Permalänk
Inaktiv

Otroligt!!!

Ringde Telia 19:28 idag och uppgraderade mitt 2000 till 8000. När tjejen sa "Nu har jag lagt in beställningen, senast måndag ska det vara klart" bröts uppkopplingen och badabim, badabom så var det klart. Tog 1-2 min. Bra jobbat Telia!!!

Permalänk
Medlem

hehe ringde också idag fick mitt på 1 - 2 minuter jag med =D

Visa signatur

Godde!

Permalänk

haha jag har en talang
Ringde in till telia och klagade, fick det.
Ringde in och klagade åt en kompis, fick det.
Ringde in och klagade åt en annan kompis, fick det.
Haha en av polarna hade ringt in o klagat så skrek tanten "Det går inte så jävla snabbt!" haha

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Vad kostar det nu, bara 30 spänn per mån att uppgradda, telias sida är hopplös.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle

Haha en av polarna hade ringt in o klagat så skrek tanten "Det går inte så jävla snabbt!" haha

HAHAH hade garvat igäl

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av affa
Vad kostar det nu, bara 30 spänn per mån att uppgradda, telias sida är hopplös.

Japp. 419 vs 449kr.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

körde ett par tptest nu och blev inte nöjd över resultaten

Telia, Stockholm
TCP
Sändning: 683.23Kbit/s
Mottagning: 4.80Mbit/s

UDP
Sändning: 734.53kbit/s
Mottagning: 4.60Mbit/s

TCP/UDP i %: Sändning: 93% Mottagning: 100%

Skanova, Stockholm
TCP
Sändning: 683.81Kbit/s
Mottagning: 4.79Mbit/s

DP
Sändning: 734.25kbit/s
Mottagning: 4.61Mbit/s

TCP/UDP i %: Sändning: 93.1% Mottagning: 100%

Testade även mot BBB och fick samma resultat...

Börjar gissa på att mitt modem inte klarar mer än 5mbit även om tillverkaren hävdar det, har ett Zyxel Prestige 645 MP A1

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Zyxel Prestige 645 MP A1 klarar iaf minst 7 mbit. Jag körde TP-test igår mot Skanova och fick ca 6,95 i download.

Men just nu så har Telia strulat till med min inloggning, så sitter med modem just nu tills ny inloggning kommer med snigelposten.

Permalänk
Medlem

Okej, kanske är min D-Link DI-604 som strular, jaja, får kolla på det om 3 veckor när man kommer hem...

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
Återkom gärna med resultat, ska göra samma sak i kväll vid typ 21.00-22.00 och får se vad jag får, förut idag fick jag som max 5.26Mbit med tptest... mot skanova, sthlm...

00:30 och fortfarande samma hastighet, måste vara något fel med vår station då det tar upp till tio minuter för mig att synka, vilket det aldrig har gjort innan. Ringde deras support och fick beskedet att dom inte tar emot felanmälningar 5 dagar framåt eftersom 8000 är så tungrott just nu, men detta förklarar inte problemen med sync.

<edit>Uppgraderade firmwaren i mitt modem och dubblade hastigheten</edit>

Permalänk
Medlem

GOG
ojoj, låter ju bra att du dubblade hastigheten vad har du för modem?

yay, nu fick jag 300-370kb/s mot sunet :/ aja, hoppas det funkar bättre om en vecka när man kommer hem...

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
00:30 och fortfarande samma hastighet, måste vara något fel med vår station då det tar upp till tio minuter för mig att synka, vilket det aldrig har gjort innan. Ringde deras support och fick beskedet att dom inte tar emot felanmälningar 5 dagar framåt eftersom 8000 är så tungrott just nu, men detta förklarar inte problemen med sync.

<edit>Uppgraderade firmwaren i mitt modem och dubblade hastigheten</edit>

Vad har du för modem?

Permalänk

Beställde igår.

Jag ringde nyss och frågade när det skulle komma. Ljög och sa att tanten som jag pratade med igår lovade att jag skulle ha det till helgen. Nämnde att alla mina kompisar fått det efter bara några timmar. Sa att rykten gick på nätet att "förbeställningen" är påhittat angående förtur i kön. Ja sa hon, räkna med måndag. 2 min senare dör modemet ^^

Visa signatur

Btw, du sa något om en zif-sockel, wtf is that?

Permalänk
Medlem

Till alla som undrar så har jag ett Alcatel Speedtouch Home. Flashfilen hittar ni här: (Filen ni skall använda är POTS 281, dvs Gv8baa3_281.zip)

http://www.weethet.nl/english/adsl_alcatel_stupgrade.php

1. Sätt er dators IP-adress till 10.0.0.1, ta bort alla gateways och DNS-servrar i nätverksinställningarna. Koppla sedan datorn direkt till modemet, förbi alla switchar, hubbar och routers om ni använder det.
2. Gör exakt som det står på sidan.
3. Klart

Permalänk
Medlem

Ska beställa det Telia8000, har Telia500 för tillfället med ett adsl modem som följde med (alcatel speed touch homel typ, 4-5 år sen). Måste man skaffa nytt modem eller funkar det tror ni?

kollade, hemsidan, verkar som den precis klara specsen för Telia8000

Permalänk

maekh, nej det måste du inte.

