noga med skärningen i slutet så går det nog bra.
Och så kan jag rekomendera att där du köper filten, köp tillhörande klister på sprayburk också. Det är hur bra som helst!

lycka till

Permalänk
Medlem

Klä den i latex!

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Citat:

Låter ju bra att det inte är så svårt. Kan man ha på för mycket lim, så det blir stelt och fult eller är det något magiskt lim så man kan ha på ganska rikligt så det inte blir för lite?

nej det är inget magiskt lim precis... men man ska ha på rätt så mycket av det men absolut inte alldles för mycket och du sprejar bara på cirka 10 cm åt gången... och gör så tills hela lådan är klar...

Permalänk
Medlem

Fusk svart ek tror jag skulle bli snyggt! 45cm bred och 5 m långt å självhäftande för 140:-.
Här finns även spraylimmet dom snackar om.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?cate...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fotohasse
Mr. Robin, var det denna sidan som du menade?

http://w1.857.telia.com/~u85710476/docs/lada22se.html

Jepp det stämmer den sidan var det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jushi
Angående det där med att klä den med filt.

Jag har just byggt klart min baslåda och klätt den med sån filt.
jag var från början orolig att det skulle bli fult i skarvarna också.
Men det gick hur bra som helst faktiskt. Bara man är noga med skärningen i slutet så går det nog bra.
Och så kan jag rekomendera att där du köper filten, köp tillhörande klister på sprayburk också. Det är hur bra som helst!

lycka till

Blir nog till att testa med filt då

Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Klä den i latex!

Nja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor

nej det är inget magiskt lim precis... men man ska ha på rätt så mycket av det men absolut inte alldles för mycket och du sprejar bara på cirka 10 cm åt gången... och gör så tills hela lådan är klar...

Ok, bra att du sa att man bara skulle limma en liten bit åt gången, skulle säkert försökt att limma en större yta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erskines
Fusk svart ek tror jag skulle bli snyggt! 45cm bred och 5 m långt å självhäftande för 140:-.
Här finns även spraylimmet dom snackar om.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?cate...

Kanske vore något, om jag nu misslyckas med filten så kanske det är ett bra alternativ

Permalänk
Medlem

AKTA titans aluminiumfläktar.
Inhandlade själv två stycken till min black ice extreme 2 och märkte då att dessa inte är på 120mm, utan 122!
Det blev till att fräsa upp alla fästhål, eftersom det är omöjligt att borra upp dem p.g.a att deras fästhål inte är hål, utan har en öppning som kommer leda bort borren.
Så efter ett par timmar med en vibrerande dremel i handen så hade jag
1. fixat hålen
2. kronisk handvibrationsskada (iafl kronisk för den dagen)

Permalänk
Medlem

Re: Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Citat:

Det är fruktansvärt lätt.. tar man sig lite tid o ork så går det mässta :).. har klätt dom märkliaste ting i högtarartyg.. de är slitsarkt men ändå något töjbart så det går o få snyggt.. o skarvarna "kammar" man över.. dvs man pillar med fingrartna så synns det inte..

lycka till

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

Re: Re: Projekt: "Få bort det onda ljudet" [Bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
Det är fruktansvärt lätt.. tar man sig lite tid o ork så går det mässta :).. har klätt dom märkliaste ting i högtarartyg.. de är slitsarkt men ändå något töjbart så det går o få snyggt.. o skarvarna "kammar" man över.. dvs man pillar med fingrartna så synns det inte..

lycka till

Tror jag att jag vågar att ge mig på tyget faktiskt nu när det är fler som säger att det inte är så svårt

Testade en av fläktarna förut, blåste bra mycket men den lät ganska mycket som jag trodde, så jag testade att köra på 7v och det gick inte det ryckte bara till i den sen var den still, så det går ju inte för sig, får ge mig ut på jakt efter andra fläktar istället, någon som har något bra förslag?
Någon som har erfarenhet av den här?: AcoustiFan Chassifläkt 120mm
Ge mig tips

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Signatur raderad 2003-12-31 09:58* Utloggningslänkar är inte snälla /Mental:D (Mental söp bort min signatur vid nyår).
Inloggningslänkar då?

Permalänk
Medlem

Hur blir det egentligen i hörn och kanter med sådan högtalarmatta? Jag hade tänkt att ha sådan på min extralåda(kolla mitt galleri) men gav upp för jag trodde det skulle bli för svårt.

Ska man försöka ha en hel bit som man skär till eller funkar det med att ha fem bitar som man limmar på och sedan skär till lite snyggt i kanterna?
Ska eventuellt bygga en ny extralåda i samma veva som jag målar om chassit...

Permalänk
Medlem

ser najs ut det där du
mer bilder!

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Intressant! Hade tänkt mig något liknande själv, kul med lite inspiration. Rapportera resultatet!

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem

Hur går det med bygget?? Lägg upp bilder!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk

också nyfiken på hur det går
jag sitter och funderar om jag ska göra en likadan till min dator

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en liknande men bra mycket primitivare. Var bara en spånplattslåda som man trädde på datorn med hål både fram och bak så den gjorde inte mycket nytta

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag får ursäkta mig att det har tagit så lång tid för en uppdatering, hatar själv när folk gör trådar och inte uppdaterar dom
Har kommit en bit med bygget, är lite väl ambitiös med ihopsättningen, många skruvar blir det, men det blir stabilt ivarjefall

Här kommer några bilder

Börjar att fundera på hur jag ska göra nu, om jag ska måla den först och sedan klä den i tyg när jag har tid, fast då kanske det aldrig kommer att ske
Har hittat lite prylar som jag ska ha till lådan på biltema, men kommer nog inte dit för att handla förrän på måndag.

Vad tror ni skulle vara bäst att klä den med invändigt, dessa hittade jag på biltema:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20053

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47806
Är lite mer inne på den understa men är inte helt säker, vill gärna ha tips

Permalänk

den understa är väll till för baslåador?

Permalänk
Medlem

Fråga: Vart ska du ha kontakterna till alla instickskort? (grafikkort, ljudkort m.m)