Så modekort kan gå sönder vid biosupdate?

Permalänk
Medlem

Så modekort kan gå sönder vid biosupdate?

Skrev i ett annat inlägg att mitt modekort inte funkar efter update på bios..

Nu när jag frågar min kompis som är lite bättre på hårdvara än mig, så säger han att det kan gå kaputt efter biosupdate.

=( stämemr detta?..

Edit: Jag gjorde så här exakt

1. http://www.abit-usa.com/downloads/
2. laddade hem NF7-S BIOS 26
3. Laddade hem FlashMenu
4. Installerade bios 26
5. Datorn startar inte.

--------------------

power knappen man hör allt går igång men bilden är svart och man ska ju höra ett pip ifrån modekortet men det kommer inget =/

Vad gjorde jag för fel nu då?

Permalänk
Medlem

japp du kan paja moderkortet så att det inte funka men ifall du gör det rätt så ska det funka har aldrig hört talas om någon som har misslyckas men ifall du gör det så har du stora problem med moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

aja.. har beställt ett ICKE nforce kort nu.. ska alrig mera köpa den skiten.. inte ens wd funkar på det ju.. kasst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
aja.. har beställt ett ICKE nforce kort nu.. ska alrig mera köpa den skiten.. inte ens wd funkar på det ju.. kasst

Menar du att Western Digital-diskar inte skulle fungera på Nforce2 så måste jag nog säga emot. Min 160 GB har fungerat felfritt i snart 6 månader. Över huvud taget så är NF7-S det bästa kort jag haft med tanke på stabilitet och kompatibilitet med andra prylar. Har sedan köpet förra sommaren bara behövt starta om datorn vid drivrutinsuppdateringar och ett par gånger när jag klockade grafiken lite häftigt. Enda nackdelen hittills är att min Guillemot FF-ratt inte funkar med Nforce USB-portar. Men 150 spänn på Kjell&Co så var det fixat. Plus att jag nu har 10 USB2-portar att koppla prylar till.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Menar du att Western Digital-diskar inte skulle fungera på Nforce2 så måste jag nog säga emot. Min 160 GB har fungerat felfritt i snart 6 månader. Över huvud taget så är NF7-S det bästa kort jag haft med tanke på stabilitet och kompatibilitet med andra prylar. Har sedan köpet förra sommaren bara behövt starta om datorn vid drivrutinsuppdateringar och ett par gånger när jag klockade grafiken lite häftigt. Enda nackdelen hittills är att min Guillemot FF-ratt inte funkar med Nforce USB-portar. Men 150 spänn på Kjell&Co så var det fixat. Plus att jag nu har 10 USB2-portar att koppla prylar till.

Jo jo dom funkar så

men det går inte installera windows på dom.. inte min 160, står bara Oprasivsystemet kunde inte starta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo jo dom funkar så

men det går inte installera windows på dom.. inte min 160, står bara Oprasivsystemet kunde inte starta

Jaha, det har jag inte provat, kör systemet på Maxtor-disken. Var kanske tur att jag frångick min princip att flytta systemet till nyaste disken och bara har WDn till lagring. Har annars alltid varit skeptisk till WD då de har rykte om sig att självdö. Men denna funkar fint med Serillell-adapter till S-ATA-porten.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Skumt.. har kört med 2 st WD Raptor 36Gb i ca ett år på ett A7N8X Deluxe (NForce2). Och har nyligen införskaffat ett par WD Raptor 74Gb som jag kör på för tillfället.. Har aldrig haft nårga problem vid installationer av windows. (Förutom att hitta fungerande floppys för Raid-drivarna)

Visa signatur

A7N8X Deluxe 2.0, XP3000+ (Barton), Gainward GF6800GT GS@440/1140, Corsair TWINX1024-3200LL, 2x WD Raptor 74Gb (Raid0), 1xHitatchi 7k250 250Gb, PC Power&Cooling TurboCool 510 Deluxe, Waterchill's Vattenkylning
Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär.

Permalänk
Medlem

Re: Så modekort kan gå sönder vid biosupdate?

Citat:

Skrev i ett annat inlägg att mitt modekort inte funkar efter update på bios..

Nu när jag frågar min kompis som är lite bättre på hårdvara än mig, så säger han att det kan gå kaputt efter biosupdate.

=( stämemr detta?..

Edit: Jag gjorde så här exakt

1. http://www.abit-usa.com/downloads/
2. laddade hem NF7-S BIOS 26
3. Laddade hem FlashMenu
4. Installerade bios 26
5. Datorn startar inte.

--------------------

power knappen man hör allt går igång men bilden är svart och man ska ju höra ett pip ifrån modekortet men det kommer inget =/

Vad gjorde jag för fel nu då?

Du har gjort nedladdning i lite fel ordning.. när du använder programmet FlashMenue
behöver du inte själv gå in på hemsidan och manuellt ladda ner bios.

Så här skulle du gjort:

1. Ladda hem/installera FlashMenue på din dator

2. (När du är uppkopplad till internet) starta programmet FlashMenue, klicka
på LiveUpdate. Programmet gör nu SJÄLV en autosökning mot Abits sida, och tar hem
rätt/senaste bios till ditt kort. (kan ta en 5-10 sek innan man börjar se lite olika
parametrar röra sig som indikerar att programmet arbetar)
När hemtagningen är klar flashar programmet ditt bios.. allt sköts automatiskt.

3. Klart!

Ibland så clearas cmos vid flashning på vissa Abit kort.. om det har hänt, så visar sig det genom att i slutet av bootningen (precis innan OS ska laddas) så stannar bootningen med en fråga att (ungefär) "Tryck F1 för att fortsätta ladda" Windows.
Vad du gör då är att starta/boota om datorn.. tryck "delete" för att komma in i bios..
gör dina inställningar, eller välj "default settings"... och sedan "save and exit"
(allt detta för att cmos måste ha nån info om valda inställningar).

Okej.. efter va som hänt dig nu så tycker jag du ska försöka cleara ditt cmos.. de kan ligga nåt corupt där som stoppar bootningen (får man hoppas).
Kolla din manual vilken jumpring på kortet som du skall flytta för att tömma cmos..
(jumpringen skall tillbaks i default igen efter du tömt cmos.. och, du får inte! ha nån spänning eller nätsladdar anslutet när du flyttar jumpringen).

Visa signatur

Abit IC7-G ¤ P4 3.2Ghz 800Mhz ¤ OCZ 2*512MB BH-6 PC3200 Platinum Edition CL2-2-2-5 ¤ 2*160Gb Seagate S-ATA RAID0 ¤ Gainward FX5600 Ultra 450/880 Mhz ¤