Visa signatur

Asus Rampage Formula | Intel E8400 @ 3824mhz | Evga 9800GX2 | Mushkin 4gb pc6400 @ 1020mhz | Lian-li v1000 | Corsair TX750w| Samsung 959NF 19" CRT | Hitachi 160 sata + 160gb IDE|

Permalänk
Medlem

Jupp kom fram till det jag också verkar som om många andra också har det modemet

Permalänk
Inaktiv

Hur långe måste man vänta innan det hela hoppar igång?, jag beställde för 30 timmar sedan. Vissa verkar ha fått det på några minunter.

Nåja, det är bara att vänta.

Permalänk
Medlem

men de va då fan vad alla verkar ha bråttom att få 8000?
det är vell bara att ringa och beställa och vänta på det..

ojoj, väntat 10min.. är det så livsviktig?
*skrattar härligt*

ska själv ringa imorrn och beställa och sen pilla navel och fördriva tiden gott tills de slår in

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Vad e skillnaden mellan TCP och UDP resultaten i TPtest?
Jag ligger på 5.36Mbit i TCP men bara 4.94Mbit i UDP?

Visa signatur

Gigabyte K8VT800 Pro | Athlon64 3200+ | Nvidia 7800GS| 2048 DDR-400 | 2 x 200Gb barracuda S-ATA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Till alla som undrar så har jag ett Alcatel Speedtouch Home. Flashfilen hittar ni här: (Filen ni skall använda är POTS 281, dvs Gv8baa3_281.zip)

http://www.weethet.nl/english/adsl_alcatel_stupgrade.php

1. Sätt er dators IP-adress till 10.0.0.1, ta bort alla gateways och DNS-servrar i nätverksinställningarna. Koppla sedan datorn direkt till modemet, förbi alla switchar, hubbar och routers om ni använder det.
2. Gör exakt som det står på sidan.
3. Klart

Hmmf ifall man redan tankar i runt 750kb/s är det lönt att flasha då eller ska man låta det vara?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korvskall
Hmmf ifall man redan tankar i runt 750kb/s är det lönt att flasha då eller ska man låta det vara?

Nej troligen inte. Verkar inte vara min omflashning som fick upp min hastighet, är nere på 3.3 Mbit/s igen

Skulle gärna vilja ha tag på någon diagnostisk mjukvara till det här modemet som kan kolla med vilken hastighet som jag synkas mot stationen, brus, mm. Har snackat med flera kompisar som också fått 8000, ingen av dom är i närheten av min dåliga bandbredd, så det är inte nätet som är poggat. Det är antligen fel på mitt modem eller i stationen.

Ringde igen och påpekade för dom att jag har alldeles för liten bandbredd, svaret blev att dom inte har tid att kontrollera detta den närmaste veckan. Alla uppgraderingar har prioritet just nu.

<edit> Hittade äntligen hur man kan få ut den här infon från modemet. http://www.dslreports.com/faq/6728

Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 7968 kbit/sec<--- Mkt Bra
Attainable Atm rate : 7488 kbit/sec<--- Bra
Used line rate : 7912 kbit/sec<--- Bra
Fast used Atm rate : 7456 kbit/sec<-- Min egentliga bandbredd downstream
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 99
Noise Margin : 7 dB<-- Uselt, modemen slutar synka vid 6 dB
Line attenuation : 11 dB <-- Bra
Output Power : 7 dBm<-- Ok

Börjar misstänka att Telia använder riktig skit till hårdvara i min station. Siffrorna stämmer inte riktigt överens, dessutom så fick jag bra hastighet igen kl 06:00, precis som igår. Det är något som inte stämmer här...</edit>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GOG
Siffrorna stämmer inte riktigt överens, dessutom så fick jag bra hastighet igen kl 06:00, precis som igår. Det är något som inte stämmer här...</edit>

Skulle tippa att det är överbelastning i Telias nät.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Skulle tippa att det är överbelastning i Telias nät.

Då gäller den bara mig i så fall, alla andra här runtomlring har inte de här problemen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Zyxel Prestige 645 MP A1 klarar iaf minst 7 mbit. Jag körde TP-test igår mot Skanova och fick ca 6,95 i download.

Men just nu så har Telia strulat till med min inloggning, så sitter med modem just nu tills ny inloggning kommer med snigelposten.

Står det hos dig också att ditt användarnamn inte har behörighet att använda denna
anslutningspunkt?

Det gör det hos mig, väldigt irriterande, hade ju precis fått 8000.

Ringde du in och bad om nya inloggningsuppgifter?
Jag felanmälde, men det tar kanske en jävla tid nu när alla ska ha 8000.

Visa signatur

Ryzen 7 5700G | 32GB | ASRock B550M-ITX/ax | 2 x 1TB KC3000 | OLED48CX
MacBook Pro 13 M1 | Playstation 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ravage
jag är gay

jasså

Permalänk
Medlem

telia8000

du ska få det innom 8 timmar. du ringer kund tjänst för att upgradera ditt tidigare internett.
mer info finns på www.telia.se/bredband

Permalänk
Medlem

Matti: Jag hade också det problemet. De sa att min station inte var utbyggd. De hade bara kopplat mitt konto till 8000 och inte själva "linan". Så jag va tvungen att vänta på det i en vecka. Så det är ignet fel på anv namn och pass.